køb af hest
Fra : Anita

Dato : 29-05-03 12:20

Hej

jeg har overvejet at købe en hest til min datter. Hvad skal man kigge efter
og hvad er ca pris? og hvor høj skal den være så hun kan ride på den nu og
når hun bliver større? Hun rider på en pony nu. Den er 1.40.

Venlig hilsen
Anita Rasmussen
--
www.kristinafastrup.webbyen.dk (lidt om hunde og katte)
www.martinfastrup.webbyen.dk

Fra : PJ

Dato : 29-05-03 14:48

"Anita" <anitaosk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og hvad er ca pris? og hvor høj skal den være så hun kan ride på den nu og
> når hun bliver større? Hun rider på en pony nu. Den er 1.40.

Skal den gå alene -for så vil jeg ikke hjælpe dig?

mvh
pj

Fra : Anita

Dato : 29-05-03 14:56

"PJ" <doink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Anita" <anitaosk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> efter
>
> Skal den gå alene -for så vil jeg ikke hjælpe dig?
>
> mvh
> pj

nej. den kommer til at gå sammen med at par får.
der ligger en rideskole lige ved siden af, der regner vi med at den skal
være opstaldet

Anita

Fra : Anita

Dato : 29-05-03 15:12

Det skal lige tilføjes, at det kun er under overvejelse. vi har ikke
besluttet noget endnu, da jeg først vil undersøge hvad det indebærer at have
en hest. Vi har aldrig anskaffet noget dyr uden nøje overvejelser, og
indsigt i hvad de har behov for.

Anita

Fra : PJ

Dato : 29-05-03 16:00

> [...]
have
> en hest. Vi har aldrig anskaffet noget dyr uden nøje overvejelser, og

Det lyder fint nok -men får og geder er ikke tilstrækkeligt med selskabsdyr
for en hest. Heste er flokdyr og skal gå sammen med andre heste -det gør dem
trygge og glade. De bliver triste, apatiske eller aggressive ved at gå
alene -og så er det synd for både hest og rytter. Jeg har før fået på puklen
for min kæphest om de alt for mange stakkels aleneheste, som folk uovervejet
køber -alene fordi de får plads og råd til en (men ikke to). Denne gang
håber jeg på at komme gniderierne i forkøbet ved at spørge pænt først. Jeg
taler både af egen erfaring og af simpel medfølelse overfor alle de heste,
der kommer til at gå alene eller på anden vis bliver misrøgtet af nybagte
hestejere. Se tilbage i gruppen, hvor der nærmest stod røg op fra svarene på
mine indlæg om aleneheste. Når det er sagt, er det godt at du spørger. Jeg
kan (helt banalt) anbefale dig at gå på biblioteket og låne en af de
utallige bøger om hestekøb/hold. Overvejer du en selskabshest, findes der
også en bog, der hedder noget i retning af "Min hest skal ikke gå alene".
Du bør naturligvis også finde ud af, hvad hesten skal spise. Og udover
prisen på foder, du ikke selv kan "dyrke", skal affaldet jo også fjernes,
dyrlægen skal på besøg og smeden skal tilkaldes for at sko/beskære nogle
gange om året. Herudover skal hesten(e!) have adgang til vand, foder og læ.
Og så skal din datter naturligvis "dresseres" til at omgås så stort et dyr
og lære dets signaler at kende på hestens betingelser. På baggrund af de
tragiske episoder, hvor små piger er blevet dræbt pga forkert omgang med
heste, er ikke mindst DET meget væsentligt. Jeg har sikkert glemt noget -men
først herfra mener jeg, at det acceptabelt overhovedet at spekulere på at
købe en hest til din datter. Ikke mindst, da du tilsyneladende tænker
"stort" til en pige, der næppe går mig til navlen men rider en pony på 140.
Det var det almene -andre her i gruppen er sikkert klogere på det konkrete.

mvh
pj, der først for 3 år siden fik mod på at kravle ombord på en isbasse str.
135.

Fra : Anita

Dato : 29-05-03 18:04

> [...]
konkrete.

> mvh
> pj, der først for 3 år siden fik mod på at kravle ombord på en isbasse

Hej

tak for det uddybende svar. hun er 1.34, og har redet i 5-6 år. Vi har
spekuleret lidt i Islandske heste, da jeg kan huske dem fra min barndom.(er
født på Island), da den jo ikke er så høj,

Anita

Fra : Anet

Dato : 29-05-03 21:17

> tak for det uddybende svar. hun er 1.34, og har redet i 5-6 år. Vi har
> spekuleret lidt i Islandske heste, da jeg kan huske dem fra min
barndom.(er
> født på Island), da den jo ikke er så høj,

(klip)

Jeg har to ismuler. Den ene er en ret livlig men absolut styrbar ældre dame
som er en skøn tølter og sød og rar altid på folden og når man trækker
hende.
Den anden er sød. sød og atter sød. Han er sådan en alle kan ride på. Ikke
bange for noget og altid stabil som en klippe. Han er godheden selv.

Jeg er jo blevet ret vild med ismuler og syntes egentlig at jeg er gået glip
af så meget i de år jeg ikke har redet på dem. Vi prøver at indhente det
forsømte nu.
Søg efter en sød børneislænder evt. en tregænger for de koster ikke så
meget. I skal bare have lidt tid til at finde den rigtige. Lidt tålmodighed
og nogle måneder til at søge. Jeg fandt min ene islænder hos en
hestehandler. Ikke særlig pæn i foderstand men dejlig og så var hun så rar
og venlig. Hun har så siden vist sig at være en guldklump og min helt klare
favorithest.
Den anden islænder jeg har er en jeg fandt på www.dba.dk og der ledte jeg i
nogle måneder bare nye annoncer igennem med islændere hver eneste dag og en
dag var den helt rigtige hest der bare.
Du kan se begge mine islændere på nedenstående link i min præsentation på
hestenettet.
God vind med at finde en rar pony.

--
~Hilsen
Annette

--
~hillsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 29-05-03 16:41

> [...]
> og hvad er ca pris? og hvor høj skal den være så hun kan ride på den nu og
> når hun bliver større? Hun rider på en pony nu. Den er 1.40.

Hvor gammel er din datter? Hvilken højde har hun? Hvor længe har hun redet
og på hvilket stadie ligger hendes ridning? Hvad skal hun ride?? ture,
dressur, spring, western eller....?

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Anita

Dato : 29-05-03 18:15

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> og på hvilket stadie ligger hendes ridning? Hvad skal hun ride?? ture,
> [...]
Hun er 12 år og 1,34 cm. hun har redet i 5-6 år. Hun har gået til
undervisning på en rideskole de sidste to år. Det er alm. ridning hun er
mest interesseret i. (tur i skoven) hun er god til at omgås heste og er ikke
bange for at tage fat. Men som hun også ved, så skal det først undersøges
nøje, for jeg ved godt at hun ikke selv kan passe en hest 100%, derfor skal
jeg lige sætte mig ind i hvordan man omgåes sådan et dyr.

venlig hilsen
Anita

Fra : Pia J

Dato : 29-05-03 18:37

"Anita" <anitaosk@hotmail.com> wrote in message news:3ed6410e$0$76063
> [...]
skal
> jeg lige sætte mig ind i hvordan man omgåes sådan et dyr.

Det lyder som om en islænder kunne være et godt bud. Den kan hun nemlig ride
så længe hun gider! Ikke noget med aldersgrænser eller problemer med
størrelsen. Og den er rimelig billig at have på kost, hårdfør og som regel
ret omgængelig men ikke kedelig.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 29-05-03 21:24

> [...]
skal
> jeg lige sætte mig ind i hvordan man omgåes sådan et dyr.

(klip)
Vi har vores tre heste hjemme og mine børn på 11 og 13 år er også med til at
passe hestene. Det er en god ide´ som voksen at være der og vejlede og lære
og hjælpe sine børn med hestene. Begge mine børn kan ride på vores heste men
de har hver en som de foretrækker. Jeg gør meget ud af at lære børnene alt
fra bunden af. Det er jo det der gør en god hesteejer. Jeg bruger timer i
stalden og jeg nyder det meget. Jeg kan huske min egen mor at hun var
ligesom mig. Hun lærte først at ride mange år efter at jeg havde lært det
men hun stod der troligt hver eneste gang vi skulle ud at ride og hjalp med
at sadle op, trække hest ned, hjalp med alt....nok lidt en ønskemor som
altid var med uanset om vi red stævner, deltog i ponyaktiviteter, fik
undervisning eller havde f.eks maledag på ridecentret.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-05-03 19:37

"Anita" <anitaosk@hotmail.com> writes:

> Men som hun også ved, så skal det først undersøges nøje, for jeg ved
> godt at hun ikke selv kan passe en hest 100%, derfor skal jeg lige
> sætte mig ind i hvordan man omgåes sådan et dyr.

Hvorfor begynder du ikke at gaa til ridning med hende? Det kunne da
vaere hyggeligt og en god maade at faa lidt moder/datter-tid paa.

