Tele2 adsl og port 25
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 27-05-03 12:18

Hej.

Jeg overvejer at skifte til Tele2 adsl pga. prisen i.f.t. ydelsen.

Jeg vil gerne køre egen mailserver på port 25, men den er jo lukket
i.h.t.:
http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp

Der skriver de blandt andet:

"Er alle porte åbne?
Nej, port 25 er lukket. Uni2 tilbyder sine kunder mulighed for at
benytte deres egen mailserver ved at benytte et UNI2 mail relay uden
meromkostninger."

Er der nogen der kan uddybe, hvad denne uni2 løsning er?
Gratis for tele2 adsl kunder?
Fungerer den ligesom tdc's mx backup løsning?

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Andreas Jensen

Dato : 28-05-03 11:50

> Er der nogen der kan uddybe, hvad denne uni2 løsning er?
> Gratis for tele2 adsl kunder?
> Fungerer den ligesom tdc's mx backup løsning?

Jeg skrev til dem i går for at få præciseret at man som Tele2ADSL-kunde kan
bruge UNI2's mx backup - det er jo sådan set forskellige firmaer selvom det
er samme koncern.
Der står jo at den er gratis så vidt jeg husker og som jeg tolker det der
står fungerer den som TDC's.

Jeg skriver igen når jeg har fået et svar.

/Andreas

Fra : Jochke

Dato : 28-05-03 15:12

"Andreas Jensen" <andreas@fjernesjensen.net> wrote in message

> Der står jo at den er gratis så vidt jeg husker og som jeg tolker det der
> står fungerer den som TDC's.

Hvordan fungere det?

/Jochke

Fra : Andreas Jensen

Dato : 28-05-03 20:33

> Hvordan fungere det?

Du laver en mx-record i din dns som har højere prioritet (dvs. lavere
faktisk - eks. 20 hvis din rigtige har 10) som peger på deres mailserver. Så
smider den det videre til dig.

/Andreas

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 08:48

Andreas Jensen (andreas@fjerndettejensen.net) skrev:

> Du laver en mx-record i din dns som har højere prioritet (dvs. lavere
> faktisk - eks. 20 hvis din rigtige har 10) som peger på deres
> mailserver. Så smider den det videre til dig.

Hvem siger det?
Hvor står det?

Jeg ringede til UNI2 for at høre om de vidste noget.
Der var én der vidste noget ... han hed "Mogens", men var desværre
optaget.
Han ville ringe tilbage.
Intet er sket.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 29-05-03 09:21

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 09:33

> http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp

Ja, det er jo pointen/spørgsmålet.
Den url har jeg jo læst.

Tele2 support siger, at dersom man ønsker port25 åben så *skal* man
vælge UNI2 adsl løsningen.
Og det er jo en noget anden pris end tele2adsl.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 29-05-03 09:41

> Ja, det er jo pointen/spørgsmålet.
> Den url har jeg jo læst.
Ja, den klarede jeg ikke så godt... men det er sådan TDC gør det, så derfor
føler jeg mig ret sikker på at Tele2/UNI2 gør det samme. Kan ikke lige finde
så mange andre måder man kan opnå det ønskede på.

> Tele2 support siger, at dersom man ønsker port25 åben så *skal* man
> vælge UNI2 adsl løsningen.
> Og det er jo en noget anden pris end tele2adsl.
Det ville godt nok skuffe mig noget. Som det står på siden forstår jeg det
sådan at den mulighed gælder for Tele2adsl-kunder. Ellers burde de vel også
skrive at man kan købe bananer og rugbrød i bilka?
Jeg afventer svar på min email til deres support...

/Andreas

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 09:49

> [...]
> burde de vel også skrive at man kan købe bananer og rugbrød i bilka?
> Jeg afventer svar på min email til deres support...

Jeg deler tilsvarende skuffelse og tankegang m.h.t. bananer m.v.
Men det er vel deres måde at adskille produktet "adsl fra uni2" fra
"adsl fra tele2" ?

En total lukket port25 er komplet uinterressant for mig.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 29-05-03 09:55

> [...]
> "adsl fra tele2" ?
>
> En total lukket port25 er komplet uinterressant for mig.
De skriver det ihvertfald på en måde der ligger op til at man misforstår
det. Hvis det passer har jeg en afbestilling jeg skal lave...

/Andreas

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 10:19

> De skriver det ihvertfald på en måde der ligger op til at man
> misforstår det. Hvis det passer har jeg en afbestilling jeg skal
> lave...

Jeg har afbestilt mit via besvarelse af ordrebekræftelse.
Ingen ide, om det er en tom emailmodtageradresse.

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 11:06

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Jeg har afbestilt mit via besvarelse af ordrebekræftelse.
> Ingen ide, om det er en tom emailmodtageradresse.

Spis nu lige brød til!
Har du Proaccess oder? ja så er 25 åben, men hvis man
har et hvilket som helst andet tdc bredbåndsprodukt, ja
så er 25 lukket ligesom hos tele2. Man bruger så den omvendte
løsning som Proaccess brugere bruger, nemlig at bytte om på
første/anden priotet. Iøvrigt har du fulgt Proaccess løsningens
brugervejledning vil du ikke sende direkte (som du _kan_ gøre)
men sendt igennem pasmtp.tele.dk. Og ja, der _er_ forskel på
om din mail skal igennem denne, bruger du direkte har du også
en mail igen indenfor meget få sekunder, mens der kan gå fra
15-120 sec. hvis du sender igennem pasmtp.tele.dk eks.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 11:16

Claus O (ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com) skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Spis nu lige brød til!
> Har du Proaccess oder?

Ja, og?

Har du forstået problemstillingen med tele2adsl løsningen, dersom port
25 er fuldstændig lukket, og de ikke tilbyder backup mx løsning?

Fra : N/A

Dato : 29-05-03 12:00

Fra : Andreas Jensen

Dato : 29-05-03 12:00

> Hvad er det lige der gør at I ikke kan, eller vil dækker nok bedre,
> bruge det gratis mailrelay der stilles til rådighed fra Uni2 for,
> hvem andre en tele2adsl kunder (nævnt på tele2adsl side)?
>
> Betyder det så meget om det er jeres egen server der står som
> afsender overfor modtager eller er det de 10-100 sek. mere mailen
> kan være undervejs eller hvad ellers?

Nu er der kun tale om indgående trafik som jeg har forstået det. Det vi er i
tvivl om er om UNI2's tilbud om gratis relay kun gælder _UNI2_adsl_-kunder
eller om det også gælder tele2 adsl kunder - det står der på en måde så man
kommer i tvivl. Jeg talte for et par timer siden med support-afd. som lovede
en besvarelse på min email om emnet i løbet af kort tid (så jeg har mere end
en telefonsamtale at henholde mig til). Den venter jeg stadig på... men du
og andre skal nok få svaret at se her. Jeg talte med 2 forskellige som begge
straks sagde at det var ikke noget problem, men da jeg pressede dem lidt
blev de noget mere tvivlende.

