ET SØLLE HESTELIV!
Fra : MAIKEN.N

Dato : 26-05-03 16:52

Hej alle i gruppen.

Vil bare fortælle jer om en rigtig kedelig episode jeg var ude for, for et
par måneder siden.

Jeg skulle have ny hest, og fandt en rigtig super dejlig hoppe som stod i
Jylland. Det var en DV hoppe
på 5 år, som var kåret. Hun skulle sælges til avl eller dressur. Jeg
kontaktede sælger for at få lidt yderligere
oplysninger om hoppen, og for at høre om jeg kunne få tilsendt lidt video af
hende. Det kunne jeg godt, men
flere havde åbenbart bestilt video af hende, så jeg valgte at tage den lange
køretur derover da jeg ikke turde
lade hende vente. Jeg havde dog fået tilsendt nogle billeder af hende, men
billeder kan jo være taknemlige, og
en´ ting er jo hvad man ser på et billede, noget andet er virkligheden.
Nå, men det viste sig nu at det faktisk var en super køn hoppe, som svarede
til alt i salgs-beskrivelsen. Den var
kun blevet redet i et par måneder, og var alligevel godt gående og med et
supert temperament. Jeg blev oplyst at,
hoppen kun havde været til kåring på Katrinelund som 3-års, ellers havde den
bare gået og hygget sig på en fold med
andre heste, indtil den var blevet redet til. Og det var den altså for 2
mdr. forinden. Efter nøje overvejelser, besluttede
jeg mig for at købe hoppen. Jeg følte virklig at hun var hesten for mig, og
alt hvad jeg søgte. Det var næsten for godt
til at være sandt! Diverse købsaftaler o.lign blev underskrevet, og aftalen
gik på at jeg kunne aflevere hende tilbage inden
for 1 mdr., hvis der mod forventning skulle være noget med hende. Hun havde
jo som sagt ikke været ret meget i ridning,
så - lidt naivt - tænkte jeg "hvor meget kan hun fejle".... Men jeg blev
klogere.
Hun kom hjem 4 dage senere, og lykken var stor. Jeg kunne slet ikke fatte at
jeg havde været så heldig at finde en ny hest,
som jeg virklig vil betegne som drømme-hesten.
Jeg valgte at tage hende hjem og så få hende tjekket af min egen dyrlæge,-
dels fordi jeg gerne selv ville være tilstede til handels-
undersøgelsen, og dels fordi jeg nok igen var lidt naiv og tænke "hvor meget
kan den fejle".....
Hun blev handelsundersøgt nogle dage efter, og der fandt min dyrelæge en
underlig bule på ydersiden af venstre bagben. Han mente
at det krævede en nærmere undersøgelse, da det virkede lidt mistænktsomt.
Hmm., jeg stod nu med valget om at lade hoppen gå retur,
eller lade den nærmere undersøge. Jeg kontaktede sælger, som forsøgte at
overbevise mig om at det garanteret ingen betydning havde, og
jeg fornemmede straks at han ingen intentioner havde om at, tilbyde at måske
betale noget af dyrlægeudgifterne. Nå, men da jeg nu engang
var så forelsket i denne hoppe, besluttede jeg mig for at lade den nærmere
undersøge på min regning. Jeg havde jo alligevel et lille håb om at det
måske ikke var noget alvorligt, og under alle omstændigheder syntes jeg bare
at den fortjente at blive ordentligt undersøgt.
Hun blev derfor køre til scanning i dagene umiddelbart efter den første
kliniske undersøgelse. Scanningen viste en klar frisk blødning ud fra bulen,
og et delvist flosset og helt manglende gaffelbånd på ydersiden af venstre
bagben!!!! Dyrlægen sagde at, en gaffelbåndsskade af den kaliber havde man
ikke set i mange år, og det var sikkert at jeg skulle holde mig langt væk
fra den hest! Man kunne prøve at sætte den på fold i et´ års tid, og
derefter
genoptage ridningen, men den blev aldrig andet end skovturshest,- og det var
endda meget tvivlsomt hvorvidt den kunne holde til det. Den havde også
en benstilling som gjore at, den overbelastede gaffelbåndene generelt,- den
stod skræmmende ret i hasen.
Jeg kørte nedtrykt hjem, og der var jo ikke andet at gøre end at ringe til
sælger. Som sagt så gjort, og han var noget chokeret over den melding. Han
ønskede en forklaring fra min dyrlæge,- hvilket jeg så udemærket forstår.
Det fik han, og vi aftalte naturligvis at lade handlen gå tilbage. Han fik
hoppen retur,
og jeg fik mine penge. Hvad fremtiden for hoppen skulle være var endnu uvist
sagde han, men nu havde han da fået vished om hendes tilstand.
Se,- så kan jeg jo godt blive fuldstændig rystet, for pludselig ser jeg
hoppen annonceret til salg på Hestenettet,- med fuldstændig samme
beskrivelse som
der var på hende da jeg købte hende, og oven i købet står der at hun er
redet 1 års tid! Derudover er hun pludselig også blevet 10.000,-
dyrere!!!???!!!
Så blev jeg godt nok harm, og mailede til dem som har avlet hoppen, da den
også er sat til salg på deres hjemmeside. De skrev til mig at sælger havde
fået
deres dyrlæge i Jylland til at tjekke hoppen, og han mente ikke at der var
tale om en skade som ville få betydning for hoppen. En evt. ny købet ville
naturligvis
også blive præsenteret overfor røntgenbillederne,- det må være nogle de har
fået taget...??? Det kan jeg nu godt sætte spørgsmålstegn ved, efter som man
ikke har mulighed for at se skadens omfang af gaffelbånd og sener i det hele
taget på et røntgenbillede. Det kræver en scanning! Hun sælges atter som
dressurhest,
og skulle efter sigende gå på LB nivau nu!
Jeg ved godt at mange dyrlæger vurdere tingene forskelligt, men selv jeg
kunne se at gaffelbåndet - eller mangel på samme - var helt væk, og hesten
var iøvrigt
også halt på hård bund og under bøjeprøve.
Det gør ont i mit hjerte at se hvordan man kan forsøge at sælge sådan en
heste videre, velvidende at hesten har en skade af sådan karakter. At man
kan være
så kold og kynisk kan jeg slet ikke forstå. Jeg vil håbe at en evt. ny køber
vælger at lade hesten undersøge lige så grundigt som jeg valgte, for jeg
mener at
den skade fortjener at kommer frem i lyset atter engang! Ikke kun for købers
skyld,- men så sandelig også for hesten, for hun er nok den som lider mest i
denne sag.

Venlig hilsen Maiken Nielsen.

NB: Hoppen hedder Karenslunds Antoinette.

Fra : Anet

Dato : 26-05-03 18:15

At man
> [...]
købers
> skyld,- men så sandelig også for hesten, for hun er nok den som lider mest

(klip)

Ja, det er en kedelig sag både for dig og for hesten. Jeg syntes at sælgeren
vægter "guldet" meget mere end hvad et stakkels hesteliv er værd.
Jeg syntes at det er en god fortælling som er meget lærerig at læse. Og jeg
syntes at denne sag næsten tangerer en dyreværnssag når en uegnet hest
sælges som ridehest igen.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 27-05-03 10:58

MAIKEN.N <maiken@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed2385d$0$24641$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej alle i gruppen.
>
> Vil bare fortælle jer om en rigtig kedelig episode jeg var ude for, for et
> par måneder siden.

Snip

Sådan noget er fuldstændig uforståeligt for mig. Det bekræfter endnu engang,
at der er masser af mennesker, som ikke burde have med heste (eller dyr) at
gøre......... Og det minder mig også om, at jeg skal lade min nye ridehest
blive dyrlægeundersøgt, når den tid kommer....

Mvh. Marlene.

Fra : PJ

Dato : 27-05-03 11:19

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Det bekræfter endnu engang,
> at der er masser af mennesker, som ikke burde have med heste (eller dyr)
at
> gøre.........

Heller ikke bare fordi, de tilfældigvis får råd eller lyst til det. Min
gamle kæphest.

>Og det minder mig også om, at jeg skal lade min nye ridehest
> blive dyrlægeundersøgt, når den tid kommer....

Hvilket sammen med smeden mange nybegyndere som hesteejere helt eller
delvist undlader -af ligegyldighed, uvidenhed, eller bevidst besparelse, når
de finder ud af, hvad det reelt koster at holde hest.

mvh
pj

Fra : Zirfelt

Dato : 27-05-03 14:20

Sidste år købte jeg en Araber, som jeg også valgte at få dyrlæge tjekket
hjemme. Det skulle jeg aldrig have gjort. Da den ikke blev godkendt i
bøjeprøven, ringede vi ejeren op, at vi godt ville sende den retur. Vi havde
papir på at vi havde 14 dages fuld returret. Det blev han sur over. Først
da vi havde haft sagen i retten 3 måneder efter, kom hesten retur. Det var
bare så hårdt og gå og passe en hest man ved skal væk igen. Jeg kan
selvfølgelig ikke vide det, men jeg regner med at hesten er solgt videre til
en der måske sprang dyrlægetjekket over.

--
Fortsat god og positiv Aloe Vera dag

Irene og Karsten Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Tina

Dato : 15-06-03 14:48

Det er trist at få en hest hjem, der er noget i vejen med.

Men jeg forstår ikke, at I tør at købe hesten uden dyrlægeundersøgelse hos
sælger. Jeg har også købt heste udenfor mit eget område, men så har jeg
altid fået min egen dyrlæge til at anbefale en hestedyrlæge på egnen - og
har bestilt vedkommende, sikret, at det ikke var sælgers dyrlæge (bortset
fra et enkelt tilfælde, hvor jeg faktisk brugte sælgers dyrlæge med godt
resultat), og fået foretaget de nødvendige undersøgelser. Jeg har også
været med til at få heste på prøve fra hestehandler, og først få den
undersøgt hjemme, men her var der kontrakt på, at hesten var på prøve, og
den var ikke betalt, så risikoen for køber var meget lille.

De fleste heste jeg har købt, er købt på Sjælland hvor jeg bor, så jeg har
selv været til stede ved undersøgelserne, i et tilfælde fik jeg endda sælger
til at køre hesten 100 km. til handelsundersøgelse hos en dyrlæge, jeg ville
have til at forestå undersøgelsen og hesten blev så senere leveret til mig,
efter ren dyrlægeattest forelå.

Da jeg for nylig købte hest i Jylland var der et mindre problem ved
undersøgelsen, som jeg hægtede min egen dyrlæge på, ved at bede ham tale med
den dyrlæge, der havde foretaget undersøgelsen. Det krævede en ekstra
undersøgelse at få hesten igennem, og havde det haft noget med ben at gøre
havde jeg måske ikke vovet det (problemet var, at hesten hostede pga. akut
infektion, og allergirisikoen var lille da det var en plag) - den eneste
dyrlæge der havde indvendiger var forsikringsdyrlægen - men jeg havde også
med en sælger at gøre, som jeg betragtede som bund reel, hvilket jeg stadig
betragter hende som, og jeg havde 3 dyrlægers ord for, at hesten var rask.
Men jeg ville aldrig betale for og tage en hest hjem, som ikke var undersøgt
forinden, eller hvor sælger uden min indblanding bare fremlagde
helbredsattest ved dyrlægerne F.Usk og
P. Lattenslager, så hellere betale de penge selv, som undersøgelsen koster
og få en rask hest hjem.

Det er ikke for at præke moral, jeg forstår bare ikke, at man tør, selv ved
køb af en billig hest.