/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Router til ADSL
Fra : [SANTA]-Strifer


Dato : 27-05-03 10:58

Hej NG

Er der nogen her der kan anbefale en router til en 1024/256 Kbit ADSL
forbindelse? En der er til at betale for os dødelige

Jeg har i dag en Speedstream 2601 og den virker da, men jeg syntes at
løbe ind i nogle begrænsninger bla. med forwarding af porte.
På LAN siden står et par servere som kører div. services (www, ftp, ssh
m.m.). Dessuden er det ikke just den mest roste router her på nettet!!
Kunne måske tyde på at det ikke er det bedste produkt??

Jeg overvejer iøvrigt at opgradere min ADSL til 2048/512 Kbit (flyt fra
TDC til Tele2).

Håber nogen har et fornuftigt!

Hilsen

John

P.S. Beklager hvis jeg kom dig i forkøbet René


 
 
jens (27-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 27-05-03 11:43


"[SANTA]-Strifer" <strifer@santaclan.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed336ab$0$24631$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Er der nogen her der kan anbefale en router til en 1024/256 Kbit ADSL
> forbindelse? En der er til at betale for os dødelige
>
En hvilken som helst med undtagelse af nogle ganske fa som ikke er ret gode.

Hvilken styring onskes ?
Hvilket forbrug skal trakkes ?

Mvh Jens



Jesper G. Poulsen (27-05-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 27-05-03 19:04

In dk.edb.netvaerk, [SANTA]-Strifer <strifer@santaclan.dk> says...
> Er der nogen her der kan anbefale en router til en 1024/256 Kbit ADSL
> forbindelse? En der er til at betale for os dødelige

Kig efter den flotteste i prisklassen 500,- eller sæt en sammen af en
gammel PC, to netkort og en Linux-distro. Min kostede en flad 50'er.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

jens (27-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 27-05-03 19:52


"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

>
> Kig efter den flotteste i prisklassen 500,

Hihi, det er ikke helt fokert.........

- eller sæt en sammen af en
> gammel PC, to netkort og en Linux-distro. Min kostede en flad 50'er.
>
Hvilken Linux skal man i såfald starte med.
Jeg har ingen kendskab til den verden overhovedet.

Jeg skal bruge noget med Qos, og noget trafikovervågning.

(til 5 www sider og en cs server, som kommer på en w2k proSp3.....)

Mvh Jens



Carsten Holck (27-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 27-05-03 22:16

jens wrote:
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
>
>>
>> Kig efter den flotteste i prisklassen 500,
>
> Hihi, det er ikke helt fokert.........
>
> - eller sæt en sammen af en
>> gammel PC, to netkort og en Linux-distro. Min kostede en flad 50'er.
>>
> Hvilken Linux skal man i såfald starte med.

Hvis det skal være nemt - så prøv med en www.smoothwall.org, hent en iso,
boot på den og du er kørende efter ca 10 min
Konfiguration er webbaseret

assist i news:alt.os.linux.smoothwall


Eller IPcop kan svjv også bruges

/carsten



WR (28-05-2003)
Kommentar
Fra : WR


Dato : 28-05-03 12:26

Lyder som den helt rigtige løsning til mig...
Jeg har nu prøvet med 2 forskellige routere og jeg er stadig ikke tilfreds..

Men, kan computeren stadig bruges til andet??

Jeg mener jeg har alligevel en computer stående og køre som FTP server.
Hvis den så samtiddig kunne bruges som Router/Firewall ville det være helt
perfekt.

Synes bare ikke jeg kunne se det på SmoothWall´s Hjemmeside...

Så håber en med erfaring kan give et svar..

Hilsen Jan.

> > - eller sæt en sammen af en
> >> gammel PC, to netkort og en Linux-distro. Min kostede en flad 50'er.
> >>
> > Hvilken Linux skal man i såfald starte med.
>
> Hvis det skal være nemt - så prøv med en www.smoothwall.org, hent en iso,
> boot på den og du er kørende efter ca 10 min
> Konfiguration er webbaseret
>
> assist i news:alt.os.linux.smoothwall
>
>
> Eller IPcop kan svjv også bruges
>
> /carsten
>
>



jens (28-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 28-05-03 12:49


"WR" <wrSLET@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed49cba$0$97196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeg har nu prøvet med 2 forskellige routere og jeg er stadig ikke
tilfreds..
>
Hvilke ?
Hvad er ikke godt nok ?

