Mødre betyder mere end fædre   ?
Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-03 03:34

Mødre betyder mere end fædre ?

Engang kunne fraskilte fædre kun få forældreret, hvis mor var sindsyg eller
alkoholiker og han havde en extremt dyr advokat.

Idag er hustrubidrag i årevis efter forsøgelse sjælden og mødre må tage
konsekvensen af ligestilling, bl.a. at gode fædre får børnene.

Men det sker sjældent for,
FAR ER UVIGTIG I SAMMENLIGNING - hvorfor?

Er det svangerskabet der giver bindingen til den kvindelige forælder?

Eller er det fordi mænd har så meget andet at gå op i, men kvinder samler al
energi om at være gode mødre (og sexede, smigrende)?

Det vil vist ikke ændres i mange årtier(århundreder)

Er det værd at mindske kønsforskelle i lighedsideologiens navn?

Her nogle citater der belyser "modermagt" - matriarkat der altid har
overskygget patriarkat

" "Mother is the name for God in the lips and hearts of children" W
M Thackeray

" An ounce (gram) of mother is worth a pound (kilogram) of clergy.
Spanish proverb

" Det er svært at slås med en fjende, der har forposter i ens eget
hovede. Sally Kempton

" Det evigt-kvindelige drager os opad Goethe

" Fordi Gud ikke kunne være overalt, opfandt han mødre
Jødisk ordsprog

" God could not be everywhere, and therefore he made mothers.
Jewish Proverb

" Lige fra verdens begyndelse udgår en kæde af årsager.
Lukan

" Mennesker er,hvad deres mødre gjorde dem til Men are what their mothers
made them. Ralph Waldo Emerson

" Sandelig, mødrene, der opdrager børnene for fremtiden de første fem år af
deres liv, grundlægger lande og byer. Jean Paul

" What the mother sings to the cradle goes all the way down to the
coffin. Henry Ward Beecher

ET ER AT MOR ER GUD, NOGET ANDET ER HVORFOR? Her nogle bud

" In our society a man who does not cry at his mothers funeral, will
risk death penalty. Albert Camus

" Some are kissing mothers and some are scolding mothers, but it
is love just the same, and most mothers kiss and scold together.
Pearl Buck

" Tired mothers find that spanking takes less time than reasoning
and penetrates sooner to the seat of the memory. Will
Durant

" En moders omhu når videre end hendes erfaring.

" Min største præstation har været, at jeg kunne befri mig fra min
mors, min svigermors og mine tanters for­-mynderskab.
Rosalyn Carter

" Som enhver søn dog kan begejstre sin moder!Shakespeare

" Some mothers need happy and honoured children, some need unhappy
ones-otherwise they will not be able to exhibit their maternal
excellence.Nietzsche

" Fra moderen. - Enhver bærer et billede på kvinden i sig fra
moderen: af dette bliver han bestemt til i det hele taget at højagte
kvinderne eller ringeagte dem eller i almindelighed være ligegyldig over for
dem.Nietzsche

Psychiatry's chief contribution to philosophy is the discovery
that the toilet is the seat of the soul. Alexander
Chase

" Trætte mødre finder at lussinger tager mindre tid end fornufts-snak, og
trænger hurtigere ind i barnets hukommelse Will Durant

" Alle børn er konger i deres mor's fantasi's kongerige. Freud.

"selv Mødre med opofrende sønner kal aldrig lide unge piger
AgatheChristie

" Min søn er den mægtigste person i Grækenland. For athenienserne
regerer Grækenland, jeg athenienser­ne, min kone mig og min søn min kone.
Themistokles

" No woman can shake off her mother. There should be no mothers,
only women. BERNARD SHAW

" Sku moderen vel, som vil have datteren. Danske Ordsprog

" Vi starter spædbarnets liv med at svøbe det, det er en form for trældom".
Rousseau

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-03 03:51

VEDR OFFTOPIC - jeg har svaret på xpostet indlæg om Vadmand-artikel og
Morten Korck.
Jeg svarede i en anden gruppe, og så ikke at nogen havde xpostet tråden til
denne ng, så jeg har straks deletet. Beklager!