Gudenavne på Nørrebro.
Fra : Britt Albrechtsen

Dato : 28-05-03 11:42

Hejsa :)

Er der nogen der har kendskab til hvornår man indførte gudenavne på
Nørrebro, og i hvilken anledning det skete?

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-05-03 16:00

Britt Albrechtsen spurgte:

> Er der nogen der har kendskab til hvornår man indførte gudenavne på
> Nørrebro, og i hvilken anledning det skete?

Gudenavne? Til guder eller mennesker, til gader eller kæledyr?

Tænker du på fx Odin- og Thorsgade så findes den slags navne i byer over
hele landet - og har gjort det siden Ruder Konge var Knægt.

Rolig. Du får ganske givet et mere seriøst svar af andre ...

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : J.Kobel

Dato : 28-05-03 16:24

Britt Albrechtsen <britt_albrechtsen@oasi.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fo0Ba.20079$YZ6.726356@news010.worldonline.dk...
> Hejsa :)
>
> Er der nogen der har kendskab til hvornår man indførte gudenavne på
> Nørrebro, og i hvilken anledning det skete?

På Københavns Rådhus er der sikkert et eller andet kontor som ved
noget om det.
Nok noget med byplanafdelingen.

Mvh. J.Kobel

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 28-05-03 16:46

Britt Albrechtsen skrev:

> Er der nogen der har kendskab til hvornår man indførte
> gudenavne på Nørrebro, og i hvilken anledning det skete?

I bogen "Storbyens Stednavne, som du sandsynligvis kan finde på det
nærmeste kommunebibliotek, kan du se hvornår de forskellige gader i
København er navngivet - hvis ikke jeg husker meget galt.

Det er ikke sikkert der var nogen speciel anledning, men hvis der var,
står det også i bogen. I slutningen af 1800-tallet eksploderede
urbaniseringen, og man havde brug for en masse "fantasinavne". Et
kvarter på Nørrebro fik navne efter Nordsjællandske byer, et andet efter
nordiske guder osv.

TT

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 28-05-03 16:57

Litteraturoversigt
udarbejdet af Afdelingen for Historie og Geografi
Københavns Kommunes Hovedbibliotek

Holst, Poul: Gader og navne i Absalons by. - København : Privattryk, 1957.
Bd. 1-2. Dk.: 09.4

Linvald, Steffen: Københavnske gadenavne i fortid og nutid. - København :
Dansk Kautions-forsikrings-Aktieselskab, 1967. 104 sider. Dk.: 09.4

Mackeprang, Otto: De gamle gadenavne.
I: Historiske Meddelelser om København , 4. rk. 3. bd. 1951-54, s.1-101.

Ramsing, H. U.: Bidrag til det gamle Københavns Topografi : Præabsaloniske
Spor ; De ældste Gadeanlægs Udførelse.
I: Historiske Meddelelser om København, 1. rk. 1. bd., 1907-1908, s.
409-448.

Ramsing, H. U.: Bidrag til det gamle Københavns Topografi : Ladegaardsaaen,
Søerne og deres Afløb ; De ældste Gadeanlæg og det murstensfrie Kulturlag.
I: Historiske Meddelelser om København, 1. rk. 2. bd, 1909-1910,. s.
169-203.

Zinglersen, Bent: Københavnske gadenavnes historie. - København : Politikens
Forlag, 1979. 242 sider. Dk.: 89.684

46.3 (09.9) *
København før og nu / redigeret af Svend Aakjær, Mogens Lebech og Otto Norn
; under Medvirken af Chr. Axel Jensen. - Kbh : Hassing, 1947-1950. - 6 bind
: ill.

Sinceramente / Bien à vous / Seu sincerely

Tom Stryhn
stryhn@email.dk

http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 27.05.2003

Besøg også:
http://www32.brinkster.com/sognetraef/
og
http://www33.brinkster.com/digitalekilder/

Checked by Norton anti-virus system

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-05-03 17:47

Tom Stryhn Sr. skrev blandt andet:

> Litteraturoversigt
> udarbejdet af (...)

Må jeg i al ydmyghed anbefale hr. Stryhn Senior at læse og lære
om citat- og signaturteknik i nyhedsgrupper på http://www.usenet.dk/

Fra : J.Kobel

Dato : 28-05-03 19:47

Jørgen Grandt <Unstable@ButOnCable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bb2p6r$qp2$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> --
> Forbindtligst:
> Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Jeg er meget tilfreds med de oplysninger som Stryhn Senior kom
med.
Hvad i alverden har han dog gjort forkert, siden du henviser ham til
citat og signaturteknik ?
Du behøver ikke også at anbefale mig at gå på den side, jeg forstår
det simpelthen ikke.

Med Højagtelse
J.Kobel

Fra : Bent Fleron

Dato : 28-05-03 20:18

J.Kobel wrote:
> Jørgen Grandt <Unstable@ButOnCable.dk> skrev

> Hvad i alverden har han dog gjort forkert, siden du henviser ham til
> citat og signaturteknik ?

Jørgen Grandt har faktisk ret i at den er gal med både citatteknik og
signatur, men her i disse grupper plejer vi jo normalt ikke at gå så
højt op i det når blot vi får vort budskab igennem.
Vedr. Citatteknik:
Normalt sammenligner man forkert citatteknik med Jeopardy, og det ville
da lyde dumt hvis man indleder sit indlæg med at skrive: "Ja, det er
skønt" for man ved egentlig ikke hvad der er skønt før det længere nede
i teksten viser sig at være et svar på en bemærkning om "dejligt vejr i
dag". Derfor skal man anbringe sine bemærkninger/svar under det
citerede.
Signatur:
Det hører med til god tone at følge henstillingerne om korrekt signatur.
D.v.s. signaturen må max være på 72 anslag pr. linie og max 4 linier.
Den er altså gal når Tom bruger 15 linier i sin signatur.
Så jeg må medgive at Jørgen Grandt har ret.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Preben Müller

Dato : 28-05-03 20:54

Ved gud, sidder lige og opdager jeg er torskedum
Aner ikke hvad Bent Fleron mener
Ka vi ikke bare skrive hvad vi synes så længe det er forståeligt og relevant
???

PM

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 28-05-03 21:02

Preben Müller skrev:

> Ka vi ikke bare skrive hvad vi synes så længe det er forståeligt og
relevant

Dit indlæg indeholder ca. 30 unødvendige linjer, og du svarer ovenover
det du svarer på.

Hvis du havde brugt 3 sekunder mere og klippet det væk, du ikke svarede
på, og i øvrigt havde svaret under det du svarede på, havde mange
mennesker haft en betydelig bedre læseoplevelse.

Hvis alle overholder reglerne så godt de kan, vil alle i længden spare
meget mere tid end de "investerer" i god netikette. Hvis hver anden
kørte i venstre side på landevejen, ville det heller ikke være
hensigtsmæssigt.

Folk der konsekvent blæser på reglerne, selv efter venlige
henstillinger, vil til sidst blive ignoreret.

TT

Fra : Bent Fleron

Dato : 28-05-03 22:03

Preben Müller wrote:
> Ved gud, sidder lige og opdager jeg er torskedum
> Aner ikke hvad Bent Fleron mener
> Ka vi ikke bare skrive hvad vi synes så længe det er forståeligt og
> relevant ???

Det er lige præcis det som det hele handler om ) , altså lige bortset
fra at det du mener er forståeligt ikke nødvendigvis er det for os andre
og formålet med al kommunikation er jo netop at vi, både afsender og
modtager fortstår hinanden (jeg forstår udmærket din tekst og også
tanken bag ). Principperne for usenet er ikke noget der er kommet til
hen over natten eller i løbet af den seneste tid. Det er noget der er
udviklet gennem mange år, ikke blot for at gøre teksten forståelig (Tom
har altid skrevet meget klare meddelelser ), men læseværdien og
behageligheden ved at læse en meddelelse skulle jo også gerne være i
orden. Og alle de erfaringer er noget som behjertede mennesker der
brænder for usenet har stillet til rådighed under det link som Jørgen
Grandt henviste til www.usenet.dk/ .
Læg også mærke til at jeg svarer under dine citater og jeg har klippet
al overflødig tekst bort herunder tidligere korrespondance.
Jeg gør dog en enkelt fejl (med vilje). Jeg burde have 'Futtet' mit
sidste indlæg til dk.netikette. Med FUT menes Follow-Up-To, hvilket vil
sige at alle fremtidige indlæg i denne tråd ville indgå som indlæg til
dk.netikette. Men skal vi ikke holde det i lokalt regi så længe det ikke
udvikler en 'religionskrig'
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 29-05-03 18:37

Hej Preben Müller!

Prøv lige før noget andet at lægge mærke til, hvordan jeg har taget dit
store
forbavsede spørgsmål frem - afbarberet det som ikke er nødvendigt og sat
det så man ser dit navn og dit spørgsmål før noget andet.

Prøv at tænke efter - - og læg mærke til om det siger dig noget.

Prøv også at tænke på når du har læst en roman eller en avisartikel, hvor
journalisten spørger een eller anden om noget. Så kommer det spørgsmål
man svarer på, altid før svaret bliver givet. (Øh, det må det nødvendigvis
gøre ude i det virkelige liv, hvor man ikke sidder og svarer i en gruppe)

Jeg håber dette får nogle brikker til at falde på plads for dig.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 29-05-03 00:48

"Preben Müller" <ps98@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Ved gud, sidder lige og opdager jeg er torskedum

Vel, så er du jo godt på vej til at blive klogere )

> Aner ikke hvad Bent Fleron mener

Det er jo nok fordi du ikke - før du skrev dit indlæg - fulgte det gode råd
at læse om emnet på www.usenet.dk - og det har du da ret i er ret dumt.

> Ka vi ikke bare skrive hvad vi synes så længe det er
> forståeligt og relevant ???

Nej, for Jørgen Grandt, Thomas Thorsen, Bent Fleron, Arne Feldborg - nå ja
og så også jeg - har ganske ret i at bede om en god citatteknik og
overholdelse af de rimelige regler der er udstukket for Usenet.

Nu synder også jeg med de øvrige - og undlader også FUT til
dk.admin.netikette
(Og - ups! - Der havde jeg nær glemt at klippe overflødig tidligere
korrespondance under min signatur - godt jeg har gjort det til en regel at
gennemse det jeg sender inden det bliver sendt. Nå, det var nok tilgivet at
fejle en enkelt gang, når det er ikke sædvane - modsat nogle skribenter, der
konsekvent tilsidesætter hensynet til de vedtagne normer).
--
M.v.h. Poul Erik Jensen - jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-05-03 22:17

"J.Kobel" <jkobel@post.tele.dk> skrev Wed, 28 May 2003 20:47:03 +0200

>Hvad i alverden har han dog gjort forkert, siden du henviser ham til
>citat og signaturteknik ?

>Du behøver ikke også at anbefale mig at gå på den side, jeg forstår
>det simpelthen ikke.

Lige som alle andre steder i samfundet har der også her på Usenet dannet
sig et sæt 'færdselsregler' for hvordan man bedst og mest
hensigtsmæssigt bruger mediet.

Et sæt 'regler' der simpelthen bygger den erfaring man gennem årene har
gjort (Usenet er jo faktisk 30 år gammelt).

Formålet med at skrive her på Usenet er vel at andre skal læse det, og
evt. give deres besyv med.? Derfor bør man også for sin egen skyld
skrive på en måde så andre finder det tiltalende og letlæseligt.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : J.Kobel

Dato : 30-05-03 09:26

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:r89advo43mpq7fmppe9f2m35fc4s9j32ga@news2.tele.dk...
> "J.Kobel" <jkobel@post.tele.dk> skrev Wed, 28 May 2003 20:47:03 +0200

Klip.....

> Formålet med at skrive her på Usenet er vel at andre skal læse det, og
> evt. give deres besyv med.? Derfor bør man også for sin egen skyld
> skrive på en måde så andre finder det tiltalende og letlæseligt.

Det er meget vanskeligt at læse og forstå indlæg fra en engelsksproget
mand, som ofte optræder her i gruppen, med stor hjælpsomhed og viden.
Det tager lang tid at forstå hvad han skriver og det kan ikke kaldes let-
læseligt
Hvad gør du ved ham, i henhold til din sidste bemærkning om " tiltalende
og letlæseligt ". ?

Mvh, J.Kobel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-05-03 11:01

"J.Kobel" <jkobel@post.tele.dk> skrev Fri, 30 May 2003 10:25:53 +0200

> [...]
>læseligt
>Hvad gør du ved ham, i henhold til din sidste bemærkning om " tiltalende

For at være helt ærlig:
De fleste gange springer jeg over hans indlæg - ligesom jeg ofte
springer over indlæg der bare indeholder et par linier i toppen, og så
et megalangt citat nedenunder. Det sidste især hvis jeg ikke umiddelbart
kan se hvilken del af det megalange citat det er der svares på.

Men, når så det er sagt, så skal man jo også lige huske på at der jo
skal være plads til os alle. Hugh (som du vel sigter til) erkender selv
at han ikke berhersker det skriftlige danske særlig godt.

Det er da en ærlig sag, i modsætning til folk der godt kan men bare ikke
gider gøre sig den ulejlighed at skrive på en måde så det er hurtigt at
læse og forstå hvad de mener.

Og endelig er der en anden gylden regel her på Usenet der siger at man
korrekser ikke andre for deres stavning mv. Man kan jo aldrig vide
hvilke forudsætninger de har. Derimod kan alle lære at klippe og citere
fornuftigt - det er alene et spørgsmål om vilje.

Det generer mig ikke det fjerneste at bruge 5 minutter på at finde hoved
og hale i et indlæg jeg finder interessant. Men det generer mig voldsomt
at bruge 5 minutter bare på at finde ud af om et indlæg overhovedet er
interessant eller ej - det bør man umiddelbart kunne se bare ved at
kaste et blik på de første 10 liner.

Iøvrigt er det ikke noget jeg går særlig meget op i (det har jeg opgivet
for flere år siden). Hvis folk ikke skriver på en måde så jeg får lyst
til at læse deres indlæg, så er det deres problem - ikke mit.!

Men når nu spørgsmålet er rejst, så må jeg nødvendigvis tilkendegive min
mening, og bakke op om de henvisninger til god citatteknik mv. der er
kommet frem.

Fra : J.Kobel

Dato : 30-05-03 16:26

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:n89edv0fv5o17j3mhu7tftk2rieskfqcm8@news2.tele.dk...
> "J.Kobel" <jkobel@post.tele.dk> skrev Fri, 30 May 2003 10:25:53 +0200

Klip...

Tak, Arne Feldborg, for dit lange og interessante svar.

Mvh.

J. Kobel

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 29-05-03 02:23

"Britt Albrechtsen" <britt_albrechtsen@oasi.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har kendskab til hvornår man indførte gudenavne på
> Nørrebro, og i hvilken anledning det skete?

Ja, 1860 til de første årtier i 1900tallet navngav man en stor gruppe gader
med navne fra den nordiske mytologi og sagnverden: Balder, Brage, Brynhilde,
Fafner, Fenris, Freja, Hamlet, Heimdal, Hermod, Hother, Midgård, Mimer,
Mjølner, Nanna, Odin, Sigurd, Slejpner, Thor, Uffe, Valhal, Valkyrie,
Vermund, Vølund, Ydun og Ægir. Hertil kommer kvindenavnene Gunhild, Hildur
og Ragnhild. Loke var indtil 1904 navnet på en gade.

Alt berettet i "Storbyens Stednavne" af Bent Jørgensen.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-05-03 18:59

"Poul Erik Jensen" <20030101news@genealog.dk> wrote in message news:bb3np6$5evci$3@ID-155602.news.dfncis.de...
> [...]
> og Ragnhild. Loke var indtil 1904 navnet på en gade.
>
> Alt berettet i "Storbyens Stednavne" af Bent Jørgensen.

det heder EDDA quateret
også Eddagården 2200 N

menhvfor Slangerupgade ved Valkyriegade ?

Hugh W

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 01-06-03 00:11

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> det heder EDDA quateret

Jo, men først fra 1934

> menhvfor Slangerupgade ved Valkyriegade ?

Slangerupgade - eller det der er navngivet sådan omkring 1915 efter den
nordsjællandske by - var allerede en grusvej anlagt inden århundredeskiftet,
hvis forløb var parralelt 10-20 meter nordøst for den nuværende, hvor nu
karrerne mellem Slangerupgade og Valkyriegade nu ligger, men som dengang
blot var marker.

Efter al sandsynlighed har denne vej (u)officielt? været kaldt Slangerupgade
og beholder sit hævdvundne navn da kvarteret byggemodnes og bl.a.
Valkyriegade samtidigt er navngivet.