Deling af ADSL
Fra : Steen

Dato : 01-06-03 22:03

Jeg skal dele en TDC 128 - 256 bredbånd med 4 dynamiske ipér med min nabo i
sommerhuset.

Vi havde tænkt os noget trådløst, han har en stationær og en bærbar og jeg
har 2 stationære.
Afstanden mellem husene er ca 30m.

Nogle gode forslag ?? ( ca. pris )

Mvh Steen

Fra : Gert Simonsen

Dato : 02-06-03 15:54

"Steen" <steen.nissen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal dele en TDC 128 - 256 bredbånd med 4 dynamiske ipér med min nabo
> sommerhuset.

Må man det???

Hilsen
Gert Simonsen

Fra : WE

Dato : 02-06-03 22:00

Det kan du se i dine abonnementsvilkår.

Fra : Soren

Dato : 02-06-03 17:44

"Steen" <steen.nissen@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
nabo i
> sommerhuset.
>
> Vi havde tænkt os noget trådløst, han har en stationær og en bærbar og

Du kan købe.. http://cantenna.com/

Bygge selv .. http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

Flere her:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=wireless+cantenna

Har selv ledninger overalt så det er ikke personlige erfaringer..

-- Søren

Fra : Thomas Demant

Dato : 02-06-03 19:05

> Du kan købe.. http://cantenna.com/
> Bygge selv .. http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html
Mindre skulle kunne gøre det, hvis der kun er 30 meter - mit almendelige
low-cost accespoint fra Vegas har en rækkevidte på ca. 150 meter i fri luft
(har målet efter), og jeg kan sagtens sidden inde hos naboen med den bærbare
og være på nettet via mit accespoint, og det er ca. 50 meter og der er 6
vægge (alle af mursten - dog ikke ydremure).

--
Thomas

Fra : Thomas Demant

Dato : 02-06-03 19:41

> Jeg skal dele en TDC 128 - 256 bredbånd med 4 dynamiske ipér med min nabo
> sommerhuset.
Tjaa... det må i da ikke, hvis jeg husker rigtigt.

> Vi havde tænkt os noget trådløst, han har en stationær og en bærbar og jeg
> har 2 stationære.
> Afstanden mellem husene er ca 30m.
> Nogle gode forslag ?? ( ca. pris )
Hvis du bruger trådløst skal du gerne have 5 (dvs. du betaler for 6)
dynamiske IP adresser, da accespointet jo også skal have en, men da TDC ikke
udeler IPer i samme subnet (med mindre man er meget heldig) vil du ikke
kunne "styre" dit accespoint, med mindre du vælger at tage kablet til
modemet ud og så bruge et krydset direkte fra en computer til accespointet
eller trådløst fra en maskine til accespointet.
Jeg ville istedet vælge at benytte 2 dynamiske IPer (da det ikke koster
ekstra) og så købe en router med accespoint i. Det vil ikke give mulighed
for at i begge kan køre f.eks. en webserver på port 80 (eller på anden måde
at i begge vil have NATet en bestemt port til en maskine), men det er muligt
at have alle de maskiner på i vil og så kan du/I let komme til at styre
accespointet, dele filer og evt. printere via TCP/IP.

Jeg har lagt et par andre løsningsforslag op i dk.binaer (link:
news:dk.binaer ):
forslag 1) i har 6 dynamiske IPer, og hver et accespoint der virker som en
bro (lige som hvis det havde været et 30 meter langt kabel i havde) mellem
jer. 1 IP til hver af de 4 maskiner og 1 IP til hvert accespoint.

forslag 2) i har 2 dynamiske IPer, og hver et accespoint. Der kræves kun en
IP fra TDC til jeres router. Kan evt. have routeren for sig og accespointet
for sig - hvis det letter kablingen. Så giver routerens DHCP jer alle de
IPer i vil have internt på netværket.

forslag 3) i har 6 dynamiske IPer, 1 til hver computer og en til
accespointet. Naboen har trådløse netkort.

