Tæl antal poster i MySQL-DB?
Fra : Simon Petersen

Dato : 30-05-03 17:25

er der et script til hvordan man tæller sine poster i databasen?
F.eks. hvor mange der har skrevet i sin gæstebog...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 30-05-03 17:30

"Simon Petersen" <wedege@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> er der et script til hvordan man tæller sine poster i databasen?
> F.eks. hvor mange der har skrevet i sin gæstebog...

SELECT COUNT(*) FROM guest_book_entries

Fra : Simon Petersen

Dato : 30-05-03 18:05

Den skriver bare: Resource id #5

og der er kun 3 i db'en :(

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 30-05-03 18:18

> Den skriver bare: Resource id #5
>
> og der er kun 3 i db'en :(

Øh ja? Det er jo bare et udtræk af mysql. I mit kode-environment ville jeg
gøre følgende:

$rs = $g_db->Execute("SELECT COUNT(*) FROM guest_book_entries");
list($num_entries) = $g_db->FetchArray($rs);
if (is_numeric($num_entries)) echo "Der er $num_entries indlæg i
gæstebogen";
else echo "Der er ingen indlæg i gæstebogen";

Execute-dækker over en wrapper til mysql_query og FetchArray dækker over en
wrapper til mysql_fetch_array.

Fra : Kim Emax

Dato : 30-05-03 18:59

Rasmus Christian Kaae wrote:

> [...]
> else echo "Der er ingen indlæg i gæstebogen";
>
> Execute-dækker over en wrapper til mysql_query og FetchArray dækker

$result = mysql_query("SELECT * FROM guestbook"); # ret evt. * til id, hvis
du har et sådan i din tabel
if(!mysql_num_rows($result))
print "Der er ingen indlæg i gæstebogen";
else
print "Der er " . mysql_num_rows($result) . " indlæg i gæstebogen";

Virker mere overskueligt for en nybegynder

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 30-05-03 19:11

> [...]
> print "Der er " . mysql_num_rows($result) . " indlæg i gæstebogen";
>
> Virker mere overskueligt for en nybegynder

Ja, men tilgengæld rykker du også hele tabellen ud af databasen.

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 30-05-03 19:46

> hvis

> Ja, men tilgengæld rykker du også hele tabellen ud af databasen.

<?php
// Lav en forespørgsel.
$query = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM guestbook_table");

// Hent resultatet i et array.
$rows = mysql_fetch_row($query);

// Output
echo "Der er " . $rows[0] . " indlæg i gæstebogen.";
?>

Se: http://dk.php.net/mysql_query, http://dk.php.net/mysql_fetch_row og
http://mysql.com/doc

Mvh.
   Madsen

--
"There are 10 types of people in the world...
Those who understand binary, and those who doesn't."

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 30-05-03 19:59

> [...]
> $rows = mysql_fetch_row($query);
>
> // Output
> echo "Der er " . $rows[0] . " indlæg i gæstebogen.";

Som netop var hvad jeg skrev

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 30-05-03 20:35

> <?php
> // Lav en forespørgsel.
> $query = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM guestbook_table");
>
> // Hent resultatet i et array.
> $rows = mysql_fetch_row($query);

Her ville jeg så i stedet sige:
$antal = mysql_num_rows($query);

> // Output
> echo "Der er " . $rows[0] . " indlæg i gæstebogen.";
> ?>

og her:
echo "der er ".$antal." indlæg in the guestbook ";

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 30-05-03 23:51

Peter Sepstrup wrote:

> Her ville jeg så i stedet sige:
> $antal = mysql_num_rows($query);

> og her:
> echo "der er ".$antal." indlæg in the guestbook ";

Prøv at teste det...
Læs evt. lidt manualer, så vil du forstå hvorfor den altid vil outputte
tallet 1, når man bruger "SELECT COUNT(*) FROM guestbook_table";

Mvh.
   Madsen

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 31-05-03 07:28

> [...]
> $rows = mysql_fetch_row($query);
>
> // Output
> echo "Der er " . $rows[0] . " indlæg i gæstebogen.";

Evt. er det pænere at gøre følgende:

<?
$sql = "SELECT COUNT(*) FROM gb";
$rs = mysql_query($sql) or die("MySQL Error: Query: ".$sql." Message:
".mysql_error());
list($antal_indlaeg) = mysql_fetch_array($rs);
echo "Der er $antal_indlaeg indlæg i gæstebogen!";
?>

Fra : Kim Emax

Dato : 30-05-03 23:55

Rasmus Christian Kaae wrote:

> Ja, men tilgengæld rykker du også hele tabellen ud af databasen.

Jeps, formoder at man har lyst til at vise indeholdet efterfølgende...
Ellers ville jeg også benytte SELECT count(*)

Fra : Jacob Atzen

Dato : 31-05-03 13:10

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> writes:

> Jeps, formoder at man har lyst til at vise indeholdet efterfølgende...

I så fald ville du vel ikke bare select'e id'et?

- Jacob Atzen