Mvh Jens



WR (28-05-2003)
Kommentar
Fra : WR


Dato : 28-05-03 13:26

D-Link 704 den blokerede interneteet efter ca. 5 timer,
så købte jeg en billig ACElink Broadband Router.. Den virker godt nok men
skal resettes hver gang en ny maskine tilsluttes.. Før for den ikke tildelt
en ip Adresse af den indbyggede DHCP server.


"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
news:bb27mv$1ri4$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "WR" <wrSLET@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ed49cba$0$97196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Jeg har nu prøvet med 2 forskellige routere og jeg er stadig ikke
> tilfreds..
> >
> Hvilke ?
> Hvad er ikke godt nok ?
>
> Mvh Jens
>
>



jens (28-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 28-05-03 13:45


"WR" <wrSLET@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed4aadd$0$97260$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> D-Link 704 den blokerede interneteet efter ca. 5 timer,
> så købte jeg en billig ACElink Broadband Router.. Den virker godt nok men
> skal resettes hver gang en ny maskine tilsluttes.. Før for den ikke
tildelt
> en ip Adresse af den indbyggede DHCP server.
>
Lyder umiddelbart lidt underligt....
(ikke det med Dlinken, den har jeg opgivet at finde en mening i.....)

Men kan du ikke via browseren fortælle routeren at der er en pc ?

Der må være noget som gør...... det er ikke en w98 maskine vel ?

Mvh Jens



WR (28-05-2003)
Kommentar
Fra : WR


Dato : 28-05-03 13:58


Jo, man kan resette den via en af de pcer der allerede har fået tildelt en
ip..
Men det er ikke kun nye maskiner...

Hvis en maskine har været slukket i længere tid på netværket, skal routeren
resettes
før den virker igen.. Og før den er registreret af routeren kan man ikke
komme ind i opsætningen af routeren..

Alle maskiner kører XP. Prof.

Nu i sidste uge opdaterede jeg Firmwaren i routeren..

Det hjalp ikke på problemet..

> Lyder umiddelbart lidt underligt....
> (ikke det med Dlinken, den har jeg opgivet at finde en mening i.....)
>
> Men kan du ikke via browseren fortælle routeren at der er en pc ?
>
> Der må være noget som gør...... det er ikke en w98 maskine vel ?
>
> Mvh Jens
>
>



jens (28-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 28-05-03 14:03


"WR" <wrSLET@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed4b24d$0$97252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jo, man kan resette den via en af de pcer der allerede har fået tildelt en
> ip..
> Men det er ikke kun nye maskiner...
>
> Hvis en maskine har været slukket i længere tid på netværket, skal
routeren
> resettes
> før den virker igen.. Og før den er registreret af routeren kan man ikke
> komme ind i opsætningen af routeren..
>
> Alle maskiner kører XP. Prof.

Ok.

> Nu i sidste uge opdaterede jeg Firmwaren i routeren..
>
> Det hjalp ikke på problemet..

Der er en indstilling der hedder noget i retning af "mac control".

Hvis den er enablet får du det problem da en dhcp lease udløber efter (ofte)
8 dage eller mindre.

Og så kan du ikke konecte med en "fremmed" mac adresse som din i lang tid
slukkede pc jo er.

Mvh Jens



WR (28-05-2003)
Kommentar
Fra : WR


Dato : 28-05-03 14:07

Mac Kontrol & firewall slået fra og i DHCP serveren er ip adresserne sat til
"Last Forever".
"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
news:bb2c2v$2086$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "WR" <wrSLET@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ed4b24d$0$97252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > Jo, man kan resette den via en af de pcer der allerede har fået tildelt
en
> > ip..
> > Men det er ikke kun nye maskiner...
> >
> > Hvis en maskine har været slukket i længere tid på netværket, skal
> routeren
> > resettes
> > før den virker igen.. Og før den er registreret af routeren kan man ikke
> > komme ind i opsætningen af routeren..
> >
> > Alle maskiner kører XP. Prof.
>
> Ok.
>
> > Nu i sidste uge opdaterede jeg Firmwaren i routeren..
> >
> > Det hjalp ikke på problemet..
>
> Der er en indstilling der hedder noget i retning af "mac control".
>
> Hvis den er enablet får du det problem da en dhcp lease udløber efter
(ofte)
> 8 dage eller mindre.
>
> Og så kan du ikke konecte med en "fremmed" mac adresse som din i lang tid
> slukkede pc jo er.
>
> Mvh Jens
>
>



jens (28-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 28-05-03 14:13


"WR" <wrSLET@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed4b493$0$97200$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Mac Kontrol & firewall slået fra og i DHCP serveren er ip adresserne sat
til

