Sogn? og opslag på LAK.
Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-05-03 20:54

Jeg har lige været på Københavns Stadsarkiv i går, og
var så heldig at finde min oldefars begravelsesregistrering.
Han boede i Baggesensgade 15, København, da han døde.
Hvilket sogn er det?

Er der en behjertet sjæl, som kan lave et par opslag for mig
på LAK?

Jeg vil gerne vide, hvad der står om min oldefars død og
begravelse. Han hedder Christen Nielsen, døde 2. april 1910
i Baggesensgade nr. 15, København, og blev begravet d. 8. april
på Vestre Kirkegård. Hvis der findes et skifte efter ham, vil jeg
også gerne have en kopi af det - eller afskrift.

Min bedstefars søster, Anine Jochumsen, f. Christensen, døde
d. 3. marts 1957 i De gamles by, København. Hvilket sogn er
det? Og er der en behjertet sjæl, som vil lave dette opslag for
mig -også gerne en afskrift eller kopi af evt. skifte efter hende.

Mvh. Bodil.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 26-05-03 05:28

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3ed11f52$0$5171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> det? Og er der en behjertet sjæl, som vil lave dette opslag for
> mig -også gerne en afskrift eller kopi af evt. skifte efter hende.

http://www.sogn.dk kan man se hviket sogn en given adresse tilhører.

Jesper

Fra : aafe

Dato : 26-05-03 07:37

"Bodil Grove Christensen" skrev i en meddelelse:

> Han boede i Baggesensgade 15, København, da han døde.
> Hvilket sogn er det?

Før 1861 gætter jeg på Trinitatis, derefter Skt. Johannes
Sogn, efter 1890 måske Hellig Kors og efter 1905, måske
Blågårds Sogn.

> Er der en behjertet sjæl, som kan lave et par opslag for mig
> på LAK?

Det vil jeg godt.

> [...]
> på Vestre Kirkegård. Hvis der findes et skifte efter ham, vil jeg
> også gerne have en kopi af det - eller afskrift.

Det skal jeg nok kigge på idag.

> Min bedstefars søster, Anine Jochumsen, f. Christensen, døde
> d. 3. marts 1957 i De gamles by, København. Hvilket sogn er
> det?

De Gamles By er et selvstændigt sogn.

> Og er der en behjertet sjæl, som vil lave dette opslag for
> mig -også gerne en afskrift eller kopi af evt. skifte efter hende.

Det kigger jeg også på idag.

mvh
Arne

Fra : aafe

Dato : 26-05-03 08:51

"aafe" <intet@svar.dk> skrev, at han nok
skulle osv.:

Desværre - jeg fik lovet mere end jeg kunne
holde, for da jeg troppede op på LAK, var
arkivet lukket

Og, sådan har det desværre været de sidste
mange gange, jeg er gået på arkivet: At de
hver gang har haft lukket, af den ene, den
anden eller en helt syvogtyvende grund

samtidig er jeg selv forhindret på denne
side af Kristi Himmelfartsdag - det var blot
idag jeg havde mulighed for at kunne gå
på arkivet

med venlig hilsen
Arne

i en meddelelse news:3ed1b5f9$0$24665$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 26-05-03 10:43

Hej!

Landsarkiverne har lukket hver mandag. Det er kun Rigsarkivet, der holder
åbent.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : aafe

Dato : 26-05-03 12:22

On Mon, 26 May 2003 11:42:45 +0200, "Ulla Pedersen" wrote:

>Landsarkiverne har lukket hver mandag. Det er kun Rigsarkivet, der holder
>åbent.

Ja, det kunne jeg se på opslag på døren, da jeg kom derover, men det
her kan desværre kun klares på LAK

Så, medmindre en anden klarer den i mellemtiden, må det vente til i
næste uge.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-05-03 21:32

> Ja, det kunne jeg se på opslag på døren, da jeg kom derover, men det
> her kan desværre kun klares på LAK
>
> Så, medmindre en anden klarer den i mellemtiden, må det vente til i
> næste uge.

Jeg siger mange tak for tilbudet, og glæder mig til
næste uge.

Mvh.Bodil.

Fra : aafe

Dato : 27-05-03 14:21

"Bodil Grove Christensen" skrev:

> Jeg siger mange tak for tilbudet, og glæder mig til
> næste uge.

Velbekommen. Og så lykkedes det endda at klemme
det ind i dag:

- - - - - - - - - - - - - - - - -
Blågård Sogn
Døde Mænd 1910
side 39 No. 22.
Dødsdag: 2 April 1910
Johannes Stiftelsen
Begrav: 8 April
Christen Nielsen
Enkemand Fhv. Snedkermester
Baggesensgade 15
80 år
Begrav. Præst: R. P. Rasmussen

- - - - - - - - - - - - - - - - -
Københavns Skiftekommission
Forseglingsprotokol 3/1425-2M
ibid efter fh. Snedkermester Christen Nielsen,
som d. 2 ds. er + p. St. Johs Stift. Afds Søn
Skomagermester N.C.Christensen,
H.C. Andersensg. 9 Kj. Som forkl. at Afd. var
Enkemand logerede Baggesensg. 15. 1. og
at han intet har efterladst af værdi.
En Begrhj. p. 75 K udl. Cpt. til erst. f. Begrav

3 underskrifter

- - - - - - - - - - - - - - - - -
De Gamles By 1957
Døde Kvinder
Side 306/307 No. 37
Dødsdag: 1957 3 Marts De Gamles By
Begrav: 1957 9 Marts Holmens Kgd.
Afd. fulde navn: Anine Jochumsen
f. Christensen

Enke efter grønthandler John Peter Jochumsen
(f. 25/8-65 i Husum, døbt i Brønshøj Kirke + 5/2-47).
Viet 19/11-16 i St. Andreas Kirke
født 31 januar 1875 i Thisted Købstad

Den afdødes alder 82 år 1875 - 31/1
Begrav. Præst: Ejnar Bang.

Skifteret 4/3-57
- - - - - - - - - - - - - - - - -

Forsegling/Skifte efter Anine Jochumsen er ikke
umiddelbart tilgængeligt pga. 50 års fristen.

For det tilfældes skyld, at du vil søge LAK om
tilladelse til at se forsegling/skifte, har jeg
slået det op i registeret, således du kan bruge
denne reference i din ansøgning:

1505|5|Jochumsen|Anine f. Christensen| III-153/57B.
- - - - - - - - - - - - - - - - -

mvh
Arne

ps.
En Begrhj. p. 75 K udl. Cpt. til erst. f. Begrav
kan decifreres til: En begravelseshjælp på 75
kroner udlagt comparenten til erstatning for
begravelsesomkostningerne.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-05-03 18:48

> Velbekommen. Og så lykkedes det endda at klemme
> det ind i dag:

Wauwwww, tusinde tak skal du have.

Det var virkelig dejligt at få det så hurtigt.

Hvis jeg kan gøre gengæld med et opslag på LAV,
skal du bare sige til..

Mhv.Bodil.

Fra : aafe

Dato : 28-05-03 04:40

"Bodil Grove Christensen" skrev:

> Hvis jeg kan gøre gengæld med et opslag på LAV,
> skal du bare sige til..

Jo tak - du kan måske hjælpe mig med:

http://ddd.dda.dk/dprob/QSearch.ASP?%5BForms%5D%21%5BDialogSearch%5D%21%5BFirst%5D=Caroline+Kirstine&%5BForms%5D%21%5BDialogSearch%5D%21%5BLast%5D=Krog&%5BForms%5D%21%5BDialogSearch%5D%21%5BPlace%5D=&sort1=LastName

Det behøver måske ikke engang at være i
Viborg, og det drejer sig om: Probate af
12 NOV 1846 for Kirsten Iversdatters
afdøde barn, CAROLINE KIRSTINE KROG,
Lindenborg, Blenstrup Sogn, FHL mikrofilm
side 222 / perioden 1840-1851 /
filmnummer 41758

Min interesse er at finde ud af, om min
tiptipoldefar, Ib Christian Krogh - der på
dette tidspunkt var avlsforvalter på
Lindenborg - er far til dette barn.

med venlig hilsen
Arne

Fra : NielsAageSpecht

Dato : 26-05-03 12:40

Fra 2. januar 2003 har arkiverne følgende åbningstider:

Rigsarkiver:
Mandag til lørdag kl. 9,oo til 16,oo
Fra 2. maj til 31.august mandag til fredag kl. 9,oo til 16,oo

Landsarkiverne:
Tirsdag til lørdag kl. 9,oo til 16,oo
Fra 2. maj til 31. aug tirsdag til fredag 9,oo til 16,oo

Erhvervsarkivet:
Mandag til fredag kl. 9,oo til 16,oo (hele året)

Arkiverne er endvidere lukket følgende dage: Påskelørdag, lørdag efter
St.Bededag, fredag efter Kr. Himmelfartsdag, den 1. maj, Grundlovsdag, den
23.dec. til 2 januar incl. og forudgående lørdag, hvis denne er sidste
åbningsdag før jul.

Se i tvivlstilfælde på Statens Arkivers hjemmeside på www.sa.dk, hvor der er
link til de enkelte enheders hjemmeside.

Hilsen

Niels

Fra : aafe

Dato : 27-05-03 10:20

On Mon, 26 May 2003 13:39:58 +0200, "NielsAageSpecht" wrote:

> [...]
>Fra 2. maj til 31. aug tirsdag til fredag 9,oo til 16,oo
>
>Erhvervsarkivet:
>Mandag til fredag kl. 9,oo til 16,oo (hele året)

Men, disse åbningstider siger jo intet om, hvorvidt man møder forgæves
op eller ej. For, når man så er kommet indenfor dørene, kommer den
næste hindring, i form af, hvorvidt personalet nu også henter
arkivalier frem på denne dag, eller ej

Med de tidligere åbningstider var det sådan, at LAK's personale ikke
hentede arkivalier frem på mandage. Og det er vel så blevet til, at
LAK's personale ikke henter arkivalier frem på tirsdage? Jeg ved det
ikke, og for ikke at spilde mere tid, vil jeg derfor gå ud fra, at LAK
ikke kan bruges på mandage og tirsdage.

Med de tidligere åbningstider, begyndte ekspeditionen af arkivalier på
LAK først klokken 10, ligesom der heller ikke blev hentet arkivalier
frem i en times tid, midt på dagen. Og endelig blev der så heller ikke
ekspederet arkivalier efter kl. 14.30 (såvidt jeg husker). Så, det
reelle billede af den brugbare åbningstid, siger noget med en times
tid om formiddagen, og halvanden time om eftermiddagen

med venlig hilsen

Arne

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 27-05-03 23:33

Hej Alle!

Ekspeditionen på Landsarkivet for Sjælland m.m. starter hver dag kl. 9:15 -
12:00 og igen 12:30 - 14:30

Tidligere om mandagen var der begrænset ekspedition det er rigtigt, men med
de nye åbningstider tirsdag til fredag ekspederes i alle typer arkivalier,
arkivalier der er i fjernmagasin er der typisk en ventetid på 3-4 dage før
de er fremme.

Når arkivet har åbent om lørdagen, (lukket om sommeren, se hjemmesiden) er
der begrænset ekspedition til kun at omfatte, skifteprotokoller, skøde-
panteprotokoller m.m.

Landsarkivets hjemmeside: http://www.sa.dk/lak/default.htm

Med venlig hilsen
Erik Johansen
Arkivbetjent Landsarkivet for Sjælland Lolland-Falster og Bornholm.

Fra : aafe

Dato : 28-05-03 00:45

"Erik Hemming Johansen" skrev:

> Ekspeditionen på Landsarkivet for Sjælland m.m. starter hver dag kl.
9:15 -
> 12:00 og igen 12:30 - 14:30

Jamen, det er jo så en forbedring i forhold
til tidligere. Men, som du kunne forstå på
mit indlæg, udtalte jeg mig om, hvordan det
plejede at være.

Hvordan det er nu, kan jeg jo ikke vide noget
om, førend jeg har erfaret det i praksis. Og,
jeg kom altså til en låst og lukket dør, på et
tidspunkt, hvor døren - efter den gamle
åbningstid ville have været åben.

> Tidligere om mandagen var der begrænset ekspedition det er rigtigt,

Ja, naturligvis er det rigtigt - ellers ville jeg
ikke skrive det! Og, hvordan det er nu, kan
jeg ikke vide, førend jeg har prøvet det i
praksis: Det var derfor jeg spurgte.

mvh
Arne

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 27-05-03 22:54

Hej alle!

Landsarkivet for København & Sjælland m.m. holder lukket Kr. Himmelfartsdag,
samt dagen efter Kr. Himmelfartsdag,(fredag) samt Grundlovsdag, fredag efter
Grundlovsdag er der åbent.

Landsarkivet for København & Sjælland m.m. har holdt lukket 14-15 maj 2003
p.gr. af medarbejderseminar, dette har været offentliggjort ca.14 dage før,
men ellers har jeg svært ved at se de andre 25 grunde.

Endvidere kan jeg henvise til Landsarkivets hjemmeside, hvor der står mange
nyttige ting bl.a åbningstider: http://www.sa.dk/lak/default.htm

Fra : aafe

Dato : 28-05-03 00:53

"Erik Hemming Johansen" skrev:

> men ellers har jeg svært ved at se de andre 25 grunde.

Du tager udgangspunkt i udtrykket: "den ene, den anden
eller en helt 27'de grund" - men, sådan et udtryk kan ikke
tages bogstaveligt på den måde du gør.

Som du endvidere kunne forstå, taler jeg om noget, der
ligger før 2003 - hvis jeg nemlig havde brugt arkivet
tidligere i 2003, ville jeg jo have kendt de nye
indskrænkede åbningstider.

med venlig hilsen

Arne