Bærbar vil ikke på nettet
Fra : Henning Larsen \(h-l~

Dato : 30-05-03 14:44

Jeg har konfigureret 3 pc'er til internetadgang via adsl. (To desktop og en
bærbar). Alle kører Win98se og er konfigureret ens med hensyn til
netværksopsætning. De to desktop pc'er fungerer perfekt (begge har
pci-netkort), men på den bærbare kan jeg ikke få hul igennem til nettet. Den
benytter et 10/100 mbit pc-card netkort. Kortet virker fint i forbindelse
med lokalnet, men altså ikke til internetadgang. TCP/IP er sat op præcis som
på de to desktop pc'er som fungerer fint. Er der specielle forhold man skal
være opmærksom på ved konfigurering af internetadgang via pc-card netkort?

mvh
Henning Larsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-05-03 15:01

"Henning Larsen (h-l)" <h-l@get2net.dk> wrote in message
> [...]
skal
> være opmærksom på ved konfigurering af internetadgang via pc-card netkort?

Hvad er det for en slags Internet adgang?

Hvis du fx har noget tele2adsl med 2 dynamiske Ip adresser, kan du ikke få
en 3 pc på nettet.. Så skal du købe en ekstra for 3,- om måneden

Fra : Henry

Dato : 30-05-03 16:32

> Hvis du fx har noget tele2adsl med 2 dynamiske Ip adresser, kan du ikke få
> en 3 pc på nettet.. Så skal du købe en ekstra for 3,- om måneden

Med mindre du har en router.

Mvh
Henry

Fra : Henning Larsen \(h-l~

Dato : 30-05-03 19:40

> [...]
>
> Hvis du fx har noget tele2adsl med 2 dynamiske Ip adresser, kan du ikke få
> en 3 pc på nettet.. Så skal du købe en ekstra for 3,- om måneden

Det er Tele2adsl. De tre pc'er er kun på nettet en ad gangen, dvs. modemet
er koblet direkte på netkortet. Ikke noget med internet-deling.

mvh
Henning Larsen

Fra : Aksel Spandet

Dato : 30-05-03 23:53

Hey!

> Det er Tele2adsl. De tre pc'er er kun på nettet en ad gangen, dvs. modemet
> er koblet direkte på netkortet. Ikke noget med internet-deling.
Du skal lige være opmærksom på at ip'erne nok er reserveret i en times tid
til de pc'er der kom først på. Det vil sige at du skal have de andre
computere koblet fra internettet i en time før det virker...
Det er ihvertfald min erfaring med tdc's adsl...

Mvh
Aksel

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 31-05-03 08:32

Aksel Spandet wrote:

> [...]
> computere koblet fra internettet i en time før det virker...
> Det er ihvertfald min erfaring med tdc's adsl...

Sikke da noget vrøvl.
Det er korrekt at IP-adresserne er reserveret i et stykke tid (den såkaldte
lease time), men du skulle gerne få tildelt en anden IP-adresse fra DHCP
serveren. Hvis det ikke fungerer på ovennævnte måde, er der en fejl i
opsætningen af DHCP serveren.

--
/kenne
Man skal ikke accelerere fragmenter af geologisk oprindelse,

Fra : Aksel Spandet

Dato : 31-05-03 11:15

> [...]
> lease time), men du skulle gerne få tildelt en anden IP-adresse fra DHCP
> serveren. Hvis det ikke fungerer på ovennævnte måde, er der en fejl i
Jeg sagde det var min erfaring...
Hvis man ikke har nok ip'er så kan de to første kun komme på, og den sidste
skal så vente den såkaldte "lease time" (Som er en time efter man har fået
tildelt den)
Jeg ved ikke om der er fejl på DHCP serveren, men så er det et generalt
problem for tdc, da jeg har prøvet dette flere steder på sjælland...

Mvh
Aksel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-03 12:24

In dk.edb.hardware, Kenneth Kristensen
<kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> says...
> serveren. Hvis det ikke fungerer på ovennævnte måde, er der en fejl i
> opsætningen af DHCP serveren.

Ikke nødvendigvis. Mange steder tildeles 2 ! IP-adresser pr. bruger.
Nore more and no less. Vil man skifte maskine undervejs skal IP-adressen
altså frigives først.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-03 06:14

In dk.edb.hardware, "Henning Larsen \(h-l\)" <h-l@get2net.dk> <"Henning
Larsen \(h-l\)" <h-l@get2net.dk>> says...
> Det er Tele2adsl. De tre pc'er er kun på nettet en ad gangen, dvs. modemet
> er koblet direkte på netkortet. Ikke noget med internet-deling.

Har du prøvet i commandolinie:

Ved Win9x/ME: winipcfg /release
Ved NT/2000/XP: ipconfig /release

inden du lukker en maskine ned?

På den måde frigiver du den IP som pågældende maskine sidder på. Du har
stadig kun 2 IP-adresser som Bjarke skriver.

Fra : Henning Larsen \(h-l~

Dato : 31-05-03 15:46

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> In dk.edb.hardware, "Henning Larsen \(h-l\)" <h-l@get2net.dk> <"Henning
> [...]

Det har jeg prøvet nu, det løste desværre ikke problemet.

Henning

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 30-05-03 20:05

> [...]
skal
> være opmærksom på ved konfigurering af internetadgang via pc-card netkort?

Jeg havde nøjagtigt det samme problem med min bærbare i starten, selvom jeg
ikke bruger pc-card til at gå på nettet med (er indbygget i min pc). Efter
meget lang tid og et opkald til hotline fandt jeg ud af at jeg skulle gå ind
i "view network connections" (netværksindstillinger på dansk, tror jeg) og
så står der "Network bridge" og der står "LAN or High-Speed internet".
Network bridge skal disables og "Local Area Connection" skulle fjernes fra
"Network bridge" (ved at højreklikke såvidt jeg husker på ikonet) og så røg
ikonet over i "LAN or High-speed internet". Og så virkede det pludseligt...

Du må ikke spørge hvorfor... Jeg prøvede at spurgte support-medarbejderen
hvad det betød ovennævnte og hvorfor det ikke virkede før, kontra at det nu
virkede, men han sagde bare at "det var noget man lærte på en del af hans
3-årige netværksuddannelse og det føre for vidt at forklare over
telefonen"...
Men måske en anden herinde kan forklare hvorfor ovennævnte virker?

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Henning Larsen \(h-l~

Dato : 31-05-03 15:48

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> telefonen"...
> Men måske en anden herinde kan forklare hvorfor ovennævnte virker?

Sort snak for mig. Jeg kan ikke finde noget med "Network bridge" eller "LAN
or High-Speed internet" i min Win98se.

Henning

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 01-06-03 21:21

"Henning Larsen (h-l)" <h-l@get2net.dk> wrote in message
-SNIP om Network bridge og LAN/Highspeed internet-

> Sort snak for mig. Jeg kan ikke finde noget med "Network bridge" eller
"LAN
> or High-Speed internet" i min Win98se.

Ok, det er måske fordi jeg bruger win XP og du bruger win98... Og derudover
bruger jeg den engelske version, lige nu.... Men det klikker man på
"start"-ikonet, nederst til venstre så skal jeg under XP klikke på Network
connections og så står de der... Men det hjælper dig nok ikke noget under
win-98... Så andet kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Mvh.
Martin Jørgensen.