tid mellem fodringerne?
Fra : taina

Dato : 28-05-03 23:30

Hejsa

Kom lige til at diskutere dette: Hvor lang tid skal der være mellem
fodringerne, for at det kan kaldes seperate fodringer? Hvis der nu f. eks.
er en time imellem to fodringer, så kunne man vel ligeså godt bare knalde
det hele sammen - den første fodring er vel knap fordøjet, før den næste
kommer til. Med mindre selvfølgelig, at hesten bliver fodret 24 gange i
døgnet og får tilsvarende mindre hver gang.

Findes der en eller anden form for rettesnor med at heste fordøjer så og så
meget foder på så og så lang tid?

Og så synes jeg at jeg har hørt, at hesten udnytter foderet bedre, jo oftere
den bliver fodret, sådan at jo flere fodringer = mindre samlet fodermængde.
Er der noget, som I ved noget om?

mvh. tina

På den anden side kommer det vel også an på, hvor meget, hesten får. Hvis
den fik

Fra : TøSeN

Dato : 29-05-03 08:38

Jeg står på en gård hvor vi giver morgenfoder - middagsfoder og aftenfoder.
For man må jo ikke ride på hesten før tre kvarter efter den har fået
foder....
Så vi giver ved syvtiden - ved ettiden - og ved sekstiden. Og så får de fra
1 - 2½...
Håber du kunne bruge det!!

Fra : Anet

Dato : 29-05-03 08:53

"TøSeN" <jokii@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> foder....
> Så vi giver ved syvtiden - ved ettiden - og ved sekstiden. Og så får de

Der er efter min mening for lang nat og eller for lang tid uden mad til
hesten mellem kl. 18.00 og kl. 7.00.

Jeg giver kl. 7.00 kl. 16.00 og kl. 22.00 og så halm og hø og græs imellem
måltiderne til fri spisning.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 29-05-03 09:05

> [...]
> kommer til. Med mindre selvfølgelig, at hesten bliver fodret 24 gange i
> døgnet og får tilsvarende mindre hver gang.

(klip)

Jeg vil opdele fodringen i hovedmåltider som vi giver 3 gange dagligt. Hvis
der bliver fodret med græs, halm eller hø så er det små mellemmåltider.
Vi rider aldrig før end der er gået en time efter fodring. Det svarer lidt
til at vi har spist et ordentligt måltid og skal ud at løbe en tur bagefter.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 29-05-03 09:13

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det hele sammen - den første fodring er vel knap fordøjet, før den næste

Nogen af de svar du søger står b.la her på dette link

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Tema/hest_tema_vinterfodring.html

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Tanja Bromley

Dato : 29-05-03 10:47

> [...]

oftere
> den bliver fodret, sådan at jo flere fodringer = mindre samlet

Passagetiden i hestens mavesæk er 30-45 minutter. Dvs. at giver du hesten 2
kg korn, så vil mavesækken være tømt 30-45 minutter efter sidste mundfuld er
gledet ned - og dette uanset om foderet er ordentlig fordøjet eller ej.
Derfor er det vigtigt at give relativt små portioner kraftfoder, idet dele
af kraftfoderet ellers risikerer at passere udfordøjet igennem tyndtarmen og
videre til stortarmen, hvor pH'en forsures og de gavnlige mikroorganismer
skades.

Én time imellem to fodringer er der ikke megen fidus i, medmindre hesten kun
får en håndfuld kraftfoder hver gang og fodres sådan 12 gange i døgnet
Alt efter den samlede mængde tildelte kraftfoder kan man fodre fra 2-4 gange
dagligt, for at opnå en god optagelse uden at skade floraen i stortarmen. At
der er en nat-pause på mange timer betyder intet, såfremt hesten natten over
har fri adgang til godt stråfoder (hø, wrap).

Stråfoderet er jo essensen i fodringen. Faktisk er det kun hårdtarbejdende
heste, der har behov for så store mængder kraftfoder, som mange hesteejere
giver uden at blinke.
Vil man opretholde et fornuftigt tarmmiljø, og undgå
fordøjelsesproblemer/følgesygdomme, må man indse at hø/wrap er det tætteste
vi kommer på hestens naturligste fødekilde - og stråfoderet skal så
udfodres herefter (så store mængder som muligt). Kraftfoderet er blot et
supplement, og bør udfodres i moderate mængder, medmindre hesten yder hårdt
arbejde.

Endelig kan mange ha' gavn af at udskifte en vis mængde kraftfoder med
f.eks. roepiller (opblødt i vand). Det giver hesten en god
mæthedsfornemmelse og belaster samtidig ikke fordøjelsessystemet, idet
roepiller fordøjes i stortarmen (ligesom stråfoder).
Dette er især gavnligt for heste/ponyer, der har tendens til fedme og/eller
halmvom. - Men også hårdtarbejdende heste har gavn af et sådant supplement,
så fordøjelsessystemet aflastes.

Og en lille reminder: Det er NU vinterens stråfoder skal bestilles hos en
leverandør, hvis man ikke selv har mulighed for at lave godt stråfoder fra
egen mark.
Som hesteejer må man planlægge bare en smule. - Jeg bliver så trist, når jeg
i løbet af vinteren skal sidde og læse om, hvordan heste får tildelt halm
som stråfoder, fordi man ikke lige fik hø el. wrap nok hjem til
vintersæsonen. Halm er IKKE stråfoder - halm er strøelse!
Personligt regner jeg med 200 stalddage i vinterhalvåret - men det er
selvfølgelig individuelt. I hvert fald er det ikke den store kunst at
beregne vinterens forbrug, hvis man bare lige vil give sig tid til det.
Jeg vil også anbefale en grovfoderanalyse af høet/wrappen. Det er ikke
særlig dyrt, specielt ikke når man tager i betragtning, at man kan spare
mange penge på foderkontoen, hvis man nøjagtigt ved, hvad basisfoderet
(stråfoderet) indeholder.

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 29-05-03 16:45

At
> der er en nat-pause på mange timer betyder intet, såfremt hesten natten
over
> har fri adgang til godt stråfoder (hø, wrap).

(klip)

Joh, jeg syntes at en så laaannnggg natpause kan være et problem. Jeg har en
gang set en hest som stod og skrabede og skrabede i gulvet i boksen. Så
prøvede vi mange muligheder af og det der hjalp var at gøre natperioden
kortere for det var om morgenen når hesten var sulten at den stod og
skrabede og følte sult.

Jeg syntes også at det er vigtigt at ligge spisefodringerne så man f.eks
tænder lyset mere i stalden om f.eks vinteren. Vores heste har lys til kl.
11.00 i stalden om vinteren. Så får de foder og har god tid til at spise og
stå og slappe af og så slukker vi lyset inden vi går i seng kl. 11.00.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 29-05-03 17:42

selvfølgelig går vi ikke i seng kl. 11.oo men derimod kl. 23.00

--
~Hilsen
Annette~