Timestamp igen *suk*
Fra : Jesper L Hansen

Dato : 27-03-01 23:08

Mit problem fra tråden d. 24/03 omkring timestamp formatering kan jeg
stadig ikke få til at skrive en pæn dato ud på siden. Jeg får fejl i
Jes Nielsen's forslag, jeg er som sagt ikke verden skarppeste php
skribent..
Er der en der kan uddybe det lidt ?

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 27-03-01 23:40

On Wed, 28 Mar 2001 00:07:37 +0200, Jesper L Hansen <lismoes@mail.dk>
wrote:

> [...]
>stadig ikke få til at skrive en pæn dato ud på siden. Jeg får fejl i
>Jes Nielsen's forslag, jeg er som sagt ikke verden skarppeste php

Hvis du fortæller hvad fejlen er er det en hel del simplere at hjælpe
dig.

mvh Andreas

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 28-03-01 08:35

On Tue, 27 Mar 2001 22:39:55 GMT, usenetnospam@nau.dk (Andreas Kleist
Svendsen) wrote:

>Hvis du fortæller hvad fejlen er er det en hel del simplere at hjælpe
>dig.

Ja selvfølgelig.. Jeg har indsat følgende:

<?php

//dato vars
$year;$month;$day;

$monthNames = {"Januar", "Februar", "Marts", "April", "Maj", "Juni",
"Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "September",
"Oktober", "November", "December"};

//scan timestamp string
sscanf($timestamp,"%04d02d02%d", &$year, &$month, &$day);

//Format to danish format
$dato = $day . " " . $monthNames[$month - 1] . " " . $year; //Output:
F.eks.
31 Maj 2001 <==> 20010531

?>

Det giver flg meddelelse:

Parse error: parse error in
d:\home\lismoesdk\www\php\venstre\pkort.php3 on line 237

Jeg har oprettet feltet TIMESTAMP(8) i MySQL og det virker også fint
indtil jeg forsøger og få det til at vise danske måneder.

Jeg er lidt i tvivl omkring de 3 variabler $year;$month;$day; skal de
defineres nogensteder først eller hur ?

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Bo Meyer

Dato : 28-03-01 09:47

Jesper L Hansen wrote:
> $monthNames = {"Januar", "Februar", "Marts", "April", "Maj", "Juni",
> "Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "September",
> "Oktober", "November", "December"};

Andre ville nok skrive:

$monthNames = array("Januar", "Februar", "Marts", "April", "Maj",

--
Bo Meyer

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 28-03-01 10:34

On Wed, 28 Mar 2001 10:47:15 +0200, Bo Meyer <bmeyer@relief.dk> wrote:

> [...]
>"Juni",
>"Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "September",

Det hjalp på det, men så kunne den ikke lide funktionen sscanf()

Fatal error: Call to unsupported or undefined function sscanf() in
d:\home\lismoesdk\www\php\venstre\pkort.php3 on line 240

Hvad nu det ? JKeg har adgang til PHP Version 4.0.3pl1, det skulle
vil være ok...

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Bo Meyer

Dato : 28-03-01 13:12

Jesper L Hansen wrote:
> sscanf($timestamp,"%04d02d02%d", &$year, &$month, &$day);

Udover at du har syntaksfejl i format parametrene til sscanf,
forstår jeg ikke at du gør tingene mere besværlige end nødvendigt.
Prøv:

<?
$timestamp = "20010327";
$unixtimestamp = strtotime($timestamp);
setlocale("LC_ALL", "da");
echo strftime("%A den %d. %B %Y", $unixtimestamp);
?>

--
Bo Meyer

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 28-03-01 20:39

Ok, den prøver jeg...

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 28-03-01 21:02

On Wed, 28 Mar 2001 14:11:33 +0200, Bo Meyer <bmeyer@relief.dk> wrote:

> [...]
> $unixtimestamp = strtotime($timestamp);
> setlocale("LC_ALL", "da");
> echo strftime("%A den %d. %B %Y", $unixtimestamp);

Hvordan kan det være at det virker i en fil der hedder *.php og ikke
*.php3 ?? I den sidste bliver siden bare helt blank.

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Bo Meyer

Dato : 28-03-01 23:19

Jesper L Hansen wrote:
> Hvordan kan det være at det virker i en fil der hedder *.php og ikke
> *.php3 ?? I den sidste bliver siden bare helt blank.

Det er en httpd opsætning "tingest". Hvis Du fortæller verdenen
hvilken httpd server Du forsøger at få PHP til at virke under, kunne
det jo være at "nogen" havde en forklaring.

Bye
--
Bo Meyer

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 29-03-01 07:27

On Thu, 29 Mar 2001 00:18:37 +0200, Bo Meyer <bmeyer@relief.dk> wrote:

>Det er en httpd opsætning "tingest". Hvis Du fortæller verdenen
>hvilken httpd server Du forsøger at få PHP til at virke under, kunne
>det jo være at "nogen" havde en forklaring.

Jeg kører php fra Azero.dk og der ligger flg:

PHP Version 4.0.3pl1

System Windows NT 5.0 build 2195
Build Date Oct 15 2000
Server API ISAPI
Virtual Directory Support enabled
Configuration File (php.ini) Path php.ini
ZEND_DEBUG disabled
Thread Safety enabled

Håber det kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Bo Meyer

Dato : 29-03-01 10:54

Jesper L Hansen wrote:

> Jeg kører php fra Azero.dk og der ligger flg:
>
> PHP Version 4.0.3pl1
>
> System Windows NT 5.0 build 2195
> Server API ISAPI

> Håber det kan hjælpe.

Jeg kan ikke se om det er en IIS eller Apache eller en helt tredje
httpdserver, men man kan "frygte" det er en IIS server; Azero har
ikke defineret .php3 som værende filer af typen der skal eksekveres
af php.exe kommandoen.

Hvis det er en apache kunne flg. linie i httpd.conf kunnet klare
sagen:

AddType application/x-httpd-php .php3

--
Bo Meyer

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 29-03-01 14:49

On Thu, 29 Mar 2001 11:53:56 +0200, Bo Meyer <bmeyer@relief.dk> wrote:

>AddType application/x-httpd-php .php3

Ok - men hvor skal jeg skrive det ?

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 29-03-01 15:51

>Ok - men hvor skal jeg skrive det ?

httpd.conf

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Ghashûl

Dato : 29-03-01 23:08

On Thu, 29 Mar 2001 11:53:56 +0200, Bo Meyer <bmeyer@relief.dk> wrote:

>Hvis det er en apache kunne flg. linie i httpd.conf kunnet klare
>sagen:
>
>AddType application/x-httpd-php .php3

Hvis det er en apache vil det være fint at indsætte den linie i
..htaccess Jeg mener forresten det skal være x-httpd-php3

--
Regards Sir Ghashûl ><> † Warrior in the army of Yahwe † <><
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-03-01 03:03

On Fri, 30 Mar 2001 00:08:11 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

>Hvis det er en apache vil det være fint at indsætte den linie i
>.htaccess Jeg mener forresten det skal være x-httpd-php3

Det skal være x-httpd-php3, hvis der i første omgang er defineret en
handler for denne. I og med at .php3 ikke virker, tyder det ikke på at
der er en PHP3-handler, og så må man jo "nøjes" med at få det parset
af PHP4 aka handleren for x-httpd-php

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 29-03-01 01:08

Jesper L Hansen wrote:

>Hvordan kan det være at det virker i en fil der hedder *.php og ikke
>*.php3 ?? I den sidste bliver siden bare helt blank.

Et gæt: *.php parses af PHP4.x mens *.php3 parses af PHP3.x. Måske
understøtter PHP3 ikke alle de funktioner du anvender i koden.

/tlk

Fra : Bo Meyer

Dato : 29-03-01 10:59

"Thomas L. Kjeldsen" wrote:
> Et gæt: *.php parses af PHP4.x mens *.php3 parses af PHP3.x. Måske
> understøtter PHP3 ikke alle de funktioner du anvender i koden.

Klart muligt:

strtotime (PHP 3>= 3.0.12, PHP 4 >= 4.0b2)

--
Bo Meyer

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 28-03-01 14:25

On Wed, 28 Mar 2001 09:34:47 +0200, Jesper L Hansen <lismoes@mail.dk>
wrote:

>$monthNames = {"Januar", "Februar", "Marts", "April", "Maj", "Juni",
>"Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "September",
>"Oktober", "November", "December"};

15 måneder, 3 af dem med identiske navne!
>$dato = $day . " " . $monthNames[$month - 1] . " " . $year; //Output:
>F.eks.
>31 Maj 2001 <==> 20010531

De tre linier skal trækkes sammen til en.

>Parse error: parse error in
>d:\home\lismoesdk\www\php\venstre\pkort.php3 on line 237

Hvad står der på linie 237? (og linierne lige omkring.)

>Jeg er lidt i tvivl omkring de 3 variabler $year;$month;$day; skal de
>defineres nogensteder først eller hur ?

Nej, du behøver ikke definere variable i PHP, men kan bruge dem uden
videre.

mvh Andreas

Fra : John Joe

Dato : 28-03-01 16:40

"Jesper L Hansen" <lismoes@mail.dk> wrote in message
> [...]
> stadig ikke få til at skrive en pæn dato ud på siden. Jeg får fejl i
> Jes Nielsen's forslag, jeg er som sagt ikke verden skarppeste php

Personligt ville jeg kun gemme UNIX timestamp's i databasen. Det er helt
klart nemmest at arbejde med i PHP.