umount (rw,bind)
Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-05-03 22:28

Jeg har

/home/mappe on /var/mappe/orig type none (rw,bind)

Hvordan umounter man sådan en svend?

Reboot er ikke en mulighed :)

--
Med Venlig Hilsen
Michael Andreasen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-05-03 22:32

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Jeg har
>
> /home/mappe on /var/mappe/orig type none (rw,bind)
>
> Hvordan umounter man sådan en svend?

umount /home/mappe

> Reboot er ikke en mulighed :)

Næh, det er et noget drastisk værktøj at tage i brug til det formål

/Rasmus

Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin

Fra : Michael Andreasen

Dato : 30-05-03 00:09

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> umount /home/mappe

Det er bare lige det, at den kommer med den fejl:

umount: /home/mappe: device is busy

Jeg har stoppet alle services jeg kunne forstille mig benytter denne mappe.

Kan det være måden den er mountet på

mount --bind /home/mappe /var/mappe/orig

? Nogen input ?

Michael Andreasen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-05-03 00:20

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> "Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> Det er bare lige det, at den kommer med den fejl:
>
> umount: /home/mappe: device is busy

Der kører et eller andet program, der benytter sig af /home/mappe .
Det skal afsluttes, før du kan unmounte.

> Jeg har stoppet alle services jeg kunne forstille mig benytter denne mappe.
>
> Kan det være måden den er mountet på
>
> mount --bind /home/mappe /var/mappe/orig
>
> ? Nogen input ?

Normalt kan man bruge fuser -m til at finde ud af, hvilke programmer,
der benytter partitionen, men det fungerer tilsyneladende ikke med
bind-mounts (den rapporterer også programmer, der benytter
/var/mappe/orig.

Du kan prøve at se, hvilke programmer, der evt. måtte have et
kørekatalog (hm, det ord har jeg vist selv fundet på..) under dit
mount:

ls -ld /proc/*/cwd|grep /home/mappe

Eller hvilke programmer, der måtte have åbne filer/kataloger herunder:

ls -ld /proc/*/fd/*|grep /home/mappe

/Rasmus

The Internet is full. Go away.
-- Joel Furr

Fra : Michael Andreasen

Dato : 30-05-03 07:55

> [...]
> mount:
>
> ls -ld /proc/*/cwd|grep /home/mappe
>
> Eller hvilke programmer, der måtte have åbne filer/kataloger herunder:

ok tak. Det er lykkedes nu :)

Michael Andreasen