Tandskade - tanddyrlæge
Fra : MalgréTout

Dato : 27-05-03 13:01

Min hund har fået slået det yderste af emaljen af sin
store kindtand...... og skal til en tanddyrlæge.
Inden jeg går igang vil jeg gerne høre, om andre har erfaringer med sådanne
reparationer - hvordan det
foregik og hvordan tanden blev repareret (plast/guld ?)

Dvs.

Hvordan skete ulykken??

Hvordan blev tanden repareret??

Og hvad kostede det??

Dækkede hundens sygeforsikring ??

Mvh
MalgréTout

Fra : Rikke Andersen

Dato : 28-05-03 07:33

Hejsa

Loppe greb engang en patanque kugle (sikkert stavet forkert *S*) Det var
ikke det mest geniale han har gjort, men heldigvis blev alle tænder sidende
i munden altså bortset fra det yderste emalje på en af kindtænderne.

Dengang gjorde vi ikke noget men han fik naturligvis en masse tandsten fordi
tanden ikke længere var glat og selvom vi egentlig fik det fjernet flere
gange endte han også med at få et hul i tanden. Han blev "ordnet" ligesom os
mennesker. Fik hullet boret ud og fyldt op samt resten af tanden blev
modeleret op. Det blev gjort med plast som vist nok er den samme type man
også bruger til mennesker.

Det er snart 3 år siden det blev gjort og det holder fint endnu og tanden
virker ligeså stærk som før, der er ikke længere problemer med tandsten.

Jeg har ingen sygeforsikring på Loppe så jeg kan desværre ikke svare på
noget i den retning, men hvorfor skulle den ikke dække det ? Det vil jeg tro
umiddelbart men naturligvis så bliver man nogen gange overrasket.

Rikke Andersen

Fra : MalgréTout

Dato : 28-05-03 13:20

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> skrev i en meddelelse
> Det er snart 3 år siden det blev gjort og det holder fint endnu og tanden
> virker ligeså stærk som før, der er ikke længere problemer med tandsten.

Det lyder som samme slags skade - så det er dejligt at høre, at det kan
holde i mindst 3 år )
Min hund er hos dyrlægen nu - for at få tanden ordnet. Det er en
heldagsforestilling,
så derfor er jeg ikke med.

Tanden bliver rodbehandlet i 4 (5?) kanaler, som bliver afskærmet med et
materiale, der forhindrer infektion i kanalerne - hvis plastfyldningen
skulle "springe af".

Jeg ved nu, at der er forskel på priserne landsdelene imellem. Måske skyldes
det at der faktisk er forskel i behandlingerrne - men forskellen er til at
få øje på.
Jeg skal give den højeste af priserne - 5.300 incl. rengøring )
Det tager ca. 2½ time for selve operationen - resten er materialer og
husleje.

Det er jeg også blevet klogere på. Forsikringen dækker ved ULYKKESTILFÆLDE,
men ikke ved alm. tilskadekomst. Hvad forskellen så end måtte være. En
yderligere
betingelse er, at der skal være en tilstødende behandlingskrævende skade på
hunden, som følge af samme ulykke.

Dyrlægen er overbevist om, at min hund har bidt i noget hårdt, som har
beskadiget
hendes tænder. Det er ikke sket, mens jeg har set det - så jeg ved ikke
hvordan.
Men - bidskader er tilskadekomst - ikke ulykker - så forsikringen ville
alligevel
ikke have dækket.

Gad vide, hvad man snart kan bruge den hundesygeforsikring til???

Mvh
MalgréTout