Hoppe ud og ind af PHP
Fra : Camilla Krag Jensen

Dato : 01-06-03 21:22

Hej!
Jeg kan godt lide at holde PHP og HTML så meget adskilt det kan lade
sig gøre. Blokke med "død" kode (ren HTML) laver ikke parse errors og
andre spilopper, så de er nemme at overskue fejl i.

Nå, men det jeg ville spørge om er: Ved nogen om det "koster" meget for
PHP-fortolkeren at springe fra en <? echo $etellerandet; ?> videre til
et stykke HTML?

Med koste mener jeg performance eller tidsmæssigt. Er det mere
anstrengende for fortolkeren at hoppe ud og ind, end bare at echo'e en
stor mundfuld HTML?

Håber I har et bud på det lidt fjollede spørgsmål.

Camilla

Fra : Niludo

Dato : 01-06-03 21:40

"Camilla Krag Jensen" skrev d. 01-06-03 21:22 dette indlæg :
> Nå, men det jeg ville spørge om er: Ved nogen om det "koster" meget
for
> PHP-fortolkeren at springe fra en <? echo $etellerandet; ?> videre til

> et stykke HTML?

Hej Camilla!

For det første synes jeg absolut ikke det er et fjolet spørgsmål, men
til gengæld meget relevant. Jeg kan desværre ikke sige noget med
sikkerhed. Men jeg er rimeligt sikker på at det bedre kan betale sig at
springe ud af php-koden skrive noget HTML end at bruge en Echo kode. Jeg
er temmeligt sikker på at PHP-fortolkeren overhovedet ikke bruger tid på
det der er udenfor PHP-koden, men bare løber det igennem.

Håber du kan bruge mit svar

Niels

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Emax

Dato : 01-06-03 22:56

Niludo wrote:

> [...]
> kode. Jeg er temmeligt sikker på at PHP-fortolkeren overhovedet ikke
> bruger tid på det der er udenfor PHP-koden, men bare løber det

Korrekt, dette spørgsmål stillede jeg for et par år siden, da Rasmus Lerdorf
gav et fordrag om PHP i Symbion.

Test det evt. med en grum while løkke, der laver <TR><TD>. Du kan lave to
microtimes først og sidst i scriptet og måle forskellen på dem.

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Niludo

Dato : 01-06-03 21:42

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-06-03 21:45

Camilla Krag Jensen <mail@HATES_SPAMxoc.dk> wrote in

> Med koste mener jeg performance eller tidsmæssigt. Er det mere
> anstrengende for fortolkeren at hoppe ud og ind, end bare at
> echo'e en stor mundfuld HTML?

Hvis det er korte stykker af HTML er det nok ligemeget, er det
længere stykker er det nok bedst at hoppe ud af PHP.

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 01-06-03 22:22

Camilla Krag Jensen wrote:
> Nå, men det jeg ville spørge om er: Ved nogen om det "koster" meget for
> PHP-fortolkeren at springe fra en <? echo $etellerandet; ?> videre til
> et stykke HTML?

Rasmus Lerdorf udtalte sig faktisk om netop dette, da han på et tidspunkt
var i København. Det hurtigste, php overhovedet kan, er at hoppe fra en ?>
videre til næste <?. Så det koster intet - tværtimod. Jo mindre php-kode,
jo hurtigere er det.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-06-03 12:24

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.net> wrote:

> [...]
> videre til næste <?. Så det koster intet - tværtimod. Jo mindre php-kode,

Interessant, så har jeg også et spørgsmål angående performance.

Når jeg bruger formularer holder jeg meget af smide dem i en variabel
jeg senere kan få skrevet ud med, f.eks.:

   print $form;

Så slipper jeg for at skulle skrive formularen flere gange på flere
sider, og den skal kun rettes et sted, hvis det er en jeg bruger flere
steder.

Mit spørgsmål er så, ville det være hurtigere (performancemæssigt), at
smide formen i en tekstfil, og bruge:

include('form.inc.php');

I stedet, eller gør det ingen forskel?

   "The ability to enslave a planet is insignificant
   next to the power of the Macintosh" -- Darth Vader

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-06-03 12:39

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Mit spørgsmål er så, ville det være hurtigere (performancemæssigt), at
> smide formen i en tekstfil, og bruge:
>
> include('form.inc.php');
>
> I stedet, eller gør det ingen forskel?

