En af de nemme
Fra : Henning Madsen

Dato : 29-05-03 21:28

Først vel jeg sige Lars B. Dybdahl mange tak for et hurtigt svar, det var
lige det jeg manglede.

I samme forbendelse leger jeg lidt med museknapper og undre mig over at
procedure 2 overhovedet ikke virker, procedure 1 virker ok.

procedure TForm1.Panel1MouseDown(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
If ssLeft in Shift then Edit3.Text := 'Trykket på venstre knap';
If ssMiddle in Shift then Edit3.Text := 'Trykket på hjulet';
If ssRight in Shift then Edit3.Text := 'Trykket på højre knap';
end;

procedure TForm1.Panel1MouseUp(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
//Virker ikke
If ssLeft in Shift then Edit2.Text := 'Venstre knap op';
If ssMiddle in Shift then Edit2.Text := 'Hjulet op';
If ssRight in Shift then Edit2.Text := 'Højre knap op';
end;
Jeg har kaldt det "En af de nemme" for det er nok mig der har misforstået
noge f.eks. hvorfor 'in Shift'.
På forhånd tak for et evt. svar.

Med venlig hilsen
Henning Madsen

Fra : Klaus Petersen

Dato : 30-05-03 00:01

> [...]
> end;

> Jeg har kaldt det "En af de nemme" for det er nok mig der har misforstået

Uden at have testet dit eksempel....

Kunne det tænkes at det er fordi knappen på dette tidspunkt (på mouseup)
ikke er trykket ned?

Med andre ord at hændelsen indtræffer *efter* den pågældende museknap er
sluppet.

Fra : Calle.

Dato : 30-05-03 10:58

Henning Madsen wrote:
> [...]
> end;
> Jeg har kaldt det "En af de nemme" for det er nok mig der har
> misforstået noge f.eks. hvorfor 'in Shift'.

er det bevidst at du bruger edit3 i den første og edit2 i den anden?

--
Calle

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 30-05-03 12:37

Henning Madsen wrote:
> procedure TForm1.Panel1MouseDown(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
> Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
> If ssLeft in Shift then Edit3.Text := 'Trykket på venstre knap';

Parameteren Button indeholder oplysning om knappen, hvorimod Shift
indeholder oplysning om shift-tasten, control-tasten og alt-tasten.

Dine if'er skal derfor se på Button, og ikke på Shift.

Hilsen,

Lars.

--
Freelance programmør