Skrøner om græs ?
Fra : Kim

Dato : 25-05-03 22:26

Nu har jeg i laang tid givet både vores egen og andres heste
græs som er klippet på vores græsplæne uden problemer.
Men jeg hører gang på gang, at det er ENORMT FARLIGT,
men argumenterne er meget forskellige. Remser lige et par
af dem op:
1: Alt afklippet græs er det rene gift.
2: Græs klippet med en motorklipper er farligt.
3: Dampene fra en benzinklipper er gift.

1:
Så vidt jeg kan bedømme, er begge argumenter noget
schludder. Hvorfor skulle alt afklippet græs være farligt ?
Jeg er HELT på det rene med, at det SKAL være HELT
FRISK. Det må ikke ligge bare ½ time. Der skal ikke meget
til at det begynder at gære, og det må det naturligvis ikke.
Men frisk udstrøet i boxen, kan jeg ikke se nogen problemer i.

2:
Motorklippet græs farligt. Hvo'f det ??
Jo, hvis klipperen er møj utæt, så den søler det til i olie, så
kan jeg gå med til det, ellers ikke.

3:
Jamen, selvfølgelig er udstødning farlig. Men det kommer sgutte
med i græsset... Hestene hér på Ama'r går lige under udstødningen
fra 100-vis af jetfly, og de trives glimrende....Og er ikke specielt
overfølsomme for støj

Det kunne være interessant at høre nogen saglige argumenter
for og imod.

--
Mvh, Kim
kimspur @ tdcspace . dk

Fra : Anet

Dato : 25-05-03 22:32

> [...]
> overfølsomme for støj
>
> Det kunne være interessant at høre nogen saglige argumenter

(klip)

Jeg mener at det er den hurtige gæring som kan være farlig men jeg mener
også at det kan være det med at det finklippede og klumpede græs det kan
sætte sig i tarmene på hestene og lave en forstoppelse. Jeg har selv mistet
en hest pga. tarmslyng og tror at jeg er en af dem der ikke har lyst til at
prøve at fodre mine heste med græsplæneafklip.

hilsen

Annette

Fra : Jynis

Dato : 26-05-03 08:13

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg har fået fortalt at nogle plæne græsser ikke er egnede til foder , fordi
det er skarp og kan skære og stikke . Jeg har ikke noget bevis på dette, men
jeg vil ikke bruge det .Der er stor forskel på mark- ukruts og plæne
græsser.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : john lundsgaard

Dato : 26-05-03 11:53

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> jeg vil ikke bruge det .Der er stor forskel på mark- ukruts og plæne

Hej - jo jeg er her stadigvæk, og nu har I haft fred længe nok!!

Sidste sommer indkaldte jeg et professionelt team til at tage sig af plejen
af vores græsplæne.

Det var Malou og Simone, og de tog sig med stor lyst og fornøjelse af
plænegræset, og tilsyneladende uden at de tog skade.

Det eneste der tog skade var græsplænen, men det var fordi de fik lov til at
gå der også da den blev for våd!!

Jeg tror altså ikke, at plænegræs er decideret skadeligt.

Noget andet er den gang "smat" der komme ud af en klipning - det svarer vel
til ensilering/wrap, men hvis ike det bliver pakket lufttæt meget hurtig
(eller spist), så har jeg indtryk af, at der kan optræder ubehagelige
processer i sådan noget. Men jeg er (heller) ikke ekspert i ensilering.

Hilsen John

Fra : Musen

Dato : 26-05-03 21:59

> [...]
men
> jeg vil ikke bruge det .Der er stor forskel på mark- ukruts og plæne

hmmm mine heste går med jævne mellemrum på græsplænen (når den er blevet så
lang at græsslåmaskinen ikke vil være med mere frekzempel og det har de
altså aldrig taget skade af...Men om det så er fordi den er sået med sådan
noget foderagtigt græs (som vel er det billigste?) det ved jeg jo ikke, vi
har ikke selv sået den.... Den er iøvrigt også fuld af mælkebøtter *SSS*

/Musen

Fra : Anet

Dato : 26-05-03 22:06

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> har ikke selv sået den.... Den er iøvrigt også fuld af mælkebøtter *SSS*

(klip)

problemet er vist ikke selve græsset men derimod når det er slået i små
stykker græs som klumper sig som det gør når det er slået med en
rotorklipper.

hilsen

Annette

Fra : Tine Gade

Dato : 27-05-03 09:24

Fra : Kim

Dato : 27-05-03 09:31

Lidt afklip fra ovenstående indlæg:

"Jeg mener at det er den hurtige gæring"

"Jeg har fået fortalt at nogle plæne græsser"

"problemet er vist ikke selve græsset"

"Jeg har også altid fået at vide"

Det jeg var ude efter, var nogle skråsikre argumenter
Ikke så mange "måske"'er og "Jeg tror"...

Mvh, Kim

Fra : Tine Gade

Dato : 27-05-03 09:37

Fra : Kim

Dato : 27-05-03 10:27

"Tine Gade" <tine@miba.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Så kan det være du skal konsultere nogle eksperter på området, og ikke en
> news-gruppe!

Jamen jeg troede der var BÅDE eksperter og os andre uvidende
i denne NG...

Mvh, Kim

Fra : Anet

Dato : 27-05-03 13:41

> Jamen jeg troede der var BÅDE eksperter og os andre uvidende
> i denne NG...
>
> (klip)

jeg har stillet spørgsmålet til netdyredoktor og venter på svar derfra.
Måske de har en god forklaring.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Kim

Dato : 27-05-03 21:01

> jeg har stillet spørgsmålet til netdyredoktor og venter på svar derfra.
> Måske de har en god forklaring.

Fint initiativ, Anette. Det havde jeg ikke tænkt på

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 27-05-03 13:41

"Kim" <No@mail.dk> wrote:

>Jamen jeg troede der var BÅDE eksperter og os andre uvidende
>i denne NG...

Denne NG handler om heste og ikke både !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : john lundsgaard

Dato : 27-05-03 13:48

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Denne NG handler om heste og ikke både !!!

Ja her vil jeg jo gerne påpege, at med de beretninger du kommer med, om
heste og vand, så kan man jo engang i mellem komme lidt i tvivl *GGG*

John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 27-05-03 13:53

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

>Ja her vil jeg jo gerne påpege, at med de beretninger du kommer med, om
>heste og vand, så kan man jo engang i mellem komme lidt i tvivl *GGG*

Ja, her i weekenden ku jeg lisså godt ha været ude at sejle.

På en af vore tidligere rideture her i foråret, gik vi endda tæt agter
på en sejlbåd der drev for svag vind. Til besætningens store undren.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Kim

Dato : 27-05-03 21:02

> Denne NG handler om heste og ikke både !!!

Hva' gør man så, hvis man vil ha' en flodpram trukket
af heste ????
Kom igen, Ole

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 28-05-03 06:16

"Kim" <No@mail.dk> wrote:

>Hva' gør man så, hvis man vil ha' en flodpram trukket
>af heste ????

Jeg interesserede mig tidligere meget for både. Nu er det heste.
Desværre har jeg ik ret meget forstand på noget at det det.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com