|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvilke muligheder har jeg i denne situatio~ Fra : Peter
 | 
 Dato :  25-05-03 11:08
 | 
 |  | Hej!
 
 Hvilke muligheder har jeg i denne situation?
 Resume: Jeg har lige købt og fået monteret et bilnavigationssystem. Inden
 købet havde jeg fået det demonstreret og i den forbindelse stillet "en
 masse" spørgsmål" for ikke at købe "katten i sækken".
 Der er 2 problemer i situationen:
 1) Forretningen havde en model "som havde været monteret i et rack i
 butikken i 14 dage" ellers som ny! - Jeg "opdager" (dagen efter købet) at en
 af betjeningsknapperne er meget slap og løs i det. Svarer ikke til
 ovennævnte "beskrivelse". Da jeg efter monteringen spurgte efter manualen og
 noget tilbehør, kunne man "ikke lige finde det", men skulle nok eftersende
 det når det var "dukket op"! - Jeg mener at det tyder på at det nok har
 været monteret i en af firmabilerne og nu kan der en kunde som ville købe
 den, så var det med at "få den skudt af"!. En ny model er nemlig lige om
 hjørnet.
 2) Selv produktet lever ikke op til mine forventninger på flere punkter.
 Bl.a. står der i brochuren, at der er dansk menu (Ingen adresser er med
 ø,æ,å!) Hvis man kan indtaste et bestemmelsessted skal man som det første
 skrive byens navn. Jeg ville til Marslev. Den findes ikke! Efter en del
 forsøg prøvede jeg at finde en adresse i Langeskov "dukkede" Marslev Byvej
 op! Mærkeligt! - Jeg har lavet flere tests med indstillingen "Hurtigste
 rute" og alligevel kan jeg ved at lave om på ruten, gøre turen både
 hurtigere (3 - 10 min. mindre) og kortere (3 - 7 km. kortere) Yderligere en
 masse forkerte rute-kommentarer fra den "indbyggede" talestemme. Alt i alt
 en meget negativ "oplevelse". Ovennævnte er ting som ikke kunne "afprøves" i
 forvejen i forretningen, men selvfølgelig kun "i marken".
 Anlæget går for at være "prof". Prisen er 12.000 kr. Hvilke muligheder har
 jeg i denne situation.
 
 
 m.v.h.
 
 Peter, Odense
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tommy Fer (25-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Fer
 | 
 Dato :  25-05-03 13:29
 | 
 |  | 
 > 2) Selv produktet lever ikke op til mine forventninger på flere punkter.
 > Bl.a. står der i brochuren, at der er dansk menu (Ingen adresser er med
 > ø,æ,å!) Hvis man kan indtaste et bestemmelsessted skal man som det første
 > skrive byens navn. Jeg ville til Marslev. Den findes ikke! Efter en del
 > forsøg prøvede jeg at finde en adresse i Langeskov "dukkede" Marslev Byvej
 > op! Mærkeligt! - Jeg har lavet flere tests med indstillingen "Hurtigste
 > rute" og alligevel kan jeg ved at lave om på ruten, gøre turen både
 > hurtigere (3 - 10 min. mindre) og kortere (3 - 7 km. kortere) Yderligere
 en
 > masse forkerte rute-kommentarer fra den "indbyggede" talestemme. Alt i alt
 > en meget negativ "oplevelse". Ovennævnte er ting som ikke kunne "afprøves"
 i
 > forvejen i forretningen, men selvfølgelig kun "i marken".
 > Anlæget går for at være "prof". Prisen er 12.000 kr. Hvilke muligheder har
 > jeg i denne situation.
 >
 
 Kunne lyde som et VDO system, men klart dette er uafklaret når du ikke har
 manual.
 
 Dumt nok er adressene sorteret efter kommune.Problemet kommer så i at det er
 postnumre ikke... SUK
 
 Når men hvis den er opdateret til en nyere version vil du i bynavn kunne
 trykke på "space" hvorefter der kommer en stjerne.
 
 Nu har du hele landet som område. så kan man somregel finde det meste.
 Eftervejnavn laver man et komma og skriver sted eller bynavn.
 
 mvh Tommy Fer
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tommy Fer (25-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Fer
 | 
 Dato :  25-05-03 13:31
 | 
 |  | 
 "Tommy Fer" <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> skrev i en meddelelse
 news:BG2Aa.15079$YZ6.503140@news010.worldonline.dk...
 >
 > > 2) Selv produktet lever ikke op til mine forventninger på flere punkter.
 > > Bl.a. står der i brochuren, at der er dansk menu (Ingen adresser er med
 > > ø,æ,å!) Hvis man kan indtaste et bestemmelsessted skal man som det
 første
 > > skrive byens navn. Jeg ville til Marslev. Den findes ikke! Efter en del
 > > forsøg prøvede jeg at finde en adresse i Langeskov "dukkede" Marslev
 Byvej
 > > op! Mærkeligt! - Jeg har lavet flere tests med indstillingen "Hurtigste
 > > rute" og alligevel kan jeg ved at lave om på ruten, gøre turen både
 > > hurtigere (3 - 10 min. mindre) og kortere (3 - 7 km. kortere) Yderligere
 > en
 
 Hmm, hurtigst rute er på VDO systemet det der burde hedde storevej. og
 kortest burde være småveje
 
 
 > > masse forkerte rute-kommentarer fra den "indbyggede" talestemme. Alt i
 alt
 > > en meget negativ "oplevelse". Ovennævnte er ting som ikke kunne
 "afprøves"
 
 Det lyder dog ikke som VDO.
 
 mvh Tommy Fer
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter (25-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  25-05-03 14:10
 | 
 |  | 
 
            Hej Tommy.
 Mange tak for dine "tekniske kommentarer". Jeg havde nok forventet noget
 andet nu da NG hedder: dk.videnskab.jura    Det med "hvilke muligheder har
 jeg i denne situation" var egentlig tænkt som "hvordan slipper jeg af med
 problemet" (fortrydelsesret o.s.v.) sådan at jeg forhåbentlig kan få mine
 penge igen! - Hvordan er man stillet med et produkt man ikke på forhånd
 kender i alle detaljer (produktansvaret) og hvor svaghederne først bliver
 kendt efter købet?
 m.v.h. -  Peter Toft
 Alletiders Morgenmusik.
 Danmarks største repertoire!
 Rød løber og flag medbringes!
www.morgenmusikken.dk kontakt@morgenmusikken.dk
 "Tommy Fer" <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> skrev i en meddelelse
 news:hI2Aa.15080$YZ6.503236@news010.worldonline.dk...
 >
 > "Tommy Fer" <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> skrev i en meddelelse
 > news:BG2Aa.15079$YZ6.503140@news010.worldonline.dk...
 > >
 > > > 2) Selv produktet lever ikke op til mine forventninger på flere
 punkter.
 > > > Bl.a. står der i brochuren, at der er dansk menu (Ingen adresser er
 med
 > > > ø,æ,å!) Hvis man kan indtaste et bestemmelsessted skal man som det
 > første
 > > > skrive byens navn. Jeg ville til Marslev. Den findes ikke! Efter en
 del
 > > > forsøg prøvede jeg at finde en adresse i Langeskov "dukkede" Marslev
 > Byvej
 > > > op! Mærkeligt! - Jeg har lavet flere tests med indstillingen
 "Hurtigste
 > > > rute" og alligevel kan jeg ved at lave om på ruten, gøre turen både
 > > > hurtigere (3 - 10 min. mindre) og kortere (3 - 7 km. kortere)
 Yderligere
 > > en
 >
 > Hmm, hurtigst rute er på VDO systemet det der burde hedde storevej. og
 > kortest burde være småveje
 >
 >
 > > > masse forkerte rute-kommentarer fra den "indbyggede" talestemme. Alt i
 > alt
 > > > en meget negativ "oplevelse". Ovennævnte er ting som ikke kunne
 > "afprøves"
 >
 > Det lyder dog ikke som VDO.
 >
 > mvh Tommy Fer
 >
 >
            
             |  |  | 
    Hans Kjaergaard (25-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  25-05-03 15:51
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 25 May 2003 15:09:50 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:
 >Hej Tommy.
 >
 >Mange tak for dine "tekniske kommentarer". Jeg havde nok forventet noget
 >andet nu da NG hedder: dk.videnskab.jura    Det kunne vel tænkes at produktet ikke lever op til dine forventninger
 fordi du ikke forstår at bruge det (Den manglende manual), Det er
 måske det Tommy forsøger at hjælpe dig med ?
 >Det med "hvilke muligheder har
 >jeg i denne situation" var egentlig tænkt som "hvordan slipper jeg af med
 >problemet" (fortrydelsesret o.s.v.) sådan at jeg forhåbentlig kan få mine
 >penge igen!
 Dit problem er "en løs knap", "manglende manual & tilbehør" og
 "Betjeningen af dyret er ikke så nem, enkel og logisk, som du ønsker".
 De 2 første burde ikke være moget problem at få løst, det tager nok
 nogle dage så burde det være klaret. Det sidste problem bliver måske
 også løst når du har manualen til din rådighed ?
 >Hvordan er man stillet med et produkt man ikke på forhånd
 >kender i alle detaljer (produktansvaret) og hvor svaghederne først bliver
 >kendt efter købet?
 For mig at se så har du vist forkøbt dig, og forsøger at finde en måde
 at komme ud af handlen på. Du må meget undskylde hvis det ikke er
 tilfældet, men det er det indtryk jeg får ved at læse dit indlæg.
 /Hans
            
             |  |  | 
     Peter (25-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  25-05-03 19:15
 | 
 |  | Hej Hans!
 
 > Det kunne vel tænkes at produktet ikke lever op til dine forventninger
 Korrekt.
 
 > fordi du ikke forstår at bruge det (Den manglende manual)
 Det er ikke et problem at finde ud af at betjene / bruge den, men manglerne
 som beskrevet i punkt: 2
 
 
 > Dit problem er "en løs knap", "manglende manual & tilbehør m.m."
 > De 2 første burde ikke være moget problem at få løst, det tager nok nogle
 dage så burde det være klaret.
 Det lyder jo helt beroligende. Hvordan tror / forestiller Du dig et ungt
 overfladisk firma "med smarte bemærkninger" klarer det på nogle få dage?
 
 > "Betjeningen af dyret er ikke så nem, enkel og logisk, som du ønsker".
 >Det sidste problem bliver måske også løst når du har manualen til din
 rådighed ?
 Se ovenfor - samme besvarelse
 
 > For mig at se så har du vist forkøbt dig,
 På ingen måde - Hvad mener Du egentlig med det? - Pris og kvalitet bør passe
 til hinanden.
 Jeg har nævnt nogle fejl / mangler (dog ikke alle, for det ikke skal virke
 trættende). Jeg  mener der er noget der hedder "bristede forhåbninger"
 
 >og forsøger at finde en måde at komme ud af handlen på. Du må meget
 undskylde hvis det ikke er tilfældet, men det er det indtryk jeg får ved at
 læse dit indlæg.
 Korrekt. Se ovenfor - bristede forhåbninger. Du behøver ikke at have det "på
 fornemmelsen". Det er hel klart det jeg skriver.
 
 I stedet for at fortælle mig "at det hele nok skal gå" så havde jeg en
 forventning om at man i denne NG, talte om jura, hvis man på en eller anden
 måde var kommet i klemme som forbruger, kunne få hjælp til at "kæmpe videre"
 mod "gumpetunge lidt for smarte forretningsindehavere" - Der er nok noget
 jeg har misforstået.
 
 m.v.h.
 
 Peter, Odense
 
 
 
 
 |  |  | 
      Hans Kjaergaard (25-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  25-05-03 19:44
 | 
 |  | On Sun, 25 May 2003 20:14:58 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:
 
 Jeg skal gøre det kort:
 Du har købt produktet, handlen er afsluttet.
 Henvend dig til sælger, og reklamer over de fejl/mangler du mener der
 er. Du kan prøve at få sælger til at give dig pengene tilbage, men han
 skal ikke.
 Derefter afventer du en "rigmelig" tid på at sælger afhjælper
 fejl/mangler.
 Hvis sælger ikke kan afhjælpe/anderkende fejl/mangler, har du mulighed
 for "afslag i pris", "ophævelse af handlen" (De muligheder købeloven
 nævner, som du nok har læst), men først herefter. Du har jo et problem
 hvis sælger ikke vil anderkende at der er tale om fejl/mangler.
 
 Hvis sælger kan få fjernet/afhjulpet fejl/mangler, så har du det
 produkt som du havde forventet. Og du har ikke grundlag for ophævelse
 af handlen.
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
       Bertel Lund Hansen (25-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  25-05-03 20:29
 | 
 |  | 
 
            Hans Kjaergaard skrev:
 >Du har købt produktet, handlen er afsluttet.
 >Henvend dig til sælger, og reklamer over de fejl/mangler du mener der
 >er.
 Godt råd.
 >Du kan prøve at få sælger til at give dig pengene tilbage, men han
 >skal ikke.
 Resten er ikke så brugbart. Hvis der er en mangel ved varen,
 træder Peters mangelsbeføjelser i kraft. Hvis der ikke er en
 mangel, gør de ikke, og i så fald er der ikke mere at gøre ved
 det - andet end evt. forhandle om en tilbagekøbspris.
 Men han skal henvende sig til firmaet og forklare hvad han mener
 der er galt. Først når han ved om firmaet kan anerkende hans
 klager som mangler ved varen, ved han hvordan han skal komme
 videre.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
       Jakob Nielsen (26-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Nielsen
 | 
 Dato :  26-05-03 06:28
 | 
 |  | > Du har købt produktet, handlen er afsluttet.
 
 Det er vel ikke i orden at man betaler ny pris for et produkt, og forventer
 at få et nyt, og det så viser sig at det har været brugt som en demomodel?
 Hvis man skal købe noget brugt, så må man forvente at det er billigere end
 ny pris.
 
 
 
 
 |  |  | 
      Bertel Lund Hansen (25-05-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  25-05-03 20:27
 | 
 |  | 
 
            Peter skrev:
 >I stedet for at fortælle mig "at det hele nok skal gå" så havde jeg en
 >forventning om at man i denne NG, talte om jura, hvis man på en eller anden
 >måde var kommet i klemme som forbruger
 Det er både rigtigt og forkert. Det er ikke en speciel
 forbrugergruppe. Hvis et firma har juridisk ret, så bliver det
 slået fast. Men juridiske forbrugerspørgsmål som dit er skam
 velkomne. Problemet er bare at det er svært ud fra duin
 beskrivelse at vide om du har fået et okay produkt som du bare
 synes er indviklet at betjene, eller om du har fået noget klamp
 som selv en supernørd ikke kan hitte ud af.
 Hvis produktet svarer til det aftalte, har du ikke noget at klage
 over - heller ikke selv om det ikke svarer til dine
 forventninger.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
 |  |