Ny hund - Alene hjemme - Hvilken?
Fra : Christian Hinløv

Dato : 25-05-03 16:04

Hej

Er der et sted på nettet hvor der er noget info om valg af hunderace.
Her tænker jeg specifikt på om der er forskel racerne imellem, om hvor lang
tid de kan, og bør være alene hjemme.

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 25-05-03 16:55

Hejsa.

Jeg ville tage på et af de kurser som DKK og Dyrenes beskyttelse holder, som
hedder Før du køber hund, her kan du få svar på alle dine spørgsmål. Se
Dansk kennel klubs hjemme side.

V H Gitte

Fra : Christian Hinløv

Dato : 25-05-03 21:26

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
som
> hedder Før du køber hund, her kan du få svar på alle dine spørgsmål. Se

Tak for svaret, men jeg vil ikke have info om hvordan det er at have hund.
Jeg ønsker derimod info om der er racer der er mere velegnede til at gå
alene hjemme, mens man er på arbejde og dermed væk fra huset i ca. 9½
time/dag. Er der nogle hunderacer der er lettere at optræne til en så lang
"alenedag".

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 25-05-03 21:30

Hej Christian

"Christian Hinløv" <ch@gimp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alene hjemme, mens man er på arbejde og dermed væk fra huset i ca. 9½
> time/dag. Er der nogle hunderacer der er lettere at optræne til en så lang

Jeg vil ikke begynde på en lang moralprædiken, for det er jo ikke det du nok
lige står og har brug for , men alvorligt talt er der nok ikke nogen
hunderacer der velegnet til at være alene hjemme 9½ time dagligt. Mange
hunde kan lære at være alene hjemme, men hvis man ser på at hunden er et
flokdyr, er det ikke dens natur at være overladt til sig selv.
Men skulle de ikke kunne lære at være alene hjemme, var der jo ikke ret
mange hjem der ville ha' hund ( incl. mig selv ).
Vi har selv en Dansk/Svensk gårdhund, og han kan sagtens være alene hjemme
mens vi er på arbejde ( fuldtids job ), men vi har så arrangeret nogen til
at lufte ham midt på dagen, mest for hans skyld, men også for vores egen, så
vi ikke har så dårlig samvitighed over at han skal være alene, og det er kun
noget jeg varm kan anbefale til alle hvis hunde sidder hele dagen alene mens
man er på job.

Håber du forstår hvor jeg vil hen, og det er ikke ment negativt.

Mange hilsner fra Bolette

Fra : Christian Hinløv

Dato : 25-05-03 22:07

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message
> [...]

mens
> man er på job.
>
> Håber du forstår hvor jeg vil hen, og det er ikke ment negativt.

Det gør jeg skam.
Jeg vil meget gerne have hund igen, men er tilbageholden pga, den lange tid
jeg vil være væk fra hjemmet.
Omvendt vil jeg også gerne have en "vagt"hund pga. min tid væk fra huset.
Det er meget muligt at 9½ time er for meget. Er det det, så vil jeg ikke
have hund nu.

Tak for input'et

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : Nina Svendsen

Dato : 26-05-03 00:52

Hvorfor ikke undersøke om det er en pensjonist eller skole-elev i ditt
nabolag som kan tenkes å ta med hunden på en daglig tur i løpet av de timene
dere er borte?

***
Nina S. Svendsen
ninas@organizer.net

Fra : Christian Hinløv

Dato : 26-05-03 18:23

"Nina Svendsen" <ninas@organizer.net> wrote in message
> Hvorfor ikke undersøke om det er en pensjonist eller skole-elev i ditt
> nabolag som kan tenkes å ta med hunden på en daglig tur i løpet av de
> [...]
Vi har lige købt hus, og kender ingen i området.
Jeg vil ikke være afhængig af fremmede mennesker.

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 26-05-03 19:10

Hej Christian

> "Nina Svendsen" <ninas@organizer.net> wrote in message
> Vi har lige købt hus, og kender ingen i området.

Okay i er flere i huset end bare dig selv, jeg forstod det somom du var
alene udfra dit indlæg, men arbejder i begge så lang tid hver dag?

> Jeg vil ikke være afhængig af fremmede mennesker.

Det kan jeg egentlig også godt følge dig i, men jeg kan fortælle dig, at der
nok skal være en eller anden teenager i dit område, der vil elske at ha' et
eftermiddags job som hundelufter. Selv havde jeg et hundelufter job fra jeg
var 13-18 år, og tro mig jeg nød det. Jeg måtte nemlig ikke selv få hund, så
det var bare dejligt at kunne lufte andres hunde, og så samtidig tjene lidt
på det, så overvej det en ekstra gang, muligheden er der helt sikkert. Et
opslag i det lokale supermarked vil helt sikkert give pote.

Mnage hilsner fra

Bolette

Fra : skingur

Dato : 28-05-03 17:38

"Christian Hinløv" skrev d. 25-05-03 21:26 dette indlæg :> Tak for
> [...]