Paa den maade kan du ogsaa laere noget, og hvis du skulle blive bidt
af det, saa er problemet med selskabshesten jo ogsaa loest: I er
simpelthen noed til at have en hest til hver! :)

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Anita

Dato : 31-05-03 09:01

> [...]
> af det, saa er problemet med selskabshesten jo ogsaa loest: I er
> simpelthen noed til at have en hest til hver! :)

Hej
Desværre kan jeg ikke selv ride pga. af en arbejdsskade, men jeg er med
hende på rideskolen næsten hver gang hun er der, og er selvfølgelig md til
de stævner hun deltager i. Jeg har altid være glad for heste, og har gået
lidt til ridning da jeg var barn. Hun kommer absolut ikke til at passe
hesten selv, hvis det ender med at vi køber en. Det er også en af grundende
til at der ikke er blevet købt nogen endnu, da jeg selv lige skal være klar
til at have en gående. Jeg suser på biblioteket på mandag, og regner så med
at blive klogere angående pasning og pleje af heste.

venlig hilsen
Anita

Fra : Anet

Dato : 31-05-03 09:59

> [...]
med
> at blive klogere angående pasning og pleje af heste.

Den allerbedste måde at lære på er ved at være med i stalden som du hver
gang. Der er jo meget at lære som nybagt hesteejer og mange ting man skal
tage stilling til. Jeg syntes at alt for mange forældre bare køber en
hest/pony til deres børn og så forstår de slet ikke at det i den sidste ende
faktisk er forældrene der har ansvaret for dyr og barn. Det kan faktisk gøre
mig både vred og lidt ked af det for alle de heste og børn som ikke får den
hjælp, vejledning og støtte som de behøver. Derfor glæder det mig også når
en mor som dig skriver herinde og spørger om hvordan og hvorledes. Se det
skal nok gå godt så hvis du sætter dig ind i tingene og er med og finder en
sød og dejlig pony/hest til din datter. Der findes et utal af racer og vi
foretrækker alle forskelligt. Midlerne til hesten kan være helt fra 8000
kroner op til ???????. Men for ca. 15.000 kroner kan man få en rigtig
fornuftig hest i en god alder ( over 8 år). Hvis man køber en lidt ældre
hest så har den tit fået de fleste unghestenykker ud af hovedet. Tit kan man
være heldig at finde en hest som ejeren ikke kan have mere pga. studier,
graviditet eller økonomi. Find en dygtig rytter til at tage med ud at prøve
hesten eller spørg ridelærer eller smeden om de kender en rar hest. Få den
dyrlægechecket og beting at hesten skal kunne gå gennem denne test ellers
lever den tilbage igen.
Held og lykke med det og lad os høre om det fremovre herinde.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 31-05-03 11:18

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den allerbedste måde at lære på er ved at være med i stalden som du hver
> gang.

klip

Det vil jeg faktisk ikke give dig helt ret i. Jeg synes, at man på de fleste
rideskoler lærer alt alt for lidt om pasning af hesten, hvordan hesten
fungerer (flugtdyr og alt det der) og hvordan man sadler op / tjekker at
sadeltøjet passer. Desuden er der ting som skoning, hvordan behandler man
ved sygdomme og dårligdomme, som man slet ikke får noget at vide om på
rideskolen.

Så den første hest er en kæmpe udfordring, og jeg synes, at biblioteket er
et super sted at begynde. Noget andet er, at jeg som ny hesteejer ville
sørge for at plante hesten et sted, hvor der er kyndige og erfarne
hestefolk, som kan og (især) vil svare på den stadige strøm af "dumme"
spørgsmål, der altid vil dukke op.

klip

>Derfor glæder det mig også når
> en mor som dig skriver herinde og spørger om hvordan og hvorledes.

Jep, her er jeg enig!

mvh. tina (der efter 18 års ridning på rideskole og andres heste købte hest
og pludselig fandt ud af, hvor meget jeg egentlig IKKE vidste)

Fra : Anet

Dato : 31-05-03 12:04

> [...]
> sadeltøjet passer. Desuden er der ting som skoning, hvordan behandler man
> ved sygdomme og dårligdomme, som man slet ikke får noget at vide om på

(klip)

Jeg syntes at det er synd som jeg før her i gruppen har skrevet at der ikke
afholdes staldtime før eller efter ridningen. Men man fornemmer kun et dyr
ved at omgås det i dens vante opgivelser og prøve at få en snak med andre i
stalden. Måske ridemærker ville være en god ide´ også. Jeg kan da stadig
huske noget om ridemærker som jeg lærte dengang.

