Backup-løsning søges
Fra : Martin San.

Dato : 01-06-03 09:34

Hejsa
Jeg er lidt i tvivl om hvor dette emne hører til...

Jeg vil gerne have vurderet min nuværende backup-løsning, og modtage nogle
forslag til en nemmere (men ikke for dyr) løsning. Jeg kender ikke meget til
backup i forvejen...

Jeg har ca. 10 Gb som jeg tager backup af engang imellem (normalt 1 gang
hver 3. uge), og jeg bruger 14 stk. 700Mb CD-RW skiver til formålet.
Brænderen/CD-skiverne kan køre max. 10x speed, så derfor tager det jo noget
tid, men det er gratis da jeg jo allerede har udstyret.
En DAT-tape løsning bliver for dyr at skifte til, men jeg har overvejet
DVD-RW. Den kan måske kun brænde med 3-5x speed(?), men der kan være 4,7 Gb
på en DVD-RW, ikke? Kommentarer omkring dette valg?

Jeg bruger ikke noget backup-program, men kopierer filerne direkte til CD da
jeg skal have mulighed for at hente de enkelte filer i ukomprimeret stand.
Andre forslag til dette "vanvid" modtages også gerne
Det er ikke alle filerne i de 10 Gb som er ændret fra gang til gang (det er
nok kun max. 15% der er ændret), men jeg har ikke overblik over hvilke filer
der blevet ændret siden sidst, så derfor tager jeg backup af alle mine
private filer en gang til... sikkert ikke det smarteste. Men enlighten me.

MVH Martin
WinXP Home

X-post til dk.edb.hardware.drev.dvd, dk.edb.hardware,
dk.edb.system.ms-windows
Follow-up til dk.edb.system.ms-windows

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 01-06-03 09:39

Martin San. wrote:
> [...]
> formålet. Brænderen/CD-skiverne kan køre max. 10x speed, så derfor
> tager det jo noget tid, men det er gratis da jeg jo allerede har

Det er præcis dette scenario der også udspillede sig her hjemme for et års
tid siden...

> En DAT-tape løsning bliver for dyr at skifte til, men jeg har
> overvejet DVD-RW. Den kan måske kun brænde med 3-5x speed(?), men der
> kan være 4,7 Gb på en DVD-RW, ikke? Kommentarer omkring dette valg?

Tja... jeg kan kun tale for mig selv, men jeg synes det er lidt overkill.
Jeg købte en Maxtor Personal Storage 3000 (40 GB USB2 disk). Denne benyttes
til backup, og fungerer perfekt til mit behov.

> [...]
> til CD da jeg skal have mulighed for at hente de enkelte filer i
> ukomprimeret stand. Andre forslag til dette "vanvid" modtages også

Det er samme teknik jeg benytter - hvis de komprimeres er der een fejlrisiko
mere, hvis de ikke kan udpakkes når de skal bruges (dette er meget
teoretisk, og vil sikkert aldrig forekomme).

> [...]
> over hvilke filer der blevet ændret siden sidst, så derfor tager jeg
> backup af alle mine private filer en gang til... sikkert ikke det

Det gør jeg også. Med min USB2 disk kan jeg tage backup af ca. 20-25 GB på
ca. ½ time - det kan jeg lige holde ud

--
Martin K

Fra : Martin San.

Dato : 01-06-03 10:16

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
> [...]
benyttes
> til backup, og fungerer perfekt til mit behov.

Hej Martin
Det lyder muligvis som en interessant løsning med en ekstra harddisk. Men
jeg har faktisk tidligere brugt denne løsning - dog kun i en måned, da der
begyndte at komme bad sectors på backupdisken! Og så har vi balladen. Men
det var en ældre disk, så måske lå problemet i alderen... men jeg får bare
lidt koldsved ved tanken igen.

