Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Ligningsmæsigt fradrag af en mellemfinansi~
Fra : Anders Buch

Dato : 29-05-03 12:28

I forbindelse med en bolighandel, optog jeg en kort mellemfinansiering i min
bank. Ifølge min bankrådgiver skulle oprettelse omkostninger af en sådan
være fradragsberettigede.

Desværre har jeg ikke kunne finde noget info om dette på nettet, og håber
lidt hjælp til følgende spørgsmål:

- I hvilken rubrik i den udvidede selvangivelse skal beløbet skrives?
- Er det både oprettelse til banken, samt stempel udgifter der er
fradragsberettigede?
- Lånet er optaget i 2002 og er udløbet i 2003. Udgifterne ligger derfor i
2002 - gør fradraget også det?

Nogen der ved mere om dette - eller måske et sted hvor man kan læse mere?

(Jeg har selvfølgelig ledt højt og lavt på både google.com og toldskat.dk)

- Anders

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 29-05-03 12:05

Anders Buch wrote:

> I forbindelse med en bolighandel, optog jeg en kort mellemfinansiering i min
> bank. Ifølge min bankrådgiver skulle oprettelse omkostninger af en sådan
> være fradragsberettigede.

Lån med aftalt løbetid under 24 mdr har fradrag for omkostninger.

Mht stempel kan jeg ikke lige huske det, men træk dem fra.
Og den hurtigste oversigt over almindelige skattespørgsmål får
du ved at låne / købe bogen "skatten" til ca 50 kr.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-05-03 15:25

"Anders Buch" <anders@buch.as> wrote in news:bb4na5$c20$1@sunsite.dk:

> [...]
> derfor i
> 2002 - gør fradraget også det?
>
> Nogen der ved mere om dette - eller måske et sted hvor man kan læse

Se i ligningsvejledningen (alm del ) afsnit A.E.1.3 på ToldSkats hjemmeside
under juridiske vejledninger.

Nedenfor er et knækket link
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=104003&ov_id=200069&i=403&top=1
03450&action=vis#i104003

Beløbet skal indgå i felt 41.
Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-05-03 14:48

Poul Christensen wrote:

> Se i ligningsvejledningen (alm del ) afsnit A.E.1.3 på ToldSkats hjemmeside
> under juridiske vejledninger.

Er stempelafgift med der ?

Fra : Poul Christensen

Dato : 31-05-03 22:08

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> Er stempelafgift med der ?

Der er ikke fradrag for for stempling af lånedokumenter, men stempelpligten
er jo forlængst ophævet.

Der er ikke fradrag for udgifter i forbindelse med pantsikring af lånet,
herunder tinglysningsafgift.

I øvrigt er det maksimale fradrag fradrag i stiftelsesåret 2,5 pct. -
resten fordeles over lånets resterende løbetid.

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-06-03 00:37

Poul Christensen wrote:

> I øvrigt er det maksimale fradrag fradrag i stiftelsesåret 2,5 pct. -
> resten fordeles over lånets resterende løbetid.

Åh, så er det det, jeg kan huske at vi ikke er enige om.
Altså med skatterne.
Den begrænsning er der ikke hjemmel til.

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-06-03 11:20

> Åh, så er det det, jeg kan huske at vi ikke er enige om.
> Altså med skatterne.
> Den begrænsning er der ikke hjemmel til.

Hvad er problemet i LL §5 stk 3?

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-06-03 13:40

Poul Christensen wrote:

> Hvad er problemet i LL §5 stk 3?

Ikke problemer med §, men vi har to gange oplevet, at skatterne
mente at når beløbet var over 2,5%, skulle det periodiseres som
efter svjh stk 4 ?, når renter mv iøvrigt periodiseres.