Mine fisk æder hinanden
Fra : Sanne og Søren

Dato : 27-05-03 18:32

Jeg har et 100 liters akvarie med malawier.
Jeg startede med 6 vinrød zebra, 4 huner og 2 haner. og 5 Pseudotropheus
tropeus, Yellow Chin 3 haner og 2 huner. alle som unger (ca. 2 cm).
Siden hen er der kommet 2 sugemaller til.

Jeg har haft malawierne et lille år nu. Det startede fint Den ene hun af
arten Yellow Chin har gået med æg 2-3 gange, desværre uden held. Men
alligevel gode tegn.

Men for ca. 2 måneder siden synes jeg at de har ændret adfær. de jager
hinanden mere end tidligere.

Det har resulteret i at jeg har mistet begge huner, og en han af Yellow Chin
og 2 huner af vinrød.
Nogen af den har jeg fisket op fra overfladen. Andre fisket skelletet af dem
op. Og nogen af dem er bare "væk"

Hvad går galt? Er det bare en adfær som man må finde sig i. Jeg har
fornygligt begyndt at fodre lidt med røde myggelaver. Har det noget at sige?

Nu da jeg mangler huner til mine Pseudotropheus tropeus "Yellow Chin" Kan
jeg så købe nye og sætte dem ned til, uden de også bliver ædt.

Jeg håber nogen kan give mig et svar.

\Søren

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-05-03 19:09

Sanne og Søren <fangphil@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:QhNAa.3434$TH6.43@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Nu da jeg mangler huner til mine Pseudotropheus tropeus "Yellow Chin" Kan
> jeg så købe nye og sætte dem ned til, uden de også bliver ædt.

Når fiskene bliver kønsmodne, begynder de at kræve et territorie,
og et akvarie på 100 liter samt nogle sten, levner ikke meget plads til
territorier!
Mit råd til dig, vil være enten at fjerne de fisk som du er mindst glad
for,
eller at skaffe dig et betydeligt større akvarie. Det sidste er så langt
at foretrække, hvis du
vil holde fiskene både i live og når de bliver voksne.

Røde myggelarver skal du ikke give dem, det er ikke altid deres maver kan
klare det, med sygdom
og evt. død til følge.

Carsten

Fra : Sanne og Søren

Dato : 28-05-03 06:22

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil holde fiskene både i live og når de bliver voksne.
>
> Røde myggelarver skal du ikke give dem, det er ikke altid deres maver

Tak for svaret. '
Hvormange malawier skal jeg regne med kan gå samme i 100 L.

\Søren

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-05-03 09:16

Sanne og Søren <fangphil@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lIXAa.461$Ua4.415@news.get2net.dk...

> Tak for svaret. '
> Hvormange malawier skal jeg regne med kan gå samme i 100 L.

Du kan vel nok stoppe helt op til 2 stk i det, for der skal jo også være
en hel del sten
som hunnen kan gemme sig i.

Tag det lidt som en provokation, jeg vil mene at alt under 200 liter,
ikke er egnet til hold af
voksne Malawi ciklider, da de er ganske grove over for hinanden. Hvis du
kun har et akvarie på
100 liter, burde du nok kigge på nogle helt andre ciklider f.eks
Tanganyika søen byder på en hel række
af små sneglehus ciklider, nogle sjove hestenæse ciklider, samt en
gruppe spændende Julidochromis.

Grunden til at jeg ikke mener at du kan holde malawiciklider i et 100
liters akvarie, er simpelthen plads mangel.
Prøv at forestille dig at du laver en flot stenopsætning, og tænk på hvor
meget plads der bliver tilbage til vand!
Ikke mange liter. Samtidig skal du tænke på at hvis der kun går et par
eller trio i akvariet, kan du risikere at det hele
ender i mord. Hvorimod i et større akvarie hvor der er flere fisk, bliver
den enkelte fisk jagtet markant mindre, og ingen vil
ende med at "eje" hele akvariet og de andre bare hænger i hjørnerne.