/Andreas

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 12:28

> [...]

> Betyder det så meget om det er jeres egen server der står som
> afsender overfor modtager eller er det de 10-100 sek. mere mailen

Ved du hvordan en smtp server virker?

En smtp server nøjes ikke kun med at sende, den modtager skam også.

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 12:48

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Ved du hvordan en smtp server virker?
> En smtp server nøjes ikke kun med at sende, den modtager skam også.

Hvorfor skal en fischer med store øre ALTID have ALT skåret ud i små stykker:

>Er alle porte åbne?
>Nej, port 25 er lukket.
>Uni2 tilbyder sine kunder mulighed for at benytte deres egen mailserver ved at
>benytte et UNI2 mail relay uden meromkostninger.

>Hvilken udgående postserver skal jeg anvende?
>Du skal anvende SMTPserver.tele2adsl.dk.

Hvis du retter "Uni2 tilbyder" til "Tele2 tilbyder" (troede du ikke du var kommet
helt forkert da du så Get2Net logoet i højre hjørne?)
Hvad forstår du så ikke?

Fra : Andreas Jensen

Dato : 29-05-03 12:58

> Hvis du retter "Uni2 tilbyder" til "Tele2 tilbyder" (troede du ikke du var
kommet
> helt forkert da du så Get2Net logoet i højre hjørne?)
> Hvad forstår du så ikke?

Skal vi ikke vente til der rent faktisk står "Tele2 tilbyder" og ikke
spekulere så meget på hvad vi godt selv kunne tænke os der stod?
Det kunne lige så godt være at de bare ville fortælle at hvis man ikke var
så glad for en forbindelse uden smtp-adgang (indgående) så var det også en
mulighed at blive kunde hos Uni2.

/Andreas

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 13:06

> [...]

> så glad for en forbindelse uden smtp-adgang (indgående) så var det også en

Og samtidig siger *nogen* at port 25 står åben på Uni2.
(hvem skal så bruge et replay?)
Da jeg talte med dem igår troede de i support at når man
havde Duet hos TDC ja så havde man ikke fastnet, så
nogen gange er det altså noget vrøvl de skriver/siger,
ligesom denne klare fejl...........

Fra : Andreas Jensen

Dato : 29-05-03 13:14

> [...]
> havde Duet hos TDC ja så havde man ikke fastnet, så
> nogen gange er det altså noget vrøvl de skriver/siger,

Ja, mit indtryk var også at de ikke har helt så meget styr på det de taler
om, som de ellers vil give indtryk af.
Men jeg vil nu ikke binde mig til noget i 6 måneder fordi jeg (og andre)
troede noget. At den ikke er lukket hos Uni2 er da noget der peger i retning
af at de bare har skrevet forkert. Det er bare ikke helt nok til at jeg vil
indgå økonomiske forpligtelser for over 3K og have en masse besvær (+ ekstra
udgifter - til den tid er der nok ikke kampagne alle steder) med at skaffe
en anden forbindelse hvis det viser sig at jeg "troede forkert".

/Andreas

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 13:20

> [...]

> udgifter - til den tid er der nok ikke kampagne alle steder) med at skaffe
> en anden forbindelse hvis det viser sig at jeg "troede forkert".

Jamen, det kan du da have ret i med økonomien etc.
Men hvordan fortolker du så deres betingelser og så sidste
punkt inden man afsender ordre, hvor der står man har
en fortrydsesret på 14 dage. Dette kunne jeg simpelthen ikke
se i betingelser og de har også en link som siger "kan jeg få adsl"
hvorefter man kommer til noget tekst som siger man kan bestille
hvorefter de vender tilbage om man i det hele taget kan få ønsket
produkt. Det hele er laller lidt.........

Fra : Andreas Jensen

Dato : 29-05-03 13:27

> [...]
> hvorefter de vender tilbage om man i det hele taget kan få ønsket
> produkt. Det hele er laller lidt.........

Jeg vil fastholde retten til at fortryde inden 14 dage - særligt hvis de har
vildledt mig på denne måde. Det er også derfor jeg er så opsat på at få styr
på det nu.
Mht. om jeg kan få adsl hos dem er jeg ikke så nervøs, for hvis jeg ikke kan
må jeg jo finde et andet sted. Måske er det for sent at benytte fx.
Cybercitys kampagne-tilbud, men jeg tror slet ikke det bliver et problem da
det siges (mener dog ikke jeg har set det hos Tele2, men 95% lyder som et
tal jeg kan genkende fra TDC) at de bruger TDC's centraler, altså deres
udstyr og har også set en fortælle på usenet at der stod "TDC Bredbånd" på
æsken med udstyr fra Tele2.

/Andreas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-06-03 19:26

Andreas Jensen skrev Torsdag den 29. maj 2003 14:27 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> (mener dog ikke jeg har set det hos Tele2, men 95% lyder som et
> tal jeg kan genkende fra TDC) at de bruger TDC's centraler, altså
> deres udstyr

Hvis ikke jeg tager fejl, så er det TDC's DSLAM's. TDC sender så trafik
fra Tele2 kunder til nogle få centrale punkter i landet, hvor Tele2
selv overtager trafikken.

Ivar Madsen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 13:02

Claus O (ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com) skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Hvorfor skal en fischer med store øre ALTID have ALT skåret ud i små
> stykker:

Det ved jeg ikke.
Det ved du vidst mere om end jeg kan jeg forstå.

> Hvis du retter "Uni2 tilbyder" til "Tele2 tilbyder" (troede du ikke
> du var kommet helt forkert da du så Get2Net logoet i højre hjørne?)
> Hvad forstår du så ikke?

Jeg spekulerer helst ikke i, hvad de evt. har skrevet forkert eller
udtrykt flertydigt.

Det er dig der tilsyneladende mener, at så længe man benytter ISP smtp
server så er alt ok.
Det kan jeg bare ikke bruge til noget som helst når jeg skal køre egen
smtp server.

Det uafklarede spørgsmål er om UNI2 backup mx løsningen er gratis for
tele2 adsl kunder.

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 13:10

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Det uafklarede spørgsmål er om UNI2 backup mx løsningen er gratis for
> tele2 adsl kunder.

Der er vel 2 ting i dette:
får du et relay til indgående mail: ja
får du en backup mailserver (som Proacess): Nej

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 13:16

Claus O (ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com) skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Der er vel 2 ting i dette:
> får du et relay til indgående mail: ja

Og det læser du hvor?
Du spekulerer/fortolker kraftigt IMO i.f.t. til det der *faktisk* står
www.tele2adsl.dk

> får du en backup mailserver (som Proacess): Nej

Jeg ved ikke om der findes backup mailservere til proaccess.
Har ikke noget at bruge en sådan til ... med mindre port25 er lukket.

