Hvilken Linux skal en nybegynder vælge?
Fra : Søren Nielsen

Dato : 28-05-03 00:39

Hej.
Til trods for at jeg i mange år har sværget til Windows, vil jeg gerne prøve
at installere Linux på en ældre pc, men jeg er i tvivl om hvilken Linux, det
skal være. Pc'en er en K6-2 400 MHz, der fint kan klare Windows, selvom den
sagtens kan presses i bund, men vil den kunne klare Linux?
I første omgang må det gerne være noget der "ligner" Windows (ikke
nødvendigvis grafisk, men mere opbygningen), for at blive lidt fortrolig med
det. Det skal helst være forholdsvis ukompliceret at installere og opsætte,
gerne med Plug'n'Play-installering af enheder (hvis det kan lade sig gøre).
Det er ikke sikkert, at der både skal være Windows og Linux installeret på
samme tid, for hvis Linux viser sig at være lige så godt, bliver det det
eneste styresystem fremover.
Hvad vil I anbefale? Evt. et link til hvor man kan downloade det - det gør
ikke noget at det tilmed er gratis.

På forhånd tak.
Søren

Fra : Søren Nielsen

Dato : 28-05-03 00:49

Søren Nielsen wrote:
> [...]
> Hvad vil I anbefale? Evt. et link til hvor man kan downloade det -
> det gør ikke noget at det tilmed er gratis.

Lige en lille tilføjelse: At det gerne må "ligne" Windows, skal forstås på
den måde, at der gerne må være et grafisk interface. Ellers kunne jeg jo
lige så godt beholde Windows.

Søren

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 28-05-03 00:53

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> den måde, at der gerne må være et grafisk interface. Ellers kunne jeg jo

Hej Søren.
Jeg vil nok anbefale, at du ser på:
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
inden du vælger en eller anden Linux.
--
med venlig hilsen Preben
http://kittelmann.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-03 14:03

Preben Kittelmann skrev:

> Hej Søren.
> Jeg vil nok anbefale, at du ser på:
> http://tyge.sslug.dk/knoppix/
> inden du vælger en eller anden Linux.

Hej.
Mange tak for din hjælp. Jeg har fået hentet Knoppix (den danske
version) og er meget positivt overrasket. Alt blev installeret under
boot, jeg kan kun ærgre mig over jeg ikke har prøvet det noget før. Nu
har jeg et godt udgangspunkt for at komme videre.

Søren

Fra : Chris

Dato : 28-05-03 01:00

On Wed, 28 May 2003 01:39:04 +0200, "Søren Nielsen"
<kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>eneste styresystem fremover.
>Hvad vil I anbefale? Evt. et link til hvor man kan downloade det - det gør

SuSE 8.2 er uhyre let at installere. Grafisk brugerflade og ditten
datten. Jeg klaskede bare disken i maskinen og så koerte det bare
derudaf, selv på en gammel traver af en Pentium 233 (vistnok).

Desvaerre er SuSE ikke gratis, men den er til gengaeld pengene vaerd.

Chris

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-05-03 07:29

Chris wrote:

> Desvaerre er SuSE ikke gratis, men den er til gengaeld pengene vaerd.

Det er som man tager det. *Diskene* er ikke gratis.
Jeg har selv brændt en boot-cd fra det image, der ligger hos SuSE.
Smæk den i, boot, og installer via f.eks. FTP.
Det tager et par timer over en rimelig ADSL.

Stig Johansen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 28-05-03 18:09

Stig Johansen wrote:

> [...]
> Smæk den i, boot, og installer via f.eks. FTP.
> Det tager et par timer over en rimelig ADSL.

Du skulle vel ikke lægge inde med et link, hvor man kan hente filerne til at
lave en boot-cd og hvilke/hvilken filer man skal hente? Jeg har været inde
på SuSE's FTP-server for at hente en LiveEval og det ser lovende ud.

Søren

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-05-03 04:10

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> inde på SuSE's FTP-server for at hente en LiveEval og det ser lovende ud.

Jo, jeg bruger selv denne her:
<ftp://134.76.11.100/linux/suse/ftp.suse.com/suse/i386/8.2>

Under directoriet boot, ligger der en fil: boot.iso
Hvis du brænder den op på en cd, har du både boot- og rescue-cd.

Installationen er (synes jeg) rimelig ligeud ad landevejen.
Så vidt jeg husker, skal du blot vælge dansk keyboard, vælge dit netkort
driver, vælge ip-adresse/gateway, vælge ftp-server(her kommer ovennævnte ip
ind), vælge dir på ftp-serveren, som her er

Fra : Søren Nielsen

Dato : 30-05-03 20:37

Stig Johansen wrote:

> [...]
> netkort driver, vælge ip-adresse/gateway, vælge ftp-server(her kommer
> ovennævnte ip ind), vælge dir på ftp-serveren, som her er

Tak for linket, det vil jeg kigge nærmere på.

Søren

Fra : Jørgen

Dato : 28-05-03 06:03

Søren Nielsen wrote:
> Hvad vil I anbefale? Evt. et link til hvor man kan downloade det - det gør
> ikke noget at det tilmed er gratis.

Knoppix er et godt forslag til at prøve, uden at skulle installere noget.
Jeg anskaffede mig en CD for en uge siden, og på min maskine blev alt
autokonfigureret.
Som alternativ til at downloade 650 MB kunne du overveje at købe en kopi hos
http://linuxpusher.dk/ det koster 20,- + det løse.
Ellers kan du også bruge lidt tid på steder som http://www.linuxin.dk/ hvor
der er megen god information at hente.

Vi har alle en tilbøjelighed til at forerslå den dist vi selv har, så rådene
bliver meget nemt farvede.

Jeg kører selv SuSE 8.2

Hilsen
Jørgen

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 28-05-03 07:30

> [...]
> eneste styresystem fremover.
> Hvad vil I anbefale? Evt. et link til hvor man kan downloade det - det gør

Jeg vil klart anbefale dig at hente mandrake 9.1, den er uhyre brugervenlig,
og stort set alt installeres automatisk...

www.klid.dk

Fra : Socketd

Dato : 28-05-03 10:57

Har denne gruppe ikke en FAQ hvor spørgsmål som
1. Hvilken Linux skal jeg vælge?
2. Kan Linux køre på samme maskine som Windows

o.s.v står?

mvh
socketd

Fra : Alex Holst

Dato : 28-05-03 11:16

Socketd <db@traceroute.dk> wrote:
> Har denne gruppe ikke en FAQ hvor spørgsmål som
> 1. Hvilken Linux skal jeg vælge?
> 2. Kan Linux køre på samme maskine som Windows

Ikke endnu[1]. SGML hader mig. Jeg overvejer for tiden om jeg blot skal
starte paa den haarde maade, og konvertere til SGML senere.

[1] http://www.unix-faq.dk/

Fra : Søren Nielsen

Dato : 28-05-03 14:56

Socketd wrote:
> Har denne gruppe ikke en FAQ hvor spørgsmål som
> 1. Hvilken Linux skal jeg vælge?
> 2. Kan Linux køre på samme maskine som Windows

> [...]

Først og fremmest vil jeg gerne beklage, hvis spørgsmålet er besvaret mange
gange før. Jeg ledte efter en FAQ og ledte gruppen igennem for lignende
spørgsmål inden.
Men en stor tak for alle forslagene, nu har jeg noget at gå i krig med.

Søren

Fra : Socketd

Dato : 28-05-03 11:39

On Wed, 28 May 2003 11:15:51 +0100
Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

> Ikke endnu[1]. SGML hader mig. Jeg overvejer for tiden om jeg blot
> skal starte paa den haarde maade, og konvertere til SGML senere.
>

> [1] http://www.unix-faq.dk/

Tja, hvis du vil bruge SGML, så er der jo nok spildt arbejde at begynde
på den hårde måde. Men derfor kunne vi jo godt lave en liste over
spørgsmål, vi ønsker at besvare på siden. Eller sådan en er måske lavet?

mvh
socketd