Hvornår sparker barnet i maven?
Fra : Ukendt

Dato : 31-05-03 21:12

Et af vores vennepar er bekymrede for fosteret i maven. Hun er i 19. uge og
har endnu ikke mærket barnet sparke. Det er barn nummer to og med det første
barn havde hun mærket liv på nuværende tidspunkt i graviditeten.

Hvilke erfaringer har I?
Teorien siger jo at moderen ofte mærker liv tidligere 2. gang - har det
noget på sig?

Jeg vil så gerne kunne give dem nogle beroligende ord med på vejen, så jeg
håber på svar fra jer.

Kærligst
Anette Linnea

Fra : Rene Jensen

Dato : 31-05-03 22:03

"Anette Linnea" <alr (a) tdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> håber på svar fra jer.
>
> Det man husker bedst af barnets spark under sin graviditet er sidste del.
Her er barnet stort og stærkt man kan måske endda se en lille fod glide
afsted under maveskindet. I 20. uge føles barnet bevægelser som små skvulp
inden i eller som nogen siger som en fisk eller som bobler. Bevægelserne er
ikke særligt hyppige og man kan tit være i tvivl om det er det man har
mærket.
Men fra nu af går det stærkt.
Iøvrigt tillykke.
Fra en der har prøvet det fire gange.

Fra : Gitte Wange

Dato : 31-05-03 22:29

Den Sat, 31 May 2003 22:11:54 +0200. skrev Anette Linnea:

> [...]
> noget på sig?
>
> Jeg vil så gerne kunne give dem nogle beroligende ord med på vejen, så jeg

Hej Anette,

Da jeg var gravid mærkede jeg liv omkring uge 14 (så vidt jeg husker). Jeg
havde i hvert fald mærket liv i uge 19 (hvor jeg blev scannet).

Jeg tror det er ret individuelt hvornår man mærker liv - så alt er sikkert
i skønneste orden.
Dog kan man alligevel godt gå og få det vildt dårligt og tænke det værst
tænkelige. Så hvis jeg var din veninde ville jeg gå op til min læge og
blive tjekket - hellere en gang for meget end en gang for lidt! Og det er
jo det lægen er der for ...

Hilsen Gitte

Fra : Eva

Dato : 01-06-03 15:15

Anette Linnea <alr (a) tdc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed90c8a$0$24631$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> noget på sig?
>
> Jeg vil så gerne kunne give dem nogle beroligende ord med på vejen, så jeg

Hej Anette
Jeg er godt nok "kun" førstegangsfødende, men jeg mærkede først liv omkring
25. uge.
Da havde jeg også gået og været bekymret et stykke tid, men min læge sagde,
at det var meget forskellig både fra person til person og fra barn til barn.
Siden har jeg dog mærket det stort set hver dag (er nu i uge 37), undtagen
en weekend hvor jeg så kontaktede fødegangen og kom op fik kørt en strimmel,
så jeg kunne høre bla. hjertelyden.
Det beroligede meget.
Jeg ville hvis det var mig snakke med jordemoderen om det eller ringe til
fødegangen. De er der jo for at hjælpe/berolige.

Hilsen Eva

Fra : 5230

Dato : 01-06-03 17:40

Hejsa..

Jeg fik at vide begge gange ,at det først er omkring 24. uge at man SKAL
kunne mærke spark.
Det er også forskelligt fra person til person hvornår man mærker noget.

Et godt råd jeg fik at min jordm. :
Drik 2 iskolde glas vand hurtig men du ligger og slapper af ,så skal bebsen
nok reagerer og DET ER IKKE FARLIGT. ss

KH Bente

Fra : Kevin

Dato : 03-06-03 11:22

d. 01/06/03 18:40 ytrede 5230

> Et godt råd jeg fik at min jordm. :
> Drik 2 iskolde glas vand hurtig men du ligger og slapper af ,så skal bebsen
> nok reagerer og DET ER IKKE FARLIGT. ss

Hvad der ikke er farligt er dermed OK?

Det forekommer at være et meget dårligt råd, der kun tjener til formål at
tifredsstille moderens behov, formålet er jo at forskrække fosteret, hvilket
jeg vil fraråde, i det hele taget skal man være gode ved hinanden, også
forstre.

VH kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Ann Petersen

Dato : 01-06-03 20:07

> [...]
>noget på sig?
>
>Jeg vil så gerne kunne give dem nogle beroligende ord med på vejen, så jeg

Hej Annette!

Det har også betydning om moderkagen er foranliggende eller ej.

Da jeg var gravid 2. gang (med tvillinger) mærkede jeg ikke liv før end i
20.-21. uge, hvilket er ret sent, når der nu er 2 ! Min moderkage lå
foran, så derfor sparkede bebserne i den i stedet for i maven. Derfor
mærkedes der ikke liv før end de rigtigt kunne "sparke gennem" !!

En evt. scanning vil kunne vise, hvor moderkagen er placeret.

--
Mange hilsner fra Ann
Kig forbi på: http://www.familien-petersen.dk

Fra : Henriette

Dato : 01-06-03 20:06

> [...]
første
> barn havde hun mærket liv på nuværende tidspunkt i graviditeten.

Det er HELT normalt.

Med mit første barn mærkede jeg liv i 18. uge, her med nummer to mærkede jeg
det i 20. uge.
Det kan meget vel være moderkagens placering samt hvordan barnet ligger der
gør forskellen. Min moderkage lå fortil (ikke foranliggende) og det var
derfor sværere at mærke sparkene.

Henriette

Fra : brinkloev

Dato : 02-06-03 06:23

"" skrev d. 31-05-03 21:12 dette indlæg :
> [...]
det
> noget på sig?
>
> Jeg vil så gerne kunne give dem nogle beroligende ord med på vejen, så

Da jeg ventede mine tvillinger, mærkede jeg den første "boblen/spark" i
min 12. uge.
Men jeg er ret sikker på, at normalt SKAL man kunne mærke liv omkring
20. uge!
Jeg ville råde til at kontakte lægen og få en tid til scanning, bare for
at være på den sikre side.
Held og lykke!
Mvh.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kevin

Dato : 03-06-03 11:19

d. 02/06/03 7:23 ytrede brinkloev

> Jeg ville råde til at kontakte lægen og få en tid til scanning, bare for
> at være på den sikre side.
> Held og lykke!
> Mvh.

Man kunne vel starte med at lytte?
En jordemoder har ganske udmærket udstyr til formålet.

Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Rikke & Brian

Dato : 02-06-03 10:39

Hej Anette.

Min svigermor har fortalt mig, at hun ikke mærkede liv nogen af de fire
gange, hun var gravid. Og der er ikke noget galt med nogen af hendes børn
(ud over at de er nogen rodehoveder )

Hilsen Rikke.

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-03 16:55

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> skrev i en
meddelelse news:3edb1b39$0$12996$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> Min svigermor har fortalt mig, at hun ikke mærkede liv nogen af de fire
> gange, hun var gravid. Og der er ikke noget galt med nogen af hendes børn

Anette: Tak for alle jeres svar. Det har alt i alt kunnet virke beroligende
på vores venner.

Mvh
Anette Linnea