Højeste value fra en MySQL database ?
Fra : Martin

Dato : 28-03-01 13:41

Nu er det sådan at jeg har lavet en database med alle de opdateringer
jeg har lavet igennem min sides start...
men jeg vil gerne i min overskrift KUN have min højeste value frem
Rækken i tabellen er angivet med Decimal (4,2)
Så det lyder nogenlunde sådan her
1.00
1.01
1.02

Hvordan får jeg så den højeste value frem i mit PHP dokument ?
*De står IKKE i rækkefølge så jeg kan ikke bruge ID*
men jeg overvejede at sætte versionsnummer rækken til primær..
men så tænkte jeg hvadså ?

Har du et svar på det ??
--

\ Bye for now Martin /
/\ http://www.geocities.com/lsvdk/ /\
>=)'> Email: martini@mailme.dk <'(=<
\/ ICQ: 58847459 \/
/ \

Fra : Johan

Dato : 28-03-01 13:45

"Martin" <martini@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> *De står IKKE i rækkefølge så jeg kan ikke bruge ID*
> men jeg overvejede at sætte versionsnummer rækken til primær..

Hmmm, jamen det kan du da godt? F.eks.

$query = "SELECT max(id) FROM tabelnavn";
$result = mysql_query($query);
$row = mysql_fetch_row($result);
$query = "SELECT * FROM tabelnavn WHERE id = '$row[0]'";
$result = mysql_query($query);

eller har jeg misforstået spørgsmålet??

mvh

Johan

Fra : John Joe

Dato : 28-03-01 16:36

"Martin" <martini@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> *De står IKKE i rækkefølge så jeg kan ikke bruge ID*
> men jeg overvejede at sætte versionsnummer rækken til primær..

Du kan vel tilføje "ORDER BY tal DESC" til din MySQL request
jeg ved ikke om det skal være descending eller ascending og kan heller ikke
huske om det er ASC for ascending.

Så viser du det du vil fra den første row, som gerne skulle være den med den
højeste værdi i fieldet jeg har kaldt "tal" i eksemplet.

Fra : Rasmus Ebler Simonse~

Dato : 28-03-01 18:14

> Du kan vel tilføje "ORDER BY tal DESC" til din MySQL request

og LIMIT 1 hvis du kun skal bruge en.

/rasmus