Hente "ID" fra Form
Fra : Svein T. Ingebrigtse~

Dato : 26-05-03 13:32

Hej,
jeg har et side der præsenterer forskellige tip hentet ud af en
rs.

Nu vil jeg gerne give besøgende mulighed for at give point til de
forskellige indkomne tip - og det fungerer helt udmærket med
Request.Form så længe der er ett tip!

Men når der nu er flere tip - ønsker jeg naturligvis at når der
inde i "form" gives point til f.eks. tip 2 - ja så skal der
hentes ud tip 2 (kaldt Tip_id i min db) og give point til den.
Dette får jeg ikke til at virke!
Jeg har forsøgt med Request.form funktionen også for dette formål
- men det virker ikke!
Jeg kan hellere ikke få det til at virke med Request.Querystring
da jeg ikke har nogen genvej at knytte Querystring til!

Er der nogle bud på hvordan dette kan løses!

VH
Svein

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Møller

Dato : 26-05-03 15:41

> [...]
> da jeg ikke har nogen genvej at knytte Querystring til!
>
> Er der nogle bud på hvordan dette kan løses!

Muligheden er at hvert element du har (altså hvert tip) er bundet
sammen med det id som du har i db'en. På den form hvor man kan taste
pointet eller afkrydsning(whatever) - den form har f.eks.
id=(db-kald for at hente id'et)

Når brugeren er færdig med at give point og trykker submit. Så løber
du alle forms igennem og dem som er sat opdaterer du så i db'en.

mvh
Møller

Fra : Svein T. Ingebrigtse~

Dato : 26-05-03 20:54

Hej Andreas,

det er hele problemet! Alle tip listes i et og samme form - med loop!

Udfordringen går ud på at få sendt "rs("tip_id") med over til
"modtag" siden - sådan at de point der gives bliver knyttet til
korrekt tip.

Jeg har forsøgt med:

Dim strTip
Dim strTipDb
strTip = Request.Form("StemTips")
strTipDb = Request.form(strTip(rs("tip_id"))

Men jeg har ikke fået det til at virke!

VH
Svein

Fra : Andreas Møller

Dato : 26-05-03 21:04

Svein T. Ingebrigtsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej Andreas,
>
> det er hele problemet! Alle tip listes i et og samme form - med loop!

Hmm, kan p.t. ikke lige se problemet...
Jeg forstår det således at du har en form, hvor en bruger har indtastet
nogle tal i hvert sit felt, tilhørende det enkelte "question" (ved ikk
lige hvad jeg skal kalde det)

Hvis hvert indtastningsfelt har sit unikke id, kan du når formen er
submittet til næste side, løbe formen igennem og derefter indsætte de
korrekte "tip" til den korrekte "id" i DB'en.

Kunne godt tænke mig at se det. Det lyder interessant. Kan jeg se det et
sted??

Fra : Svein T. Ingebrigtse~

Dato : 26-05-03 21:22

Hej,

jeg har lagt ud et udkast her:

http://www.svein.dk/indsendteTips/vis_tips.asp

Fra : Andreas Møller

Dato : 26-05-03 21:47

okay - jamen siden opdaterer jo hver gang brugeren har trykket stem!

Hvis du giver hvert tip sin egen form med sit eget unikke id på (dette id har
du sat ved hjælp af et kald til databasen, hvor du har hentet dette tip_id),
kan du på stem.asp - når brugeren har trykket stem, hente værdien af det
brugeren har givet tippet vha. Request.form("navnet på selectboksen") og
Request.form("tip_id") - når du har disse 2 variable har du jo nok data til at
opdatere databasen og så bagefter response.redirect("vis_tips.asp")

Håber du forstår mig - ellers forstår jeg måske ikke dit problem korrekt

mvh.
Møller

Fra : Svein T. Ingebrigtse~

Dato : 26-05-03 21:57

Det er kun en form og den form har et givet navn. Kan man kalde en form med
forskellige variabler!?
Jeg troede man kun kunne kalde den op i forhold til "name".

Hvis der er en mulighed for at kalde det iforhold til både "name" og f.eks.
"id", ved du så hvilken kode der benyttes!?

Fra : Andreas Møller

Dato : 26-05-03 22:12

> [...]
>
> Hvis der er en mulighed for at kalde det iforhold til både "name" og f.eks.
> "id", ved du så hvilken kode der benyttes!?

Det tror jeg ikke du kan - ikke med 2 variabler. Det er nok mig som bare siger "id"
og "name" i flæng. Brug "name"!

Hvis jeg nu skulle lave det der - med én form - så ville jeg nok gøre noget a´la

rs.open sql 'henter alle de data der fra db
For i=0 to 5 ' tæsker det hele igennem
Response.Write("<input type=""text"" name=""" & rs("tip_id" & """>") ' dette kunne
være din selectbox, som nu har et fast id.
Next

På submitsiden gør du nu det modsatte. Du kører hele formen igennem og henter ved
de data som brugeren har indtastet, bl.a. igen ved hjælp af en løkke som er
defineret via dit resultset.

dim værdi = 0
For i=0 to 5
værdi = Request.Form(rs("tip_id"))
SQL-sætning som opdaterer db med værdi
Next

Okay jeg er vist ved at være træt nu... Håber du forstår alligevel.

Men tænk lige på...
at hvis du kun har én form, med flere submit-knapper. Så ser det for mig ud som om
at brugeren kan nøjes med at give et tip en karakter, og derefter submitte.
Hvis du derefter opdatere db'en med hele formen, vil de tip som brugeren ikke har
givet karakter også blive opdateret - i dit tilfælde vil alle andre tip få en
ekstra værdi oveni hvor der står 1 (der stor dine karakterer vist fra default.

Fra : Svein T. Ingebrigtse~

Dato : 28-05-03 09:32

Hej Andreas,

jeg ville bare takke for din hjælp!

Jeg løste problemet ved at sende en "hidden" input der hentet ud min rs værdi, som du
foreslo!