Ok, var der noget med noget trådløst også ?
kører signalet gennem en AP eller ?

Mvh Jens

Ps: gider du ikke skrive under det som du citerer/svarer på og klippe det
væk som ikke behøves.
Det er jeg så vant til




WR (28-05-2003)
Kommentar
Fra : WR


Dato : 28-05-03 14:26

> Ok, var der noget med noget trådløst også ?
> kører signalet gennem en AP eller ?

Ja, jeg har en trådløst accesspoint sat til en af de fire porte i den
indbyggede switch i routeren, men det gør ingen forskel om det er sat til
eller fra.. 2 af de andre porte bliver konverteret til fiber (Går gennem
jorden til værksteddet og gæstehuset) Den sidste port er sat til en 16P
Switch til Droppene i selve huset. Men om noget af det tages fra ændre ikke
på problemet.





jens (28-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 28-05-03 14:41


"WR" <wrSLET@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed4b903$0$97247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

< Men om noget af det tages fra ændre ikke
> på problemet.
>

Ok, en fejl i den router så....

Mvh jens



WR (28-05-2003)
Kommentar
Fra : WR


Dato : 28-05-03 15:05

Jep...

Men jeg har alligevel er server stående der kører hele tiden...

Og ideen var at bruge den som DHCP server...
Har bare ingen erfaring med det...





jens (28-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 28-05-03 15:33


"WR" <wrSLET@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed4c22d$0$97177$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jep...
>
> Men jeg har alligevel er server stående der kører hele tiden...
>
> Og ideen var at bruge den som DHCP server...
> Har bare ingen erfaring med det...
>
Du kan jo bruge alt fra en w2k og op........

Eller jeg så lige noget om at Trendnet sælger en router til 383 kr det er
noget af de billigste jeg har set da.

Man skal jo passe lidt på.......
Feks har jeg for sjov forsøgt med en DC til at være dns, dhcp, fil, og
altmuligt andet server.....

Det virker også, men det tager en fuldtidsansættelse på weekend hold at hole
det kørende med et par pilfingerjuniorer i huset.

Der er trods alt kun 3 .... tre brugs maskiner at holde styr på her.

Jeg bruger nu en Level One fbr 1403tx som dhcp og router, den cykler bare
afsted og har så en printserver også, rart.(900kr)
Og den er den flotteste model jeg har set
(og en brugbar log over besøgte domæner, og af hvem de er besøgt)

Mvh Jens



jens (28-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 28-05-03 15:40


"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
news:bb2haq$j6k$1@news.net.uni-c.dk...
>
> >
> > Og ideen var at bruge den som DHCP server...
> > Har bare ingen erfaring med det...

Hvilket OS ?

> Du kan jo bruge alt fra en w2k og op........

Det betyder ikke at linux ikke dur jo )

Mvh Jens



WR (28-05-2003)
Kommentar
Fra : WR


Dato : 28-05-03 16:08



> Du kan jo bruge alt fra en w2k og op........

Nu kører min server også WinXP pro.
Kender du til hvordan man fåre den til at "lege" dhcp server?
Altså så man kan tilslutte en computer uden at skulle køre guiden netværks
konfig hver gang..

Og så skulle jeg også helst have en firewall mulighed... så man ikke skal ha
firewalls (software) installeret på alle maskiner..


> Eller jeg så lige noget om at Trendnet sælger en router til 383 kr det
er
> noget af de billigste jeg har set da.
>
Jeg tror mere på en #com og dem kan man få for ca. 550.. Det bliver nok
sådan en
hvis jeg ikke kan finde ud af at bruge min server....



jens (28-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 28-05-03 16:19


"WR" <wrSLET@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed4d0c8$0$97162$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
> > Du kan jo bruge alt fra en w2k og op........
>
> Nu kører min server også WinXP pro.
> Kender du til hvordan man fåre den til at "lege" dhcp server?
> Altså så man kan tilslutte en computer uden at skulle køre guiden netværks
> konfig hver gang..

Jae,, det mener jeg da...

> Og så skulle jeg også helst have en firewall mulighed... så man ikke skal
ha
> firewalls (software) installeret på alle maskiner..

Det fordrer jo at du deler nettet gennem den server, så kan Zonealarm
bruges.
Til ZA findes der en ret overskuelig logfilreader.
Søg efter ...... den er væk lige nu.

> Jeg tror mere på en #com og dem kan man få for ca. 550.. Det bliver nok
> sådan en
> hvis jeg ikke kan finde ud af at bruge min server....

3com har jeg hørt noget om har et problem med bestemte ikke 3com netkort, om
det har noget alvorligt på sig ved jeg ikke.

Med hensyn til dhcp og xp, i netværkstedders egenskaber opretter du en ny
forbindelse, vælg avanceret- indgående forbindelse.

Og bare sig ok hele vejen igennem, det er lettere at se hvad det er den vil
vide når den er lavet.

Mvh Jens



Carsten Holck (28-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 28-05-03 21:20

WR wrote:
> Lyder som den helt rigtige løsning til mig...
> Jeg har nu prøvet med 2 forskellige routere og jeg er stadig ikke
> tilfreds..
>
> Men, kan computeren stadig bruges til andet??
>
> Jeg mener jeg har alligevel en computer stående og køre som FTP
> server. Hvis den så samtiddig kunne bruges som Router/Firewall ville
> det være helt perfekt.
>
> Synes bare ikke jeg kunne se det på SmoothWall´s Hjemmeside...
>
Nej ( det korte svar), holdningen hos smoothwall teamet er helt klar: Hvis
man vil køre en firewall, bør den ikke køre noget som helst andet. Hver
eneste applikation der kører, er med til at kompromitere sikkerheden ( det
er det man kalder MEGA paranoia mode), så derfor finder du nok ikke mange
FW's der understøtter at man kører alle mulige forskellige
(sikkerhedsmæssigt) underlige programmer.
Og så til det lange svar, Ja selvfølgelig kan den det - men du bliver nok
nød til selv at finde ud af hvordan, og det kan være lidt langhåret, da en
FW system typisk ikke har mere installeret end absolut nødvendigt ( ingen
compiler, minimun biblioteker etc.).
Den anden vej er at installere et std RedHat/Mandrake/debian/whatever system
med det hele og derefter lukke af for alt du ikke vil bruge/har
behovfor/udgør en sikkerhedsrisiko (det er det man kan kalde minimum
paranoia mode - eller det går nok mode

men god fornøjelse
/carsten



Calle. (28-05-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 28-05-03 11:57

jens wrote:
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
>
>>
>> Kig efter den flotteste i prisklassen 500,
>
> Hihi, det er ikke helt fokert.........
>
> - eller sæt en sammen af en
>> gammel PC, to netkort og en Linux-distro. Min kostede en flad 50'er.
>>
> Hvilken Linux skal man i såfald starte med.
> Jeg har ingen kendskab til den verden overhovedet.
>
Gnatbox light, som endda kan køre på en 386. da for man et
windowsprogram, hvor man laver grundopsætningen på en anden PC. derefter
laver programmet så en Linux diskette man sætter i den PC man vil bruge
som router/firewall/overvågning. Den har alle tænkelige faciliteter, og
er freeware

PS. husk på at en PC som router bruger noget mere strøm end en alm.
router, og så larmer den lidt mere
--
Calle



jens (28-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 28-05-03 12:09


"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed49625$0$48900$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> jens wrote:
> > "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> >
> >>
> >> Kig efter den flotteste i prisklassen 500,
> >
> > Hihi, det er ikke helt fokert.........
> >
> > - eller sæt en sammen af en
> >> gammel PC, to netkort og en Linux-distro. Min kostede en flad 50'er.
> >>
> > Hvilken Linux skal man i såfald starte med.
> > Jeg har ingen kendskab til den verden overhovedet.
> >
> Gnatbox light, som endda kan køre på en 386. da for man et
> windowsprogram, hvor man laver grundopsætningen på en anden PC. derefter
> laver programmet så en Linux diskette man sætter i den PC man vil bruge
> som router/firewall/overvågning. Den har alle tænkelige faciliteter, og
> er freeware
>
> PS. husk på at en PC som router bruger noget mere strøm end en alm.
> router, og så larmer den lidt mere

Jeg har en stor garage med 380volt til formålet

Det med meget mere strøm er jo en relativ sag, en pc uden cd ekstra disce
eller skærm kan jo ikke bruge så meget...................hehe
(ca1200kr om året vil jeg tro)

Nej, det er klart at vil man lege med it, så koster det.
Men hvilken hobby gør ikke det ?

Man kan så se på hvor længe en linux kan køre på det strøm man kan få for en
router/switch med qos og andre funktioner...........(uhauha)

Mvh Jens



Calle. (28-05-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 28-05-03 12:17

jens wrote:
> "Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ed49625$0$48900$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> jens wrote:
>>> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en
>>> meddelelse
>>>
>>>>
>>>> Kig efter den flotteste i prisklassen 500,
>>>
>>> Hihi, det er ikke helt fokert.........
>>>
>>> - eller sæt en sammen af en
>>>> gammel PC, to netkort og en Linux-distro. Min kostede en flad
>>>> 50'er.
>>>>
>>> Hvilken Linux skal man i såfald starte med.
>>> Jeg har ingen kendskab til den verden overhovedet.
>>>
>> Gnatbox light, som endda kan køre på en 386. da for man et
>> windowsprogram, hvor man laver grundopsætningen på en anden PC.
>> derefter laver programmet så en Linux diskette man sætter i den PC
>> man vil bruge som router/firewall/overvågning. Den har alle
>> tænkelige faciliteter, og er freeware
>>
>> PS. husk på at en PC som router bruger noget mere strøm end en alm.
>> router, og så larmer den lidt mere
>
> Jeg har en stor garage med 380volt til formålet
>
> Det med meget mere strøm er jo en relativ sag, en pc uden cd ekstra
> disce eller skærm kan jo ikke bruge så meget...................hehe
> (ca1200kr om året vil jeg tro)
>
> Nej, det er klart at vil man lege med it, så koster det.
> Men hvilken hobby gør ikke det ?
>
> Man kan så se på hvor længe en linux kan køre på det strøm man kan få
> for en router/switch med qos og andre funktioner...........(uhauha)
>
Ja, jeg er da helt enige, men der er jo også nogle der har PCen i
stuen/soveværelset osv. da er det da trælst at skulle høre på en
PC-blæser. Selvfølgelig kan man så lave en støjdæmpning.
--
Calle



Jesper G. Poulsen (29-05-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 29-05-03 07:22

In dk.edb.netvaerk, Calle. <Calle@fjernjyde.dk> says...
> PC-blæser. Selvfølgelig kan man så lave en støjdæmpning.

Man kan bruge hardware der ikke kræver aktiv køling, samt flå blæseren
ud af PSU.

Hvis det ikke er nok, så gør den sig glimrende i bunden af klædeskabet.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Jesper G. Poulsen (29-05-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 29-05-03 07:20

In dk.edb.netvaerk, Calle. <Calle@fjernjyde.dk> says...
> PS. husk på at en PC som router bruger noget mere strøm end en alm.
> router, og så larmer den lidt mere

Min siger ikke en lyd. Den har _ingen_ bevægelige dele udover det
floppy-drev den booter på. Bruger LRP.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

[SANTA]-Strifer (29-05-2003)
Kommentar
Fra : [SANTA]-Strifer


Dato : 29-05-03 20:10


"[SANTA]-Strifer" <strifer@santaclan.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed336ab$0$24631$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Er der nogen her der kan anbefale en router til en 1024/256 Kbit ADSL
> forbindelse? En der er til at betale for os dødelige
>
Jeg fik et (syntes jeg selv) godt tilbud pa en Linksys og har derfor valgt
sadan en.
Jeg havde iovrigt selv overvejet linux gatwayen inden jeg startede denne
trad, men syntes det strommasigt var for dyrt!!

John



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste