MS Windows
briani 27239
Opgradere fra Windows 95 til Windowes 98: ~
Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-05-03 02:29

Jeg står og skal til at ha' ADSL fra TDC, og de siger at man skal have
mindst Windows 98. Jeg har kun Windows 95 (nyeste - OSR2 eller sådan
noget).

Hvis jeg opgraderer, er det så nødvendigt at formattere harddisken?
Jeg vil helst slippe for det, da jeg har et stort mailarkiv som jeg
ikke kan tage backup af.

Jeg har aldrig før prøvet at opgradere OS, og ved derfor ikke hvordan
det foregår. Filsystemet på min harddisk er FAT32, så det skulle ikke
være et problem.

PS. Jeg spørger, andetsteds, til om det kan være rigtigt, at ADSL og
Win 95 ikke kan sammen.

--
Peter Knutsen

Fra : WE

Dato : 26-05-03 06:50

Hvis du fx skal køre via en router, mener jeg, du kan bruge hvilket som
helst operativsystem. At TDC ikke yder support på Win95 er noget andet.

Jeg vil næste vædde med, at din Win95 uden problemer vil køre med TDC ADSL
(også uden router), hvis ellers TCP/IP-protokollen er installeret på Win95.
Det er muligt, du skal ændre et par indstillinger i protokollen.

v.h.

Fra : jens

Dato : 26-05-03 07:15

"WE" <pophaar@d.y> skrev i en meddelelse
> [...]
Win95.
> Det er muligt, du skal ændre et par indstillinger i protokollen.

Jeg sætter en femmer på dig så.
tcp/ip står pr default til dhcp, er der en router i huset bliver der hul
igennem forudsat routeren ikke blokerer w95 på mac adressen, men det kan
isåfald nemt rettes.

Mvh Jens

Fra : Lars Grau

Dato : 26-05-03 07:42

Jeg køre ADSL på win 95 maskine, det er godt nok kun som FTP, men jeg kan da
godt bruge IE unden problemmer, både direkte på TDC ADSL modem og igemmen en
router, det er rigtigt at TDC ikke yder support på win 95, det holdte de op
med den dag Microsoft også holdte op med at yde telefon support.

Mhv

Lars

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-05-03 08:38

WE wrote:
> Hvis du fx skal køre via en router, mener jeg, du kan bruge hvilket som
> helst operativsystem. At TDC ikke yder support på Win95 er noget andet.

OK. Jeg regner med at købe eller leje en router.

Men hvordan er det med opgradering fra Win95 til Win98? Bliver
harddisken formatteret eller ej?

> Jeg vil næste vædde med, at din Win95 uden problemer vil køre med TDC ADSL
> (også uden router), hvis ellers TCP/IP-protokollen er installeret på Win95.

TCP/IP protokol er installeret.

> Det er muligt, du skal ændre et par indstillinger i protokollen.

Hvor kan jeg få hjælp til det. når TDC ikke yder support?

--
Peter Knutsen

Fra : jens

Dato : 26-05-03 08:43

> Men hvordan er det med opgradering fra Win95 til Win98? Bliver
> harddisken formatteret eller ej?

Uanser at det er muligt uden formatering er det en dårlig ide.
Alle programmer skal allgevel geninstaleres.

> TCP/IP protokol er installeret.

> Hvor kan jeg få hjælp til det. når TDC ikke yder support?

Her da.
Åben tcp/ip og vælg egenskaber, (på den linie hvor dit netkort er nævnt, der
kan være flere)
Sæt ip til hent automatisk.
Sæt Dns til hent automatisk.

Genstart og gå på nettet gennem en router med dhcp server.
(Findes i alle routere)
(lige det sidste spørgsmål hører dog til i ms-windows gruppen, men det
første er også lidt Ot så pyt)

Mvh Jens

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-05-03 10:30

jens wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse

> Uanser at det er muligt uden formatering er det en dårlig ide.

Jeg har en del MB data som jeg ikke kan tage backup af. Jeg er så
uheldig at min PC hverken har brænder eller zip-drev.

Ikke dermed sagt at min harddisk ikke kunne trænge til at blive
formatteret, den er snart fem år gammel og en nyinstallation ville
være *meget* på sin plads. Det er ikke spor sjovt ikke at kunne
backuppe, men heldigvis har jeg klaret mig i snart fem år uden at tabe
noget som helst.

> Alle programmer skal allgevel geninstaleres.

Det var rart at vide, om end det naturligvis er en skidt nyhed.

Tak.

Så vil jeg hårdnakket forsøge at nøjes med windows 95 foreløbig, da
jeg nødig vil formattere & geninstallere.

--
Peter Knutsen

Fra : jens

Dato : 26-05-03 12:45

> Jeg har en del MB data som jeg ikke kan tage backup af. Jeg er så
> uheldig at min PC hverken har brænder eller zip-drev.

Hvis jeg ikke tager meget fejl er det en 8gb disc.
Du har flere mulighedder, .....
1: at købe en brænder til 325 kr.
2: at købe en brugt disc til (ca) 300kr (ca en 20gb)
3: at købe en ny 40gb disc til ca 500 kr.

> [...]
> være *meget* på sin plads. Det er ikke spor sjovt ikke at kunne
> backuppe, men heldigvis har jeg klaret mig i snart fem år uden at tabe

Løsning 3 giver dn mulighed (2 forsåvidt også), at du kan sætte den nye disc
i og installere w98/w2k, og derefter hente dine data fra den ga,le disc som
også kan vøære i maskinen, eller du kan lade dem ligge der og bruge dem
direkte.
Det eneste der er i det er at den ska fdiskes så det ikke er en aktiv
partition.

> Så vil jeg hårdnakket forsøge at nøjes med windows 95 foreløbig, da
> jeg nødig vil formattere & geninstallere.

w95 og fast adsl forbindelse er en ret dårlig kombination, og da du jo
_skal_ have plads til et virus program med adsl, er der ikke meget af 1.5gb
tilbage.

(det er selvfølgeligt bare et gæt at du overvejer at få sådan en.....)

Mvh Jens

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-05-03 07:01

jens wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse

[Formattere harddisk med henblik på at installere Windows 98, i stedet
for a installere Windows 98 oven på Windows 95]

> Hvis jeg ikke tager meget fejl er det en 8gb disc.
> Du har flere mulighedder, .....
> 1: at købe en brænder til 325 kr.
> 2: at købe en brugt disc til (ca) 300kr (ca en 20gb)
> 3: at købe en ny 40gb disc til ca 500 kr.

Jeg regner med at købe en spritny computer i starten af august måned,
derfor vil jeg helst ikke ofre nogen penge på den gamle.

Desuden har jeg fået TDC ADSL til at virke med Windows 95, det er
faktisk ikke så svært. Men tak for hjælpen til dig og de andre!

> w95 og fast adsl forbindelse er en ret dårlig kombination, og da du jo
> _skal_ have plads til et virus program med adsl, er der ikke meget af 1.5gb
> tilbage.

Jeg bruger ikke Outlook Express, så hvori skulle virusfaren bestå? Jeg
skal naturligvis have hardcore spamfilter, antivirus og firewall på
den nye computer, men jeg er ret nærig mht. hvad jeg vil ofre på denne
her, især ting der koster penge eller CPU-kraft.

Hvor godt ADSL virker med windows 95 er det nok for tidligt at sige
noget om, men hidtil (5 minutter) har jeg intet at klage over.

--
Peter Knutsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-05-03 14:52

Hej jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

[Win95 OSR2 med FAT32 -> Win98]

> Uanser at det er muligt uden formatering er det en dårlig ide.
> Alle programmer skal allgevel geninstaleres.

