Reersø
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-05-03 15:58

"Reersø er kendt for sin bestand af haleløse katte"
står der i SDE (nationalencyklopædien).

Fra min barndomstid i Vestsjælland husker jeg også et
sagn om 'ø/halvø'-boernes redning af en strandet kvinde
af kongelig familie. Denne dåd skulle have givet reersøboerne
fritagelse for visse skatter "i al fremtid (næsten)".

Er der nogen som kan hjælpe med flere oplysninger om
denne "skrøne"? Eller som vil fortælle andet om Reersø?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- hvis forældre havde sommerhus

Fra : Palle Kvist

Dato : 25-05-03 17:18

På: http://www.goerlevturist.dk/reeso.html, kan læses:

Længere fremme står ?Margrethestenen?, rejst i 1912 i 500 året for dronning
Margrethe den I´s død. Dronningen led, ifølge overleveringen, skibbrud i
Storebælt og stranded her på Reersø.
Som tak for gæstefriheden på øen, fritog hun reersøerne for tiende til
kirken og landgilde dvs. skat til gods-ejeren. Desuden gav hun dem et stykke
jord 100 tønder land på Ornum til græsning af deres husdyr. Disse
privilegier er siden hen blevet bekræftet af de efterfølgende konger.

Palle Kvist

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-05-03 19:29

Palle Kvist skrev:
> [...]
> gav hun dem et stykke jord 100 tønder land på Ornum til
> græsning af deres husdyr. Disse privilegier er siden hen blevet

Tak for det hurtige svar. Jeg mente nok at det var Margrete
den 1., men turde ikke skrive det. Det er jo ellers en god
historie. Man sagde vist at dronningen drev i land på en
bordplade fra skibet. Der bliver jo gerne pyntet pænt på
historierne, når der "overleveres". Det med de 100 tønder land
til græsning ved Ornum må jeg have "gravet" lidt mere i.

Den sten jeg husker fra vejen ud til Reersø, er mindestenen
for Thorkild Gravlund (1879-1939).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-05-03 19:58

On Sun, 25 May 2003 20:28:54 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herluf@worldonline.dk> wrote:

Hvis man interesserer sig Reersø, er der også

http://www.reersoe.dk/itklubdiasshow.html

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 26-05-03 08:37

Jeg ved ikke, om det var en bordplade, hun angivelig drev i land på, men på "Dronningegården" i Reersø by står der i stuen et bord, som siges at være lavet af de planker, hun reddede sig på. Dette bord blev beset af vores nuvær. dronning ved hendes besøg på Reersø for nogle år siden.
Ellers er det Thorkild Gravlund, der skal læses, hvis man vil vide mere om sagen.
Skatteprivilegierne er blevet bekræftet af senere konger, men noget dokument fra Marg. 1.s tid findes ikke.
En lignende historie om Margrete d.1.s skibbrud fortælles iøvrigt fra Læsø og flere andre steder.
Jørgen

Fra : Lise Mølbæk

Dato : 20-07-03 19:54

Hej!! Jeg har boet på Reersø i 11 år og havde selv flere haleløse katte, da
jeg boede der.
Det var killinger fra lokale omstrejfende katte. Disse katte skulle efter
sigende stamme fra et skibsforlis (dem var der mange af!) og en gravid
skibskat skulle have overlevet og derefter startet de første kuld af
haleløse katte, som oprindeligt kommer fra den engelske ø Isle of Man. Der
udover var der et ægtepar som hentede et par "originale" haleløse" katte med
hjem til Reersø for ligesom at hjælpe bestanden lidt på vej, idet at halerne
efterhånden dukkede op igen, fordi de parrede sig med "almindelige
"huskatte.

Et andet skibsforlis var det berømte, hvor Dronning Margrete den 1 af
Danmark skulle være drevet i land på en tømmerplanke. Liggende på stranden
blev hun fundet af en lokal bonde, der tog hende med hjem (og den planke hun
lå på, den blev siden hen til et bord som stadig står på "Dronningegården"
som gården der ligger ved siden af kroen stadig bliver kaldt i folkemunde.)
Bonden kørte hende til Kalundborg og som tak fritog hun alle bønderne på
Reersø for skat fordi hun selv havde set hvor kummerligt de havde det. En
forfatter der hedder Gravlund (jeg tror at han hedder Thorkild eller
Thorvald til fornavn) har skrevet om denne episode og meget mere om omegnens
historie. Der står endvidere en mindesten for denne forfatter lige ved
indkørsel på halvøen.

Mange hilsner

Fra en tidligere Reersø'er Lise Mølbæk

Herluf Holdt, 3140 <herluf@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:%45Aa.15160$YZ6.516423@news010.worldonline.dk...

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-07-03 08:53

Lise Mølbæk skrev:

> Hej!! Jeg har boet på Reersø i 11 år og havde selv flere haleløse
> katte, da jeg boede der.
> [...]

Mange tak for din historie om Reersø og de haleløse katte
fra Isle of Man. - Godt at få den med. Håber at kattene
stadig trives på Reersø.

> [...] En forfatter der hedder Gravlund (jeg tror at han
> hedder Thorkild eller Thorvald til fornavn)

Ja, det er Thorkild Gravlund (1879-1939).
(Min far havde en lille malet gips-souvenir som forestillede
mindestenen for Reersø-forfatteren).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt