/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
TDC, ADSL og Wake-On-LAN
Fra : Peter Jensen


Dato : 30-05-03 08:17

OK, sagen er at jeg lige har fået ADSL igennem TDC. Det er den type der
kører med fast IP over netkort igennem et ADSL modem. Jeg spekulerede så
på om der skulle være nogen med samme opsætning der har prøvet
Wake-On-LAN (WOL).

Jeg ringede til deres support, men de sagde at det egentligt godt kunne
lade sig gøre, men at det ikke var en god ide. Begrundelsen var at DHCP
serveren broadcaster 2 gange i timen, hvilket de mente ville aktivere
computeren. Jeg tænkte: Det var da noget fis! Skal der ikke sendes en
speciel "magic packet"?

Hvis det så kan lade sig gøre, så spekulerer jeg lidt på hvilket netkort
jeg skal vælge. Det er ikke noget som jeg vil bruge specielt mange penge
på, så jeg har kigget på et el-cheapo Linksys netkort (LNE100TX (WOL)).
På deres hjemmeside siger de at 'tulip' driveren skulle kunne klare den.
Er det noget der kan bekræftes af andre?

--
PeKaJe

A wise man can see more from a mountain top than a fool can from the bottom
of a well.

 
 
Kent Friis (30-05-2003)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 30-05-03 08:41

Den 30 May 2003 07:17:03 GMT skrev Peter Jensen:
>OK, sagen er at jeg lige har fået ADSL igennem TDC. Det er den type der
>kører med fast IP over netkort igennem et ADSL modem. Jeg spekulerede så
>på om der skulle være nogen med samme opsætning der har prøvet
>Wake-On-LAN (WOL).
>
>Jeg ringede til deres support, men de sagde at det egentligt godt kunne
>lade sig gøre, men at det ikke var en god ide. Begrundelsen var at DHCP
>serveren broadcaster 2 gange i timen, hvilket de mente ville aktivere
>computeren. Jeg tænkte: Det var da noget fis! Skal der ikke sendes en
>speciel "magic packet"?

Typisk, ikke supporter der ikke aner hvad han/hun snakker om.

Jeg har forsøgt på min ProAccess, og der ser det ikke ud til at virke,
det lykkedes i hvert fald aldrig. Muligvis fordi routeren i den anden
ende ikke har ip-adressen i arp-tabellen længere når man forsøger, og
ikke accepterer remote broadcast. Men det er svært at fejlsøge når
maskinen skal være slukket, og man iøvrigt står flere kilometer væk
for at sende WOL-pakkerne.

Desværre, for tit kunne jeg godt bruge at kunne komme ind på min PC fra
arbejdet, det kan jeg kun hvis jeg har tændt den inden jeg kører
hjemmefra.

Mvh
Kent
--
At køre i en stor Mercedes eller BMW viser ikke at man har mange penge.
Det viser blot at man er tysker.

Peter Jensen (30-05-2003)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 30-05-03 09:02

Kent Friis wrote:

>> OK, sagen er at jeg lige har fået ADSL igennem TDC. Det er den type
>> der kører med fast IP over netkort igennem et ADSL modem. Jeg
>> spekulerede så på om der skulle være nogen med samme opsætning der
>> har prøvet Wake-On-LAN (WOL).
>>
>> Jeg ringede til deres support, men de sagde at det egentligt godt
>> kunne lade sig gøre, men at det ikke var en god ide. Begrundelsen var
>> at DHCP serveren broadcaster 2 gange i timen, hvilket de mente ville
>> aktivere computeren. Jeg tænkte: Det var da noget fis! Skal der ikke
>> sendes en speciel "magic packet"?
>
> Typisk, ikke supporter der ikke aner hvad han/hun snakker om.

Ja, den første supporter vidste ingenting. Det svar jeg fik kom fra "den
mest nørdede" i lokalet. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige ...

> Jeg har forsøgt på min ProAccess, og der ser det ikke ud til at virke,

Hvad er det lige ProAccess er for en størrelse. Jeg er lidt i tvivl om
hvad jeg egentligt har her ... Jeg bad bare om "BredBånd" ...

> det lykkedes i hvert fald aldrig. Muligvis fordi routeren i den anden
> ende ikke har ip-adressen i arp-tabellen længere når man forsøger,

Tja ... Jeg fik at vide at ligemeget hvad der bliver sendt til den
adresse, så ville det i det mindste blive sendt hen til modemet. Sådan
skulle det i hvert fald virke når man har en fast adresse.

