Neolamprologus cylindricus - sneglehuscich~
Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-06-03 17:08

I øjeblikket står mit akvariemæssige barometer på 'små tanganyikaer'.

Jeg har i lang tid haft et lille "selskabsakvarium" med et par
Neolamprologus helianthus (en af de mange 'prinsesser') og et par
Neolamprologus leleupi - men med begge par konstant ynglende og i fineste
form, trænger de til at blive skiftet ud - med det sædvanlige problem: hvad
gør man af gode avlspar? Det generer mig frygteligt at indlevere dem til en
akvariehandler, da sandsynligheden nok taler for at køber ikke overhovedet
værdsætter det at have fået gode sympati-par (det der kommer ud af at købe
en lille flok og lade dem selv danne et par. Allerhelst ved at sætte
startflokken sammen af fisk fra forskellige kuld - hvis man da ikke lige er
hoppet på vognen med at alt med vold og magt skal være vildfanget).
Problemet med mange cichlider er, at man får et overskudsproblem med unger,
hvis eller det hele fungerer. Så måske man skulle anskaffe et
saltvandsakvarium med en enkelt dragefinnefisk - den ælsker at få levende
foder
Nå, men nok om det.
Akvariet er på 78*55*43 cm., altså vel omkring 175 l indhold, og jeg har
bestemt mig til at bestanden nu skal være en flok sneglehuscichlider,
Julidochromis dickfeldi (har anskaffet 5 ungfisk) og så nedenstående:
Ved et besøg i Kbh. faldt jeg over 5 unger af Neolamprologus cylindricus,
som blev inkluderet i samlingen med det formål at få et par ud af dem.
Først fik de lov til at gå sammen med nogle malawier under opvækst, så de
kunne få god gang i væksten. Dvs. fodring med rejemix, frosne sorte og hvide
myggelarver og frosset cyclops. Levende foder er hos mig forbeholdt mine
Apistogrammaer - det er min oplevelsse at Tanganyika- og Malawier ikke er
gladere for levende foder end for rejemix, der ser ud til at være
favoritfoderet. Sjovt nok er det min oplevelse at det er evigt ligegyldigt
om jeg hælder det i hovedet på aufwuchsgnavere (dem, der gerne vil have
meget plantekost) eller om det bliver brugt til rene rovfisk.
Nå, men efter at disse fisk fik en størrelse, så de måtte antages at være
kønsmodne, blev de overflyttet til et 100 l's med masser af klippesprækker
og huler. Og det gik som det skulle. I løbet af en måneds tid var de tre af
fiskene banket synder og sammen og et tilsyneladende par var tilbage.
Det lignede en hel del den adfærd, jeg er vant til fra leleupierne (akvariet
var oprindeligt indrettet til leleupier og jeg har fået en 5-10 kuld af dem
deri). Hunnen knyttet til et bestemt sted i akvariet og hannen over det hele
og relativt ligeglad med hunnen, når ikke lige den stod på sex.
Efter en 3 måneder uden leg, kom jeg faktisk i tvivl om, hvorvidt det nu
også var et par. I hvert fald skete der intet, og nok er de kønne, men mit
temperement kræver altså at der sker et eller andet. Og gør der ikke det, så
må jeg foretage mig noget.
'Noget' bestod i dette tilfælde af at smide noget andet i akvariet. Og så er
tanken at cylindricus'erne skulle over i det 175'l jeg beskrev ovenfor. Da
jeg anser cylindricus'erne for de mest 'slagkraftige' vil jeg gerne have dem
sidst i akvariet, så inden de blev sluppet ned til N. ocellatus
(sneglehuscichlider) og J. dickfeldi ville jeg gerne vente en fjorten dages
tid. Så indtil da, blev cylindricus'erne så parkeret i et akvarim, der
bliver brugt til opbevaring af diverse overskudsfisk. Dette er pt. en halv
snes næsten udvoksede blå delfin, mine gamle leleupier og prinsesser, en
enkelt hestnæse samt en sommerfuglecichlidehan (!), et par rosentetraer,
nogle få Jul. transcriptus samt en overskydende Red Empress-hun. Alt sammen
på glasbund og med et filter bestående af en filtersvamp og en halvkraftig
powerhead. Desuden benyttes akvariet til opbevaring af overskydende
dekorationsmateriale - rødder, sneglehuse ol.
Og - og det er faktisk først her det bliver interessant - inden der var gået
3 dage, havde cylindricushunnen taget et sneglehus i brug og nu efter små
fjorten dage er der unger!
Så mit spørgsmål må være: Er det mine cylindrikus, der er tossede? For ingen
steder kan jeg i litteraturen finde andet end at de er substratlegere med
hang til huler. Netop derfor var mit gamle leleupiakvarium mit bedste bud.
Men tilsyneladende ventede de blot på et sneglehus. I øvrigt er hunnen så
stor, at hun kun med største møje kan få knoklet hele kroppen ind i
sneglehuset (konksneglehus fra stranden).

Skulle du have lyst til at læse og se mere om L. cylindricus, er der et par
links her:
http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=501
http://www.bigskycichlids.com/Ncylindricus_article.htm
http://www.cichlid-forum.com/articles/n_cylindricus.php

vh
Jan

Fra : Rene Krogh

Dato : 01-06-03 20:35

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse

> [...]
> stor, at hun kun med største møje kan få knoklet hele kroppen ind i
> sneglehuset (konksneglehus fra stranden).

Tillykke med dine nye fisk, jeg har selv været på udkig efter cylindrikus.
Jeg tror ikke at det er sneglehuset der har gjort udslaget, snarere
flytningen til et anden akvarie. Men tossede er dine fisk ikke, da jeg
tidligere har set leleupi, som er nært beslægtet, lege i tomme kongo snegle
huse.

Envidere har jeg selv lavet 10 - 15 kuld compressiceps i kongo sneglehuse,
hvilket heller ikke er deres foretrukne i naturen.

mvh
René Krogh

mine tanganyika billeder:
http://home1.stofanet.dk/rene.krogh