Hvorfor mener du, de skal det?

Jeg har ganske vist ikke prøvet på min egen [1], men jeg har da på en
andens for et par år siden. Og skønt vi blot tjekkede et par tilfældige
programmer bagefter, kørte de da fint.

[1] Jeg skiftede ganske vist fra Win95 OSR2 til Win98 SE i efteråret.
Men det skyldtes, at der var gået så meget ged i min pc, at jeg første
gang nogensinde måtte ty til formatering. Det var så en oplagt
lejlighed til at installere den Win98 SE OEM-version, jeg alligevel
havde købt et halvt år forinden.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jens

Dato : 26-05-03 15:33

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gang nogensinde måtte ty til formatering. Det var så en oplagt
> lejlighed til at installere den Win98 SE OEM-version, jeg alligevel

Prøv at reparere en w95.....
(Med 1.5gb fri disk som der er tale om her)

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-05-03 20:49

> Prøv at reparere en w95.....

Det gik såmænd fint nok med en OSR2 fra januar 1998 til efteråret 2002.
Men *så* kom geden, spec. i browsere [1]. Prikken over i'et var, at
dyret ikke engang ville give mig lov til at geninstallere hverken MSIE4
SP1 (som jeg anvendte) og ej heller nyere.

> (Med 1.5gb fri disk som der er tale om her)

Pænt vedligeholdt, omend jeg havde lidt mere. C-drevet så sådan ud
engang i sommer: <http://stegen.dk/temp/drive-c.gif>.

Efter formatering og skift til 98 SE i efteråret undlod jeg meget
fornuftigt at smide den grimme Lademann, Encarta o.m.a. fyldfoder ind,
hvorfor det faktisk gav mere plads, skønt OS'et fyldte mere, jf.
<http://stegen.dk/dont_waste_space.htm>.

(Drev D: er stort set uændret fra før og efter

[1] Opera 6.x opførte sig lige så fælt, hvorfor det ikke specielt var
MSIE, der kludrede.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 26-05-03 21:39

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev:
Mon, 26 May 2003 09:42:50 +0200 i dk.edb.system.ms-windows

>Uanser at det er muligt uden formatering er det en dårlig ide.
>Alle programmer skal allgevel geninstaleres.

Det kan bestemt ikke være rigtigt.
Jeg har gjort det flere gange uden problemer.
Alle brugerprogrammer fungerer fuldt ud efter opgradering.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-05-03 14:58

Hej WE, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg vil næste vædde med, at din Win95 uden problemer vil køre med
> TDC ADSL (også uden router), hvis ellers TCP/IP-protokollen er
> installeret på Win95.

Det skal dog være en løsning, der ikke anvender USB (hvilket ekskursivt
alligevel er rart at slippe for). Forskellen på Win95 OSR2 og OSR2.1 er
netop, at sidstnævnte understøtter USB (omend mere dingelvornt end
Win98 og op).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-05-03 06:57

Rudi Stegen wrote:

> [...]
> alligevel er rart at slippe for). Forskellen på Win95 OSR2 og OSR2.1 er
> netop, at sidstnævnte understøtter USB (omend mere dingelvornt end

Jeg fik TDC ADSL til at virke med Windows 95 (OSR2), efter lidt baksere.

Det viste sig, at jeg skulle afinstallere mit modem før jeg
installerede WinPoet. Så jeg slettede modemet (fra
System/enhedshåndtering), afinstallerede WinPoet, genstartede, og
installerede så WinPoet igen. Efter genstart kunne jeg logge på med ADSL.

Tak til alle der har hjulpet!

I er naturligvis velkomne til at dele min metode med andre. Jeg vender
frygteligt tilbage (sikkert i .netværk) når jeg får en router i
starten af næste uge, og skal til at hitte ud af hvordan jeg deler
ADSL-forbindelsen med min far (og evt. søster).

--
Peter Knutsen