Carsten

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 28-05-03 11:26

Ellers så anskaf dig et par prinsessen af Burundi jeg har et par gående i et
128 L, de yngler som bare satan - og de er jo ganske flotte at se på!

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-05-03 12:49

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:bb1r7p$1bpi$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Tanganyika søen byder på en hel række
> af små sneglehus ciklider, nogle sjove hestenæse ciklider, samt en

Med 100 L skal man tænke sig _meget_ godt om hvis man vil
cichlider. Selv ramirezi kan flænse hinanden på under 1 m2 bundareal.
Mvh
Ole

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-05-03 16:11

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Med 100 L skal man tænke sig _meget_ godt om hvis man vil
> cichlider. Selv ramirezi kan flænse hinanden på under 1 m2 bundareal.

Jeg tror nok jeg forstår synspunktet, men er ikke enig.
Der er bunker af cichlider, der fint kan gå i et 100l.
Carsten Gall er inde på de mange muligheder, der er blandt Tanganyikaerne,
og jeg kan da ikke undlade at nævne de mange små mellem- og sydamerikanske
cichlider som glimrende kandidater. Også hele samlingen af Kribensis-typer
går der fint.
Skal det være mundrugere, synes jeg at den lille mundruger er en fin lille
sag.
Så meget taler for at vælge cichlider - også i et 100l. Og ingen fisk er
IMHO mere interessante - tænk på hvor kedelige en flok tetraer, der bare
fiser frem og tilbage, er, sammenlignet med cichliderne, der har en langt
mere interessant adfærd.

vh
Jan

Fra : Rapper

Dato : 28-05-03 16:57

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message
> [...]
> cichlider som glimrende kandidater. Også hele samlingen af Kribensis-typer

Mbunaer er også en mulighed. Har selv fem styks gående i et 128 l. Sjove og
ekstremt livlige fisk, dog er akvariet lidt kedeligt at kigge på når der
ingen planter eller noget er. Tænker lidt på at få fikset en sandbund og
noget kalksten eller lignende, har lavasten, noget keramik og rødt grus, og
det er sgu ikke det mest spændende.

Men Mbunaerne lever da bl.a. af planter, så der burde vel kunne plantes
noget, såfremt det er noget solidt? Nogle forslag? :)

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-05-03 19:04

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
Kribensis-typer
> går der fint.
> Skal det være mundrugere, synes jeg at den lille mundruger er en fin

Ja, der er flere muligheder og jeg skriver også kun at man skal tænke
sig om,
og at selv den hyggelige og smukke ramirezi KAN være endog særdeles
territorial.
Det kan kribensis også være.
Sååh deet,
Mvh Ole

Fra : Sanne og Søren

Dato : 28-05-03 19:28

Ok jeg tror jeg har forstået pointen. Tak for alle de gode råd.
\Søren

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-05-03 19:25

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
news:3ed4d09b$0$83056> Så meget taler for at vælge cichlider - også i et
> [...]
bare
> fiser frem og tilbage, er, sammenlignet med cichliderne, der har en

Tja, der er vi forskellige. Synes man at det er interessant at se fisk
jagte hinanden evt. til døde,
står jeg af. Nogle karpelaks og levendefødende har en ligeså interessant
adfærd, men med
mindre fatale konsekvenser. Og så kan de fleste af dem vi kender fint
trives i et 100L. Og det
er en parameter der skal med i debatten.
Mvh
Ole

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-05-03 19:09

"Sanne og Søren" <fangphil@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Pseudotropheus
> tropeus, Yellow Chin 3 haner og 2 huner. alle som unger (ca. 2 cm).
> Siden hen er der kommet 2 sugemaller til.

Med 11 Malawier i 100 L skal det gå galt. Blot kan det undre at det ikke
er sket før. Man kan
ikke sætte så mange/store territoriale fisk sammen i så lille en
beholder uden problemer.

Mvh
Ole