Er der en speciel grund til at du bruger en USB harddisk? Er den specielt
"egnet/designet" til noget backup-halløj måske? Ellers ville det vel være
billigere at købe en lille 40 Gb intern Barracuda?
Og frakobler du disken efter endt backup og sætter den i skabet indtil næste
gang eller bruger du den som lager i det daglige?
Og hvordan skal sådan en backup disk prepareres? Jeg kan huske, at jeg blot
DOS-formaterede disken inden jeg brugte den til backup.

[...]
> Det gør jeg også. Med min USB2 disk kan jeg tage backup af ca. 20-25 GB på
> ca. ½ time - det kan jeg lige holde ud

Ja, tidsmæssigt lyder det meget fornuftigt. Jeg vil lige spekulere lidt
over, om jeg "tør" backup'e til et andet magnetpladelager :-/

MVH Martin

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 01-06-03 10:38

Martin San. wrote:
> Hej Martin

Hejsa...

> [...]
> har vi balladen. Men det var en ældre disk, så måske lå problemet i
> alderen... men jeg får bare lidt koldsved ved tanken igen.

Tja - jeg kan kun sige at jeg har haft min i et års tid, og der har aldrig
være problemer af nogen art. Men min disk er jo også købt fra ny...

> [...]
> Og hvordan skal sådan en backup disk prepareres? Jeg kan huske, at
> jeg blot DOS-formaterede disken inden jeg brugte den til backup.

Den er ikke specielt egnet til backup, men jeg lagde meget vægt på at den
var ekstern - da det jo er deri hele finten ligger. Sagen er jo at hvis der
(7-9-13) skulle snige sig en virus eller andet utøj ind (selvom jeg kører
med firewall og antivirus), vil en sådan virus jo nemt komme til at
indficere de diske der sidder i maskinen. Derfor står min USB-disk altid
slukket, og kører kun når der tages backup, blev den også brugt i det
daglige forsvinder idéen med ekstern backup. Da jeg købte disken var den
formateret med een 40 GB FAT32 partition, hvilken vil sige at den også kan
virke med Win98 hvis uheldet skulle være helt ude, og jeg ikke kan få liv i
WinXP Pro.

> Ja, tidsmæssigt lyder det meget fornuftigt. Jeg vil lige spekulere
> lidt over, om jeg "tør" backup'e til et andet magnetpladelager :-/

Tja - det er jo så dit valg! Held og lykke med projektet...

--
Martin K

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-06-03 09:40

Martin San. skrev :
> [...]
Gb
> på en DVD-RW, ikke? Kommentarer omkring dette valg?

DVD-RW 2x speed svarende til 18x CD speed
DVD+RW 2,4x speed svarende til 22x CD speed
Der findes pt ingen 4x DVD+/-RW skiver
Det vil altså tage en time al lave fuld back up på DVD+/-RW

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Martin San.

Dato : 01-06-03 10:20

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse news:3ed9bbcb$0$97170$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> DVD-RW 2x speed svarende til 18x CD speed
> DVD+RW 2,4x speed svarende til 22x CD speed

Aha! Ja, så bliver det jo straks mere interessant.

> Der findes pt ingen 4x DVD+/-RW skiver
> Det vil altså tage en time al lave fuld back up på DVD+/-RW

Lyder fint, kan du i samme åndedrag foreslå en fornuftig DVD-brænder?

MVH Martin

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-06-03 10:53

Martin San. skrev :
> [...]
>
> Aha! Ja, så bliver det jo straks mere interessant.

> Lyder fint, kan du i samme åndedrag foreslå en fornuftig DVD-brænder?

Jeg er frygtelig dobbelt moralsk på det punkt.
Jeg undgår helst at anbefale enheder, men jeg er meget tilfreds med min
Pioneer A05

Hvis den kun skal bruges til backup vil anbefale et DVD-Ram drev, det er
mere sikkert !
DVD+/-R/RW skiver er følsomme for snavs og ridser og ikke optimalt til
backup, medmindre man passer meget på skiverne.
DVD-Ram ligger i en Caddy.

Men elles som foreslået en harddisk. Fx en Maxtor Personal Storage 5000DV
200GB til 2300 kr.
Den er ret genial med en Backup knap, så laver den selv backuppen.

Der findes programmer fx RoboCopy der kopiere alle filer der ikke er på disk
to eller er blevet ændret siden sidste kopiering.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-06-03 10:30

Martin San. wrote:

> Jeg vil gerne have vurderet min nuværende backup-løsning, og modtage nogle
> forslag til en nemmere (men ikke for dyr) løsning. Jeg kender ikke meget til
> backup i forvejen...

Ceren Backup kan tage automatisk backup på forudvalgte tidspunkter, du
kan vælge at overskrive tidligere backupper eller at få lavet nye
backupversioner. Vælger du at overskrive, kan du nøjes med at kun få
kopierede nye/ændrede filer. Backuppen gemmes i en pakket fil, som du
nemt kan brænde over på en cd. Du kan udpakke enkelte filer fra
backuppen, også selvom den befinder sig på en cd, og du kan placere den
udpakkede fil et andet sted end originalen, hvis den ikke skal
overskrives.

Programmet er gratis og kan hentes på http://ceren.digitalrice.com. En
ny version er lige på trapperne (der er et par bugs i den nuværende -
hvis du prøver programmet, lad være med at navngive backuppen med
"%j"-parameteren).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Martin San.

Dato : 01-06-03 10:40

> [...]
> backuppen, også selvom den befinder sig på en cd, og du kan placere den
> udpakkede fil et andet sted end originalen, hvis den ikke skal

Hej Kim
Tak for tippet. Men jeg er lidt nervøs for komprimerede filer! *g* Der er
vel altid en lille ekstra sikkerhedsrisiko ved at komprimere, og hvis
udpakningen kikser... hmm. Jeg har før siddet med corrupted zip-filer og
gloet dumt...
Men løsningen betyder vel stadig, at jeg skal bruge tid foran pc'en og
skifte 7-10 CD'er undervejs.

MVH Martin

Fra : Rosch

Dato : 01-06-03 14:58

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> ny version er lige på trapperne (der er et par bugs i den nuværende -
> hvis du prøver programmet, lad være med at navngive backuppen med

Hej Kim

hvilken version hentyder du til? På Ceren´s hjemmeside dateret 01 JUN 2003
(i dag) er der en version 1.7 ved du om det er den ny?

Rosch
Fjern IKKE no spam i mailadresse

Fra : Christian Simonsen

Dato : 01-06-03 11:34

En ekstra harddisk. 80 GB koster 650 kr.

Christian Simonsen
Christian@simonsen.tdcadsl.dk

Fra : zigge

Dato : 01-06-03 13:18

"Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> enlighten me.

Hvis du vil have en forholdsvis sikker og samtidigt automatisk løsning, vil
jeg foreslå harddiske.
Køber du f.eks Maxtor Fireball 40Gb koster en 452Kr. (www.edbpriser.dk)
Hvis du skal have en pålidelig backupløsning må den bestå af flere
generationer af backupper på forskellige medier. Dvs. at hvis du har to 40Gb
diske som du deler op i hver to partitions får du fire drev fordelt på to
medier.

Tricket er så at du cykler dine backupsæt mellem diskene. F.eks sådan:
disk 1 del 1
disk 2 del 1
disk 1 del 2
disk 2 del 2
disk 1 del 1... osv.

Ved at sætte en scheduler til at lave en virusscanning, et mediecheck
(chkdsk /f) og en backup f.eks. hver anden dag sikre du at dine data ligger
i backup i fire generationer og hvis det skulle vise sig at den ene
backupdisk er korrupt (virus eller defekt disk) så er de ældste data max.
fire dage gamle.

Der findes en række gratis backup programmer der kan håndtere denne form for
backup både med og uden komprimering. Og som du kan se er det muligt at lave
systemet for under 1000Kr.
Endvidere er det altid muligt at konfigurere backupprogrammerne sådan at de
kun genopfrisker datane og altså kun overskriver de data der har ændret sig
fra gang til gang - det begrænser sliddet betydeligt på diskene.
For at sikre at systemet ikke står af kan du evt. udskifte diskene med tre
fire års mellemrum, men da du (her) har to diske, er det usandsynligt at de
begge skulle stå af samme dag, samtidigt med at du rent faktisk har brug for
en backup.
Den største risiko (efter min mening) er at backupperne bliver virus
inficerede inden du (eller virusscanneren) opdager det, dette kan du løse
enten med flere generationer på flere diske, eller ved større tidsafstand
mellem backupperne.

Mvh
//zigge

Fra : Martin San.

Dato : 01-06-03 17:59

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
40Gb
> diske som du deler op i hver to partitions får du fire drev fordelt på to

Ja, det er selvfølgelig også en mulighed med 2 harddiske der kun bruges som
backup-medier som du beskriver. Men jeg har ikke rent fysisk plads til 2
harddiske mere i mit kabinet og forresten heller ikke på IDE-busserne. Nu
ved jeg ikke lige hvad en IDE/PCI adapter koster, men pladsproblemet er
udtalt i mit minitower kabinet desværre. Der er plads til én ekstra harddisk
(ud over min nuværende 80 Gb), men kunne jeg evt. benytte en slot-in-skuffe
harddisk (eller hvad det hedder) - altså en removable harddisk? Kabinettet
har et ledigt 5 1/4" slot. Fordi jeg kan godt lide idéen om, at den er
fuldstændig frakoblet systemet til daglig, og kun monteres når der tages
backup. Til gengæld synes jeg, at 1000 kr. for Maxtor USB-disken er høj, når
man kan få en intern 40 Gb disk for 450 kr. - jaja kald mig bare nærrig! Men
jeg holder alle muligheder åbne. Ellers skulle man lave en on/off switch til
backup-harddisken på fronten af kabinettet hvis det er mulig/tilrådeligt?

MVH Martin

Fra : zigge

Dato : 01-06-03 18:44

> [...]
til
> backup-harddisken på fronten af kabinettet hvis det er mulig/tilrådeligt?

Ideen med skuffe(r) er helt rigtig. Du kan f.eks. få en IDE Harddisk Tray
for 102Kr. (edbpriser igen og opefter.
Det er muligt at få en Harddisk switch, men det løser jo ikke dit
pladsproblem...
En ting jeg er lidt modstander af er USB-devices, da en harddisk kan tilgås
lige meget hvor havareret en PC er, det er ikke altid tilfældet med et
USB-device.

Mvh
//zigge

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 01-06-03 18:52

Martin San. wrote:
[ ... ]
> [...]
> ledigt 5 1/4" slot. Fordi jeg kan godt lide idéen om, at den er
> fuldstændig frakoblet systemet til daglig, og kun monteres når der

Det er også klart en mulighed. Hvis prisen er vigtig, ville jeg vælge denne
løsning. Helt klart. Det smarte IMO er at man som du beskriver har tingene
fysisk adskilte, specielt hvis man husker den gamle device som den sikreste
backup form:

"Ekstern backup i ekstern bygning!"

Den første kan man i hvert fald efterleve

--
Martin K

Fra : zigge

Dato : 01-06-03 19:01

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> wrote in message

> "Ekstern backup i ekstern bygning!"
>
> Den første kan man i hvert fald efterleve

Ja! Det kan jeg skrive under på, da jeg har prøvet at PC og kontor gik op i
røg.
Godt råd: Lav et sæt CD'er med de aller aller vigtigste ting på og læg dem
hos svigermor

Mvh
//zigge

Fra : Leo.E

Dato : 01-06-03 14:31

> [...]
>
> Jeg har ca. 10 Gb som jeg tager backup af engang imellem (normalt 1 gang
> hver 3. uge), og jeg bruger 14 stk. 700Mb CD-RW skiver til formålet.
Ja, der kommer da ikke støv på dem! har du kun et drev? hvis ja er der
jo den mulighed at dele det, og så lade alt dit backup være på det
andet drev.
Hilsen: Leo

Fra : Karsten Krambs

Dato : 02-06-03 00:35

Der findes backup software der tager backup af kun ændret filer. Det
gør restore lidt besværligere, men du vil kun skulle backe 100% op
første gang, og herefter ændrede filer.

Køb en USB2 eller FireWire extern disk og, back up til.

Karsten

Fra : SuperNova

Dato : 02-06-03 07:40

"Karsten Krambs" <snabelulrich@@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> første gang, og herefter ændrede filer.
>
> Køb en USB2 eller FireWire extern disk og, back up til.

For at uddybe lidt: Hvis du tager "Egenskaber" på en til fældig fil
of vælger "Avanceret" kan du se at der er et flueben i
"Filen er klar til arkivering"
Dette kaldes også Archive-bit, et flag som kan sættes eller fjernes
for hver enkelt fil.
Først laves der en komplet backup.
Med et backuprpogram kan man oftest vælge noget i stil med:
"Clear archive-bit after backup"
Så bliver alle flagene fjerne når backuppen er færdig.
Det smarte er så at hver gang du/computeren ændrer en fil bliver dette flag
automatisk sat.
Ved den næste backup vælger man så kun at tage backup af de filer der
har ændret sig. Så derved kun tager backup af de 15% der har ændret sig.
Dette kaldes også Incremental backup (Stavet rigtigt ?)

Når skidtet så skal tilbage igen, laver du en restore, af den første
komplette backup
og derefter alle de efterfølgende. For at få alle ændringer med.

Håber det hjalp til en evt. CD-RW løsning, forstået på den måde at hvis du
kun brænder 15%
efterfølgende, vil det jo gå lidt hurtigere at lave backup. Men det kræver
lidt flere CD-ere.
Ulempen er at du ikke så nemt kan pille filer ud, som du gør nu, hvis du
bruger backup program.

Ellers en extern USB2.0 HDD lyder som et godt forslag.
Håber det hjalp lidt.

Med venlig hilsen, Bo Andersen.

Fra : ----OR----

Dato : 01-06-03 15:59

"Leo.E" <le01@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

Jeg bruger selv at lave backup af C-drevet med PowerQuest Drive Image.
C-drevet fylder 6.5GB, backup imaget kan komprimeres til det halve, ca.
3.5GB og kan altså være på een DVD+RW skive. Programmet kan skrive og læse
imaget direkte fra brænderen og er ligeså hurtig som lå det på HDen. Et
backup tager under ½time.
Dine 10 GB kan være på 2 DVDRW (komprimeret) Tilsvarende løsning er Norton
Ghost.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-06-03 23:27

----OR---- wrote:
> Jeg bruger selv at lave backup af C-drevet med
> PowerQuest Drive Image.

Det gør jeg også.

> backup imaget kan komprimeres til det halve

Ja, et sted imellem 33 og 50%.

> Programmet kan skrive og læse imaget direkte fra
> brænderen og er ligeså hurtig som lå det på HDen.

Ja, det er dejligt nemt ;)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Jan Vennike

Dato : 03-06-03 04:56

"Mikael Nørrelund Andersen" <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev i en
meddelelse news:3eda7dbd$0$48893$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det gør jeg også.

> Ja, et sted imellem 33 og 50%.

> Ja, det er dejligt nemt ;)
>
> --
> Mvh.
> Mikael Nørrelund Andersen
>
> Mail adressen virker.

Hvordan vil du liiige pille en enkelt fil ud af en PQI fil ??? Det var jo en
af kravene, at man skulle kunne dette

--
Jan

Remove the cat in the emailadress to reach me

Fra : SuperNova

Dato : 03-06-03 06:36

> [...]
>
> --
> Jan
>
> Remove the cat in the emailadress to reach me

Nu kender jeg ikke PQI, men jeg ved at man kan gøre
det med Norton Ghost. Altså plille en enkelt fil ud
af en image-backup lavet med Norton Ghost.
-Bo-

Fra : Henry

Dato : 03-06-03 07:32

> Hvordan vil du liiige pille en enkelt fil ud af en PQI fil ??? Det var jo
en
> af kravene, at man skulle kunne dette

Det kan du sagtens med image explorer i PQ drive image

Henry

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-06-03 21:16

Henry wrote:

> Det kan du sagtens med image explorer i PQ drive image

Nemlig, præcis som Windows stifinder.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Martin San.

Dato : 01-06-03 18:01

> [...]
> Ja, der kommer da ikke støv på dem! har du kun et drev? hvis ja er der
> jo den mulighed at dele det, og så lade alt dit backup være på det

Ja, jeg har kun én 80 Gb harddisk, men jeg er ikke tryg ved tanken om virus
og mekanisk nedbrud når backup-data ligger på hoveddrevet.

MVH Martin

Fra : ----OR----

Dato : 01-06-03 18:13

"Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Leo.E" <le01@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, jeg har kun én 80 Gb harddisk, men jeg er ikke tryg ved tanken om
virus
> og mekanisk nedbrud når backup-data ligger på hoveddrevet.

Jeg ville foretrække en USB 2.0 eller Firewire harddisk til backup.

Fra : Henry

Dato : 01-06-03 21:20

> [...]
virus
> og mekanisk nedbrud når backup-data ligger på hoveddrevet.

En 80 gb hardisk kan da fint deles op med foreksempel partition magic. og
bruges til backup, drive image kan i seneste version version også lave en
backup til en skjult partition og dertil tror jeg da ikke at virus kan blive
et problem hvis den da ikke er der inden backup.
Og får du virus på drev c kan der jo bootes op med restore diskette eller cd
lavet ud fra ovenævnte programmer.
og gendannes.
Det er klar ved mekanisk nedbrud er du jo ikke sikret men det er du jo
heller ikke med cdrw/cdr. hvad hvis de ikke kan læses.
Men hvis du bruger ovenævnte løsning kan du jo måske nøjes med backup til
cdr hver 2-3 mdr.
og så vil jeg da mene [IMHO]du er nogenlunde sikret.
mvh
Henry

Fra : Leo.E

Dato : 02-06-03 05:49

"Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> wrote in message news:<bbdbg2$8a051$1@ID-171772.news.dfncis.de>...
> "Leo.E" <le01@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, jeg har kun én 80 Gb harddisk, men jeg er ikke tryg ved tanken om virus
> og mekanisk nedbrud når backup-data ligger på hoveddrevet.
Forståeligt, men det jeg mener er, del harddisken i 2 drev
-c(hoveddrevet)
& d, og gem så backup på D-drevet, det er yderst sjældent at der sker
noget med det, CD-R kan jo også miste data
Hilsen: Leo

Fra : Jan Vennike

Dato : 03-06-03 04:55

> [...]
virus
> og mekanisk nedbrud når backup-data ligger på hoveddrevet.

Jeg har en 80 Gb og en 20 Gb HD. Alle data ligger på den lille og så har jeg
lavet en partition på de store, KUN til backup formål.

Hver gang jeg lukker maskinen ned, synkroniserer jeg mellem den lille og den
store - så har jeg mine vigtige data liggende på 2 diske, hvis den ene af
dem skulle brække ned.

Og så en gang imellem ZIP'er jeg det hele og brænder på et par CD'ere - mere
hvis hele PC'en skulle forsvinde.

Fra : Leony

Dato : 01-06-03 19:04

> [...]

> Jeg vil gerne have vurderet min nuværende backup-løsning, og modtage
> nogle forslag til en nemmere (men ikke for dyr) løsning. Jeg kender

Køb en 40 GB harddisk (set på edbpriser til mindre end 500 kr) og en
harddiskskuffe til 200 kr, så skulle du være klar til at lave backup.
Husk at fjerne skuffen når backup er taget, hvis ikke har det ikke den
ønskede effekt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 01-06-03 20:37

Martin San. skrev:
> [...]
> til CD da jeg skal have mulighed for at hente de enkelte filer i
> ukomprimeret stand. Andre forslag til dette "vanvid" modtages også

Ekstern 250GB harddisk USB2.0/Firewire:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374608020

mvh
Jeppe Seidelin Dam