Et lille råb om hjælp...
Fra : - Emo

Dato : 26-05-03 12:56

Hej!
Jeg holder seks kileplet barber og tre guppyer i et 54L akvarie. Jeg
har netop fået barberne for et par dage siden, og de opfører sig lidt
mærkeligt, når jeg fodrer dem. De snapper tørfodret i overfladen, men
efter et stykke tid "spytter" de det ud igen. Det virker som om, at de
enten ikke kan lide mit foder, eller at foderflagerne simpelthen er
for store. Jeg har prøvet at dele flagerne i mindre stykker, men det
virker heller ikke som en succes. Har folk erfaring med, om
kilepletterne foretrækker noget bestemt foder?
Jeg er vant til glubske guppyer, så det er lidt af et kulturchok for
mig at passe sådan nogle kile-skvatfisk...

Hilsner,
- Emo

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 26-05-03 14:19

- Emo wrote:
> [...]
> Jeg er vant til glubske guppyer, så det er lidt af et kulturchok for
> mig at passe sådan nogle kile-skvatfisk...

Tror ikke de kan have mere i maven.. Prøv at lade være med at fodre 2 dage,
og så giv dem lidt og se om de ikke beholder det i maven nu

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-05-03 14:35

RuneR (TDM850) <ruro@get3net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed20623$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Tror ikke de kan have mere i maven.. Prøv at lade være med at fodre 2
dage,
> og så giv dem lidt og se om de ikke beholder det i maven nu

For mig lyder det mere som de første symptomer på bugvattersot!

Prøv at give dem et andet foder, f.eks nogle dafnier eller cyklops.
Hvis de stadig ikke vil spise det, så er der ikke anden vej end at smutte
en tur til
akvariebutikken og købe noget medicin, men du skal ikke udsætte det til i
næste uge,
for så er det alt for sent!
Få fat i noget Furapond, Aquafuran eller lign. som indeholder
Nifroprinanol (er stavet forkert, men du kan nok
genkende det på indholdsfortegnelsen).

Carsten

Fra : Plesner

Dato : 26-05-03 16:20

> [...]
> mærkeligt, når jeg fodrer dem. De snapper tørfodret i overfladen, men
> efter et stykke tid "spytter" de det ud igen.

Den mest enkle forklaring tror jeg er, at de ikke er vant til tørfoder. Jeg
har også fisk, der opfører sig på omtalte måde, hvis de bliver præsenteret
for et foder, de ikke kender til. Normalt tager det 3-4 dage at vænne dem
til det nye foder - lidt længere, hvis det er specielle ting.

Plesner

Fra : Dan

Dato : 26-05-03 16:42

Prøv med frossen røde myggelarver eller levende klare. Dem æder de med
velbehag. De fåes begge ved dyrehandlen. De levende klare kan du også selv
fange.
Hilsen
Dan