| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Nedsættelse af afgifter på biler...? Fra : Ukendt | 
  Dato :  27-05-03 09:11 |  
  |   
            I den senere tid har vi i nyhederne, gang på gang, hørt om nedsættelse af
 registreringsafgifter på biler. Dette sker på trods af at en sag som B-107
 fra foråret 2001, ligger hen selvom den faktisk burde ligge lige for, at
 samle den op.
 
 Den ville kunne gennmføres uden det store udvalgsarbejde, da sagen allerede
 er gennemarbejdet to gange. Sidst af Frihed2000, med Kim Behnke i spidsen.
 
 Sagen handler om nedsættelse af registeringsafgifter på motorcykler, og blev
 i foråret 2001 nedstemt med 2 stemmer.
 
 Med hensyn til nedsættelse af afgifter på biler med sikkerhedsudstyr, som
 der tales om nu. Dette menes at kunne indføres allerede pr. 1. Juli i år.
 Hvor ligger retfærdigheden i det?
 Hvorfor ikke lige løfte MC-sagen og lade os få nogle motorcykler med
 ABS-bremser, til Danmark? Eller hvad med Katalysator? DCBS (Dual Combined
 Braking System) som er et stort set ukendt begreb, på motorcykler, i
 Danmark.
 
 Motorcykler med udstyr, der indebærer enten en bedre sikkerhed eller mindre
 forurening, kommer ikke til Danmark i dag. Da dette udstyr er afgiftbelagt
 (modsat biler, der rent faktisk bliver billigere hvis de har ABS, Airbags,
 Selestrammere, Katalysatore m.v.) og betyder at motorcyklen ofte vil blive
 uforholdsmæssigt dyrere, holdt op imod en cykel af samme model, men uden
 ekstraudstyret...
 
 Hvad siger MCTC til det?
 DMC er forhåbentlig/formentlig allerede på sagen.
 
 Med venlig hilsen
 Allan Rasmussen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Nielsen - Rap~ (27-05-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ | 
  Dato :  27-05-03 10:04 |  
  |  
 
            "modsat biler, der rent faktisk bliver billigere hvis de har ABS"
 Er du sikker på at det stadig er tilfældet?? Var det ikke kun i starten da
 man havde valget mellem "med og uden"
 Nye MC'er har da katalysator i dag!!!
 Jeg er ikke sikker på at jeg ønsker mig en MC med ABS. Vælter man ikke
 alligevel......? Jeg har aldrig selv prøvet men talt med flere som ikke
 synes det var en fordel.
 -- 
 Mvh.
 Henrik
 http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jake (27-05-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jake | 
  Dato :  27-05-03 11:21 |  
  |   
            > Jeg er ikke sikker på at jeg ønsker mig en MC med ABS. Vælter man ikke
 > alligevel......? Jeg har aldrig selv prøvet men talt med flere som ikke
 > synes det var en fordel.
 
 Jeg har ladet mig fortælle, af en der har prøvet, at det er ganske
 effektivt.
 
 Selvom man måske er god til at maxbremse uden blokering, så er det vel meget
 rart at få en hjælpende 'hånd', specielt i en nødsituation. Der er trods alt
 rigtig mange faktorer der spiller ind (vejr, dækslid bremseklodser tilstand,
 skivers ditto osv).
 
 /Jake
 
 PS Håber I havde en god fest.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Henrik Nielsen - Rap~ (27-05-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ | 
  Dato :  27-05-03 11:36 |  
  |  
 
            Jeg antog bare at der var noget om snakken, siden det ikke var mere udbredt.
 Jeg kører jo selv med DCBS, som er en anden meget effektiv måde at bremse
 på. Men det er der jo også meget delte meninger om, flere har pillet det
 fra.
 Men hvis ABS virker som på biler, vil jeg helst være fri. Her tænker jeg på
 de "stød" systemet giver. Hvis de ved hvad jeg mener. Det er muligvis godt
 på biler, men jeg kunne ikke forestille mig det på MC.
 Og jo, vores fest gik rigtig godt. Utroligt der kom så mange på trods af
 vejret.
 Hvordan går det med eksamen??
 -- 
 Mvh.
 Henrik
 http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (27-05-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  27-05-03 11:32 |  
  |   
            > Er du sikker på at det stadig er tilfældet?? Var det ikke kun i starten da
 > man havde valget mellem "med og uden"
 
 Så skal der da være sket noget i efteråret 2001... Fra socialdemokratiets
 side... Hvilket jeg dog ikke helt tror på.
 
 > Nye MC'er har da katalysator i dag!!!
 
 Og koster en herregård - sammenlignet med samme cykel - u/katalysator...
 Ret mig hvis jeg tager fejl
 
 > Jeg er ikke sikker på at jeg ønsker mig en MC med ABS. Vælter man ikke
 > alligevel......? Jeg har aldrig selv prøvet men talt med flere som ikke
 > synes det var en fordel.
 
 ABS kombineret med DCBS skulle eftersigende være det system, der kan føre en
 motorcykel til standsning, på kortest mulige strækning.
 
 Mvh
 Allan Rasmussen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Henrik Nielsen - Rap~ (27-05-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ | 
  Dato :  27-05-03 12:22 |  
  |  
 
            "Og koster en herregård - sammenlignet med samme cykel - u/katalysator...
 Ret mig hvis jeg tager fejl"
 Findes der MC'er hvor man kan vælge om man vil have med eller uden??
 Hvis man kan det, vil det da glæde mig. Jeg troede ikke det var muligt at
 vælge fra.
 "ABS kombineret med DCBS skulle eftersigende være det system, der kan føre
 en motorcykel til standsning, på kortest mulige strækning"
 Ja, men nu er det ikke altid sådan at man bruge et resultat fra test. Folk
 handler forskelligt, lige som omgivelserne spiller ind. Jeg husker tydeligt
 snakken om at ABS forlængede bremselængden fordi folk blev forskrækket, når
 ABS-funktionen trådte i kraft.
 Personligt vil også hellere have mere kontrol over mine bremser.
 -- 
 Mvh.
 Henrik
 http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Anders Majland \(Rep~ (27-05-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ | 
  Dato :  27-05-03 12:37 |  
  |   
            > Personligt vil også hellere have mere kontrol over mine bremser.
 
 På en "bambus-raket" til "ræs" så afgjort.
 
 Men på en altvejrs-pendler-cykel tror jeg nu nok gerne jeg vil have
 det... Når man pludseligt får brug for at kaste ankeret tror jeg at jeg
 mange ville have glæde af en ABS der kan lave en tæt på optimal
 opbremsning uanset underlag.
 
 I en situation som den typiske bilist der overser en og kører ud lige
 foran en tror jeg rigtigt mange vil kunne have glæde af det. Sidst jeg
 maks bremsede var i tordags hvor jeg på god tør asfalt fik lavet en tæt
 på optimal  opbremsning fra ~95km/t for en feriepakket mondeo der kørte
 ud foran mig. Dvs helt optimal var den ikke for der kom røg fra
 bagdækket ... Havde det været i regnvejr er øvelsen ikke helt så let og
 slet ikke hvis der foregår over bitumenlapper eller det der er værre.
 
 /Anders Majland
 /Aprilia Leonardo - med asfalteksem efter kikset nedbremsning på våd vej
 (i 2001)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Claus Rittig (27-05-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Rittig | 
  Dato :  27-05-03 17:09 |  
  |   
            "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:bav9jr$fm2$1@sunsite.dk...
 
 > Nye MC'er har da katalysator i dag!!!
 
 Nævn lige et par stykker. Så skal jeg nævne 10 gange så mange der ikke har.
 
 Rittig
 
 PS: Af de nye motorcykler der sælges idag er mindst 9 ud af 10 uden
 katalysator, for den koster ekstra - plus afgift.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            ****SMILE***** (27-05-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : ****SMILE***** | 
  Dato :  27-05-03 23:17 |  
  |   
            Var det ikke en ide, at rejse sagen - enten med eller uden katalysator problematikken over for nogle politikere ? Jeg mener at MC-
 sagen er meget lidt på dagsordenen, så hvis vi nu var mange der skrev i aviser og blade m.v. samt sendte en forespørgsel til
 trafikudvalget på Christiansborg så kunne det være at der skete noget ?
 
 MKH
 Jacob
 900 Boldore
 "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3ed38c4f$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
 > "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bav9jr$fm2$1@sunsite.dk...
 >
 > > Nye MC'er har da katalysator i dag!!!
 >
 > Nævn lige et par stykker. Så skal jeg nævne 10 gange så mange der ikke har.
 >
 > Rittig
 >
 > PS: Af de nye motorcykler der sælges idag er mindst 9 ud af 10 uden
 > katalysator, for den koster ekstra - plus afgift.
 >
 >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Claus Rittig (27-05-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Rittig | 
  Dato :  27-05-03 23:28 |  
  |   
            "****SMILE*****" <jh@ os.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ed3e31f$0$24640$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Var det ikke en ide, at rejse sagen - enten med eller uden katalysator
 problematikken over for nogle politikere ? Jeg mener at MC-
 > sagen er meget lidt på dagsordenen, så hvis vi nu var mange der skrev i
 aviser og blade m.v. samt sendte en forespørgsel til
 > trafikudvalget på Christiansborg så kunne det være at der skete noget ?
 
 Det gjorde vi for 2 år siden. Trods gode udsigter og gode argumenter, endte
 det med at blive som det plejer - vi blev ignoreret.
 Jeg var også med på MC-Karavanen for nogle år siden, da over 3500
 motorcyklister demonstrerede mod at motorcykler afgiftes hårdere end biler.
 Allerede dengang lovede Freddy Flak (Blak) guld og grønne skove, og intet
 skete.
 
 Dybest set kan vi nok lige så godt indse, at motorcykler i DK ses som en
 luksusting, og derfor altid vil blive beskattet helt urimeligt. Hvis vi skal
 nå længere end det, skal der ihvertfald friske kræfter til.
 
 Rittig
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Henrik Nielsen - Rap~ (28-05-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ | 
  Dato :  28-05-03 08:08 |  
  |  
 
            Ok, måske jeg tager fejl. Sorry.
 Men fx. ved jeg at min BB forurener mindre end grænseværdien for dem der har
 kat. Om grænseværdien er ændret siden den kom frem ved jeg ikke. Husker ikke
 lige værdierne.
 Hvis det stadig er sådan, at en kat øger benzinforbrug og sænker effekten,
 vil jeg helst undvære.
 Men jeg er måske også lidt mærkelig, jeg har aldrig forstået det med kat.
 Det flytter jo bare problemet, men det fjerner jo ikke forureningen. Hvor
 tror i at man gemmer alle de brugte kat's....? Og hvad med alle dem som ikke
 bliver skiftet i tide......!?!
 Jeg ser det mest som en måde staten bruger til at få lidt flere penge op af
 lommerne på os. Og i virkeligheden så tror jeg at MC-bestandens forurening
 slet ikke kan ses, sammenlignet med bil og industri. Måske det var vigtigere
 at sætte en der. Og det er vel også det de så gør, hvis der kun er kat på 1
 ud af 10.
 Jeg mener vi skal den anden vej rundt og fjerne det fra brændstoffet, eller
 finde et nyt brændstof, brint fx.
 Men det er nok en anden diskusion.
 -- 
 Mvh.
 Henrik
 http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Anders Majland \(Rep~ (02-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ | 
  Dato :  02-06-03 07:19 |  
  |   
            > Men fx. ved jeg at min BB forurener mindre end grænseværdien for dem
 > der har kat. Om grænseværdien er ændret siden den kom frem ved jeg
 > ikke. Husker ikke lige værdierne.
 
 Det er den - den er strammet løbende.. For min "knallert" der som model
 stammer fra 1996 blev der i tyskland reklameret for at den levede op til
 kravene for 2000.
 
 Nu er der også noget med at motorcykler der lever op til kravene for
 2006 kan slippe for vægtafgift indtil da.
 
 /A - Hvis gamle mazda med kat. garanteret forurener mere - hvis ikke
 anet så fordi den kun køre halvt så langt literen ...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |