Fordele / ulemper ved dynamisk ip ?
Fra : L.M.L

Dato : 30-05-03 10:37

Jeg har overvejet at skifte til Tele2 - ja jeg har også set
de har et glimragende tilbud.

Men det skriver at der medfølger 2 stk.dynamiske ip'er,
ellers kan man vælge at få 1 fast ip.

Jeg har planer om at tilslutte 4 pc'ere, og gerne med hver sin ip (+
3kr./md.),
men vil der være nogle ulemper for mig, hvis jeg bruger dynamiske ip'er ?

Idag har jeg CC med 1 fast ip, og 2 computere tilsluttet, men jeg har da
haft
problemer, som jeg er sikker på jeg ikke ville have haft hvis jeg havde 1 ip
til
hver maskine.. Fx. Messenger, som ikke vil sende/modtage, samt ved nogle
spil, hvor jeg igennem tiden har nogle problemer pga. portforwarding osv.

Jeg kommer lige til at tænke på om det kan lade sig gøre at få 4 faste ip'er
til
Tele2 istedet for 4 dynamiske - nogen der ved det ?

mvh
Lars

Fra : L.M.L

Dato : 30-05-03 10:39

Forresten har jeg tænkt på at tilslutte denne router istedet for det
medfølgende
Tele2 modem:

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895

Er det et dårligt valg ?

mvh
Lars

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-05-03 11:14

L.M.L <lovegreenFJERNDETTE@it.dk> wrote:

> Forresten har jeg tænkt på at tilslutte denne router istedet for det
> [...]

Nu svarer jeg lige på begge indlæg i ét indlæg. Jeg går du fra, at
Tele2's løsning er magen til TDC's Bredbånds-løsning, da udstyret vist
er det samme.

Hvis du vælger dynamiske IP-adresser skal du _ikke_ have en router, da
den kun er nødvendigt, hvis du vælger 1 fast IP-adresse, eller hvis du
vil have flere maskiner på nettet end du har købt IP-adresser.

Hvis du har 4 dynamiske IP-adresser, så sætter du simpelthen bare de 4
maskiner i en switch eller hub og ethernet-ledningen fra Tele2 modem'et
skal også i samme switch/hub. Så vil 4 maskiner kunne komme på, hvis de
står til DHCP i TCP/IP indstillignerne. Hvis du har en ekstra maskine,
som skal på, så bliver du nødt til at "release" forbindelsen fra en af
de andre først, da IP-adressen bliver låst til maskinernes MAC adresser.
Leasen udløber dog efter en eller 2 timer, såvidt jeg husker.

Du kan få problemer med dit lokale netværk, hvis det er sat op til at
kommunikere via TCP/IP. Det er nemlig ikke sikkert, at alle 4 maskiner
ryger på samme sub-net og der kan de ikke snakke direkte sammen. Al
trafik mellem maskiner på forskellige subnets skal derfor en tur rundt i
Tele2's net og altså via din ADSL-forbindelse. Det er ikke fedt.

Hvis du kun kører Windows, så er den bedste løsning nok at slå NetBEUI
til på maskinerne, for så kan de vist snakke sammen uden TCP/IP. Det
hjælper dog ikke i spil, hvor de forbinder via TCP/IP; det betyder at et
lille lokalt LAN-spil kan risikere at skulle via ADSL-forbindelsen, med
dertil hørende højere ping. Hvis du ikke laver ting som forstyrres af
denne "detalje", så skulle du ikke få problemer med de dynamiske
IP-adresser.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : L.M.L

Dato : 30-05-03 12:03

> [...]
> dertil hørende højere ping. Hvis du ikke laver ting som forstyrres af
> denne "detalje", så skulle du ikke få problemer med de dynamiske

Takker for det grundige svar. :)

Altså hvis jeg vil have flere end 4 computere på (i dette tilfælde hvor jeg
ville betale for 2 ekstra dynamiske ip'er)
så er det smartest hvis jeg køber en router.
Der vil højst sandsynligt være en del trafik imellem de 4 maskiner, derfor
vil det være upraktisk
hvis de kommer på forskellige subdomæner.