Det vil sikkert være langsommere da du så skal have åbnet en fil, læst
den og lukket den igen. Hvis du bruger den flere gange vil det sikkert
være endnu lettere for dig blot at lave en funktion der udskriver din
formular.

Men jeg forstår som sagt stadig ikke denne performanceliderlighed.

--
Jacob - www.bunk.cc
For adult education nothing beats children.

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-06-03 07:06

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> [...]
> den og lukket den igen. Hvis du bruger den flere gange vil det sikkert
> være endnu lettere for dig blot at lave en funktion der udskriver din

Ok. Det er noteret.

> Men jeg forstår som sagt stadig ikke denne performanceliderlighed.

Man er vel altid interesseret i at optimere ens kode så den performer
bedst, eller har jeg taget helt fejl?

Eat right, exercise, die anyway.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 03-06-03 09:50

Jonas Voss wrote:

> Man er vel altid interesseret i at optimere ens kode så den performer
> bedst, eller har jeg taget helt fejl?

Selvfølgelig er man det, alt andet er noget useriøst pjat. Der kan dog
være tale om, at man må vægte omkostningerne (arbejdsløn,
produktionsstid m.m) i forhold til en evt. indtægt. De fleste
virksomheder vil jo gerne tjene lidt :)

I mine øjne har en dygtig programmør optimering liggende på rygraden, og
det samme gælder for overholdelse af standarder, kommentarer og
dokumentation m.m. Dette er også ansættelseskriterier hos mig.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-06-03 13:17

Tonni Aagesen wrote:

> I mine øjne har en dygtig programmør optimering liggende på rygraden, og
> det samme gælder for overholdelse af standarder, kommentarer og
> dokumentation m.m. Dette er også ansættelseskriterier hos mig.

Det lyder godt. Mangler du en programmør, med manglende optimering,
men fuld af kommentarer og standardoverholdelse?

(:

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-06-03 10:32

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Man er vel altid interesseret i at optimere ens kode så den performer
> bedst, eller har jeg taget helt fejl?

Jamen, hvorfor koder du så ikke bare det hele i C eller noget andet
der er hurtigere end PHP? Svaret er naturligvis at du ville blive træt
af at gøre det i C fordi det ville tage alt for lang tid.

Det er derfor normalt en vægtning man laver mellem optimering,
læsevenlighed, udviklingstid osv.

Personligt vil jeg hellere lave læsevenlig kode end super hurtig
kode. De to ting kan dog i nogen udstrækning kombineres.

--
Jacob - www.bunk.cc
You have taken yourself too seriously.

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-06-03 13:15

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jamen, hvorfor koder du så ikke bare det hele i C eller noget andet
> der er hurtigere end PHP? Svaret er naturligvis at du ville blive træt
> af at gøre det i C fordi det ville tage alt for lang tid.

Så er det vel heller ikke hurtigere end PHP? :P

Jeg tror jeg gik lidt fejl af trådens retning, jeg troede vi snakkede
PHP, og performancelidderlighed, ikke
"så-kan-du-bare-lave-det-i-noget-andet".

Jeg kan ikke andet, endnu, og jeg har ikke skidestor erfaring med at
programmere i PHP.

> Det er derfor normalt en vægtning man laver mellem optimering,
> læsevenlighed, udviklingstid osv.

Ok.

> Personligt vil jeg hellere lave læsevenlig kode end super hurtig
> kode. De to ting kan dog i nogen udstrækning kombineres.

Enig.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-06-03 18:42

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Så er det vel heller ikke hurtigere end PHP? :P

Det kommer jo an på hvor lang tid du skal bruge dit PHP-script.

Jeg skrev fx engang et Perlscript (performance i Perl kan vel grovt
sammenlignes med PHP(?)), som tog ca. 2 timer at få til at virke
perfekt.

Da jeg så skulle køre det på mit datasæt kunne jeg se at det ville
tage omkring 5 timer (det fik lov at køre færdigt, bare som check, men
så havde jeg først resultatet næste dag), så jeg skrev et tilsvarende
program i C, faktisk på lidt under 2 timer (nu havde jeg jo algoritmen
klar), og det kørte så på ca. 10 minutter.

Så moralen må være at det somme tider godt kan betale sig at skrive
det i noget andet end PHP, hvis man er performanceliderlig, eller blot
gerne vil have et resultat klar før man går hjem fra arbejde

> Jeg tror jeg gik lidt fejl af trådens retning, jeg troede vi snakkede
> PHP, og performancelidderlighed, ikke
> "så-kan-du-bare-lave-det-i-noget-andet".

Jeg tror bare vi har forskellige indgangsvinkler til det. Jeg ville
alvorligt overveje et andet sprog end PHP, hvis jeg skulle skrive
noget hvor performance var kritisk.

--
Jacob - www.bunk.cc
Each person has the right to take the subway.

Fra : Jonas Voss

Dato : 05-06-03 07:48

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

[...]

> Så moralen må være at det somme tider godt kan betale sig at skrive
> det i noget andet end PHP, hvis man er performanceliderlig, eller blot
> gerne vil have et resultat klar før man går hjem fra arbejde

Det kan det uden tvivl, og hvis jeg havde indsigt i andet end PHP
ville jeg nok give dig ret [AppleScript tæller ikke vel?]

> Jeg tror bare vi har forskellige indgangsvinkler til det. Jeg ville
> alvorligt overveje et andet sprog end PHP, hvis jeg skulle skrive
> noget hvor performance var kritisk.

Nu har jeg aldrig lavet nogle ting hvor PHP ikke var tilstrækkeligt,
så jeg har aldrig været tvunget til at kigge på andre sprog til at
udføre noget.

Du nævner C, kan man godt skrive webapplikationer i det [og undskyld
min uvidenhed, hvis svaret er indlysende]?

    If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-06-03 11:10

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Du nævner C, kan man godt skrive webapplikationer i det [og undskyld
> min uvidenhed, hvis svaret er indlysende]?

Ja, det kan man godt.

Enten kan man udføre et C-program direkte som et CGI-program, eller
man kan skrive en Perl/PHP/whatever-wrapper, som kalder det C-program
der tager sig af de tunge beregninger.

Faktisk har vi på mit arbejde en webserver stående, som kører nogle
(tunge) C-programmer når du putter noget ind i en webdims, som ellers
er lavet Perl, da Perl/PHP/whatever er langt lettere at have med at
gøre når man skal behandle input og vise output på en pæn måde.

I ovenstående kan du i øvrigt frit erstatte C med alle mulige andre
sprog. I PHP kan man kalde eksterne programmer med system(),
passthru(), exec() og deres venner. Det vil jo så betyde at man
starter en ekstra proces hver gang, så det skal være noget det kan
betale sig at have den slags overhead for at starte op.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you didn't get caught, did you really do it?

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-06-03 20:21

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> Ja, det kan man godt.

[snip]

Tak for oplysningerne, dem kan man jo snildt få brug for en dag, altså
system() og dens venner.

   If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 01-06-03 23:11

Camilla Krag Jensen wrote:

> Nå, men det jeg ville spørge om er: Ved nogen om det "koster" meget for
> PHP-fortolkeren at springe fra en <? echo $etellerandet; ?> videre til
> et stykke HTML?

Som andre har svaret, ligger der en besparelse ved at adskille PHP og
HTML i videst muligt omfang. Du spurgte om det koster _meget_ at
udskrive HTML med PHP - Til almindelig hjemmesidebrug vil brugeren
normalt ikke kunne mærke en forskel.

Men optimering er altid en rar ting :)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-06-03 23:15

Tonni Aagesen <use.my@signature.please> writes:

> Men optimering er altid en rar ting :)

Det er vi så langt fra enige om.

Korrekthed og læsevenlighed er i min verden ofte mere værd end den
marginale performance man kan få ud af mystiske optimering.

--
Jacob - www.bunk.cc
Drive defensively. Buy a tank.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 01-06-03 23:45

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Korrekthed og læsevenlighed er i min verden ofte mere værd end den
> marginale performance man kan få ud af mystiske optimering.

Well, korrekthed og optimering kan nu sagtens gå hånd i hånd. Hvad angår
læsevenlighed, så synes jeg nu ikke det er særlig nemt at læse 7-800
linjers kode, hvor 600 af dem er echo eller print af noget statisk HTML.

Jeg foretrækker, i det omfang det er muligt, at holde PHP og HTML
adskilt ved f.eks. at lave php-klasser. Man koder jo heller ikke
funktionalitet ind i brugergrænsefladen i java eller c/c++.

Tror nu egentlig vi er ok enige ;)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-06-03 23:55

Tonni Aagesen <use.my@signature.please> writes:

> Well, korrekthed og optimering kan nu sagtens gå hånd i hånd.

.... men oftest gør det ikke.

> Hvad angår læsevenlighed, så synes jeg nu ikke det er særlig nemt at
> læse 7-800 linjers kode, hvor 600 af dem er echo eller print af
> noget statisk HTML.

Her snakker vi jo bare om generelt at lave læsevenlig kode, ved fx at
lægge store statiske ting ud i nogle filer/funktioner/whatever der
ligger for sig selv, og ikke roder sammen med den aktive kode.

> Jeg foretrækker, i det omfang det er muligt, at holde PHP og HTML
> adskilt ved f.eks. at lave php-klasser.

Ja, lige netop - læsevenlighed frem for optimering.

--
Jacob - www.bunk.cc
I've already told you more than I know.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-06-03 23:12

Camilla Krag Jensen <mail@HATES_SPAMxoc.dk> writes:

> Nå, men det jeg ville spørge om er: Ved nogen om det "koster" meget
> for PHP-fortolkeren at springe fra en <? echo $etellerandet; ?> videre
> til et stykke HTML?

Hvis det er noget man bekymrer sig om, så er ens fokus IMHO et helt
forkert sted.

Der er garanteret så mange andre ting på dit system du kan optimere på
og opnå bedre ydelse ved. Lav din kode således at du kan overskue det,
og se så på om der er problemer med performance bagefter.

Er problemer med performance, så brug en profiler eller i det mindste
systematiske tests til at finde flaskehalse. Det kan ofte være meget
vanskeligt at gætte sig til hvilke dele af koden der er tung, og
hvilke der ikke er.

Du fjerner da heller ikke alle kommentarer fra din kode blot for at
parseren ikke skal bruge tid på dem, vel?

--
Jacob - www.bunk.cc
Honk if you love peace and quiet.

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 02-06-03 07:32

> Du fjerner da heller ikke alle kommentarer fra din kode blot for at
> parseren ikke skal bruge tid på dem, vel?

Rigtige mænd skriver da ikke kommentarer

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dino

Dato : 02-06-03 08:34

Den 2-6 2003 skrev Morten Winkler Jørgensen i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Rigtige mænd skriver da ikke kommentarer

Og tror du Camilla er en rigtig mand? ;0)

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Kim Emax

Dato : 02-06-03 09:22

Dino wrote:

> Og tror du Camilla er en rigtig mand? ;0)

og ellers havde du et (skammeligt) forslag? Skræm nu ik en af de få tøsser
herinde ud af gruppen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-06-03 09:51

Morten Winkler Jørgensen <morten@popp-winkler.dk> writes:

> Rigtige mænd skriver da ikke kommentarer

Jo - folk der *tror* de er rigtige mænd skriver ikke kommentarer.

Folk der er nået over det stadie, og blevet til rigtige mænd skriver
kommentarer, da det ellers er mere eller mindre umuligt at arbejde
sammen med andre mennesker om et stykke kode. Du ved, sådan noget som
man gør ude i den virkelige verden.

--
Jacob - www.bunk.cc
Half of being smart is knowing what you're dumb at.

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 02-06-03 10:56

>Du ved, sådan noget som man gør ude i den virkelige verden.
Det var da sært så muggen du blev. Kan din skærm ikke vise smily'er? Du
ved dem man bruger for at vise at noget kan være, f.eks, ironi?

> Half of being smart is knowing what you're dumb at.
Hørt, Hørt. Hvad er /du/ så dårlig til? Omgængelighed? Det er ellers
noget der bliver lagt stor vægt på i den virkelige verden.

P.S.: I den virkelige verden bruger man nogle steder et virkeligt
koncept der kaldes X-treme programming. Det er et koncept der lægger op
til at der arbejdes i virkeligt korte cykler hvor man f.eks helst ikke
skriver kommentarer i sin kode. Men det er din verden måske for
virkelig til?

Fra : Kim Emax

Dato : 02-06-03 11:28

Morten Winkler Jørgensen wrote:

> [...]
> koncept der kaldes X-treme programming. Det er et koncept der lægger
> op til at der arbejdes i virkeligt korte cykler hvor man f.eks helst

Huh? XP er 2 personer, der sidder ved samme skærm og koder sammen, derved
skabes mere solid og gennemskuelig kode. Jeg har ikke hørt at en af
grundstenene skulle være at undlade kommentarer, tværtimod...

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-06-03 11:40

Kim Emax wrote:

> Huh? XP er 2 personer, der sidder ved samme skærm og koder sammen, derved
> skabes mere solid og gennemskuelig kode. Jeg har ikke hørt at en af
> grundstenene skulle være at undlade kommentarer, tværtimod...

Mnjarøhh... XP sigter mod at mindske behovet for dokumentation, og netop
ved at skabe solid og gennemskuelig kode samt at følge den relevante
kodestandard, gør kommentarer/dokumentation til noget sekundært.

Det er i hvert fald det, jeg har fået mine øre tudet fulde af :)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 02-06-03 11:53

> Huh? XP er 2 personer, der sidder ved samme skærm og koder sammen, derved
> skabes mere solid og gennemskuelig kode. Jeg har ikke hørt at en af
> grundstenene skulle være at undlade kommentarer, tværtimod...

Ja. Det er OGSÅ fire øjne per skærm men det er meget mere. Et anden af
kendetegnene er, at man skal holde sin kode så simpel at hvis der er brug
for dybere forklaringer er den for kompleks. F.eks nævner Kent Beck i sin
bog "eXtreme programming eXplained - embracing change" på side 54:
"Programmers write all code in accordande with rules emphasizing
communication through the code".
"...throug the code..." der netop er holdt så simpel som muligt at dybere
kommentarer ikke er nødvendig - 17 til 19 linjer oppe på samme side
beskriver han netop denne stræben efter simpelhed.

Men at sige at XP er et ganske bestemt ting er forkert, da de føromtalte
regler skal opstilles i samarbejde. Side 61 under "Coding Standards":
"...the standard must be adopted voulentarily by the whole team".

Det være sagt, er jeg ikke den store fan af XP, og det var mere ment som et
eksempel fra den virkelige verden for nu at vende tilbage til den vittighed
som alle andre pånær Jacob Bunk Nielsen forstod.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 02-06-03 17:01

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> [...]
> kommentarer, da det ellers er mere eller mindre umuligt at arbejde
> sammen med andre mennesker om et stykke kode. Du ved, sådan noget som

Er du nu sikker på det er den virkelig verden?

Undskyld, er vist gået i Matrix modus.

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-06-03 12:37

> Det var da sært så muggen du blev.

I lige måde.

> Kan din skærm ikke vise smily'er?

Jo, det er jeg nu ret sikker på at den kan. Jeg synes bare at det var
en enormt dårlig og ligegyldig vittighed du kom med.

> Du ved dem man bruger for at vise at noget kan være, f.eks, ironi?

Ironi egner sig sjældent til at blive udtrykt på skrift.

> P.S.: I den virkelige verden bruger man nogle steder et virkeligt
> koncept der kaldes X-treme programming.

Ja, been there, done that. Det er ikke mit indtryk at det bruges ret
mange steder fordi det simpelthen ikke er kost-effektivt nok. Vi
prøvede det som et eksperiment på en af mine tidligere arbejdspladser,
men droppede det igen da det heller ikke var effektivt nok for os.

> Det er et koncept der lægger op til at der arbejdes i virkeligt
> korte cykler hvor man f.eks helst ikke skriver kommentarer i sin
> kode. Men det er din verden måske for virkelig til?

Ja. For der er ingen, heller ikke selv om de selv har skrevet koden,
der kan huske det igen om et år når der skal laves bugfixes eller
tilføjes nye features.

Det kan godt være at man skal tilstræbe let at skrive læselig kode,
men det der er let læseligt for mig er ikke nødvendigvis let læseligt
for dig og omvendt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Has anyone ever tasted an "end"? Are they really bitter?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-06-03 14:30

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in

> [...]
> nok. Vi prøvede det som et eksperiment på en af mine tidligere
> arbejdspladser, men droppede det igen da det heller ikke var

Det findes jo mange forskellige varianter af den slags programmering
og de er vist ved at blive mere udbredte fordi det giver et bedre
stykke software i forhold til kundens behov.

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 02-06-03 15:39

> Det findes jo mange forskellige varianter af den slags programmering
> og de er vist ved at blive mere udbredte fordi det giver et bedre
> stykke software i forhold til kundens behov.

Jeg hørte et foredag af en leder fra et softwarefirma (kan ikke huske hvem).
Han sagde, at man kunne vælge at ansætte folk, der passer ind i firmaets
måde at gøre det på, eller man kunne vælge at indrette måden at gøre
tingene på, så dem der var ansatte fungerede mest optimalt. Han brugte
primært sidstnævnte, da det var det nemmeste. XP handler jo også om
flere ting. Han fortalte desuden, at han brugte nogle af disse, men at det
skiftede med tiden og medarbejderne.

Martin MB
www.yavi.dk
www.web2matic.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-06-03 22:03

"Martin Møller Bæk" <martin@fjerndette.aflame.dk> wrote in

> [...]
> passer ind i firmaets måde at gøre det på, eller man kunne vælge
> at indrette måden at gøre tingene på, så dem der var ansatte

Man kunne også vælge at videreuddanne sine medarbejdere så de får nye
kvalifikationer - f.eks. XP. Det ved jeg at der er virksomheder der
gør.

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 02-06-03 22:37

Undskyld jeg blander mig, men er denne tråd ikke det man populært, og i
den virkelige verden, ville kalde "off-topic"?
Jeg mener, det var jo ikke ligefrem eXtreme Programming tråden handlede
om...
Se i øvrigt: http://pear.php.net/manual/en/standards.php

Rigtige mænd tager ikke backup... Rigtige mænd græder...

Mvh.
   Madsen

--
"There are 10 types of people in the world...
Those who understand binary, and those who doesn't."

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 03-06-03 00:48

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Man kunne også vælge at videreuddanne sine medarbejdere så de får nye
> kvalifikationer - f.eks. XP. Det ved jeg at der er virksomheder der
> gør.

Det er rigtigt. Men hvis medarbejderne ikke kan lide de nye metoder,
og er faktisk bliver mindre effektive ved at blive påtvunget disse, så
er det vel bedre at indrette metoderne efter medarbejderne.

Nu er det måske ikke noget problem ret mange steder og efteruddannelse
har man vel altid brug for. Min pointe er blot, at forskellige metoder kan
være optimale på forskellige mennesker

Martin
www.yavi.dk
www.web2matic.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-06-03 13:50

> [...]
> metoder, og er faktisk bliver mindre effektive ved at blive
> påtvunget disse, så er det vel bedre at indrette metoderne efter

Helt sikkert, man skal jo afpasse så det hele kører bedst.
Jeg hørte fra en virksomhed at dem der havde størst problemer med de
nye metoder var ledelsen der ikke allerede fra begyndelsen kunne få
præcise tidsplaner osv. sådan som de var vant til.

Fra : Kim Emax

Dato : 03-06-03 14:21

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> nye metoder var ledelsen der ikke allerede fra begyndelsen kunne få
> præcise tidsplaner osv. sådan som de var vant til.

Uha, så må man til at afpasse de nye metoder, så de også passer til
ledelsen. Hvem sagde dilemma?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-06-03 23:49

"Anders K. Madsen" <madsen@sjovedyr.dk> writes:

> Undskyld jeg blander mig, men er denne tråd ikke det man populært, og
> i den virkelige verden, ville kalde "off-topic"?

Det er OK at du blander dig - det er sådan usenet fungerer.

Nej, tråden er ikke off-topic jf. fundatsen for gruppen:
<http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.internet.webdesign.serverside.php>,
hvor der under formål blandt andet står:

,----
| Gruppens formål er at folk der laver websider ved brug af
| php kan hjælpe hinanden med deres problemer, og diskutere
| forskellige php-relaterede emner.
`----

Når man ser hvad der ellers falder ind under "php-relaterede emner"
synes jeg at extreme programming passer fint ind. Lad være med at
følge tråden, hvis du synes den er uinteressant.

> Jeg mener, det var jo ikke ligefrem eXtreme Programming tråden
> handlede om...

Det er det så nu. Lev med det, sådan fungerer usenet.

> Se i øvrigt: http://pear.php.net/manual/en/standards.php

Hvorfor skal vi se kodestandarden for PEAR?

Kan du ikke uddybe hvorfor den skulle være interessante for os i denne
sammenhæng? For jeg forstod det i hvert fald ikke.

> Rigtige mænd tager ikke backup... Rigtige mænd græder...

.... og så skifter de tit job

--
Jacob - www.bunk.cc
I think, therefore I am... I think.

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 03-06-03 00:35

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> "Anders K. Madsen" <madsen@sjovedyr.dk> writes:
[snip snippelip]

> Det er det så nu. Lev med det, sådan fungerer usenet.