Jeg syntes at det er synd for dig at du ikke har fået den fornødne viden på
ridecentret hvor du har redet i mange år. Jeg prøver selv når min datter har
venninder med hjemme her på gården at lære det fra mig jeg kan. Tit så står
de lidt og træder sig over tæerne og så kommer der en lind strøm af
spørgsmål og så tager jeg lige den tid det kræver og svarer og viser og
lader dem selv prøve sig lidt frem med f.eks tilpasning af et hovedtøj
osv.....ordning af hove, pleje af udstyr osv.....den tid syntes jeg absolut
at man SKAL afse til ungdommen.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : anita

Dato : 02-06-03 10:10

> [...]

> lader dem selv prøve sig lidt frem med f.eks tilpasning af et hovedtøj
> osv.....ordning af hove, pleje af udstyr osv.....den tid syntes jeg

Hej Anette

På "vores" rideskole lærer deen masse, før de kan få lov til at ride, skal
de ordne hesten først, og de skal også sørge for at de har mad og vand, min
datter bruger det meste af sin fritid derovre også de dage hun ikke har
time. Hun går og pusler om hesten som om det var hendes egen, og bliver ked
af det når der er andre der har "taget" hesten. Der er også regler angående
brug af hestene på de dage de skal deltage i undervisningen. De får den ro
de skal have, så de ikke bliver helt ødelagt. Grunden til at vi overvejer at
købe en selv, er fordi de ponyer på rideskolen er i sommerland hele
sommeren. Og det er da lidt trist at pigen ikke kan pusle om "hendes" hest
hele sommeren.

venlig hilsen
Anita

Fra : Anet

Dato : 02-06-03 11:31

> [...]
> købe en selv, er fordi de ponyer på rideskolen er i sommerland hele
> sommeren. Og det er da lidt trist at pigen ikke kan pusle om "hendes" hest

Mange rideskoler kører med det der hedder en passer til hver hest. Det er en
rigtig god ting for så lærer eleverne at der er andet end ridning. Det giver
dem et helt andet indblik i pasningen og de får også lidt et ansvar for en
hests ve og vel. Det er jo lidt en "prøve" på det at have sin egen hest at
sørge for.
Jeg kan godt følge Jer i ønsket om egen pony/hest. Det er også dejligt og
giver mange gode timer for ejeren og for evt. mor, far osv. Min egen datter
har også sin egen hest og yderligere har vi to islændere også som resten af
familien rider på.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 10-06-03 08:36

Anita wrote:
> Hej
>
> jeg har overvejet at købe en hest til min datter.

Det lyder da som en fin idé.

> Hvad skal man kigge efter

Måske tage udgangspunkt i datterens ønsker og evner?

> og hvad er ca pris?

Vi har/sælger kun islændere. Her er prisniveauet tyisk 25.000 til 35.000 for
de mest 'normale' heste.

> og hvor høj skal den være så hun kan ride på den nu og
> når hun bliver større? Hun rider på en pony nu. Den er 1.40.

Jeg mener ikke højden har så meget at sige (inden for visse grænser). Det er
som regel ikke noget problem at sætte selv en vel-voksen mand på en af de
mindre islændere. Det vigtigste i den sammenhæng må være hestens styrke (som
selvfølgelig bla. hænger sammen med størrelsen) i forhold til rytterens vægt.

Men det *allervigtigste* må være rytterens evner/ønsker i forhold til hesten
og at hestens sind og evner er som rytteren vil have dem. (Og at hesten er
sund og rask selvfølgelig).

-dennis

Fra : anita

Dato : 12-06-03 13:16

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hesten
> og at hestens sind og evner er som rytteren vil have dem. (Og at hesten er

Hejsa

Vi har fået tilbudt at låne en pony hele sommeren. Så kan vi på en
uforpligtende måde finde ud af om vi egner os som hesteejere. Det er en
rolig vallak som hun kender godt og er vant til at ride på. Hvis det så
ender med at vi køber en selv, tror jeg det bliver Islænderen. Jeg har nu
læst en masse om de forskellige heste/ponyer, og det er stadig den der
tiltaler os mest.

venlig hilsen
Anita

Fra : Tore Bulling

Dato : 21-06-03 12:50

Hej

jeg har tenkt å køpe meg en hest til meg selv. Hvad skal jeg kikke etter.
jeg er ca 160 cm skelv.

og hva er ca pris? og hvor høj skal den være så hun kan ride på den nu og