Hjælp til Elektrolux køleskab
Fra : Søren Uttrup

Dato : 30-05-03 10:17

Hvordan fungerer sådan et ?
Jeg montere en ventilator på bagsiden af køleskabet, og nu virker køleskabet
lige pludselig ikke længere.
Jeg har ikke skruet i køleskabet selvfølgelig, ventilatoren sidder på
indersiden af CV.
Kan der være en sikring der er gået, og hvor sidder den ?
Kan jeg hav skubbet til et eller andet på bagsiden af køleskabet ?
Hvor finder jeg tegninger over hvordan sådan et køleskab monteres. Så vidt
jeg kan se skal jeg have hele køkkenet skilt ad inclusiv gasledninger osv.
for at få det ud, kan det virkelig passe ?
Gode råd og ideer modtages !!!

På forhånd tak

Søren
Dethleffs 460T 1993

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-05-03 11:01

Det kan du se her: http://www.dometic.se/node882.asp

> Jeg montere en ventilator på bagsiden af køleskabet, og nu virker
> køleskabet lige pludselig ikke længere.

Det lyder som om at du har fået hevet en ledning af...? Jeg går ud fra at
det er et af skabene der kører både 12V, 220V og på gas. Virker det
overhovedet ikke eller er det bare en af driftmåderne der ikke virker?

> Jeg har ikke skruet i køleskabet selvfølgelig, ventilatoren sidder på
> indersiden af CV.
> Kan der være en sikring der er gået, og hvor sidder den ?

Det skal du kunne se i campingvognens manual - der er flere
placeringsmuligheder.

> Kan jeg hav skubbet til et eller andet på bagsiden af køleskabet ?

Jo, selvfølgelig kan du have ramt et eller andet - for eksempel hevet en
ledning af.

> Hvor finder jeg tegninger over hvordan sådan et køleskab monteres. Så
> vidt jeg kan se skal jeg have hele køkkenet skilt ad inclusiv
> gasledninger osv. for at få det ud, kan det virkelig passe ?

Det er tæt på! Du skal dog ikke fjerne køkkenet, men skrue skabet ud, efter
at have afmonteret diverse ledninger og gastilslutning.

> Gode råd og ideer modtages !!!

Prøv og se om der ikke er noget her:
http://www.campingstuff.dk/instruktion/el.php - Dometic er det nye navn for
Electrolux køleskabebe.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Søren Uttrup

Dato : 30-05-03 11:22

> Det lyder som om at du har fået hevet en ledning af...? Jeg går ud fra at
> det er et af skabene der kører både 12V, 220V og på gas. Virker det
> overhovedet ikke eller er det bare en af driftmåderne der ikke virker?

Ja det kører både på 12, 220 volt og gas
Det virker ikke hverken på 12 eller 220 volt. Jeg har ikke afprøvet om gas
virker.

Jeg må heller ind og se om jeg har skubbet til noget

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-05-03 11:27

Søren Uttrup wrote:

> Ja det kører både på 12, 220 volt og gas
> Det virker ikke hverken på 12 eller 220 volt. Jeg har ikke afprøvet
> om gas virker.

Først, kan du mærke om varmelegemet bagpå bliver varmt? Hvis ikke, så lugter
det af at der ikke kommer strøm frem. Kontroller med polsøgger eller
lignende at der kommer strøm og efterse ledningerne baglæns til eventuel
sikring. Hvis der kommer strøm til skabet og varmelegmet ikke bliver varmt
kunne det være defekt - men så burde det virke på gas.

Kontroller gasdriften, og hvis det heller ikke virker så skal skabet ud og
forsøg at vende det på hovedet og lad det stå i ½ times tid. tilbage og
monter og test på strøm

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Søren Uttrup

Dato : 30-05-03 11:44

> [...]
> sikring. Hvis der kommer strøm til skabet og varmelegmet ikke bliver varmt
> kunne det være defekt - men så burde det virke på gas.

Fint det vil jeg prøve

> Kontroller gasdriften, og hvis det heller ikke virker så skal skabet ud og
> forsøg at vende det på hovedet og lad det stå i ½ times tid. tilbage og
> monter og test på strøm

hvorfor skal det stå på hovedet ?

Mange tak for hjælpen Carsten

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-05-03 13:06

Søren Uttrup wrote:

> hvorfor skal det stå på hovedet ?

Der *kan* sidde en luftboble i systemet og hindre den proces der køler...

Så vidt jeg husker, så er det noget med at skabet skal "vendes over
skorstenen" - Det bedste vil være at du sikrer dig hvordan det gøres korrekt
ved et opkald til forhandler/værksted eller importør.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-05-03 13:11

Carsten Stage wrote:

> Der *kan* sidde en luftboble i systemet og hindre den proces der
> køler...

Og så lad det stå med bunden i vejret ½-1 time inden det vendes og monteres.
Husk at få testet gasanlægget for utætheder hvis du afmonterer gasrøret.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Søren

Dato : 30-05-03 21:06

Jeg har nu prøvet at lade køleskabet køre på 12, 220 volt og gas. De tre
forsyninger kan opnår ca. samme temperatur i køleskabet. Nemlig min. 15
grader, tilgengæld er der -5 grader i fryseren og det er jo fint nok. Der
var ca. 25 grader i CV.
Er det bare køleribberne i køleskabet der ikke har god nok forbindelse til
kølerøret. Eller er det to forskellige rør der går til fryser og køl ?
Ribberne virker slet ikke kolde. Jeg prøver lige at pille køleribberne af,
og måle på røret.

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-05-03 23:35

Søren wrote:

> Jeg har nu prøvet at lade køleskabet køre på 12, 220 volt og gas. De
> tre forsyninger kan opnår ca. samme temperatur i køleskabet.

OK - altså må man kunne konkludere at selve "kuldemaskinen" virker. Så
slipper du i første omgang for at skulle pille skabet ud!

>Er det bare køleribberne i køleskabet der ikke har god nok
> forbindelse til kølerøret. Eller er det to forskellige rør der går
> til fryser og køl ?

Det kunne godt lyde som om at køleribberne ikke har en god mekanisk/termisk
kontakt til kølerøret. Jeg er overbevist om at der kun er et og samme rør.

> Ribberne virker slet ikke kolde. Jeg prøver lige
> at pille køleribberne af, og måle på røret.

Det lyder som om at du har skudt dig ind på fejlen.

Igen tror jeg at en kontakt til serviceafdelingen hos importøren er det
bedste sted at hente konkrete oplysnnger. Det kan vel ikke være 1. gang at
de har oplevet den fejl.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Søren Uttrup

Dato : 03-06-03 08:06

Så virker det, jeg fik køleskabet ud og vendt på hovedet i et par timer.

Nu køler fryseren med -25 grader og køleskabet med 0 grader.
Så det må have været luft i rørene !

Mange tak for hjælpen

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-06-03 22:30

Søren Uttrup wrote:

> Så virker det, jeg fik køleskabet ud og vendt på hovedet i et par
> timer.

Flot nok - det er en stor opgave...

Da jeg går ud fra, at du har haft afmonteret gassen vil jeg for din egen
sikkerheds skyld anbefale at du får testet om det er tæt efter samlingen!

> Nu køler fryseren med -25 grader og køleskabet med 0 grader.
> Så det må have været luft i rørene !

Lad os så bare håbe at det er nok og at det er en holdbar løsning.

> Mange tak for hjælpen

Ingen årsag... )

Med venlig hilsen,

Carsten Stage