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 13:27

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Jeg ved ikke om der findes backup mailservere til proaccess.
> Har ikke noget at bruge en sådan til ... med mindre port25 er lukket.

Lad os sige at du er på ferie og din server går fuldstændig kold.
Efter 4 dage, tror jeg det er, bliver mailen returneret, mens den
vil blive modtaget af fup-serveren hos tdc og derefter blive leveret
når du igen er hjemme og har fået serveren op. Så hvorfor ikke
bruge den så længe dette er muligt? Du vil ihvertilfælde spare den
afsende mailserver for "bøvl" hvis du er nede lidt til også........

Fra : Andreas Jensen

Dato : 29-05-03 13:31

> [...]
> bruge den så længe dette er muligt? Du vil ihvertilfælde spare den
> afsende mailserver for "bøvl" hvis du er nede lidt til også........
Det er afhængig af hvordan relay-serveren er sat op. Mener qmail fx. normalt
vil returnere mailen hvis den ikke kan afleveres til "den rigtige"
mailserver inden 7 dage. Det kan så manuelt omgås, men det er ikke aktuelt
her.

/Andreas

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 13:40

Claus O (ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com) skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Lad os sige at du er på ferie og din server går fuldstændig kold.

Mit system går ikke ned.

..-)

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 13:42

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Mit system går ikke ned.

OK, det er jo ikke alle der har generator etc. bagved.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-06-03 17:54

Fischer & Døssing skrev Torsdag den 29. maj 2003 14:16 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Jeg ved ikke om der findes backup mailservere til proaccess.

Det gør der, det er et tillægsprodukt. Men flere bruger den til de
andre ADSL produkter, omend det er en fejlopaætning af backup-mx'en.

Ivar Madsen

Fra : Andreas Jensen

Dato : 01-06-03 21:53

> Det gør der, det er et tillægsprodukt. Men flere bruger den til de
> andre ADSL produkter, omend det er en fejlopaætning af backup-mx'en.
Kan du forklare det nærmere? Altså hvori fejlen består.

/Andreas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-06-03 23:00

Andreas Jensen skrev Søndag den 1. juni 2003 22:52 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Kan du forklare det nærmere? Altså hvori fejlen består.

Sidst jeg kikkede i prislisten, så var backupmail server til P@ noget
der kostede penge.
Backup-mx'en er sat op for at de privatorinterede ADSL'er ikke skulle
kjomme til at stå som åbne mailrelayer, det er ikke noget der er
rettet mod P@ kunderne.

Dengang den blev sat op gik det nogenlunde således for sig:
Nogen i koncernen med magt som argt, sagde, NU lukker vi for port 25,
så kan i sætte en backupserver op når der bliver tid.Der var en del
klager i nyhedsgrupperne, Jesper Skriver satte den så op i løbet af
aftenen (om det var i fritiden, eller om han var på aftentjans, ved
jeg ikke) Det har så formodentligt været letter at sotere på om IP'en
er en TDC IP, eller om det er en IP tilhørende et af de produkter den
er tiltænkt, og derfor har han sprunget over hvor gæret er lavest.

Du kan være forsikret på at den dag, den må blive "misbrugt" af P@
kunderne, i et sådan omfavn, at den bliver belastet af det, så bliver
der sat et frilter op, således at den kun kan bruges af de kunder den
er tiltænkt.

Ivar Madsen

Fra : Andreas Jensen

Dato : 29-05-03 13:17

> Der er vel 2 ting i dette:
> får du et relay til indgående mail: ja
Det kan du jo ikke være sikker på....

> får du en backup mailserver (som Proacess): Nej
Der er rent faktisk tale om en backup mailserver sådan som det sættes op.
Hvis Uni2-relayet ikke kan levere posten videre til dig med det samme er det
normalt at en postserver venter lidt og prøver igen. (Proaccess har jeg ikke
sat mig ind i).

/Andreas

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 13:33

> [...]

> normalt at en postserver venter lidt og prøver igen. (Proaccess har jeg ikke

Ja, sådan helt firkantet kan du måske have ret. Jeg
mente bare en sådan løsning som backupen i process
(fup tdc´en) må man betale dyrt hvis man vil have den
og ikke benytter tdc.

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 13:39

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote

> mente bare en sådan løsning som backupen i process
> (fup tdc´en) må man betale dyrt hvis man vil have den

Jeg sitter og kommer i tanke om dette er vist ikke noget
som reklameres med i Proacess, men nærmere et vellykket
forsøg i forbindelse med samme, hentet fra den alternative
opsætning af de øvrige tdc produkter uden port 25. Dette
er så bekræftet af en tdc medarbejder som en mulighed i
en anden gruppe, men en mulighed som kan forsvinde fra
den ene dag til den anden for proacess kunder.

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 14:08

> [...]

> normalt at en postserver venter lidt og prøver igen. (Proaccess har jeg ikke

Hvor langt tid er det igrunden der er imellem hvis en mailserver
forsøger at slippe af med en mail til et domæne som ikke har
mx-2?
Kan lige i den forbindelse sige at fup-serveren hos tdc prøver hvert minut
de første 10 gange vist, hvis man har haft slukket mx-1. Efter ca. 10
gange har jeg ikke haft "spion" på.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 29-05-03 14:21

> [...]
> Kan lige i den forbindelse sige at fup-serveren hos tdc prøver hvert minut
> de første 10 gange vist, hvis man har haft slukket mx-1. Efter ca. 10

Det er jo alt efter hvad du har sat den op til. Der er sikkert forskellige
standard-værdier i forskellige programmer.

/Andreas

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-05-03 15:04

Det har man ikke på Pro@ccess ADSL (Idag TDC Bredbånd Erhverv)

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-05-03 15:09

Søren C. Fischer wrote:

> Det har man ikke på Pro@ccess ADSL (Idag TDC Bredbånd Erhverv)

Til gengæld er der ikke lukket for port 25 på en pro@ccess (som nu
hedder brebånd prof. ifølge min sidste regning).

--
Don't waste space

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 15:26

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote

> Det har man ikke på Pro@ccess ADSL (Idag TDC Bredbånd Erhverv)

Og vi tager den lige en gang mere for en der ikke havde stået ørene ud:

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 17:53

> [...]

> en anden gruppe, men en mulighed som kan forsvinde fra
> den ene dag til den anden for proacess kunder.

Hvad er din pointe?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-05-03 15:03

Claus O [ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com] skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Hvorfor skal en fischer med store øre ALTID have ALT skåret ud i små
> stykker:

????????

> Hvis du retter "Uni2 tilbyder" til "Tele2 tilbyder" (troede du ikke
> du var kommet helt forkert da du så Get2Net logoet i højre hjørne?)
> Hvad forstår du så ikke?

Forstår jeg dig rigtigt: du mener at man skal sætte MX record for sine
domæner til at pege på SMTPserver.tele2adsl.dk ????

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 15:24

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote

> ????????

> Forstår jeg dig rigtigt: du mener at man skal sætte MX record for sine
> domæner til at pege på SMTPserver.tele2adsl.dk ????

Hvorfor skal endnu en fischer med store øre ALTID have ALT skåret ud i små stykker:
Står der ikke du skal sætte afsendelse af mail op til ovennævnte smtp server, mens
replayet indgående kommer fra en uni2 server?

Fra : Andreas Jensen

Dato : 29-05-03 15:31

> [...]
server, mens
> replayet indgående kommer fra en uni2 server?

Nu må jeg lige blande mig (igen).. der står at Uni2 tilbyder sine kunder
det. Det er jo ikke det samme som at Tele2 tilbyder det nødvendigvis.

/Andreas

Fra : Claus O

Dato : 30-05-03 09:27

"Andreas Jensen" <andreas@fjerndettejensen.net> wrote

> Nu må jeg lige blande mig (igen).. der står at Uni2 tilbyder sine kunder
> det. Det er jo ikke det samme som at Tele2 tilbyder det nødvendigvis.

Jeg har fået bekræftiget af John i Kundesupport at der SKAL stå
Tele2 tilbyder sine kunder at benytte dette relay og det efter han
havde talt med folk "ude bagved". Han lovede også at fejlen blev
givet videre, men jeg tvivler da på det bliver rettet..........

Fra : Andreas Jensen

Dato : 30-05-03 15:30

> [...]
> havde talt med folk "ude bagved". Han lovede også at fejlen blev
> givet videre, men jeg tvivler da på det bliver rettet..........
Jeg har også fået det bekræftet af 3 forskellige indtil videre. Men det er
kun over telefonen - jeg vil gerne have fx. et svar på min email. Det ville
få mig til at stole lidt mere på det. 2 har indtil videre lovet mig det uden
at det er sket, begge havde emailen fremme på skærmen så jeg synes det er
lidt skummelt at de ikke bare kan svare på den....

/Andreas

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 17:54

> [...]

> i små stykker: Står der ikke du skal sætte afsendelse af mail op til
> ovennævnte smtp server, mens replayet indgående kommer fra en uni2

Nej.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 17:58

Claus O (ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com) skrev:

> Hvorfor skal endnu en fischer med store øre ALTID have ALT skåret ud
> i små stykker

Fordi vi er nogen der ikke lader os provokere af dine konfirmandagtige
postulater, og som samtidig prøver at føre en sober debat?

At vi spørger og kommenterer til dine lidet "seriøse" svar er noget
andet.

Det lyder IMO mere og mere som om du ikke har sat dig ind i tingene.

Fra : Claus O

Dato : 29-05-03 18:30

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Det lyder IMO mere og mere

Skulle der ikke have stået:
Det lyder IMSØ mere og mere......

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-05-03 18:48

Claus O [ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com] skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Skulle der ikke have stået:
> Det lyder IMSØ mere og mere......

Jeg kan ikke mindes, at have mødt en mere ihærdig indsats for, at blive
*plonket*!
(altså bortset, naturligvis, fra Bo W.)

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-03 19:25

Claus O (ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com) skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote

> Skulle der ikke have stået:
> Det lyder IMSØ mere og mere......

Whatever.
Du bidrager med intet til denne tråd.

FUT: dk.snak.off-topic

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-05-03 18:38

Claus O [ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com] skrev:

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote

> Hvorfor skal endnu en fischer med store øre ALTID have ALT skåret ud
> i små stykker:

Du har travlt med det med navnene hva...
Hvad er egentligt din pointe med at skrive det hver gang - har vi tisset
på din sukkermad?

> Står der ikke du skal sætte afsendelse af mail op til
> ovennævnte smtp server,

Det er vel denne sag komplet irrelevant ik?

>mens replayet indgående kommer fra en uni2
> server?

Ja, det er jo netop dét som denne tråd handler om - hvorvidt man kan
fortolke det som du gør
Tråden løser ikke sig selv, ved at du læner dig tilbage og stiller det
samme spørgsmål som tråden startede med *LOL*

Fra : René Løweneck

Dato : 01-06-03 15:42

_Hej Claus !

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis du retter "Uni2 tilbyder" til "Tele2 tilbyder" (troede du ikke du var
kommet
> helt forkert da du så Get2Net logoet i højre hjørne?)
> Hvad forstår du så ikke?

Og hvis vi i prislisten retter Tele2ADSL til TDC Bredbånd, så ville vi
slippe for en masse ekstra bøvl.

Man kan altså ikke "rette" noget, og så bare tro at det "nok også glæder
company XXXXXX"

Jeg har også en afbestilling at fyre af, hvis port 25 er lukket. (

René Løweneck
www.loweneck.dk
Hvordan synes du selv, det går )

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-05-03 02:22

On Thu, 29 May 2003 10:41:02 +0200, Andreas Jensen wrote:

> Ja, den klarede jeg ikke så godt... men det er sådan TDC gør det, så derfor
> føler jeg mig ret sikker på at Tele2/UNI2 gør det samme. Kan ikke lige finde
> så mange andre måder man kan opnå det ønskede på.

Jeg er rimeligt sikker paa at Tele2/Uni2 loesningen er magen til
TDC's backup-mx loesning - men om de tilbyder den paa de "billige"
ADSL produkter ved jeg ikke noget om.

Det skal hertil siges at denne type loesning aabenbart ikke er saa
normal som man skulle tro, da TDC i sin tid "blokerede" tcp/25 saa
skulle jeg finde en loesning, men jeg kunne ikke finde nogen, saa det
endte med at jeg selv maatte tilfoeje denne feature til min favorit MTA.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Jonas Andersen, Tele~

Dato : 30-05-03 18:49

> Jeg er rimeligt sikker paa at Tele2/Uni2 loesningen er magen til
> TDC's backup-mx loesning - men om de tilbyder den paa de "billige"
> ADSL produkter ved jeg ikke noget om.

Jeg har heller ikke den fjerneste anelse, men jeg har tilgengæld en Linux
test spand stående på en 2mbit tele2adsl linie.

Så hvis der er nogen der har styr på Webmin og konfig af serveren, så
stiller jeg det da med glæde til rådighed.

MVH

Jonas Andersen
Internet-noerderne.dk

Fra : Jonas Andersen, Inte~

Dato : 30-05-03 20:00

Til folk der har læst min slettede post vil jeg lige sige Sssshhhhhh.

Til jer andre:

Jeg har en test spand med linux mandrake 9.1 som jeg har konfiget med webmin
til jer. Så hvis der er nogen der kan konfige mail serveren via webmin, kan
i jo teste på den spand.

