MS Windows
briani 27239
Underlig Windows 98-opstart
Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 25-05-03 17:55

Hej, i gruppen

En Windows-98-SE-baseret maskine i familien har fået en sjov ide:

Ved opstart går alt godt, indtil Windows-logoet har været vist. Herpå
forekommer melding om ulovlige handlinger og beskyttelsesfejl.
Undertiden kører det hele igennem - blot er lyden væk - printeren er også
væk -
Maskinen bliver startet påny og nu i "fejlsikret" tilstand.

Her kan man nu fint arbejde med f.eks. Word - og andre ikke-net-programmer.
Efter en rum tid i denne tilstand, kan maskinen slukkes - og nu starter den
minsandten normalt og alt virker - lyden er på plads - printeren ligeså.
Faktisk er det hele OK.

Men hvad skal der dog foretages for at undgå disse noget irriterende omveje?

Hans-Jørgen

Fra : Peter Brown

Dato : 25-05-03 21:46

"Hans-Jørgen Sindholt" <ridendo_dicere_severum@mail.invalid> skrev i en
meddelelse news:3ed0f568$0$97167$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> Faktisk er det hele OK.
>
> Men hvad skal der dog foretages for at undgå disse noget irriterende

Lyder som en generel ustabil Windows.
Geninstaller Windows oven i den gamle installation.
Hjælper det ikke formater C: drevet og installer fra bunden. Begge dele
fordrer at du har en opstartsdiskette.

Peter

Fra : Michael

Dato : 26-05-03 11:45

"Peter Brown" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Geninstaller Windows oven i den gamle installation.
> Hjælper det ikke formater C: drevet og installer fra bunden. Begge dele

Vi er helt enige om at det lyder som en ustabil OS. Man kan godt forsøge sig
med at geninstallere OS oveni det gamle, men det bedste er at tage backup af
de filer man nu måtte have liggende som gerne skulle gemmes og så lave en ny
ren install. fra bunden af.. Men det behøver man absolut ikke en
opstartsdiskette for at gøre. Det kan man udmærket gøre ved at boote med
cd-rom support..

/ Michael...

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 26-05-03 13:27

Peter Brown skrev:
------------------------citat---------------------
Lyder som en generel ustabil Windows.
Geninstaller Windows oven i den gamle installation.
Hjælper det ikke formater C: drevet og installer fra bunden. Begge dele
fordrer at du har en opstartsdiskette.
-------------------------citat slut----------------

Tak for rådet -- også til Michael, som kommenterer ovennævnte.
De nævne ting er afprøvet.
Men se så:
Lad det mig være tilladt mene, at læserne kender til sætning af DMA i
forbindelse med drev.
Jeg erfarede engang, at selvom en harddisk angives at understøtte DMA, var
det i et tilfælde tilsyneladende ikke tilfældet.
Uden markering i feltet DMA, kørte en maskine, jeg havde upåklageligt.
Imidlertid skulle en markering prøves - og det gik ikke godt.
Maskinen startede tilsyneladende normalt, men gik hurtigt i fejlsikret
tilstand, hvor man i øvrigt ikke kan ændre på dette forhold.
Imidlertid startede maskinen op normalt efter nedlukning - og markeringen
kunne nu fjernes - alt var påny i orden.
-
Se, denne erfaring slog ned i mig nu. Det viste sig, at der var en markering
i feltet DMA.
Denne markering blev fjernet, hvorefter maskinen startede normalt - tilmed
efter flere forsøg.
-
Jeg vil med den historie ikke ligefrem sige, at det er sådan altid - og jeg
da spændt på, om "den holder".
--
Har andre mon gjort en erfaring, der ligner?
Hans-Jørgen