Hvorfor kassere solcreme hvert år?
Fra : Dorthe

Dato : 01-06-03 18:36

Nu der er brug for solcreme til de små, er vi kommet i tvivl om grunden til
at man skal købe en ny solcreme hvert år. Vi har nemlig en solcreme der er
et par år gammel, men den må vi vel ikke bruge?
Vi ved, at man af hygiejniske årsager bør kassere solcremen efter sommeren,
men falder faktoren også i cremen???

Dorthe

Fra : 5230

Dato : 01-06-03 18:39

Hej..

Jeg har læst at en solcreme kan holde i et par år. Tror nok det var inde på
www.forbrugerstyrelsen.dk ,men er ikke helt sikker.

Bente

Fra : Christine Dam Bendik~

Dato : 01-06-03 19:47

Jeg har læst et sted at faktoren falder, men ved ikke om det gælder solcreme
med fysisk filter. Din gamle er nok alligevel med kemisk filter og så
halveres faktoren pr år...

Fra : Nette

Dato : 01-06-03 21:25

"Dorthe" skrev i en meddelelse
> [...]
> et par år gammel, men den må vi vel ikke bruge?
> Vi ved, at man af hygiejniske årsager bør kassere solcremen efter

Hejsa
Så sent som i går købte jeg en solcreme fra Matas faktor 20.
Jeg fik at vide, at den kunne holde i tyve minutter gange 20 faktorer, dvs.
i dette tilfælde 400 minutter. En faktor 10, ville give 20x 10, osv osv.

Med hensyn til holdbarheden, sagde de, at hvis cremen ligger på køl, kan den
godt holde i et par år dog med lidt nedsat faktor, men hvis den tages med
til stranden og dermed udsættes for skidt, sand, bakterier og varme, så er
den ikke ret sikker året efter.

Nette

Fra : Musen

Dato : 07-06-03 20:56

> [...]
> et par år gammel, men den må vi vel ikke bruge?
> Vi ved, at man af hygiejniske årsager bør kassere solcremen efter

Vi har en solcreme fra apoteket som er fra sidste år, og der står at den kan
holde sig til 2004, så det satser jeg på er rigtigt...

Venlig hilsen Mia