Webmin kører eksternt på port 10000. min ip er 129.142.195.93. Hvis der er
andre data der måtte være nødvendig for konfig af mailserveren så sig lige
til.

MVH

Jonas Andersen
Internet Nørderne

Fra : Tele2 - Jacob Vind

Dato : 02-06-03 14:53

Fischer & Døssing wrote:

> Jeg overvejer at skifte til Tele2 adsl pga. prisen i.f.t. ydelsen.
>
> Jeg vil gerne køre egen mailserver på port 25, men den er jo lukket
> i.h.t.: http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp

Den formulering består i en misforståelse, der er adgang for Tele2 ADSL
kunder til at bruge mail-relay.tele2adsl.dk som sekundær mailserver (MX
record), derved kan mails leveres til egen mailserver da denne
mailserver ikke er berørt af filteret på port 25.

/Jacob Vind
--
Tele2 A/S
Email: vind@get2.net

Fra : Tele2 - Jacob Vind

Dato : 02-06-03 14:57

Tele2 - Jacob Vind wrote:

> [...]
> record), derved kan mails leveres til egen mailserver da denne
> mailserver ikke er berørt af filteret på port 25.

Iøvrigt er det også rettet på
http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp nu.

/Jacob Vind
--
Tele2 A/S
Email: vind@get2.net

Fra : René Løweneck

Dato : 02-06-03 16:52

Hej Jacob !

"Tele2 - Jacob Vind" <vind@get2.net> skrev i en meddelelse
> [...]

Det lyder da rigtigt godt. Ved du så også, om man er _tvunget_ til at bruge
SMTPserver.tele2adsl.dk som udgående mailserver, eller man kan have sin egen
mailserver stående ? Det vil betyde, at port 110 skal være åben. Dette er
også ret afgørende, når man kører flere domæner med egen mail.

> Iøvrigt er det også rettet på
> http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp nu.

Det var da også på tide. Det var en træls formuleringsfejl, der har været
genstand for flere spørgsmål end svar.

Ved du om man kan beholde sin nuværende IP adresse, på samme måde som når
man flytter telefonnumre ? Jeg vil nemlig søge om at blive zonekontakt hos
DKHostmaster. Dvs at jeg kommer til at hoste min egen primære DNS server, og
så er det det jo lige så skønt at jeg oplyser den "rigtige" IP adresse )

Dette forudsætter naturligvis en åben port 53, men jeg håber (og krydser
fingre for) at det _kun_ er port 25, der er den eneste restriktive port. Der
er jo en række andre porte til en tilsvarende række andre tjenester, det er
nødvendigt at have åbne.

René Løweneck
www.loweneck.dk
www.lowesite.dk
LøweSite CMS - Enkel, funktionel og brugervenlig styring af din
hjemmeside, - til en fornuftig pris !

Fra : Jacob Vind

Dato : 02-06-03 17:04

René Løweneck wrote:

> [...]
> mailserver stående ? Det vil betyde, at port 110 skal være åben. Dette er
> også ret afgørende, når man kører flere domæner med egen mail.

Det er kun port 25 indgående der er lukket.

> Ved du om man kan beholde sin nuværende IP adresse, på samme måde som når
> man flytter telefonnumre ?

Nej, det er ikke muligt.

/Jacob.
--
Som er ansat hos Tele2.

Fra : Claus O

Dato : 02-06-03 17:38

"Jacob Vind" <news@kabalen.dk> wrote

> Det er kun port 25 indgående der er lukket.

Ja så.... man kan altså godt bruge port 25 udgående til at sende mail
direkte via DNS-opslag fra egen mailserver? - som så ikke behøver at smide
alt udgående mail til SMTPserver.tele2adsl.dk, som I skriver længere nede.
Retter I så også lige dette nu I endelig er kommet i gang?
Iøvrigt fint I deltager her i gruppen direkte.

Fra : Claus O

Dato : 03-06-03 17:54

> [...]

> alt udgående mail til SMTPserver.tele2adsl.dk, som I skriver længere nede.

Da Tele2 åbenbart ikke gider/vil bekræfte dette endeligt [1] prøver jeg da bare en anden:
ATT. JESPER SKRIVER
--------------------------
Da jeg "troede" hvis 25 var lukket, ja så var den "stendød", men man kan altså godt
bruge 25 ud, mens 25 ind er lukket?
eller ATT. EN TDC KUNDE (ikke Proaccess)
kan man afsende mail fra egen smtp server direkte _uden_ at bruge pasmtp.tele.dk (eller noget sådant)

[1] virker lidt som de har en fejl mere at rette til eller siger man noget og mener noget andet....?.......

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 03-06-03 18:32

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Da jeg "troede" hvis 25 var lukket, ja så var den "stendød", men man kan altså godt
>bruge 25 ud, mens 25 ind er lukket?

Jeg ved ikke noget om Tele2, men jeg kan ikke se hvorfor i alverden
man skulle lukke for både ind- og udgående smtp. Formålet med at
lukke er at hindre åbne relæer, og det er forhindret effektivt med det
indgående filter.

> eller ATT. EN TDC KUNDE (ikke Proaccess)
>kan man afsende mail fra egen smtp server direkte _uden_ at bruge pasmtp.tele.dk (eller noget sådant)

På TDC's ADSL'er: ja. Jeg har en BB|ADSL i sommerhuset: derfra sender
jeg uden problemer via min egen smtp-server hjemme på Pro@ccessen.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-06-03 18:37

Claus O skrev Tirsdag den 3. juni 2003 18:54 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> eller ATT. EN TDC KUNDE (ikke Proaccess)

Besvaret pr. mail, så du kan se det selv.

Ivar Madsen

Fra : Jacob Vind

Dato : 03-06-03 21:23

Claus O wrote:
> "Jacob Vind" <news@kabalen.dk> wrote

> Ja så.... man kan altså godt bruge port 25 udgående til at sende mail
> direkte via DNS-opslag fra egen mailserver?

Ja, som jeg skriver er det kun indgående den er lukket.

/Jacob.
--
Ansat hos Tele2.

Fra : Claus O

Dato : 04-06-03 08:17

"Jacob Vind" <news@kabalen.dk> wrote

> Ja, som jeg skriver er det kun indgående den er lukket.
>
> /Jacob.
> --
> Ansat hos Tele2.

Så ret da venligst nedenstående til på jeres site:

>Hvilken udgående postserver skal jeg anvende?
>Du skal anvende SMTPserver.tele2adsl.dk
men kan også anvende port 25 udgående fra egen smtp server
(or whatever lignende)

Fra : Martin Stender

Dato : 04-06-03 20:30

Jacob Vind <news@kabalen.dk> wrote:

> Det er kun port 25 indgående der er lukket.
>
> /Jacob.

OK - nu er jeg også nødt til at få det skåret ud i pap.

Jeg har tre domæner på min linux-dunk.
Lige nu peger deres A-records på min ip - men hvordan skal A-record'en
for mail sættes op i Tele2 regi?

På forhånd tak
Martin

Fra : Jacob Vind

Dato : 04-06-03 22:00

Martin Stender wrote:

> OK - nu er jeg også nødt til at få det skåret ud i pap.
>
> Jeg har tre domæner på min linux-dunk.
> Lige nu peger deres A-records på min ip - men hvordan skal A-record'en
> for mail sættes op i Tele2 regi?

Du skal ha' oprettet et par MX records for dine domæner.

Eks. for det imaginære domæne flaf.dk:

flaf.dk      IN   A   1.2.3.4
flaf.dk      IN   MX   10 flaf.dk.
flaf.dk      IN   MX   20 mail-relay.tele2adsl.dk.

/Jacob.
--
Som er ansat hos Tele2.

Fra : Martin Stender

Dato : 04-06-03 22:31

Tak - også til Jacob Bunk, som også svarede. Men jeg har mine domæner
hos buydomains, som kun lader mig sætte én A-record. Er jeg så nødt til
at redelegere?

Og for lige at have forstået dette rigtigt:
1. Siden port 25 er lukket, vil den første prioritet (A), fejle
2. Den pågældende MTA vil så gå videre ned i rækken og fejle ved flaf.dk
3. for til sidst at prøve mail-relay.tele2adsl.dk, som så kigger på det
tilsigtede domæne og videresender til min server ... eller har jeg
stadig totalt misforstået opsætningen?

På forhånd tak
Martin

Fra : Jacob Vind

Dato : 04-06-03 23:00

Martin Stender wrote:

> Tak - også til Jacob Bunk, som også svarede. Men jeg har mine domæner
> hos buydomains, som kun lader mig sætte én A-record. Er jeg så nødt til
> at redelegere?

Ja.

> [...]
> 3. for til sidst at prøve mail-relay.tele2adsl.dk, som så kigger på det
> tilsigtede domæne og videresender til min server ... eller har jeg

Næsten rigtigt, MX records har dog højere prioritet end
a-records ved mails, så kun punkt 2 og 3 gælder.

/Jacob.
--
Som er ansat hos Tele2.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-06-03 11:16

martin@stender.com (Martin Stender) wrote:

>Tak - også til Jacob Bunk, som også svarede. Men jeg har mine domæner
>hos buydomains, som kun lader mig sætte én A-record. Er jeg så nødt til
>at redelegere?

Det er ikke antallet af A-records, du skal bekymre dig om. Det er
antallet af MX-records.

Jeg kan ikke huske, hvor mange MX-records du kan oprette hos
Buydomains. Jeg er selv skiftet fra Buydomains til GratisDNS for
noget tid siden pga. deres lidt saerpraegede opfoersel. Hos
GratisDNS er der ingen problemer med at oprette flere MX-records.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-06-03 20:33

Martin Stender wrote:
> Tak - også til Jacob Bunk, som også svarede. Men jeg har mine domæner
> hos buydomains, som kun lader mig sætte én A-record. Er jeg så nødt til
> at redelegere?

Det er da godt nok utroligt dårlig service hvis du ikke kan få lov
til at ændre den satte A-record.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Martin Stender

Dato : 06-06-03 10:06

Jo, jeg kan godt ændre dens A-record, dvs. 1 ip for mail, 1 for www, og
1 for ftp - lige nu peger de så alle på den samme ip.

Men jeg kan ikke, for mail, sætte en A-record, plus nogle ekstra
MX-records ...

Mvh
Martin

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-06-03 15:05

Martin Stender skrev Fredag den 6. juni 2003 11:05 i
> [...]

> og 1 for ftp - lige nu peger de så alle på den samme ip.
> Men jeg kan ikke, for mail, sætte en A-record, plus nogle ekstra

Så kan du ikke bruge Tele2's ADSL til at drive din egen mailserver,
uden at skifte fra buydomains, til et seriøst hostingfirma.

Ivar Madsen

Fra : Martin Stender

Dato : 06-06-03 15:12

Ivar Madsen wrote:
> Martin Stender skrev Fredag den 6. juni 2003 11:05 i
> dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Så kan du ikke bruge Tele2's ADSL til at drive din egen mailserver,
> uden at skifte fra buydomains, til et seriøst hostingfirma.

Nej, det er også gået op for mig. Så der må redelegeres ... nogle gode,
ikke for dyre, forslag?

(Og for lige at skære det ud i pap, hvis jeg var utydelig:
Jeg kan altså godt sætte en separat ip for både www, ftp og mail.)

Mvh
Martin

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-06-03 15:26

Martin Stender wrote:

> Nej, det er også gået op for mig. Så der må redelegeres ... nogle gode,
> ikke for dyre, forslag?

www.gratisdns.dk, hvis du ikke har behov for at have nogen at brokke dig
til ;)

--
Don't waste space

Fra : Martin Stender

Dato : 06-06-03 19:24

Ok - det lyder jo som et tilbud man ikke kan sige nej til....

Er det stabilt nok til et par semipro sites?

Mvh
Martin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-06-03 19:38

"Martin Stender" <martin@stender.com> skrev i en meddelelse
> Er det stabilt nok til et par semipro sites?

Det er der vel næppe nogen ADSL'er der er, medmindre man har ganske små
krav.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-06-03 19:43

On Fri, 6 Jun 2003 20:38:10 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Det er der vel næppe nogen ADSL'er der er, medmindre man har ganske små
>krav.

... hvilket så er grunden til at der er en del ns'er kørende hos
brugere, der er koblet op gennem forskellige udbydere.

Jeg har ved løbende brug ikke oplevet problemer. Umiddelbart
forekommer gratisdns lige så robust som diverse udbyderes setup (og i
nogle tilfælde "desværre" mere robust).

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-06-03 19:49

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse
> .. hvilket så er grunden til at der er en del ns'er kørende hos
> brugere, der er koblet op gennem forskellige udbydere.

Der er oppetid jo heller ikke et ultimativt krav.

> Jeg har ved løbende brug ikke oplevet problemer.

Nej, det er der mange der ikke har.

> Umiddelbart
> forekommer gratisdns lige så robust som diverse udbyderes setup (og i
> nogle tilfælde "desværre" mere robust).

Der er det jo også ligegyldigt om 10% af deltagerne er offline i snit.

Ville du honestly bruge ADSL til noget forretningskritisk?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-06-03 21:01

On Fri, 6 Jun 2003 20:49:12 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Der er det jo også ligegyldigt om 10% af deltagerne er offline i snit.
>
>Ville du honestly bruge ADSL til noget forretningskritisk?

Dit spørgsmål er så generisk, at et ja/nej-svar ikke giver nogen
mening. Det lægger sig op af "universielle sandheder" i stil med "ADSL
bør ikke bruges systemkritisk". I stedet for blot at fremlægge det så
simpelt, bør man forholde sig til det konkrete tilfælde.

Hvis vi taler om "forretningskritisk" i ordets værste forstand, så
nej. Men så ville jeg heller ikke nøjes med en rigtig fastlinje med
serviceaftale og SLA hos en udbyder.

Til et "semiprofessionelt setup" (for brede værdier af dette) ville
jeg ikke være så bekymret for at bruge gratisdns. Her vil svaret på
dit spørgsmål være, at jeg i flere tilfælde vil betragte gratisdns'
setup mere fejltolerant end diverse udbyderes.

Dertil kan det selvfølgelig være et spørgsmål om budget, forholdet
mellem tid og penge, samt kompetence i forvejen.

(ved det sidste semiprofessionelle projekt, jeg var involveret i, der
krævede en ekstern dns-udbyder, der gav os mulighed for at rette
dns-informationer online, faldt valget på pil.dk)

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-06-03 11:38

> Til et "semiprofessionelt setup" (for brede værdier af dette) ville
> jeg ikke være så bekymret for at bruge gratisdns.

Pga den dårlige quotning troede jeg Martin Stender spurgte om ADSL kunne
bruges til semipro sites, ikke gratisdns.dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-03 21:11

On Fri, 06 Jun 2003 20:42:57 +0200, Peter Brodersen wrote:

> .. hvilket så er grunden til at der er en del ns'er kørende hos
> brugere, der er koblet op gennem forskellige udbydere.

jesper@freesbee:/home2/jesper> host -t ns gratisdns.dk
gratisdns.dk name server ns4.gratisdns.dk
gratisdns.dk name server auth02.ns.area51.dk
gratisdns.dk name server ns.area51.dk
gratisdns.dk name server ns1.gratisdns.dk
gratisdns.dk name server ns2.gratisdns.dk
gratisdns.dk name server ns3.gratisdns.dk

Disse er alle ADSL'er hos TDC, paanaer ns.area51.dk og ns3.gratisdns.dk
som sidder paa den *samme* CyberCity DSL linie.

Al respekt for det setup, det er ganske robust - men det kan goeres
bedre, og bliver det af nogen udbydere.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-06-03 22:10

On 06 Jun 2003 20:10:48 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Al respekt for det setup, det er ganske robust - men det kan goeres
>bedre, og bliver det af nogen udbydere.

Nye domæner bliver tilsyneladende også oprettet med ns5.gratisdns.dk
som ns - det hjælper lidt på spredningen (omend vi her vist er ude
over almindelig ADSL-hosting lige præcis det tilfælde).

Men ja, det kunne være bedre, hvis det var spredt endnu mere ud.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-06-03 15:57

Peter Brodersen wrote:

[ns5.gratisdns.dk]
> Men ja, det kunne være bedre, hvis det var spredt endnu mere ud.

(laver lidt backlogging, gad vide om nogen læser dette)

Ellers står det en frit at tilføje ns5.gratisdns.dk og redelegere
domænet så den bliver medtaget.

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : René Løweneck

Dato : 07-06-03 05:46

Hej Martin !

> "Martin Stender" <martin@stender.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er der vel næppe nogen ADSL'er der er, medmindre man har ganske små
> krav.

Hvad er kravene til et semipro site ?

Hvad er kravene til et pro site ?

Links til definitioner og kravsspecifikationer ?

René Løweneck

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-06-03 09:56

René Løweneck (rene@loweneck.dk) skrev:

> Hvad er kravene til et semipro site ?

Man søger de bedste løsninger under hensyn til pris/kvalitet.
F.eks. www.edbpriser.dk ?

> Hvad er kravene til et pro site ?

At det bare *skal* virke hele tiden.
Man søger de "bedste" løsninger stort set uanset pris.
F.eks. www.nordea.dk ?
Vi glemmer lige danske bank et øjeblik

> Links til definitioner og kravsspecifikationer ?

Der er ingen.
Med en smule snusfornuft kan man hurtigt selv vurdere/skelne.

Fra : René Løweneck

Dato : 07-06-03 13:07

Hej Peter !

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> Man søger de bedste løsninger under hensyn til pris/kvalitet.
> F.eks. www.edbpriser.dk ?
> At det bare *skal* virke hele tiden.

Jo, men er det ikke målet for alle sites ?
Jeg kan da ikke lige komme i tanke om nogen danske (eller andre for den sags
skyld) virksomheder, for hvem det er tvingende nødvendigt, at deres site
kører kontinuerligt (redundant). Og er der endeligt et reelt krav om
redundancy på sitet, spiller prisen ingen, absolut ingen rolle.

> Man søger de "bedste" løsninger stort set uanset pris.
> F.eks. www.nordea.dk ?
> Vi glemmer lige danske bank et øjeblik

Hvorfor det ?
Der lader til at være en stigende tendens til, at blande æbler og
appelsiner. Der var en fejl i Den Danske Banks Backupsystem, ikke på deres
site. Og når vi snakker sites i relation til denne tråd, er der tale om
websites.
Ikke at forveksle med W2K organizational sites, som udemærket kunne være
flere interoperative afdelinger i flere lande. Dels er det OT her i gruppen,
dels er der lige så stor forskel på de 2 typer sites, som der er på dag og
nat (eller,- æbler og appelsiner).

> Der er ingen.

Nej, det mener jeg nemlig heller ikke at der er.

> Med en smule snusfornuft kan man hurtigt selv vurdere/skelne.

Jeg kunne ikke være mere enig med dig. Det lader desværre bare til, at der i
de forskellige grupper er en udbredt tankegang om, - at
kravsspecifikationene er omvendt proportional med prisen

> Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
> http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk
> *Man kan da ikke tage anonyme brugere seriøst*

Igen, jeg er helt enig med dig )

René Løweneck
ITA-Web - CNE - MCP - MCSA

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-06-03 13:43

> [...]

> den sags skyld) virksomheder, for hvem det er tvingende nødvendigt,
> at deres site kører kontinuerligt (redundant).

Det er et relativt spørgsmål IMO.

Nedetid kan give ganske betydelige omkostninger forbundet med tabte
ordrer, manglende udnyttelse af produktionskapacitet med deraf følgende
flaskehalsproblemer m.v.

F.eks. store integrerede internet+extranet+intranet løsninger.

At det var DB's backup system (eller hvad det nu var) der fejlede
bevirkede jo, at deres www internet bank ikke fungerede optimalt.
Prisen blev høj både i kroner og image, og jeg er sikker på, at DB
direktion efter dette har søgt efter bedre mission critical løsninger.
I DB tilfældet syntes jeg at man er nødt til at kigge på hele "systemet"
som sådan.
Det bagved liggende system er også en del af "www systemet" IMO.

PS. Lidt misvisende subject efterhånden.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-06-03 22:38

Fischer & Døssing skrev Lørdag den 7. juni 2003 14:42 i
> [...]

> direktion efter dette har søgt efter bedre mission critical
> løsninger. I DB tilfældet syntes jeg at man er nødt til at kigge på

Sitet er måske kun selve det der er direkte tilgængligt via HTTP, men

> Det bagved liggende system er også en del af "www systemet" IMO.

Så snart HTTP systemmet går ned, hvis det bagved liggende system (her
DB's backup system) går ned, så skal vi have det med også. Helt enig.

Ivar Madsen

Fra : René Løweneck

Dato : 07-06-03 05:43

Hej Martin !

"Martin Stender" <martin@stender.com> skrev i en meddelelse
> Er det stabilt nok til et par semipro sites?

Hvad er et semipro site ?

René Løweneck
www.loweneck.dk
Indvånere af transparante domiciler bør ikke udføre ballistiske
eksperimenter med objekter af geologisk oprindelse.

Fra : Martin Stender

Dato : 07-06-03 16:29

Når jeg siger semi-pro, så mener jeg f.eks. vores 'balle-orkester'
www.wannabeatles.dk, hvor vi betaler google (adwords) for at linke til
sitet. Jeg hoster det selv (med den potentielle ustabilitet der måtte være i
det), men selvfølgelig skal det helst være oppe altid - men igen, hvis det
smutter et par timer i ny og næ, er det ok. Det er jo noget andet med f.eks.
amazon ...

Mvh
Martin

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-06-03 17:40

Martin Stender skrev Fredag den 6. juni 2003 16:12 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Nej, det er også gået op for mig. Så der må redelegeres ... nogle
> gode, ikke for dyre, forslag?

Du får det ikke billiger end gratisdns.dk, som jeg dog ikke kender.

> (Og for lige at skære det ud i pap, hvis jeg var utydelig:
> Jeg kan altså godt sætte en separat ip for både www, ftp og mail.)

Det er bare ikke nok at du kan sætte

1 til www
1 til ftp
1 til mail, da du skal bruge noget der ligener dette. Bemærk de to MX
linier, hvor den ene (10) peger på en af A linierne, og den anden (20)
ikke på noget der er sat op på mit domæne's zone.

domæne.dk. 7200 A 1.2.3.4
domæne.dk. 7200 MX 10 mail.domæne.dk
domæne.dk. 7200 MX 20 backup-mx.post.tele.dk.
mail.domæne.dk. 7200 A 1.2.3.5
www.domæne.dk. 7200 A 1.2.3.6
ftp.domæne.dk. 7200 A 1.2.3.7

Der sker så det at en vil sende en mail til dig @ domæne.dk hans
mailklient sender så til den lokale mailserver, der slår @domæne.dk
op, og ser at den skal starte med MX 10 mail.domæne.dk, slår A op og
får IP'en 1.2.3.4 og kontakter denne på port 25. Der kommer så et svar
retur fra en ruter der betyder, beklager, du ahr ikke adgang til den
IP, den slår så op igen og får MX 20 backup-mx.post.tele.dk og slår så
den op og får A linien med dens IP, og får kontakt og sender mailen.
backup-mx.port.tele.dk chekker at domæne.dk har en IP som den tager
imod for, efter modtagelse, så sender den så til modtageren.

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-06-03 18:30

René Løweneck skrev Mandag den 2. juni 2003 17:52 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Ved du om man kan beholde sin nuværende IP adresse, på samme måde som
> når man flytter telefonnumre ?

Du vil have den IP du har hos din nuværende ADSL udbyder med over hos
din nye?

Det kan du ikke, IP'en er tildelt ISP'en, og råderetten til den tilhøre
denne. Hvis du er en *STOR* kunde, så kan du selv søge om IP'er hos
øhe ripe, og får du dem, så kan du tage dem med dig uanset hvilken ISP
du får din linie hos. (bemærk hvor jeg bruger ental, og flertal)

Ivar Madsen

Fra : Claus O

Dato : 02-06-03 18:39

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> wrote

> [...]
> øhe ripe, og får du dem, så kan du tage dem med dig uanset hvilken ISP
> du får din linie hos. (bemærk hvor jeg bruger ental, og flertal)

Alle firmaer/organisationer/etc. kan vel normalt købe i blokke,
er det af 4/6 stk. og hvis de kan dokumentere de har brug for flere
blokke, ja så kan de vel købe disse, så dette *STOR* mener
jeg er lidt misvisende her?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-06-03 19:23

Claus O skrev Mandag den 2. juni 2003 19:38 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Alle firmaer/organisationer/etc. kan vel normalt købe i blokke,
> er det af 4/6 stk.

Det er småkunder der går efter hyldevare.

> og hvis de kan dokumentere de har brug for flere
> blokke, ja så kan de vel købe disse, så dette STOR mener
> jeg er lidt misvisende her?

Jacob har allerede kommet med en god teknisk beskrivelse af det jeg
mente, men dem jeg havde i tankerne er de firmaer der har de støre
faste linier, alså sådan nogle som NovoNordisk, og den størelse.

Ivar Madsen

Fra : Andreas Jensen

Dato : 02-06-03 19:39

> Iøvrigt er det også rettet på
> http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp nu.

Tak skal du have - dejligt at have det på plads.

/Andreas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-06-03 18:49

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> writes:

> [...]
> er det af 4/6 stk. og hvis de kan dokumentere de har brug for flere
> blokke, ja så kan de vel købe disse, så dette *STOR* mener

Jo jo, men så får du bare en håndfuld adresser af din ISP. Hvis du vil
kunne tage disse adresser med mellem de forskellige udbydere skal du
køre eget BGP-setup. Er du heldig kan du få routet et /24 (256
adresser), hvis de ligger det rigtige sted i adresserummet, ellers
skal du vist op i et /20 (8192 adresser) før du ikke havner i diverse
filtre.

En typisk ADSL-router snakker slet ikke BGP, og en der gør koster
normalt en god sjat. Endvidere skal man have en masse bøvl med at
dokumentere at man skal bruge så mange adresser, og det er nok lidt
svært, hvis man er privatperson. Så det er vist en ret teoretisk
mulighed vi her snakker om.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you don't like the way I drive, stay off the sidewalk!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-06-03 21:55

martin@stender.com (Martin Stender) writes:

> Lige nu peger deres A-records på min ip - men hvordan skal A-record'en
> for mail sættes op i Tele2 regi?

Som den er nu. Du skal blot oprette en ekstra MX-record.

--
Jacob - www.bunk.cc
Not everything worth doing is worth doing well.