Min pc bliver for varm
Fra : Kasper Laudrup

Dato : 25-05-03 20:29

Jeg har en ældre AMD k6-3 400mhz stående som server (kører Linux).
Problemet er at den jævnligt går helt død (ingen kernel panic, helt død)
og jeg er næsten overbevist om at det er fordi den bliver for varm.
Jeg har en temmeligt kraftig køler på cpu'en og en køler i kabinettet.
Jeg har en mistanke om at det måske er chipsættet der bliver for varmt,
men problemet er jeg ikke rigtigt kan se hvordan jeg finder frem til
fejlen, harddiskene bliver også _meget_ varme, så det er måske også
en fejlkilde.

Er der nogen der har nogen forslag til hvordan man undersøger det og
bagefter (naturligvis) gør noget ved det?

På forhånd tak,
Kasper

Fra : Leony

Dato : 25-05-03 20:59

"Kasper Laudrup" <laudrup@FJERN.DETTE.linuxfan.dk> skrev i en
meddelelse news:bar5os$22gs$1@news.cybercity.dk

> [...]

> Er der nogen der har nogen forslag til hvordan man undersøger det og
> bagefter (naturligvis) gør noget ved det?

Prøv at måle temperaturen på luften inde i kabinettet med et termometer.
Hvad siger det?
Prøv at mærke på din køleprofil, chipset og harddiske + andre
varmekilder. Føles det varmt.
Hvis selve computeren står i et lukket skab (mange har jo deres server
gemt af vejen, så den optager mindre plads), så skal der tilføres ny
kold luft. Man kan ikke køle en computer med luft der bliver genbrugt,
da luft der er 40 grader ikke køler specielt meget.

Hvis problemet er varme, så er kuren ekstra blæsere. Der er garanteret
nogle pladser til det i kabinettet.
Sug kold luft ind for neden og blæs den varme luft ud for oven.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 25-05-03 23:48

On Sun, 25 May 2003 21:58:46 +0200, Leony wrote:

> Prøv at måle temperaturen på luften inde i kabinettet med et termometer.
> Hvad siger det?

Ca. 35 grader, men der skal nok være varmere omkring diske og cpu.

> Prøv at mærke på din køleprofil, chipset og harddiske + andre
> varmekilder. Føles det varmt.

Ja, det føles alt sammen meget varmt

> Hvis selve computeren står i et lukket skab (mange har jo deres server
> gemt af vejen, så den optager mindre plads),

Fuldstændig korrekt antaget

> [...]
> nogle pladser til det i kabinettet.
> Sug kold luft ind for neden og blæs den varme luft ud for oven.

Jeg har en køler foran nederst i kabinettet og da jeg i sin tid installerede den
hjalp det en del. Nu går vi jo (heldigvis) varmere tider i møde og det
tyder på min server ikke er så glad for det.

Jeg er ikke helt sikker på om den køler jeg har suger eller puster (men
det kan jeg jo finde ud af) hvor skulle den anden køler sidde mere
præcist? Foran eller bagude i kabinettet?

Der sidder 3 harddiske klods op af hinanden kunne det mon hjælpe at prøve
at få dem til at sidde lidt længere fra hinanden?

Tak for de gode råd,

Kasper

Fra : Søren Jensen

Dato : 26-05-03 04:21

> Ca. 35 grader, men der skal nok være varmere omkring diske og cpu.

> Ja, det føles alt sammen meget varmt

> Fuldstændig korrekt antaget

Prøv at sætte en Blæser i toppen af skabet ( Hvis det er muligt ) Så kan du
måske slukke for radiatoren om vinteren , husk at der skal kunne komme luft
ind bunden.

Hilsen
Søren

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-05-03 09:45

<snip>
> Der sidder 3 harddiske klods op af hinanden kunne det mon hjælpe at prøve
> at få dem til at sidde lidt længere fra hinanden?
<snip>

Prøv evt at kigge lidt på den her:
http://www.studiedata.dk/group.asp?group=103
Der kan du få køleprofiler til næsten alt....

Thomas

Fra : Leony

Dato : 26-05-03 13:48

"Kasper Laudrup" <laudrup@FJERN.DETTE.linuxfan.dk> skrev i en
meddelelse news:barhfd$2i3n$1@news.cybercity.dk

> Jeg er ikke helt sikker på om den køler jeg har suger eller puster
> (men det kan jeg jo finde ud af) hvor skulle den anden køler sidde
> mere præcist? Foran eller bagude i kabinettet?

Lige i øjeblikket betyder det ikke så meget.
Som de andre er inde på så skal du have noget frisk luft ind i skabet.
Det duer ikke at køle computeren med den varme luft der bliver ved med
at cirkulere i skabet.

Når du får luft ind i skabet så kan du bruge kabinetblæsere til noget.
Den ekstra blæser skal helst sidde øverst og suge ud eller nederst og
suge luft ind. Det er forskelligt fra system til system hvad der er mest
effektivt, så det kan komme an på en prøve.
Det kan godt være at blæsere i kabinettet bliver overflødige hvis du får
ventileret luften i skabet ordentligt.

> Der sidder 3 harddiske klods op af hinanden kunne det mon hjælpe at
> prøve at få dem til at sidde lidt længere fra hinanden?

Det kan ikke skade.
Hvis du kan montere en blæser som sørger for at ventilere luften omkring
dem kunne det også være en god ide.

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 26-05-03 12:34

Kasper Laudrup wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har nogen forslag til hvordan man undersøger det og
> bagefter (naturligvis) gør noget ved det?

forsøg at sprede harddiskene en smule og få en blæser i nærheden af dem. Det
vil forøge deres levetid en del (hvis de bliver ligeså varme som jeg tror).
selv har jeg savet hul bagved mine diske så der kunne sidde en blæser.

det er også ret sandsyneligt at du skal have lidt bedre ventilation i selve
skabet.
luften i sådan et har det med at blive ret varm, og så køler den ikke
tilstrækkeligt.
Det optimale vil være hvis du får en ventilator i toppen af skabet til at
blæse ud og så lidt huller i bunden evt. en ventilator til, så den kølige
luft kan kome ind hvor der er brug for den.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 26-05-03 13:07

> [...]
>
> Er der nogen der har nogen forslag til hvordan man undersøger det og
> bagefter (naturligvis) gør noget ved det?

Trivielt måske, men virker dine kølere 100%? Måske er der samlet en del støv
i dem, så de køler mindre end de burde.