> og ikke accepterer remote broadcast.

Ja, den prøvede jeg også da computeren var tændt. Intet ankom, så jeg
kan jo gætte mig til at den er blokeret.

> Men det er svært at fejlsøge når maskinen skal være slukket, og man
> iøvrigt står flere kilometer væk for at sende WOL-pakkerne.

Når jeg tester det, så logger jeg mig ind på min server. Derfra kører
jeg 'sleep 120; wakeonlan -i <IP> <MAC>' i en screen session. Jeg har så
lige nok tid til at detache, logge af og slukke computeren. Hvis den
ikke tænder igen et par minutter efter, så ved jeg jo at der er noget
galt

> Desværre, for tit kunne jeg godt bruge at kunne komme ind på min PC
> fra arbejdet, det kan jeg kun hvis jeg har tændt den inden jeg kører
> hjemmefra.

Jeg kunne godt bruge det når jeg er hjemme hos de gamle. Der er altid et
eller andet som man lige har glemt at få med ...

--
PeKaJe

Trying to define yourself is like trying to bite your own teeth.
      -- Alan Watts

Michael Kristensen (30-05-2003)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 30-05-03 09:41

Peter Jensen wrote:

> Når jeg tester det, så logger jeg mig ind på min server. Derfra kører
> jeg 'sleep 120; wakeonlan -i <IP> <MAC>' i en screen session. Jeg har så
> lige nok tid til at detache, logge af og slukke computeren. Hvis den
> ikke tænder igen et par minutter efter, så ved jeg jo at der er noget
> galt

Hermed følger beskrivelse af hvordan jeg fra min dtu-konto kan starte
computeren (Mandrake 9.1) hjemme (via. netexpress).

1 stk el-cheapo (99 kr) Realtek netkort med wol-support er benyttet.
Kast 'ethtool -s eth0 wol g' ind i slutningen af /etc/rc.d/rc.local, dette
aktiverer support for magicpackets. Der er en masse andre pakketyper som
også kan bruges, men jeg har oplevet en del spontane powerup ved brug af
disse, magicpacket virker hver gang.

I routeren åbnes en port som bliver videresendt til en broadcast adresse på
det lokale net, ex. port 9 externt -> 192.168.0.255 internt.

En magicpacket kan da genereres med nedenstående brudstykke fra et
Perlscript. Kald wol(routerens ip-adresse, netkortets mac-adresse, den åbne
port i routeren) og vær glad :)

----------------------------------------------
#!/usr/bin/perl -w

use IO::Socket;

sub wol {
my ($host, $mac_addr, $port) = @_;
my $sock = new IO::Socket::INET(Proto=>'udp') || return undef;
my $ip_addr = inet_aton($host);
my $sock_addr = sockaddr_in($port, $ip_addr);
$mac_addr =~ s/://g;
my $packet = pack('C6H*', 0xff, 0xff, 0xff, 0xff, 0xff, 0xff, $mac_addr x
16);
send($sock, $packet, 0, $sock_addr);
close ($sock);
}
----------------------------------------------

/Michael


Kent Friis (30-05-2003)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 30-05-03 10:31

Den Fri, 30 May 2003 10:41:08 +0200 skrev Michael Kristensen:
>Hermed følger beskrivelse af hvordan jeg fra min dtu-konto kan starte
>computeren (Mandrake 9.1) hjemme (via. netexpress).
>
>I routeren åbnes en port som bliver videresendt til en broadcast adresse på
>det lokale net, ex. port 9 externt -> 192.168.0.255 internt.

Ja, hvis man har en router, og har mulighed for at konfigurere den,
kan man sagtens.

Uden router går det ikke, når man ikke kan lave remote broadcast.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Michael Kristensen (30-05-2003)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 30-05-03 11:35

Kent Friis wrote:

> Ja, hvis man har en router, og har mulighed for at konfigurere den,
> kan man sagtens.

ja, hvorfor skal det firma da også have 27 forskellige varianter af adsl!

