volvo penta
Fra : Torben

Dato : 27-05-03 21:38

Hej til gruppen,

jeg overvejer at købe en båd med en 7,5 hk volvo penta md5 indenbords motor.
Er her nogen der kan fortælle mig om motoren, er det noget l... eller hvad?

takker

Fra : EA

Dato : 28-05-03 00:31

Hej Torben

Nu kender jeg ikke lige den model, så mine svar er retningsgivende.

Er motoren mere værd end båden??

Volvo Penta plejer at være kvalitet, den er nem at få reservedele til i lang
tid, så kort fortalt er det udemærket.

Men det er også vigtigt, at motoren ikke er slidt ned, men det kan du
rimeligt nemt du finder ud af.
Hvis det er en diesel, så skal den bare starte med det samme, hvis den er
længe om at komme i gang, så er den slidt.
Hvis det er en benzin motor, så er det en god ide at lave en
kompressionsmåling, men du skal så også vide, hvad kompressionen skal være,
men her er det vigtigt, at der er den samme kompression på begge/alle
cylindre.
Nu skriver du ikke, hvad det er for en båd og som kludesejler vælger jeg at
gætte på, at det er en sejlbåd.
Her har du jo "kun" brug for en motor, til havnemanøvre og i vindstille
vejr.

Skulle det så være en rigtig god båd, men en dårlig motor, så kan du jo
aftale prisen, som om der ingen motor er i båden og så senere lægge en ny
motor i.
Inden for de seneste par år, er der udviklet nye EL-Motorer, med en høj
udnyttelsesgrad, som også kan bruges i både og sådan en er jeg ved at
opbygge til min egen båd, som skal i til næste år.
Du kan se mere her og tro mig, det bliver billigere.
http://www.langwadt.dk/InterBoats/Asmo%20El%20marine%20motor.htm

Så hermed skal være sagt, at det skal ikke være motoren, der skal afgører,
om du skal købe lige den båd.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Torben <tgh@inbound.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed3cb4e$0$24622$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-05-03 21:04

En meget følelsesladet debat. Jeg stod med samme spørgsmål for nogle år
siden. Konstaterede at nogle var glade for deres Volvo'er og nogle ikke var.
Jeg prøvede at grave mig ned i hvorfor der var så forskellige erfaringer.
"Konklusionerne" dokumenterede jeg i et skriv på www.maximalt.dk:
http://www.maximalt.dk/Artikler/VP_kvalitet.htm. Der er sikkert mange der er
uenige med med mig, men det var hvad jeg kom frem til.

Bjarke

Fra : Jørgen Andreasen

Dato : 28-05-03 21:56

Dav Torben

Jeg købte i 1977 en ny sejlbåd med en 7.5 HK volvo Penta MD5a, som er en
encylinder motor, hvor cylinderen ligger skråt. Båden solgte jeg med samme
motor, der kørte, i 1999.
Jeg sejler mest i Bælthavet og Østersøen og havde kun søvandskøling.
Motoren kørte fint, men jeg skulle passe på når jeg sejlede med megen
krængning, da der var tendens til at vandet i udstødningsslangen løb retur
ind i cylinderen.
Dette løste jeg siden hen ved en særlig bøjning på udstødningsslangen.
I 1994 måtte jeg dog udskifte cylinder og stempel, da der ikke var nok
kompression.
En motormand sagde, at der kunne være et problem med større slidtage i
skråtliggende cylindre, end hvis cylinderen er lodret. Skulle ligge i
opstarten, hvor der ikke er så megen smøreolie i cylinderen.
Ellers har jeg kun udskitet udstødningsmanifolden.
Og reservedelene er billigere i Sverige.

Men det er jo igen et spørgsmål om hvor meget motoren bruges. Og jeg brugte
den faktisk kun til havnemanøvrer og i stille vejr og til at lade
batterierne op med.

Jeg har en ide om, at denne type motor er til at få temmeligt billigt?

venligst

Jørgen

Fra : Torben

Dato : 29-05-03 08:13

Tusind tak for hurtige svar, det er rart at se at "søens folk" også hjælper
hinanden her.

Mvh

Torben