Hvordan kobler jeg en PlayStation til en f~
Fra : MA

Dato : 27-05-03 23:28

Hvordan kobler jeg en PlayStation til en fladskærm der både har analog og
digital indgang?
Kan jeg bruge TV-out på grafikkortet?
En PlayStation er vel blot en speciel CD (PS1) eller DVD (PS2) og burde vel
kunne kobles til PC'en via USB, eller?

Martin
ma_dk@NoSpamhotmail.com
Please, remove NoSpam before replying.

Fra : René Jensen

Dato : 28-05-03 20:23

MA wrote:
> [...]
> Kan jeg bruge TV-out på grafikkortet?
> En PlayStation er vel blot en speciel CD (PS1) eller DVD (PS2) og burde vel

Først tjek din dobbelt-post, det anses ikke for at være venligt. Det
afhænger lidt af hvilken news-agent du bruger, og det kan derfor tage
lidt tid før du kan se dit indlæg.

En Playstation(PSX)/Playstation 2(PS2) er en spillemaskine, og derfor er
opbygningen af hardware'en meget anderledes end f.eks. en PC. Derfor kan
du ikke bare sætte en PSX/PS2 direkte til din PC via. USB. Såfremt du
ønsker at sætte din PSX/PS2 til en fladskærm, skal du benytte udgangen
fra PSX/PS2 evt. med en converter, der kan konvertere signalet om fra
PAL til VGA. -Et sådan kabel mindes jeg ikke at have set nogen steder,
men det er muligt at jeg ikke har kigget de rigtige steder, da jeg ikke
har haft brug for at få min PS2 på en fladskærm.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : MA

Dato : 30-05-03 12:52

> Først tjek din dobbelt-post, det anses ikke for at være venligt. Det
> afhænger lidt af hvilken news-agent du bruger, og det kan derfor tage
> lidt tid før du kan se dit indlæg.

Sorry - det er korrekt at den første newsgroup var så langsom at jeg fik
sendt det samme via en anden newsgroup...

> [...]
> men det er muligt at jeg ikke har kigget de rigtige steder, da jeg ikke
> har haft brug for at få min PS2 på en fladskærm.

Har fundet frem til at det bl.a. kan lade sig gøre på en af flg. måder:

1) Med PlayStation følger en "Blaze" RF unit med AV in og TV out. Denne
kobles via en PC til et TV-kort med et almindeligt antennekabel.

2) Med PlayStation følger et kabel med Composite (gul) og RCA audio (rød+
hvid). Dette kan kobles til en PC med Composite indgang og RCA audio IN. Har
man ikke RCA indgang på lydkortet kobles RCA kablerne til en 3,5 mm stereo
adapter plug og sættes i audio IN.

3) PlayStation Composite (gul) kan kobles direkte til en fladskærm med
Composite indgang og hvis skærmen har indbygget højtaler skulle dette være
det nemmeste. Ellers kan lyden køres via separate højtalere.

Problemstilling: Har ikke en fladskærm med Composite IN, kun analog og
digital, og det har ikke været muligt at opstøve et kabel der kan bruges fra
PlayStation eller fra TV out til en af disse indgange. Har forsøgt
ovennævnte løsning nr 1, men det indkøbte Pinnacle PCTV Rave kort kan trods
nyeste drivere (v. 5.5 maj 2003) ikke komme til at fungere med Windows XP.
Kan indtil videre kun fraråde dette kort. Selv i manualen (baseret på
version 5.10) står der at driverne ikke er certificerede til Windows XP. Jeg
kan se af diskussioner i nyhedsgrupper, at det er et generelt problem at
Pinnacle PCTV Rave IKKE fungerer på Windows XP på trods af at der på deres
hjemmeside står at drivere med version 5.01 og højere er Windows XP
certificerede.
Anvender herudover Pinnacle Studio 8 v. 8.6 med Pinnacle MovieBox USB
(markedsført april 2003), som i.ø. er fremragende og kun kan anbefales. Men
gennem dette system kan PlayStation kun ses i Pinnacle Studio's lille
redigeringsvindue, og det er jo ikke optimalt.

- Og det hele skyldes blot, at jeg ville rationalisere antallet af skærme på
børneværelserne, så både PC, PlayStation, video og DVD kørte på en og samme
skærm.

- Så den hjælp jeg har brug for er:
1) Et TV-kort der med sikkerhed fungerer med Windows XP.
2) Et trick til "at snyde" Pinnacle Studio 8 til at vise fuldskærms video.
Det har ikke været mig muligt at få andre programmer til vise video der
transmitteres via Pinnacles Studio 8 enten PCI-kort eller USB box.

Venligst

Martin
ma_dk@nospamhotmail.com
fjern nospam

Fra : Søren

Dato : 05-06-03 11:18

"MA" <ma_dk@nospamhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sorry - det er korrekt at den første newsgroup var så langsom at jeg fik
> sendt det samme via en anden newsgroup...

Sådan en converter kan købes hos www.gamebits.dk til 399,-

Venligst

Fra : Esben

Dato : 28-05-03 22:13

> [...]
> digital indgang?
> Kan jeg bruge TV-out på grafikkortet?
> En PlayStation er vel blot en speciel CD (PS1) eller DVD (PS2) og burde

Er der s-video eller composite out på en PS? I så fald er det vel bare at
finde en fladskærm med tilsvarende input.

--
Esben

Fra : MA

Dato : 30-05-03 13:02

> Er der s-video eller composite out på en PS? I så fald er det vel bare at
> finde en fladskærm med tilsvarende input.
>
> Esben

Korrekt. Med PlayStation følger et kabel med Composite (gul) og RCA audio
(rød+ hvid). Dette kan kobles til en PC med Composite indgang og RCA audio
IN. Har man ikke RCA indgang på lydkortet kobles RCA kablerne til en 3,5 mm
stereo adapter plug og sættes i audio IN. Desværre har jeg ikke en fladskærm
med Composite IN, kun analog og digital, og det har ikke været muligt at
opstøve et kabel der kan bruges fra PlayStation eller fra TV out til en af
disse analog- eller digitalindgangen. Og desuden fordrer det højtaler i
skærmen. Ellers kan lyden selvfølgelig køres via separate højtalere.

Jeg har forsøgt følgende:
1) Med PlayStation følger en "Blaze" RF unit med AV in og TV out. Denne
kobles via en PC til et TV-kort med et almindeligt antennekabel.
Til dette blev indkøbt et Pinnacle PCTV Rave kort, der trods nyeste drivere
(v. 5.5 maj 2003) ikke kan fungere med Windows XP. Kan indtil videre kun
[...]
fungerer på Windows XP på trods af at der på Pinnacles hjemmeside står at
drivere med version 5.01 og højere er Windows XP certificerede.

- Så hvis du kender et TV-kort der med sikkerhed fungerer med Windows XP?

Venligst

Martin
ma_dk@nospamhotmail.com
fjern nospam