Samlet pc: tændt i 2 sek. herefter død
Fra : Jens Andreasen

Dato : 27-05-03 23:00

Hej
Jeg har nu samlet min pc nr. 6, dvs. jeg har lidt erfaring og har
aldrig haft problemer med de pc'er jeg selv har samlet. Den første (og
eneste) gang jeg tændte den, var den tændt i max. (!) 2 sek. hvorefter
den selv slukkede (ingen bip). Nu kan jeg ikke tænde den igen... Har
slukket og tændt kontakten i væggen - intet resultat.

Den består af følgende dele:

Bundkort: Microstar MS-6570 K7N2 Delta-L, nForce2
CD-RW: MS-8348a (ældre: virker)
CPU: AMD Athlon Barton XP 2500+
Grafik: Asus V7100 Geforce2 MX (ældre: virker)
HDD: 2 x Seagate Barracuda IV UDMA/100 2048 kb cache (ældre: virker)
Kabinet: Aopen Miditower, H600 /300W
CPU køler: TR2 (ThermalTake) TR2-M3 AMD Cooler, XP -> 3400+,
Lydkort: Terratec Aureon Sky (ældre: virker)
RAM: 2 x Samsung 256 MB PC-333 DDR2700 - M368L3223DTL-CB3
Skærm: Sony HMD-A100 (ældre: virker)

Grafikkort, lydkort, ram etc. sidder korrekt i slots.

Min første tanke var, om bundkortet overhovedet er kompatibelt med
Barton CPU. Jeg tjekkede før jeg købte, og tjekkede lige før: den ér
kompatibel. Kig evt. her under CPU
support:http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=436&MODEL=MS-6570

Hvordan griber jeg det an? Jeg har desværre ikke andre hardware dele
at forsøge mig med. Er der nogen der kan give et bud på, hvad der kan
være galt? Jeg vil nødig lade shg.dk forestå fejlsøgning til omkring
400 kr./time, hvis der er et eller andet oplagt, jeg selv har overset.

På forhånd rigtig mange tak!

Mvh
Jens

Fra : Christian Lyng

Dato : 27-05-03 23:35

"Jens Andreasen" <okoori@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> være galt? Jeg vil nødig lade shg.dk forestå fejlsøgning til omkring
> 400 kr./time, hvis der er et eller andet oplagt, jeg selv har overset.

Jeg vile pille alt ud der ikke er brug for så den kørte med min. af
enheder,-tag den ene hdd ud, brug kun en ram stang, af med CD-RW,lydkort.)

Er der jumper for reset af BIOS?., prøv det...evt så prøv med ny power
supply

Chr.

Fra : Jens Andreasen

Dato : 28-05-03 18:01

"Christian Lyng" <chrisl@SLETDETTEtiscali.dk> wrote in message news:<bb0p6v$19ki$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
> enheder,-tag den ene hdd ud, brug kun en ram stang, af med CD-RW,lydkort.)
>
> Er der jumper for reset af BIOS?., prøv det...evt så prøv med ny power

Jeg har forsøgt lidt forskelligt. Ny ram, ny strømforsyning på 350
watt, reset af BIOS, pillet alt det ud, der ikke var nødvendigt (kun
grafikkort, ram, CPU+køler tilbage). Det viser sig, at den gerne vil
starte, når der ikke har været strøm på den i mindst 15 sek.. Dog
stadig max. to sek.. CPU+PSU køler er aktive i de to sek..

SHG.DK forslår at placere bundkortet på antistatisk materiale. Efter
jeg har prøvet at sætte en Duron 750 i bundkortet, vil jeg prøve det.

Er der andre forslag?

Med venlig hilsen
Jens

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 28-05-03 19:09

det er ikke cpu-køleren der ikke har ordentligt kontakt til cpu og denne
overopheder og slår så fra ?

MVh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Jens Andreasen

Dato : 28-05-03 21:04

> [...]

> enheder,-tag den ene hdd ud, brug kun en ram stang, af med CD-RW,lydkort.)
>
> Er der jumper for reset af BIOS?., prøv det...evt så prøv med ny power

Hm - jeg ville forsøge med en Duron 750 for at udelukke, om der var
noget i vejen med barton CPU. Da jeg pillede køleren af barton CPU
kunne jeg se, at der ikke har været overfladekontakt mellem CPU kernen
og køleren: TR2 (ThermalTake) TR2-M3. !!! Jeg prøvede efterfølgende at
placere køleren løst ovenpå CPU, og der er ikke plads problemer
omkring CPU. Selvom jeg ikke tror meget på det, bliver jeg alligevel
nødt til at spørge: Kan CPU/motherboard registrere om der er kontakt
mellem kerne og køler, og dermed slukke ned for systemet, hvis der
ikke er kontakt? Grunden til at der ikke er kontakt er under alle
omstændigheder de fire gummi plader der sidder i hjørnerne af
CPU(sandsynligvis til beskyttelse af CPU?). Køler "klemmen" der
spændes fast, kan ikke være stram nok til at presse gummi pladerne nok
ned, så køleren hviler på kernen - eller hva'??

En anden mulighed, som måske er noget mere sandsynlig, er, om det er
overheat protection der aktiveres og slukker systemet? Hvis det sidste
er tilfældet, slukker den på den måde allerede efter 1-2 sek. - Er det
ikke lidt tidligt i forhold til (for meget) varmeudvikling fra CPU?

Jeg har ikke noget kølepasta, så jeg må vente til på fredag med at
prøve med duron CPU.

Jeg venter også med det antistatiske materiale til fredag.

Med venlig hilsen
Jens

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 28-05-03 22:34

> [...]
> er tilfældet, slukker den på den måde allerede efter 1-2 sek. - Er det
> ikke lidt tidligt i forhold til (for meget) varmeudvikling fra CPU?

Nej, det passer meget godt. En CPU bliver lynhurtig varm. Hvis en computer
bliver tændt med en CPU uden kølerprofil på et bundkort uden overheat
protection eller hvad du vil kalde det, går der de der 2 sek. så er CPU'en
brændt af.

Jeg mener jeg har læst om det på amd's site. Kan lige prøve og finde noget.

Fra : Kim Bendtsen

Dato : 28-05-03 23:20

Køler "klemmen" der
> spændes fast, kan ikke være stram nok til at presse gummi pladerne nok
> ned, så køleren hviler på kernen - eller hva'??
Nogle kølerer til amd cpu'er er asymmetriske, vend køleren om og kig på
skidtet. Jeg har brændt en cpu af på den konto, men stedet hvor jeg købte
køleren var flinke nok til at påtage sig ansvaret pga en for dårlig
brugsanvisning.. (kan desværre ikke huske pt hvor det var henne.. )

Mvh
Kim

Fra : Jens Andreasen

Dato : 29-05-03 23:51

Kim Bendtsen <klbe00@REMOVE_THIScontrol.auc.dk> wrote in message news:<pan.2003.05.28.22.19.52.448369@REMOVE_THIScontrol.auc.dk>...
> [...]
> køleren var flinke nok til at påtage sig ansvaret pga en for dårlig
> brugsanvisning.. (kan desværre ikke huske pt hvor det var henne.. )

Nu virker skidtet. Det var overheat protection, der aktiveredes! Ser
I, det er nok egentlig "lidt" pinligt det her, men jeg kan lige så
godt gå til bekendelse. Jeg troede, jeg havde styr på det hele, - det
havde jeg bare overhovedet ikke. =) I den ene ende af CPU soklen er
der en liste, køleren kan hvile på. Dvs. korrekt monteret kan køleren
kun vende på én måde... Se et billede af sokkel A her:
http://www.hardwareonline.dk/vis_test.asp?tID=109&s=1

Da jeg lystigt og ivrigt (og _måske_ en anelse forhastet) monterede
køleren gik jeg ud fra, at køleren skal vende sådan, at køler klemmen
er placeret i den ende, der vender længst væk fra PSU'en. Det ville
være det mest oplagte i dette tilfælde, da PSU'en i kabinettet (Aopen
H600 miditower) er placeret så tæt på CPU soklen, at det er langt mere
besværligt at montere den på den (rigtige) måde. Jeg var for glad og
utålmodig og tænkte mig ikke om. Så er jeg bare heldig, at CPU'en ikke
brændte af.

Desværre er der nu opstået problemer med XP Pro - men jeg vil prøve at
genindstallere.

Tak for god og hurtig respons!

Med venlig hilsen
Jens

Fra : Kim Nielsen

Dato : 30-05-03 16:36

Har prøvet det samme og vil først indrømme det nu på et A7nX8 mobo.
Godt at se andre lave samme fejl som en selv - og godt at C.O.P. redede min
Cpu til 1350 kr på det tidspunkt

HI HI
Mvh Kim

Fra : Jens Andreasen

Dato : 31-05-03 00:06

"Kim Nielsen" <kim.nielsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<3ed77a11$0$293$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...
> Har prøvet det samme og vil først indrømme det nu på et A7nX8 mobo.
> Godt at se andre lave samme fejl som en selv - og godt at C.O.P. redede min
> [...]

Jeg er bange for, at CPU'en i løbet af de 2 sek. alligevel nåede at
blive for varm. Ihvertfald er der problemer med at komme ind i Win
(som jeg nåede at installere og køre et par gange). Jeg har ledt med
lys og lygte efter et DOS (eller lignende der kan bootes fra floppy)
program, der kan teste CPU'en grundigt. Er der en chance for, at I
kender et program, jeg kan bruge?

Mvh
Jens

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 01-06-03 11:52

Jens Andreasen wrote:

> [...]
> lys og lygte efter et DOS (eller lignende der kan bootes fra floppy)
> program, der kan teste CPU'en grundigt. Er der en chance for, at I

Hvis memtest86 crasher eller kun melder fejl ved brug af cache, eller
ikke melder fejl ved de samme adresser hver gang, så er den defekt.

http://memtest86.com/

Fra : Christian Lyng

Dato : 28-05-03 23:21

> [...]
> prøve med duron CPU.
>
> Jeg venter også med det antistatiske materiale til fredag.

check
http://www.tomshardware.com/cpu/20010917/heatvideo-01.html

der kan du se hvad der sker hvis man fjerne køleren fra en CPU mens den
kører...AMD'erne futtede AF!

Chr.

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-03 20:19

"Christian Lyng" <chrisl@SLETDETTEtiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.tomshardware.com/cpu/20010917/heatvideo-01.html
>
> der kan du se hvad der sker hvis man fjerne køleren fra en CPU mens

Ja, men det var altså ved fuld cpu-load, og det er der ikke
tilnærmelsvis ved boot.
Men man kan naturligvis ikke udelukke Overheatprotect efter 1 - 2 sek.
kørsel, men så er der vist slet ingen kommunikation mellem cpu-heatsink
og køleplade. Men ok, kender ikke AMD særlig godt, er af flere grunde
mest til Intel

Martin S.

Fra : *** lowlife ***

Dato : 28-05-03 19:08

har lige haft en lignende problem, der var det reset knappen der havde sat
sig fast i et nyt TT kabinet

man ved aldrig

johnny