hvilket program skal man bruge
Fra : Allan Hansen

Dato : 29-05-03 18:45

for at lave en SQL database?

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 29-05-03 19:03

Allan Hansen wrote:
> for at lave en SQL database?

Du kan f.eks. bruge:

- MySQL
- Microsoft Access
- Borland Interbase
- Firebird
- PostgreSQL
- Oracle
- IBM DB/2

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-05-03 21:22

> Du kan f.eks. bruge:
>
> - Microsoft Access

kan man så bare gemme den som en sql fil?

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 29-05-03 22:12

Således skrev "Allan Hansen" <suspe@hotmail.com> i dk.edb.database
Thu, 29 May 2003 22:21:44 +0200:

>kan man så bare gemme den som en sql fil?

Jeg tror det vil være nemmere, hvis du starter med at fortælle os helt
præcist hvad du vil opnå.

Knud
--
How many times do I have to tell you that drilling holes in
your head will not relieve stress?

Fra : Allan Hansen

Dato : 30-05-03 08:24

> Jeg tror det vil være nemmere, hvis du starter med at fortælle os helt
> præcist hvad du vil opnå.

ok - jeg har aldrig prøvet at lave noget i php og vil gerne lige kigge en
gang for at se hvad det går ud på - lære det - og bruge det - hvis det er så
smart som mange siger.

jeg har downloaded et gratis "projekt" som man kan uploade til sit websted
og så tilrette det til sine egne behov.

men i de projekter jeg har kigget på (tiki og coppermine) starter begge med
at sige: lav en database og sæt stien til databasen!!!

det er her filmen knækker......... .

jeg har tidligere leget med lidt asp - dvs taget gratis scripts og tilrettet
dem - det var pærenemt..... jeg synes ikke lige jeg umiddelbart ser det
tilsvarende "nemt" i php- men det er sikkert mig der griber det forkert an?

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 30-05-03 12:26

Allan Hansen wrote:
> men i de projekter jeg har kigget på (tiki og coppermine) starter begge
> med at sige: lav en database og sæt stien til databasen!!!

Her bør du fortælle, hvad slags database de beder om. Mit gæt er, at de
beder om en sti til en MySQL database, og at du derfor bør sætte dig ind i
MySQL. Den kan du downloade fra f.eks. http://www.mysql.com/. Her bør du
også downloade programmet Command Center, som kan bruges til at styre MySQL
databasen med.

Men hvis du ikke kender noget til SQL, relationelle databaser osv., så får
du en ret stejl indlæringskurve - der er meget at lære.

> [...]
> tilrettet dem - det var pærenemt..... jeg synes ikke lige jeg umiddelbart
> ser det tilsvarende "nemt" i php- men det er sikkert mig der griber det

Det er efter min mening mindst lige så nemt med php - du skal bare finde de
rigtige steder at hente scripts'ne fra. Her kan du bla. kigge på:

http://www.script.dk/
http://www.phpuniverset.dk/

Der er flere andre, især hvis du kan finde rundt på engelsk-sprogede
websites - måske kan andre her i nyhedsgruppen komme med gode links.

En af de helt store fordele ved php er, at du nemt kan tage dine
php-websider og kopiere dem til andre servere, og så vide, at de vil virke,
og der er kun en håndbog, som indeholder det hele:

http://dk.php.net/manual/en/

Den er inddelt efter emne, og alle siderne har brugerkommentarer. Det gør
håndbogen til et rigtig godt værktøj. Og så er en webserver med php
billigere end en med asp...

Hilsen,

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 30-05-03 13:01

Allan Hansen wrote:
> ok - jeg har aldrig prøvet at lave noget i php og vil gerne lige kigge en
> gang for at se hvad det går ud på - lære det - og bruge det - hvis det er så
> smart som mange siger.

I det tilfælde så ville jeg begynde med lige at køre guides'ne på
webcafe.dk igennem - derefter vil du nok have væsentlig bedre forståelse
for hvad de beder om når du skal installere scripts. Noget af det er
meget let - ja - så det kan du jo bare køre hurtigt hen over...

Se primært på php-tutorials, men tag også MySQL med.

/Jesper Brunholm

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 31-05-03 08:54

> men i de projekter jeg har kigget på (tiki og coppermine) starter begge
med
> at sige: lav en database og sæt stien til databasen!!!
>
> det er her filmen knækker......... .

Jeg synes du skulle tage et kig på www.webcafe.dk og køre deres artikler
igennem, så for du ligesom lagt grundstenene.

> [...]
> dem - det var pærenemt..... jeg synes ikke lige jeg umiddelbart ser det
> tilsvarende "nemt" i php- men det er sikkert mig der griber det forkert

Det er ellers utrolig nemt at komme i gang med selvom det måske kan virke
lidt overvældene i starten... men igen www.webcafe.dk der har gode guides...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-05-03 22:25

"Allan Hansen" <suspe@hotmail.com> wrote in

> kan man så bare gemme den som en sql fil?

Nej, Access kalder sine databaser for .mdb - sql filer indeholder som
oftest SQL kommandoer.

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-05-03 09:48

hvor ser man sin pc's ip nr?

127.0.0.1. - eller hvad det nu er -

jeg ved det ikke er 01 - jeg har flere på netværk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 31-05-03 11:45

Allan Hansen wrote:
> hvor ser man sin pc's ip nr?
>
> 127.0.0.1. - eller hvad det nu er -
>
> jeg ved det ikke er 01 - jeg har flere på netværk

Du kan altid fange din egen server på

127.0.0.1 :) Eventuelt med portangivelse
127.0.0.1:8080 ;)

Ellers
http://localhost/

mvh
Johan

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-05-03 12:03

"Allan Hansen" <suspe@hotmail.com> skrev Sat, 31 May 2003 10:47:53 +0200

>hvor ser man sin pc's ip nr?
>
>127.0.0.1. - eller hvad det nu er -
>
>jeg ved det ikke er 01 - jeg har flere på netværk

127.0.0.1 er altid din egen adresse.

Men ellers:

StartMenu -> Kør: skriv "Winipcfg" (Enter)

Eller åben et dos-vindue og skriv: "ipconfig /all" (Enter)

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 31-05-03 13:10

> 127.0.0.1. - eller hvad det nu er -
> jeg ved det ikke er 01 - jeg har flere på netværk

127.0.0.1 er altid localhost, dvs. den PC det bliver skrevet på. Ellers kan
du i en windows commando promt se din ip med: ipconfig kommandoen og på
linux med ifconfig kommandoen.