Musvåger
Fra : Karsten Rosendal

Dato : 01-06-03 10:37

Søndag 1. juni. Klokken er 9.55. Solskin og varme (15°). Mellem Skovlund og
Gårde i Ølgod kommune. Nyhøstet græsmark på 300x400 meter. Et par musvåger
svæver 10-20 meter oppe. Nej 4, 6, mange. Bilen ind til siden. 10 musvåger
kredser rundt. 2 mere kommer fra et læhegn eller måske fra marken. De svæver
rundt i termikken, snart er de alle samlede, snart mere spredte, synes af og
til at opløse sig i par. De 10 stiger til stor højde og i hvert fald én gør
udfald mod nedenfor flyvende - der vender sig og parerer. De to forbliver i
lav højde. Det må være musvåger; de fleste har de normale kendetegn, men et
par stykker er meget lyse og synes at savne det sorte halebånd. Jeg har ikke
kikkerten med.
Efter et kvarter er jeg desværre nødt til at køre videre, men alle 12 fugle
er der stadig - de 10 meget højt oppe.

Flot syn.

Karsten

Fra : PEHnews

Dato : 01-06-03 17:21

"Karsten Rosendal" <karo@get2net.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> kikkerten med.
> Efter et kvarter er jeg desværre nødt til at køre videre, men alle 12

Havde en næsten tilsvarende oplevelse søndag d. 25. maj ved Møns Klint hvor
ca. 20 musvåger svævede i en ret tæt flok ud for klintekanten og gjorde
lejlighedsvis "udfald". Man er ikke så vant til musvåger i flok ud over på
trækket.

M.v.h.

Poul Evald Hansen