Jamen, jeg kan skam sagtens leve med det, jeg mener bare at man måske
bør overveje at føre en sådan diskussion over mail, da den jo egentlig
ikke er os andre uvedkommende, da det jo mere er et spørgsmål om
holdninger end om PHP, samt en lille smule mudderkastning hist og her.
Og det er jo ikke lige det usenet handler om, vel?
Jeg mener, det er jo rimelig uinteressant for os andre at høre hvad i
mener om hinanden og hinandens meninger...

> Hvorfor skal vi se kodestandarden for PEAR?
>
> Kan du ikke uddybe hvorfor den skulle være interessante for os i denne
> sammenhæng? For jeg forstod det i hvert fald ikke.

Fordi der er en grund til at man foreslår en standard...
Hvis man vil kode i sin helt egen super-alternative stil, uden
kommentarer m.m. Så er det fint med mig, men jeg vil under ingen
omstændigheder være den der evt. skal overtage vedligeholdelsen af det
kode så...
Hvis man holder sig forholdsvis tæt op af standarderne, så kan man være
temmelig sikker på at de fleste andre kompetente programmører også kan
forstå hvad man laver, men hvis man derimod sidder og sjusker med
indrykninger, udelader kommentarer og ikke rigtig bekymrer sig om
overskueligheden af ens kode, så kan man højst sandsynligt ikke inddrage
andre i udviklingen, i hvert fald ikke uden at disse andre ofrer en god
portion tålmodighed og tid på det...
I sidste ende er det langt mere tidbesparende at holde sig til
standarderne, det er jo ikke idioter der har udformet dem, vel?

> ... og så skifter de tit job

Nemlig... Ligesom "rigtige mænd der ikke skriver kommentarer."

Mvh.
   Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-06-03 13:49

"Anders K. Madsen" <madsen@sjovedyr.dk> wrote in

> [...]
> jo egentlig ikke er os andre uvedkommende, da det jo mere er et
> spørgsmål om holdninger end om PHP, samt en lille smule

Som du selv siger "det er ikke os andre uvedkommende" - så er der vel
heller ikke noget i vejen ? :)

Det handler rigtig nok om holdninger ja, men det er holdninger til
det at skrive kode og det udsprang af PHP og er ikke gået over til
noget andet hvorfor jeg mener det stadig er on topic. Hvor du ser
mudderkastning ved jeg ikke...

> Og det er jo ikke lige det usenet
> handler om, vel?

Jo da, usenet handler om at man snakker om tingene...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-06-03 10:39

> [...]
> holdninger end om PHP, samt en lille smule mudderkastning hist og her.
> Og det er jo ikke lige det usenet handler om, vel?

Jo, det er netop det usenet handler om. En debat kan udvikle
sig. Udvikler den sig uden for gruppens emne, som fx nu, så bør den
flyttes til en anden gruppe, i dette tilfælde hører denne del faktisk
hjemme i news:dk.admin.netikette.

Men når man se på hvad der ellers kommer af spørgsmål om databaser,
webservere, mailservere, DNS-servere og andet, som heller ikke direkte
har noget med PHP at gøre her i gruppen, så synes jeg faktisk også at
der bør være plads til en mere generel debat om udvikling.

> Jeg mener, det er jo rimelig uinteressant for os andre at høre hvad i
> mener om hinanden og hinandens meninger...

Jamen, så lad være med at følge tråden. Din newsreader har sikkert en
funktion til at markere den som uinteressant. Jeg er fx også ret
ligeglad med mange af de tråde der findes her i gruppen. Så lader jeg
bare være med at læse dem. Så let er det.

> Fordi der er en grund til at man foreslår en standard...

Ja, klart - men kunne du ikke lige have skrevet det i stedet for bare
at smide et link til en tilfældig kodestandard?

Ud over det er jeg enig med dig i at man da bør holde sig til en
enkelt kodestandard på hvert projekt. Det kan fornuftige editorer også
fint hjælpe med at finde ud af.

Hermed forblev vi lidt on-topic i PHP-gruppen. Hvis du vil føre
debatten om gruppevalg videre, så bedes du FUT'e den del af debatten
til news:dk.admin.netikette eller et andet sted du måtte finde
passende.

--
Jacob - www.bunk.cc
Reformatting Page. Wait...