/Michael

Rune Friis Jørgensen (31-05-2003)
Kommentar
Fra : Rune Friis Jørgensen


Dato : 31-05-03 01:09

"Michael Kristensen" <mik@caffrey.DENMARK> skrev i en meddelelse
news:3ed733e6$0$83044$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kent Friis wrote:
>
> > Ja, hvis man har en router, og har mulighed for at konfigurere den,
> > kan man sagtens.
>
> ja, hvorfor skal det firma da også have 27 forskellige varianter af adsl!

Det er da fikst at de leverer både med og uden router.

Da jeg har en server stående direkte på modemmet med public IP, er jeg da
glad for at det er det rigtige IP-nummer og ikke et eller andet 192.168.1.1.

Og for andre brugere uden server og firewall, er det fikst med en router.

Rune



Michael Kristensen (31-05-2003)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 31-05-03 10:30

Rune Friis Jørgensen wrote:

> Det er da fikst at de leverer både med og uden router.

Bestemt, men ikke når det lige går lidt for hurtigt med at læse den
oprindelige post

Michael


Kent Friis (30-05-2003)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 30-05-03 10:29

Den 30 May 2003 08:01:54 GMT skrev Peter Jensen:
>Kent Friis wrote:
>
>>> OK, sagen er at jeg lige har fået ADSL igennem TDC. Det er den type
>>> der kører med fast IP over netkort igennem et ADSL modem. Jeg
>>> spekulerede så på om der skulle være nogen med samme opsætning der
>>> har prøvet Wake-On-LAN (WOL).
>>>
>>> Jeg ringede til deres support, men de sagde at det egentligt godt
>>> kunne lade sig gøre, men at det ikke var en god ide. Begrundelsen var
>>> at DHCP serveren broadcaster 2 gange i timen, hvilket de mente ville
>>> aktivere computeren. Jeg tænkte: Det var da noget fis! Skal der ikke
>>> sendes en speciel "magic packet"?
>>
>> Typisk, ikke supporter der ikke aner hvad han/hun snakker om.
>
>Ja, den første supporter vidste ingenting. Det svar jeg fik kom fra "den
>mest nørdede" i lokalet. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige ...

Ham med briller...

>> Jeg har forsøgt på min ProAccess, og der ser det ikke ud til at virke,
>
>Hvad er det lige ProAccess er for en størrelse. Jeg er lidt i tvivl om
>hvad jeg egentligt har her ... Jeg bad bare om "BredBånd" ...

ProAccess er den dyre løsning beregnet til virksomheder.

>> det lykkedes i hvert fald aldrig. Muligvis fordi routeren i den anden
>> ende ikke har ip-adressen i arp-tabellen længere når man forsøger,
>
>Tja ... Jeg fik at vide at ligemeget hvad der bliver sendt til den
>adresse, så ville det i det mindste blive sendt hen til modemet. Sådan
>skulle det i hvert fald virke når man har en fast adresse.

Ja, og så laver modem'et en arp-who-has a.b.c.d, og hvis den ikke får
noget svar, så sender den en icmp host unreachable tilbage.

>> Men det er svært at fejlsøge når maskinen skal være slukket, og man
>> iøvrigt står flere kilometer væk for at sende WOL-pakkerne.
>
>Når jeg tester det, så logger jeg mig ind på min server. Derfra kører
>jeg 'sleep 120; wakeonlan -i <IP> <MAC>' i en screen session. Jeg har så
>lige nok tid til at detache, logge af og slukke computeren. Hvis den
>ikke tænder igen et par minutter efter, så ved jeg jo at der er noget
>galt

Ja, men du kan ikke køre en tcpdump på din egen PC, for at se hvad
det skaber af trafik.

>> Desværre, for tit kunne jeg godt bruge at kunne komme ind på min PC
>> fra arbejdet, det kan jeg kun hvis jeg har tændt den inden jeg kører
>> hjemmefra.
>
>Jeg kunne godt bruge det når jeg er hjemme hos de gamle. Der er altid et
>eller andet som man lige har glemt at få med ...

Jeps, den har jeg også lavet.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Peter Jensen (01-06-2003)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 01-06-03 18:42

Kent Friis wrote:

>>> Jeg har forsøgt på min ProAccess, og der ser det ikke ud til at
>>> virke,
>>
>> Hvad er det lige ProAccess er for en størrelse. Jeg er lidt i tvivl
>> om hvad jeg egentligt har her ... Jeg bad bare om "BredBånd" ...
>
> ProAccess er den dyre løsning beregnet til virksomheder.

Så er det nok ikke dén jeg har

>>> det lykkedes i hvert fald aldrig. Muligvis fordi routeren i den
>>> anden ende ikke har ip-adressen i arp-tabellen længere når man
>>> forsøger,
>>
>> Tja ... Jeg fik at vide at ligemeget hvad der bliver sendt til den
>> adresse, så ville det i det mindste blive sendt hen til modemet.
>> Sådan skulle det i hvert fald virke når man har en fast adresse.
>
> Ja, og så laver modem'et en arp-who-has a.b.c.d, og hvis den ikke får
> noget svar, så sender den en icmp host unreachable tilbage.

Hmm ... Jeg sidder nu ved en anden computer, mens den derhjemme er
slukket (i ca. et døgns tid). Når jeg prøver at forbinde får jeg ikke
noget som helst tilbage. Nu har netkortet dog heller ikke WOL, så ADSL
modemet ser ikke nogen forbindelse. Det kan være at det gør en forskel.

>>> Men det er svært at fejlsøge når maskinen skal være slukket, og man
>>> iøvrigt står flere kilometer væk for at sende WOL-pakkerne.
>>
>> Når jeg tester det, så logger jeg mig ind på min server. Derfra kører
>> jeg 'sleep 120; wakeonlan -i <IP> <MAC>' i en screen session. Jeg har
>> så lige nok tid til at detache, logge af og slukke computeren. Hvis
>> den ikke tænder igen et par minutter efter, så ved jeg jo at der er
>> noget galt
>
> Ja, men du kan ikke køre en tcpdump på din egen PC, for at se hvad det
> skaber af trafik.

Hvis man nu sørger for at netkortet ikke spørger efter en adresse, eller
på anden måde aktiveres, svarer det så ikke til den situation hvor
computeren er slukket? Kan man så ikke køre tcpdump i promiscuous mode,
eller skal eth0 være up? Der er i hvert fald lidt mere at eksperimentere
med når jeg kommer hjem ...

>> Jeg kunne godt bruge det når jeg er hjemme hos de gamle. Der er altid
>> et eller andet som man lige har glemt at få med ...
>
> Jeps, den har jeg også lavet.

Og så sent som i dag har jeg fortrudt at jeg slukkede den ... Den havde
ellers lige gjort en 'emerge -u world' færdig, så jeg så ingen grund til
at den kørte ... Indtil jeg kom i tanke om et dokument jeg havde glemt
på den ...

--
PeKaJe

Keep the phase, baby.

Jesper Skriver (07-06-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 07-06-03 20:56

On 30 May 2003 07:17:03 GMT, Peter Jensen wrote:

> OK, sagen er at jeg lige har fået ADSL igennem TDC. Det er den
> type der kører med fast IP over netkort igennem et ADSL modem. Jeg
> spekulerede så på om der skulle være nogen med samme opsætning der har
> prøvet Wake-On-LAN (WOL).
>
> Jeg ringede til deres support, men de sagde at det egentligt godt
> kunne lade sig gøre, men at det ikke var en god ide. Begrundelsen var
> at DHCP serveren broadcaster 2 gange i timen, hvilket de mente ville
> aktivere computeren. Jeg tænkte: Det var da noget fis! Skal der ikke
> sendes en speciel "magic packet"?

I har misforstaaet hinanden.

Naar du har en BB|ADSL saa skal du koere DHCP for at faa tildelt en IP
adresse, og denne fornyes 2 gange i timen - hvis PC'en er slukket, saa
fornyes den ikke, og TDC router ikke adressen til dig, ergo du har ingen
maade at sende pakker (incl. en WOL pakke) til den.

Paa BB|ADSL tildeles man en adresse i et stoerre subnet (typisk /29 ved
faste adresser), og directed broadcast er disablet, dvs. du ikke kan
sende en broadcast pakke til din router, nu ved jeg ikke meget om WOL,
men hvis det kraever en broadcast, saa vil det ikke virke.

Hvis du har en router paa din BB|ADSL, saa vil den altid have DHCP
leasen aktiv, og du kan mappe en port til broadcast adressen paa
indersiden, og kan paa den maade generere en WOL pakke som kan vaekke
din maskine.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS
Yamaha FZS600 Fazer

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste