Overvågning a la Cistrons Little Brother?
Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-05-03 17:53

Hej.

Tidligere brugte jeg Cistrons Little Brother[1] til simpel overvågning
af forskellige ting og email-alarmering ved problemer, men den holdt
op med at virke efter en upgrade af Postgresql på et tidspunkt (og er
ikke umiddelbart til at bygge længere, ihvertfald ikke for mig ).

Hvad bruger folk af andre programmer til formålet?

Jeg har ikke brug for andet end et system der med konfigurerbart
interval checker noget (f.ex. om en webserver svarer) og sender en
email når checket fejler.

Jeg orker ikke at brygge noget ad-hoc sammen med cron og
what-have-you, som ikke fungerer nemt og ordentligt

Mvh.

Adam

[1] http://littlebrother.sourceforge.net/

--
"Från och med nu, så är 'så snart Adam Sjøgren
som möjligt' 53 timmar!" asjo@koldfront.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-05-03 07:40

Adam Sjøgren skrev

> Jeg har ikke brug for andet end et system der med konfigurerbart
> interval checker noget (f.ex. om en webserver svarer) og sender
> en email når checket fejler.

Jeg tror du vil kunne få glæde af "mon". Den er skrevet i perl, er
simpel at sætte op, det er yderst let selv at skrive tjek-plugins
hvis man skulle få brug for det, og den kan det du efterlyser (den
samler dog ikke resultater i en SQL-database som lb gør).

   <http://www.kernel.org/software/mon/>

eller

   # apt-get install mon

// Klaus

Fra : Brian Ipsen

Dato : 02-06-03 00:15

On Thu, 29 May 2003 18:53:22 +0200, spamtrap@koldfront.dk (Adam
Sjøgren) wrote:

> [...]
>email når checket fejler.
>
>Jeg orker ikke at brygge noget ad-hoc sammen med cron og
>what-have-you, som ikke fungerer nemt og ordentligt

Check evt http://www.nagios.org - med mindre det er for komplekst ..

/Brian

Fra : Kristian Andersen

Dato : 07-06-03 03:05

> Check evt http://www.nagios.org - med mindre det er for komplekst ..
>
> /Brian
Nu du nævner nagios, du skulle vel ikke vide hvordan man får sent en
E-Mail/SMS til sin mobil telefon. Der skal sendes fra nagios via en
mobiltelefon til en anden mobiltelefon.

Nagios->mobiltelefon->mobilnettet->mobiltelefon

Grunden til spørgsmålet er at det ikke giver nogen mening at nagios sender
en E-Mail via min E-Mail server hvis det er en advarsel om at et stykke
"lejetøj" mellem E-Mail serveren og min ISP der ikke virker, eller at det er
min E-Mailserver der ikke virker.

--
M.V.H.
Kristian Andersen

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 07-06-03 10:51

"Kristian Andersen" <no@mail.invalid> wrote in message

> [...]
> en E-Mail via min E-Mail server hvis det er en advarsel om at et stykke
> "lejetøj" mellem E-Mail serveren og min ISP der ikke virker, eller at det

http://www.wavecom.com/products/m1200_gsm_gprs.php

Koster vist omkring 3000 kr. og kører med ekstern antenne så du kan placere
den hvor der er bedst dækning. Benytter standard stik & antenne som du kan
få i enhver elektronik-biks eller hos en mobil/auto forhandler.
Ved ikke lige om Nagios selv kommer med scripts til denne, men ellers er det
ret nemt selv at lave noget i C, Perl eller hvad du nu foretrækker.
Du kan styre den ligesom et normalt modem med AT kommandoer, incl. selve
tekst-beskeden.
Du kan også trække information om antenne dækning o.s.v. ud så du kan logge
evt. udfald på GSM nettet.

Du kan få specielle abonnementer der f.eks. kun giver mulighed for at der
laves opkald og/eller kun sendes SMS. Disse er som regel billigere end et
normalt abonnement.
Vær opmærksom på at SMS normalt ikke er en garanteret service. Der kan
sagtens opstå delay og deciderede udfald, så hvis det er kritiske ting du
overvåger er det en god idé at lave nogle faste events der f.eks. nogle
gange om dagen sender en "all OK" besked så du ikke ender med at være uden
dækning i en hel week-end.

Principielt set kan du også bruge den til RAS, altså i tilfælde af at alle
andre muligheder for forbindelse (internet/analog modem, isdn etc.) er døde.

/Jesper

Fra : Svend Bjerrum Jensen

Dato : 07-06-03 13:37

Kristian Andersen skrev:
> [...]
> mobiltelefon til en anden mobiltelefon.
>
> Nagios->mobiltelefon->mobilnettet->mobiltelefon

Man kan købe specielle GSM-modem til formålet for nogle få tusinde.

Hvis det helt skal være billigere, så må det også kunne lade sig gøre
med en gsm-telefon, som kan fjernstyres via kabel fra com-porten. Det
er der så vidt jeg ved flere som kan, også af dem, som ikke er sidste
nye hit, og derfor kan erhverves billigt som brugt (foræringspris). At
batteriet måske er slidt er underordnet, hvis bare kablet til
strømforsyningen kan sidde i samtidig med kablet til fjernstyring.

TeleDanmark havde en gang et dosprogram hvormed man via alm. modem kunne
ringe til en server og sende sms. Er der nogle, som ved som denne
service stadig er aktiv? Og om den i givet fald er kompatibel med noget
unix-software som f.eks. sms_client?

Alternativt kan man også bruge et voice-modem og mgetty+vgetty.
Hermed kan man rimelig simpelt lave noget smart.
Hvis der opstår et alvorligt problem, kan man bede computeren om at
ringe op til mobilen og afspille en lydfil. Herefter kan man udføre
simple kommandoer efter princippet "Tast 1 for genstart af netværk",
"Tast 2 for genstart af apache" osv. Og med et modem på serveren har du
også muligheden for ringe hjem blot du har adgang til en computer med
modem og telefonforbindelse.

En god ide vil være at benytte flere metoder, og håbe at de ikke svigter
samtidig.

Jeg havde på et tidspunkt problemer med at min server somme tider var
nødt til at genforhandle med ISP'ens dhcp-server før lease-tiden udløb.
Da jeg i forvejen brugte vgetty som telefonsvarer, tilføjede jeg et par
linier, så jeg med en hemmelig kode kunne bede dhcp-klienten om at
genforhandle. Det virkede fint, men den dag jeg virkelig har havde brug
for det, da var der løs forbindelse i telefonledningen til modemmet.

mvh
Svend

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-06-03 19:50

Kristian Andersen wrote:
> Nu du nævner nagios, du skulle vel ikke vide hvordan man får sent en
> E-Mail/SMS til sin mobil telefon. Der skal sendes fra nagios via en
> mobiltelefon til en anden mobiltelefon.

Med gnokii kan du sms'e fra de fleste nokia-telefoner. Du kan købe et
Nokia datakabel fx. hos T. Hansen.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/