Forslag 1 og 2 vil give den bedste linkkvalitet mellem husene, da
accespointene kan hænge på den væg der vender mod den anden nabo, mens
forslag 3 ikke vil være lige så godt, med mindre naboens computere står tæt
på den mur der vender ind mod dig.
Om der er signal nok afhænger af hvor tykke mure i har, hvor mange trær der
er o.a.

Et lidt rodet indlæg - men spørg endelig hvis det er for rodet til at forstå
:)

--
Thomas

Fra : Thomas Demant

Dato : 02-06-03 19:58

> [En masse tekst som jeg har klippet væk]
Glemte priser... så de kommer her:
Et accespoint kan købes for en små 670 kr.
Mens et tråsløst netkort til USB koster ned til ca. 400 kr.
En alm. router kan fås for små 400 kr. hvor der desuden er indbygget 4-ports
switch
En router med accespoint og 4-port switch koster ca. 670 kr.
Og til sidst kan nævnes at en switch koster en små 200 kr.

Alle priser er ca. priser på de billigste produkter. Kilde: www.edbpriser.dk

Så er det til at regne lidt på.
Jeg tror jeg ville vælge routeren med accespoint og switch til huset med
ADSL, sætte maskinerne og modemet til den og så klaske et accespoint op hos
naboen og en switch. Det ville koste ca. 1540 kr.

For bedste forbindelse bør jeres accespoints og evt. trådløse netkort være
tættest muligt på hinanden - f.eks. den ydrevæg der vender mod naboen.

--
Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-06-03 20:49

"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> wrote in message

> forslag 1) i har 6 dynamiske IPer, og hver et accespoint der virker som en
> bro (lige som hvis det havde været et 30 meter langt kabel i havde) mellem
> jer. 1 IP til hver af de 4 maskiner og 1 IP til hvert accespoint.

Men hvorfor tildele en IP til accesspointet?

Nu tror jeg heller ikke en sådan enhed henter sin Ip fra en DHCP server....
Mit Linksys accesspoint+router, indtaster man selv en IP og netmaske den
skal bruge.. Der er ikke mulighed for at vælge den til at hente via DHCP...
Men nu er det jo også en router, så jeg ved ikke med de andre bridge ting...

Men man kan vel bare programmere dem som man vil have dem, sætte den ene til
192.168.1.1 den anden 192.168.1.2 og så kan man ved at fixse lidt i
registreingsdatabasen, tilføje dette range til sin maskine, og så
konfigurere dem senere også.

Så jeg ville da sige man da sagtens kunne nøjes med 4 Ip´ere... Hvorfor også
betale 10,- ekstra pr måned for det hos TDC?

Fra : Thomas Demant

Dato : 02-06-03 22:30

> Men hvorfor tildele en IP til accesspointet?
Nææ... hvis man ikke ahr noget behov for ofte at kunne bruge manage
funktionen er det jo underordnet.

> [...]
DHCP...
> Men nu er det jo også en router, så jeg ved ikke med de andre bridge
Jeg kender ikke dem fra Linksys, men andre jeg har kendskab til (også med
indbygget router) kan hente fra DHCP, hvis man ønsker det eller have statiso
IP om man vil.

> [...]
> 192.168.1.1 den anden 192.168.1.2 og så kan man ved at fixse lidt i
> registreingsdatabasen, tilføje dette range til sin maskine, og så
Øhh... Nu er jeg ikke helt med, må jeg indrømme. Hvad mener du? Og hvad får
man ud af det?

> Så jeg ville da sige man da sagtens kunne nøjes med 4 Ip´ere... Hvorfor
også
> betale 10,- ekstra pr måned for det hos TDC?
Ja, igen - hvis man ikke har behov for at kunne kontrolere sit AP oftere end
det er til at leve med at man skal skifte IP eller flytte om på ledninger.

--
Thomas