Hjælp ang. tommelfinger sutten
Fra : Anja Holdum

Dato : 28-05-03 17:03

Hej

Jeg har en dreng på næsten 1½ som aldrig har brugt sut men til gengæld sin
tommelfinger - altid den venstre. Jeg har forsøgt med alt hvad der er af
forskellige sutter på marked med ikke om han vil have sut...
Nu er problemet så, at han finger ser ud som den har fået svamp, den er rød
og små-hævet og nogle steder er det ligesom at den er hudløs så man kan se
blod uden at det er et åbent sår.
Hvad gør man? Kan jeg behandle det med noget?
Jeg kan jo først komme op til lægen på fredag...
På forhånd tak
Anja

--
Tjek www.holdum.dk

Fra : Stefan Majland

Dato : 28-05-03 20:22

Uden at vide mig for kløgtig på børn - har ingen selv - har du så
prøvet med en sutteklud.

Fra : Anja Holdum

Dato : 28-05-03 21:59

--
> Uden at vide mig for kløgtig på børn - har ingen selv - har du så
> prøvet med en sutteklud.

Ja det er prøvet...
Anja

Fra : vadmand

Dato : 28-05-03 22:34

"Anja Holdum" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er prøvet...
> Anja

Trøst dig. Jeg kender næsten ingen voksne, der sutter på tommelfingeren - så
det holder op

Per v.

Fra : Hagman

Dato : 28-05-03 22:37

> Trøst dig. Jeg kender næsten ingen voksne, der sutter på tommelfingeren -

> det holder op

He he, enig der.

Fra : Anja Holdum

Dato : 28-05-03 22:44

> Trøst dig. Jeg kender næsten ingen voksne, der sutter på tommelfingeren -

> det holder op
>
> Per v.

Hej
Nu er det ikke fordi jeg er bekrymret for at fingeren skal gro fast i munden
men som jeg skriver at finger ikke befinder sig så godt ved den behandling
den får - det er også til det jeg søger råd for
Anja

Tjek www.holdum.dk

Fra : vadmand

Dato : 29-05-03 09:42

> [...]
> men som jeg skriver at finger ikke befinder sig så godt ved den behandling
> den får - det er også til det jeg søger råd for

Problemet er jo, at næsten alt, hvad man kan gøre for at forhindre
fingersutning, skader barnet mere end fingersutningen. Der er nok ikke andet
at gøre end at behandle hudløshed og udslæt medicinsk, som man ville
behandle det ethvert andet sted - dog med med det forbehold, at det, man
smører på, helst ikke skal være alt for giftigt

Per V.

Fra : Musen

Dato : 30-05-03 22:35

> [...]
> men som jeg skriver at finger ikke befinder sig så godt ved den behandling
> den får - det er også til det jeg søger råd for

Hej Anja
Hvis det ligner svamp i fingeren så prøv med Athamon (ved ikke om det er
stavet rigtigt, men det er det man bruger når man sylter) Det skulle være
helt uskadeligt at sutte på bagefter, og ret effektivt mod svamp.
Held og lykke med det
Venlig hilsen Mia

Fra : She

Dato : 29-05-03 12:18

"Anja Holdum" <salg@holdum.dk> wrote in

> [...]
> man kan se blod uden at det er et åbent sår.
> Hvad gør man? Kan jeg behandle det med noget?
> Jeg kan jo først komme op til lægen på fredag...

Hej Anja.

Min yngste datter på snart 3 år sutter også på tommelfinger.
Hun fravalgte alle sutter frem til hun var ca. 1 år. HUn bruger kun
sutten til at nulre med, en hyggebestandel når hun skal i seng. Hendes
tommelsutteri er aftaget meget inden for det sidste år.

PÅ et tidspunkt var hun plaget meget af sygdom, og brugte derfor
tommelfinger meget mere, som gav hudløshed og rødme. Vi kunne jo ikke
tage fingeren fra hende *G*, så jeg bandt godt med gazebind omkring den,
og tapede den til....hvilket hun selvfølgelig blev godt gal over, men på
den måde blev fingeren fin og hel igen, og hun tyede til sutten.
(Min læge sagde at dette næsten var det eneste man kunne gøre.)

