SQL findes der en "tilføj" kommando???
Fra : Lise

Dato : 29-05-03 19:28

Hej

Der findes fx. en UPDATE-kommando i SQL, som udskifter det, der står i et
felt i en database med det nye man har skrevet.
Findes der ikke en kommendo, hvor det nye man skriver kan blive tilføjet i
stedet for???

Mvh Lise

Fra : Torben Brandt

Dato : 29-05-03 21:34

Lise wrote:
> [...]
> felt i en database med det nye man har skrevet.
> Findes der ikke en kommendo, hvor det nye man skriver kan blive tilføjet i

Jo, det hedder INSERT INTO. Du kan læse om syntaksen her:
<URL:http://html.dk/tutorials/asp/lektion20.asp>

/Torben

Fra : Lise

Dato : 30-05-03 08:50

"Torben Brandt" <name@domain.invalid> skrev i en meddelelse
Lise wrote:
> [...]
> stedet for???

Jo, det hedder INSERT INTO. Du kan læse om syntaksen her:

JA INSERT INTO kender jeg godt, når jeg fx skal lave en ny post i tabellen.
MEN kan den også bruges når man skal tilføje tekst i et felt i en post, hvor
der er skrevet noget i forvejen??

Mvh Lise

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-05-03 09:04

Lise <l.christ@get2net.dk> skrev:

>JA INSERT INTO kender jeg godt, når
>jeg fx skal lave en ny post i tabellen.
>MEN kan den også bruges når man skal
>tilføje tekst i et felt i en post, hvor
>der er skrevet noget i forvejen??

jeps, og den hedder sjovt nok UPDATE. Se mere på
http://html.dk/tutorials/asp/lektion22.asp

--
* Jesper Stocholm *
* http://stocholm.dk *

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-05-03 09:17

"Lise" <l.christ@get2net.dk> wrote in message

> [...]
tabellen.
> MEN kan den også bruges når man skal tilføje tekst i et felt i en post,

Fx (Hvis du bruger Access)

Denne vil tilføje nye data efter eskisterende data

strUpdateStatement = _
"Update MyTable " & _
"Set MyNote = MyNote & '" & _
strSomeNotesFromATextField & "' " & _
"WHERE MyID = " & SomeUniqueID

Denne vil tilføje nye data før eskisterende data

strUpdateStatement = _
"Update MyTable " & _
"Set MyNote = '" & _
strSomeNotesFromATextField & "' & MyNote " & _
"WHERE MyID = " & SomeUniqueID

Husk evt mellemrum mellem ny/gamle data

INSERT INTO kan kun indsætte ny rækker

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-03 22:15

Peter Lykkegaard skrev:

[Lise]
> [...]

Nej - fordi:

> INSERT INTO kan kun indsætte ny rækker

Forespørgsler opererer *altid* på postniveau. Hvis man oversætter
handlingsforespørgselsordene INSERT, UPDATE og DELETE bliver det
derfor til INDSÆT (nye poster), OPDATER (eksisterende poster) og
SLET (eksisterende poster).

Man kan *ikke* bruge dem som "INDSÆT (ny værdi i et felt)" eller
"SLET (værdien i et bestemt felt)".
--
Jens Gyldenkærne Clausen