Gennemskud
Fra : Mars

Dato : 25-05-03 21:00

Hej

Jeg har et rent hypotetisk spørgsmål... hvis du skyder på et stykke råvildt
og rammer det perfekt og der er gennemskud hvor meget energi er der tilbage
i projektilet ? hvor langt fortsætter det ? ikke fordi at jeg vil til at
praktisere skud uden kuglefang !

VH
MS

Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-05-03 22:14

Umuligt at svare på.....hvis der findes 1.000.000 forskellige ammunition så
er der vel sådan cirka 1.000.000 x antal rifler af muligheder....

--
Med venlih hilsen
Michael Nielsen

Fra : Frans Jensen

Dato : 25-05-03 22:15

On Sun, 25 May 2003 21:59:56 +0200, "Mars" <no@name.com> wrote:

>Jeg har et rent hypotetisk spørgsmål... hvis du skyder på et stykke råvildt
>og rammer det perfekt og der er gennemskud hvor meget energi er der tilbage
>i projektilet ? hvor langt fortsætter det ?

hvor megen energi der er tilbage kommer an på flere ting, kaliber
kugletype kuglens hastighed
samt hvad der er ramt under passage af dyret

der er jo selvsagt forskel på om der skydes med en .222 med en
letekspanderende kugle
eller en .500 med massiv kobberkugle

> ikke fordi at jeg vil til at
>praktisere skud uden kuglefang !

pyha det var godt

--
Der findes to ting, som er uendelige: universet og den menneskelige dumhed.
Og når det gælder universet, er jeg endda ikke helt sikker.

- Albert Einstein -

Fra : John Reinau

Dato : 27-05-03 11:02

Lad os antage det er 6,5x55 lapua mega 10,1g og du skyder dyret på 60 m,er
der så nogen der kan komme med et bud ??

Fra : Jan Nielsen

Dato : 27-05-03 12:24

On Tue, 27 May 2003 12:01:56 +0200, "John Reinau" <jhr@danhunters.dk> wrote:

>Lad os antage det er 6,5x55 lapua mega 10,1g og du skyder dyret på 60 m,er
>der så nogen der kan komme med et bud ??

Det er rent gætværk; men jeg vil "skyde" på at projektilet vil miste fra 25% til
50% af sin energi. Efter gennemskud vil projektilet helt sikkert begynde at
"tumle" og hurtigt tabe fart. Rækkevidden vil næppe nå ud over 500-800 meter.

Selv er jeg ejer af en riffel i kaliber 22 Hornet, et kaliber der ikke er
tilladt til råvildtjagt længere på grund af for lav anslagsenergi - alligevel
præsterede den forrige ejer, ved et bizart tilfælde, at nedlægge to stykker
råvildt med et skud.

Moralen er: Sørg for at bagstoppet er i orden.
--
- JN -

Fra : Allan Vester

Dato : 26-05-03 15:16

Fra : Olfot

Dato : 30-05-03 08:04

Så man kan konkludere at kulen "rejser" ca 500-800 m efter bukken er ramt,
eller hvad ??

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 30-05-03 16:49

On Fri, 30 May 2003 09:04:04 +0200, "Olfot" <idfg@sdjf.dk> wrote:

>Så man kan konkludere at kulen "rejser" ca 500-800 m efter bukken er ramt,
>eller hvad ??

Man kan konkludere med at det ligger inne så mange ulike faktorer, at
en regner samme sikkerhetsavstand, som om man hadde bommet.

En kan i teorien regne ut dette, dersom en vet hvilken vekt,
ballistisk koeffisient og hastighet kulen har i det den forlater
dyrets kropp. Men disse tre faktorer vil påvirkes på så mange måter at
det er umulig å si sikkert.