Mine 2 store piger har brugt sut flittigt, og har haft suttebid. Den
yngste har ikke mindste antydning af suttebid, og de fineste lige tænder.

For os har det ikke handlet om at få hende til a holde op med at bruge
tommelfinger, men begrænse det, og på den måde vi har gjort det, er at
rette hendes opmærksomhed på noget andet, når hun sad med fingeren i
munden. Nu bruger hun den kun, når hun er træt, eller er ked af det. Har
aldrig set hende have fingeren i munden, imens hun sov.

Det eneste minus jeg ser, er at hendes tommelfingernegl ofte er
'flosset', hvilket jo kommer af at neglen 'opløses'.

/She

Fra : Anja Holdum

Dato : 29-05-03 12:43

--
> tommelfinger meget mere, som gav hudløshed og rødme. Vi kunne jo ikke
> tage fingeren fra hende *G*, så jeg bandt godt med gazebind omkring den,
> og tapede den til....

Hej She

Tak for dit svar - jeg vil lige høre om du smurte fingeren ind i noget før
du pakkede den ind i gaze. Det er nemlig ikke fordi jeg er imod at han
sutter men fingeren har det meget skidt..
Hilsen
Anja
Tjek www.holdum.dk

Fra : She

Dato : 29-05-03 16:30

> [...]
> før du pakkede den ind i gaze. Det er nemlig ikke fordi jeg er imod at
> han sutter men fingeren har det meget skidt..

Hej Anja

Nej det gjorde jeg ikke. Det eneste jeg gjorde, var lige at vaske den
lidt, og tørrede den. Bandt fingeren ind, så kun lige det øverste af
neglen kunne ses. Rullede så meget gazebind på, så hun ivertfald ikke
havde mulighed for at sutte det løs, og holdte det sammen/på plads med
alm. tape..lige et par omgange. *G*
Formålet var at holde fingeren tør, så den kunne hele uden konstant
"irritation".
Denne indpakning gentog vi hver dag..hun havde intet på om natten, kun i
dagtimerne, og efter ca. 3 dage var fingeren pæn igen.

/She

Fra : Anja Holdum

Dato : 29-05-03 16:38

> [...]
> Denne indpakning gentog vi hver dag..hun havde intet på om natten, kun i
> dagtimerne, og efter ca. 3 dage var fingeren pæn igen.

Hej She

Jeg må så lige spørge om hun ikke suttede på fingeren om natten. Min søn
sutter ikke på den hele tiden men kun når han er træt og gerne vil putte. Vi
har talt om - efter at have læst dit svar - at vi ville prøve at pakke den
ind i nat efter din forskrift, og så håbe at han måske kan bruge den
højre...

Hilsen
Anja

Fra : She

Dato : 29-05-03 16:46

> [...]
> putte. Vi har talt om - efter at have læst dit svar - at vi ville
> prøve at pakke den ind i nat efter din forskrift, og så håbe at han

HUn sutter sjældent på finger om natten....og slet ikke højre.
HUn bruger også kun vestre tommeltot.

Så lige her i eftermiddags, at hun kort benyttede den højre, fordi den
venstre var fuld af jord..men hun kunne slet ikke 'håndtere' den højre på
samme måde *G*

I skal bare forvente, at han vil blive godt gal, når I pakker den ind, og
at han helt sikkert vil forsøge at hive det af. HVer gang han forsøger at
bruge fingeren..i dette experiment, så giv ham sutten, også selvom at han
ikke bruger den.

/She

Fra : Rene Jensen

Dato : 30-05-03 18:11

> [...]
> blod uden at det er et åbent sår.
> Hvad gør man? Kan jeg behandle det med noget?
> Jeg kan jo først komme op til lægen på fredag...

Prøv med lidt sødt på sutten saftevand, the med sukker eller sukker.
Hvis hans tommelfinger gør ondt skal han nok lade være med at bruge den så
meget som sut og så heler den jo nok op.
I øvrigt er en af mine fire børn som i dag er 5 år ikke holdt op med at
sutte på sin tommelfinger endnu og så vidt jeg husker holdt jeg heller ikke
selv op før jeg gik i første klasse og fik GO Negl (neglelak der smager
grimt) på.
vh
g jensen