Rigtig værdi efter "guiden opslag"?
Fra : Frank Sørensen

Dato : 28-05-03 20:03

Jeg bruger en access db, hvor jeg i en kollonne laver opslag fra en anden
tabel.

Har fundet ud af at værdien i felterne kun er 1 eller 2 da der er to
forskellige mulige opslag. Men deres rigtige værdi er '2002 Efterår' & '2003
Forår'.

Det ser rigtigt nok ud i access men når de skrives ud i ASP skriver den kun
1 eller 2 og kan derfor ikke udføre min "Right" funktion på værdierne på
værdierne.

Hvordan får jeg den rigtige værdi istedet for 1 eller 2?

Frank Sørensen

"Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos"

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-05-03 22:25

Frank Sørensen skrev:

> Har fundet ud af at værdien i felterne kun er 1 eller 2 da der
> er to forskellige mulige opslag. Men deres rigtige værdi er
> '2002 Efterår' & '2003 Forår'.

Nej - felternes "rigtige" værdi er den du får udskrevet i asp (1 og
2). Det er formentlig værdierne i det autonummereringsfelt som
gerne fungerer som primærnøgle i en opslagstabel - og dermed også
som fremmednøgle i den tabel du slår op fra.

> Det ser rigtigt nok ud i access

Det er fordi Access "snyder" når man laver et opslag - den kan vise
data fra andre felter end primærnøglefeltet i opslagstabellen.

> men når de skrives ud i ASP skriver den kun 1 eller 2 og kan
> derfor ikke udføre min "Right" funktion på værdierne på
> værdierne.

Du skal bruge en join-forespørgsel til at vælge de felter du skal
bruge på din asp-side.

Du kan se en gennemgang af en joinforespørgsel her:
<http://www.w3schools.com/sql/sql_join.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen