regular expression, linieskift
Fra : Kasper Broegaard Sim~

Dato : 27-05-03 19:52

hvordan laver jeg sådan at den godtager linie skift.
Jeg regnede med at jeg bare kunne skrive \n men den gik ikke.
Er der nogen der har et link til en liste med alle regular expression
tegnene

Kasper Broegaard

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-05-03 20:03

Kasper Broegaard Simonsen wrote:
> [...]
> Jeg regnede med at jeg bare kunne skrive \n men den gik ikke.
> Er der nogen der har et link til en liste med alle regular expression

Forklar lige lidt nærmere? hvor er det du vil lave linieskift? En mail?
En formular? En tekst på websitet? eller hvorledes?

mvh
Johan

Fra : Kasper Broegaard Sim~

Dato : 27-05-03 20:09

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev i en meddelelse

> Forklar lige lidt nærmere? hvor er det du vil lave linieskift? En mail?
> En formular? En tekst på websitet? eller hvorledes?
>
> mvh
> Johan

Det er en variabel hvor jeg har noget tekst i.
Denne tekst indholder linieskift.
ex:
----
Hej med dig
hvordan går det.

Det var en god weekend.
----
skal laves om til:
----
<b>Hej med dig
hvordan går det.</b>
Det var en god weekend.
----
til det bruger jeg:
$tekst =
eregi_replace("\[b\]([a-z0-9~#%@æøåäöü\*\&:;.,=\?<>!'\(\)\/_\+-]+)\[/b\]",
"<b>\\1</b>",$tekst);
Det går bare kun hvis der ikke er et linie skift efter "dig".
så jeg skal have inkluderet et "linieskift" i de godkendte tegn.

Kasper Broegaard

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-05-03 21:09

> [...]

> Det går bare kun hvis der ikke er et linie skift efter "dig".
> så jeg skal have inkluderet et "linieskift" i de godkendte tegn.

Burde virke med \n (husk at backslashe...) men jeg kan nu heller ikke få
din funktion til at virke når der ikke er linieskift?

Men ellers lav noget ala
eregi_replace("\[b\]([^\[]+)\[/b\]","<b>\\1</b>",$tekst);

Ikke helt optimalt ;) men det virker efter eksemplerne....

Omrking linket du efterlyste ;)
http://elvin.dstc.edu.au/doc/regex.html

mvh
Johan

Fra : Kasper Broegaard Sim~

Dato : 27-05-03 22:51

> [...]
> eregi_replace("\[b\]([^\[]+)\[/b\]","<b>\\1</b>",$tekst);
>
> Ikke helt optimalt ;) men det virker efter eksemplerne....

Tak for hjælpen
Jeg fandt ud af det virkede med \n\r istedet for \n
Og tak for linket. Det er altid sådan en referance jeg mangler når det
driller.
Kasper Broegaard

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 28-05-03 16:51

"Kasper Broegaard Simonsen" <kasper@broegaard.com> wrote in news:bb0mof
$2t8q$1@news.cybercity.dk:

> Og tak for linket. Det er altid s†dan en referance jeg mangler n†r det
> driller.

Der er osse en ganske udmærket gennemgang af reg.exp. på php.net:

http://dk2.php.net/manual/en/pcre.pattern.syntax.php

og

http://dk2.php.net/manual/en/pcre.pattern.modifiers.php

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 28-05-03 19:03

Hvorfor ikke bare bruge nl2br()? http://dk.php.net/nl2br
Den erstatter alle \n, \r\n og (\r (?) Mac-Newlines) med <br />.

$var = "Hello\nWorld!";
$var = nl2br($var);
echo $var;
// Outputter: "Hello<br />World!".

Mvh.
   Madsen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 29-05-03 01:27

On Tue, 27 May 2003 20:51:31 +0200, Kasper Broegaard Simonsen wrote:

> hvordan laver jeg sådan at den godtager linie skift. Jeg regnede med at
> jeg bare kunne skrive \n men den gik ikke. Er der nogen der har et link
> til en liste med alle regular expression tegnene

Hvis du bruger perl regex skal du huske at bruge 's' modifieren.

--
Christian Jørgensen | It's so complicated, it can't crash.
http://www.razor.dk |