Derfor vil det måske være mest hensigtsmæssigt, hvis jeg vælger 1 fast ip,
køber en
router, og tilslutter en switch ?

Jeg bør måske lige spørge Tele2 hvad det vil koste med fx. 3 ekstra faste
ip'er.

mvh
Lars

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-05-03 12:37

> [...]

> vil det være upraktisk
> hvis de kommer på forskellige subdomæner.

Hvis du bruger TCP/IP mellem maskinerne er det ikke en god løsning. Jeg
har selv en overgang haft 4 IP-adresser og de kom altid på forskellige
subnets.

> Derfor vil det måske være mest hensigtsmæssigt, hvis jeg vælger 1 fast ip,
> køber en
> router, og tilslutter en switch ?

Ja. Den løsning er den bedste til et LAN, men du har så bøvlet med en
router og dine maskiner er ikke direkte på nettet.

> Jeg bør måske lige spørge Tele2 hvad det vil koste med fx. 3 ekstra faste
> ip'er.

Det kan du ikke få med deres private løsning. Da skal du have en
professionel løsning og en dyr router, og så er det ikke billigt mere.

Fra : Tybalt

Dato : 30-05-03 12:33

"L.M.L" <lovegreenFJERNDETTE@it.dk> wrote in message
> Forresten har jeg tænkt på at tilslutte denne router istedet for det
> [...]

Den er på bud i Computercity til 399,-

går osse selv og overvejer et køb =)

mvh. Henrik

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-06-03 09:08

L.M.L skrev Fredag den 30. maj 2003 11:39 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Forresten har jeg tænkt på at tilslutte denne router istedet for det
> medfølgende
> Tele2 modem:

Det vil ikke virke, uden ADSLmodemmet, så virker din forbindelse ikke.
Men du kan sætte en hvilken som helst Ethernet<->Ethernet router til
ADSLmodemmet.

Ivar Madsen

Fra : L.M.L

Dato : 10-06-03 11:11

> Det vil ikke virke, uden ADSLmodemmet, så virker din forbindelse ikke.
> Men du kan sætte en hvilken som helst Ethernet<->Ethernet router til
> ADSLmodemmet.

Jeg er ikke sikker på forskellen på en alm. router og den som du har
beskrevet,
men på Tele2adsl sitet skriver de flg.:

"Kan jeg købe en ADSL-løsning med router i stedet for modem?
Nej, Tele2 tilbyder ikke ADSL med en routerløsning. Du kan tilslutte din
egen router, men vi kan ikke supportere opsætningen af routeren."

mvh
Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-06-03 11:29

L.M.L wrote:

> Jeg er ikke sikker på forskellen på en alm. router og den som du har
> beskrevet,

Der er ingen forskel - det er det samme beskrevet på to forskellige
måder.

Det Ivar mener er bare at du ikke kan bruge routeren i stedet for
ADSL-modem'et - du skal bruge begge dele.

Routeren bliver så sat til ADSL-modem'et.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-06-03 11:29

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-06-03 11:29

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 08-06-03 10:13

On Fri, 30 May 2003 11:39:23 +0200, "L.M.L"
<lovegreenFJERNDETTE@it.dk> wrote:

>Forresten har jeg tænkt på at tilslutte denne router istedet for det
> [...]

Har jeg også kigget lidt på; men så opdagede jeg "storebror" her:

http://www.dlink.dk/products/details.asp?Nr=217

Den er lidt dyrere (661 mod 338 hos Intercon data); men til gengæld
har den indbygget printserver med en parallel port. Det synes jeg
kunne være ret smart, idet man jo så kan have både Internet- og
printer-adgang fra samtlige pc'er på lokalnettet, uden at en bestemt
pc skal være tændt.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk