Octon 1100
Fra : Preben

Dato : 26-05-03 21:43

Hej

Hvordan "sætter" jeg en boolean env. variable i linux

set var=[hvad?]

Med Venlig Hilsen
Preben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-05-03 21:17

Preben wrote:
> Hej
> Hvordan "sætter" jeg en boolean env. variable i linux
> set var=[hvad?]

VAR=hvad
export VAR

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Preben

Dato : 26-05-03 22:46

Jeg ønsker ikke at sætte variblen lig "hvad", når det er en boolean
variabel.
Det er netop spørgsmålet om hvad et logisk ja, er i BSD: 1, YES, TRUE
eller hvad?

Dvs. hvis jeg nu ønsker at sætte variablen VAR lig med et logisk 1, hvad
skal jeg så skrive? VAR=1, VAR=YES, VAR=TRUE eller noget helt femte?

Jeg arbejder i csh!

Mvh / Preben

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 26-05-03 22:13

Preben wrote:

> [...]
>

> Dvs. hvis jeg nu ønsker at sætte variablen VAR lig med et logisk 1, hvad
> skal jeg så skrive? VAR=1, VAR=YES, VAR=TRUE eller noget helt femte?

Hvad med at prøve dig frem? virker 1 eller true ikke?

/Esben

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-05-03 07:41

Preben wrote:
> [...]
>

> Dvs. hvis jeg nu ønsker at sætte variablen VAR lig med et logisk 1, hvad
> skal jeg så skrive? VAR=1, VAR=YES, VAR=TRUE eller noget helt femte?

Det ville lette besvarelsen betydeligt, hvis du
forklarede hvad det skal bruges til.

Er det et program, et script eller hvad, der kræver
en boolsk variabel?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Preben

Dato : 26-05-03 13:52

> Det ville lette besvarelsen betydeligt, hvis du
> forklarede hvad det skal bruges til.

Fra csh manual pages:
The use of the terminal bell to signal errors or multiple matches can be
inhibited by setting the variable nobeep.

Dette er en af de variable jeg ønsker at sætte!

Desuden vil jeg gerne have file name completion (filec) sat til
tabulator-knappen, trods der står "The way the filec facility is
implemented is ugly and expensive." For det kan jeg da godt nok ikke
undvære!

Mvh / Preben

Fra : Kent Friis

Dato : 27-05-03 20:13

Den Mon, 26 May 2003 14:51:42 +0200 skrev Preben:

>Fra csh manual pages:
>The use of the terminal bell to signal errors or multiple matches can be
>inhibited by setting the variable nobeep.
>
>Dette er en af de variable jeg ønsker at sætte!

Der står da ikke noget om at det skal være en boolean, der står
bare den skal sættes.

Mvh
Kent
--
Journalist: En der har forstand på at skrive artikler, men typisk
ikke på det artiklerne handler om.

Fra : Preben

Dato : 27-05-03 20:25

> Der står da ikke noget om at det skal være en boolean, der står
> bare den skal sættes.

Nej, ok, men hvordan "sættes" den så?

Normalt har jeg opfattet "sat"/"ikke sat" som en boolsk værdi - jeg ved
ikke med I andre, men det kan også være det bare er mig der er tosset.
Selvfølgelig kan jeg jo godt bare sætte en tilfældig værdi - og så er
den sat, men det synes jeg ikke ligefrem er pænt at gøre, hvis det i
virkeligheden kan bruges til noget!

Btw. nu skrev jeg linux - bør måske orientere Jer om det er NetBSD 1.6.1!

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Kent Friis

Dato : 27-05-03 20:43

Den Tue, 27 May 2003 21:24:33 +0200 skrev Preben:

> [...]
>Selvfølgelig kan jeg jo godt bare sætte en tilfældig værdi - og så er
>den sat, men det synes jeg ikke ligefrem er pænt at gøre, hvis det i

Der står kun at man skal sætte den, så hvad du sætter den til er
helt op til dig. Sæt den til 1 eller true, hvis det skal se
"pænt" ud, ellers sæt den til "shut up"

Mvh
Kent

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-05-03 07:58

Preben wrote:

> Fra csh manual pages:
> The use of the terminal bell to signal errors or multiple matches can be
> inhibited by setting the variable nobeep.
>
> Dette er en af de variable jeg ønsker at sætte!

set nobeep

Får du brug for at fjerne en variabel, der allerede
er sat, skriver man:

unset nobeep

> [...]
> tabulator-knappen, trods der står "The way the filec facility is
> implemented is ugly and expensive." For det kan jeg da godt nok ikke

Aha, ja, det kunne du have skrevet i første omgang:

Se, om du ikke har tcsh installeret på maskinen,
lav din default shell om fra /bin/csh til /bin/tcsh.
Så kan du også redigere i history med piletasterne.

Jeg kender ikke netBSD, men dette trick virker
i IRIX på en SGI maskine.

Fra : Preben

Dato : 30-05-03 05:24

> set nobeep
>
> Får du brug for at fjerne en variabel, der allerede
> er sat, skriver man:
>
> unset nobeep

Takker...
Hvad er forskellen dog på set og setenv egentlig? Jeg har undret mig
lidt over det, for i .cshr** eller hvad det nu engang er den hedder,
bruger man set for at sætte de variable man kan se med setenv
kommandoen. Bruger man set på samme måde direkte i prompten bliver det
ikke synligt ved print med setenv-kommandoen. Da skal jeg bruge
setenv-kommandoen for at sætte variablen til en bestemt værdi.

> [...]
> Så kan du også redigere i history med piletasterne.
>
> Jeg kender ikke netBSD, men dette trick virker

tcsh kan i hvert fald installeres.. det er vist ikke installeret som
standard.

IRIX på en SGI maskine.. Hmmm.. Kender det ikke lige!

mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!