Tilbagevendende eksem/udslæt (?) i albuebø~
Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-05-03 09:25

Nu er det blevet sommer igen, og som sædvanligt lider jeg under
irriterende rødt, kløende udslæt i begge albuebøjninger. Når jeg
hører ordet udslæt, tænker jeg på meget tør hud, men det er ikke
tilfældet her - nærmest tvært imod.

Problemet startede for en del år siden, med samme symptomer i
knæhaserne, og det har været en fast del af mine somre lige siden.

I år startede det faktisk i går, med lidt kløe. Jeg forsøgte at lade
være med at klø, og det lykkedes også rimeligt godt. Her til morgen
er det dog pludseligt forværret en del. Jeg skal ikke kunne sige, om
jeg har ligget og kløet på det i nat, men jeg husker ikke noget om
det, i hvert fald.

Jeg har været hos lægen med det flere gange, og hver gang har jeg
fået en creme der hedder Elocon, der, som jeg kan forstå, vist ikke
er særlig god for huden og kroppen i det hele taget, hvis jeg bliver
ved med at benytte den. Cremen virker fint, men altså kun hvis jeg
bliver ved med at bruge den, dag efter dag, år efter år.

Hvis der er nogen, som har oplevet eller hørt om lignende symptomer,
og som måske har haft en positiv oplevelse, med en mere uskadelig
behandling, så skriv endelig.

Jeg har prøvet en "Decubal Clinic" creme, men den er ikke god, kan
jeg godt fortælle jer ;) Det begynder at klø ustyrligt meget, hvis
jeg smører den på. Er der nogen der kan forklare det? Måske fortælle
mig hvad jeg i øvrigt bør holde mig fra.

Elocon: http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/elocon.htm

PS: Jeg går forresten meget i T-shirt, så det kan ikke være det.

--
Lars Stokholm

"I think quotes are very dangerous things" - Kate Bush

Fra : Tina

Dato : 06-06-03 10:25

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> irriterende rødt, kløende udslæt i begge albuebøjninger. Når jeg
> hører ordet udslæt, tænker jeg på meget tør hud, men det er ikke

Sveder du meget om sommeren i albuebøjningerne og knæhaserne, så huden
næsten hele tiden er fugtig?

Jeg har problemet under barmen, hvis jeg ikke sørger for at holde huden tør
hele tiden. Det klør, er fugtigt, svier lidt, og ligner udslet. Div. cremer
og lign. gør det bare værre.

Prøv at holde områderne rene og tørre, og se, om det ikke hjælper.

Tina

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-06-03 13:09

In dk.helbred, Tina wrote:

> Sveder du meget om sommeren i albuebøjningerne og knæhaserne, så
> huden næsten hele tiden er fugtig?

Jah, ikke meget, men der bliver lidt varmt og fugtigt en gang
imellem. Jeg sidder meget ved computeren og da er ledene jo bøjet, så
der kommer nok ikke særligt meget luft til. Men jeg har nok lidt sart
hud, så der skal sikkert ikke så meget til.

> Jeg har problemet under barmen, hvis jeg ikke sørger for at
> holde huden tør hele tiden. Det klør, er fugtigt, svier lidt, og
> ligner udslet.

Det lyder som samme problem i hvert fald.

> Div. cremer og lign. gør det bare værre.

Så vil jeg lade være med at forsøge mere.

> Prøv at holde områderne rene og tørre, og se, om det ikke
> hjælper.

Det vil jeg prøve på. Tak for det.

Fra : Tina

Dato : 06-06-03 17:35

> In dk.helbred

>klip<

> Så vil jeg lade være med at forsøge mere.

I mine ører lyder det logisk, at fugtighedscreme/anden creme på fugtig, sart
hud kun gør problemet værre. ;)

> Det vil jeg prøve på. Tak for det.

Det var så lidt.

Tina

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-06-03 18:40

In dk.helbred, Tina wrote:

> I mine ører lyder det logisk, at fugtighedscreme/anden creme på
> fugtig, sart hud kun gør problemet værre. ;)

Det lyder sgu egentlig logisk, når du siger det på den måde :)

Men den creme jeg snakkede om, Decubal, er en "beskyttende" creme
(hvad det så skal sige, ved jeg ikke). Der står at den kan bruges til
tør og irriteret hud. Der hæftede jeg mig nok ved "irriteret", uden
at tænke over, at den nok havde en fugtighedsbevarende virkning.

Fra : Mogens

Dato : 09-06-03 18:10

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

Istedet for alle mulige og umulige cremser, så var det måske en overvejelse
med en almindelig udrensning. En af mine venner gennemgik citronkur m.m. hos
en helsepraktiker, og han fik derigennem has på hans ellers kroniske
hudproblemer.

Mogens

Fra : Hansen

Dato : 09-06-03 16:52

> [...]
>
> Problemet startede for en del år siden, med samme symptomer i
> knæhaserne, og det har været en fast del af mine somre lige siden.

De symptomer, du beskriver, kender jeg kun alt for godt. Min søn har siden
sin fødsel lidt af børneeksem. Det har stilnet af med årene, og i dag i en
alder af 8 år har han kun periodisk eksem. Eksemet sidder ganske rigtig i
knæ- og albuebøjninger og giver en del kløe.

Børneeksem, også kaldet atopisk eksem eller atopisk dermatitis, kan også
ramme voksne.

Man kan få salver i forskellige styrker, hvor Elocon hører til den stærke
type.

Hvis man lider af børneeksem, er det vigtigt af holde det ramte område rent,
da det er sårbart overfor bakterier. Derudover er det en god idet at holde
det fugtigt vha. en god fugtighedscreme, feks. Decubal.

Du skal være opmærksom på, at børneeksem formodentlig er allergisk betinget,
så du skal være opmærksom på, hvad din hud kommer i berøring med.
Hvis jeg var dig, ville jeg få en tid ved en hudlæge. Han vil sikkert kunne
hjælpe dig med videre behandling.

Mvh.
Lotte

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-06-03 17:50

In dk.helbred, Hansen wrote:

> Man kan få salver i forskellige styrker, hvor Elocon hører til
> den stærke type.

Kan du navnene på nogle af de mindre stærke? Hvad har været bedst for
din søn?

> Derudover er det en god idet at holde det fugtigt vha. en god
> fugtighedscreme, feks. Decubal.

Den er ikke god når jeg /har/ problemer i hvert fald, og jeg tænker
ikke på at smøre noget på, når det ikke er så slemt.

> Du skal være opmærksom på, at børneeksem formodentlig er
> allergisk betinget

Jeg er pollenallergiker, i hvert fald, så det skal nok passe.

> du skal være opmærksom på, hvad din hud kommer i berøring med.

Ja.

> Hvis jeg var dig, ville jeg få en tid ved en hudlæge. Han vil
> sikkert kunne hjælpe dig med videre behandling.

Skal sådan noget gå gennem min "normale" læge?

Fra : Hansen

Dato : 09-06-03 18:07

> Kan du navnene på nogle af de mindre stærke? Hvad har været bedst for
> din søn?

Mildison og Locoid hører til de knap så stærke cremer og har en synlig
effekt på min søn efter 1 til 2 døgn. Man kan få én, der er endnu mildere,
men jeg kan ikke lige huske navnet.

Vi bruger sjældent Elocon idag. Mildisons virkning er tilstrækkelig.

> Skal sådan noget gå gennem min "normale" læge?

Ikke hvad jeg ved af. Vi benytter da ørelægen uden at gå til egen læge
først.

Du kan forøvrigt også få oplysninger om sygdommen på www.netdoktor.dk .

Mvh.
Lotte

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-06-03 19:47

In dk.helbred, Hansen wrote:

> Mildison og Locoid hører til de knap så stærke cremer og har en
> synlig effekt på min søn efter 1 til 2 døgn. Man kan få én, der
> er endnu mildere, men jeg kan ikke lige huske navnet.

Ok, tak for det.

> Ikke hvad jeg ved af. Vi benytter da ørelægen uden at gå til
> egen læge først.

Næhh :) Men jeg er ikke så vant til at gå til læge(r).

> Du kan forøvrigt også få oplysninger om sygdommen på
> www.netdoktor.dk .

Tak for hjælpen.