> alene hjemme, mens man er på arbejde og dermed væk fra huset i ca. 9½
> time/dag. Er der nogle hunderacer der er lettere at optræne til en så

Jeg har samlet 12 links, der gerne skulle nå "hele vejen" rundt om det
at have hund...lige fra "hvilken race skal jeg vælge" til hundeloven og
adfærdsproblemer.
Tippet er oprettet, fordi mange spørger om hvilken hund de skal vælge,
hvordan de klarer div. problemer, hvordan man lærer hunden at være alene
hjemme etc.
Håber alle med interesse for hunde vil surfe lidt rundt i linksene!
mvh Christina

http://www.hundeskolentrofast.dk/hundefakta/index.htm
"Her har vi samlet alt om hunde inddelt i emner. Under hvert emner kan
du læse artikel, se anmeldelser af relevante børger, købe bøger og andre
produkter, finde links og meget mere. Under "Valg af hund" finder du
desuden et anderledes raceindex med beskrivelser af en række hunderacer.
Racerne er ikke beskrevet ud fra, hvordan de ser ud, men hvordan de er,
hvad de har været brugt til og hvordan de skal trænes. Desuden kan du
læse om racerelaterede sygdomme, og hvad du skal tænke på i fodringen af
din hund. Dette skulle give dig et langt bedre grundlag for at beslutte,
hvilken race der passer til dig og din familie.
Beskrivelserne er lavet af kursister på Turid Rugaas uddannelse."
(fortsættes)

http://www.hundeskolentrofast.dk/brevkassen/index.htm
Her på Hundeskolen Trofast kan du få mere at vide om hundeskolen og dens
tilbud. Men du kan også læse om hunden, dens adfærd og flokliv, sundhed
og helse, træning, få tips og gode idéer til at løse små
dagligdagsproblemer med hunden, stille spørgsmål i brevkassen til vores
ekspertpanel og meget mere.

http://www.dch-danmark.dk/index.htm
Danmarks Civile Hundeføreforening.
Foreningen er en sammenslutning af lokalforeninger og andre foreninger
med hunden som interesseområde.

Foreningens formål er dels at virke for anvendelse af hundens evner og
færdigheder til konkurrencesport, dels at medvirke til fremme og
forbedringer af vilkårene for hunde generelt. (fortsættes)

http://www.netdyrlaegen.mobilixnet.dk/fodring.html
Om fodring, overvægt og sukkersyge.. lige fra den nyfødte hvalp til den
gamle hund!

http://www.dansk-kennel-klub.dk/
Dansk Kennel Klub (i daglig tale: DKK) er Danmarks største organisation
for hundeejere. Alle hundeejere (både med racehunde og andre hunde) og
hundeinteresserede kan være medlemmer. I dag har DKK over 26.000
medlemmer. DKK er stiftet i 1897 og er dermed en af Danmarks ældste
foreninger. Hans Kgl. Højhed Prins Henrik er protektor for DKK.
(fortsættes)

http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/frames?openform&Ex
p=
20&Vis=/kunder/dkk/dkkweb.nsf/navig/FE9865F3BB1762C2C12569880053760C?Ope
nD ocument&Titel=Specialklub/kredse-Links
På denne side finder du link til DKKs specialklubber der har egen
hjemmeside.
For at gøre siden mere brugervenlig har vi valgt kun at skrive
klubnavnet, ingen logoer.
(fortsættes)

http://www.hunde-info.dk/
Velkommen til Hunde-info. Her finder du ikke ALT, men meget om hunde.
Der er mere end 200 artikler indenfor emnerne avl/opdræt, opdragelse,
sundhed/sygdom, træning m.m. I Mødestedet finder du bl.a. debat,
hvalpeliste
og privat køb/salg. På Hunde-portalen er der mere end 1600 links. Vi har
en
sektion med quiz og konkurrence. God fornøjelse!

http://www.hundeguiden.dk/
Danmarks største websted for hundeejere.

http://www.dru.dk/
Dansk Racehunde Union

er stiftet den 4. maj 1937, og er landets næststørste og næstældste
hunde-

organisation til fremme af sunde og racerene hunde.

DRU arbejder for at højne standarden for vore racehunde, de enkelte
racers

specielle temperament samt kendskabet til hundens pleje.

DRU er internationalt anerkendt gennem Association Cynologique
Européenne

(ACE), med hovedsæde i Belgien. Kynologi = læren om hunde.

DRU er endvidere tilsluttet den skandinaviske hundeorganisation,
Skandinavisk

Kynologisk Union (SKU), der med Norge og Sverige arbejder meget nært
sam-

men omkring de skandinaviske problemer indenfor hundeverdenen. Indenfor

SKU er der tillige et positivt samarbejde med udveksling af dommere.
(fortsættes)

http://themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Hundeloven.html
Hele hundeloven findes her! Fra halsbånd til løsgående hunde!
Lov nr. 164 af 18. maj 1937, jfr. lovbekg. nr. 380 af 26.06.1969, som
ændret ved lov nr.1064 af 23.12.1992 og lov nr. 335 af 14.05.1992.
(fortsættes)

http://www.hunderegister.dk/
Dansk Hunderegister fører på vegne af Justitministeriet det offentlige
landsdækkende register over hunde i Danmark.

I 1992 vedtog Folketinget en ændring af hundeloven som betyder, at alle
hunde født efter 1. januar 1993 skal være forsynet med et mærke og være
registreret i et centralt register. Mærkning og registrering skal ske
senest når hunden er 4 måneder gammel. Mærkning kan foregå enten ved
tatovering eller ved indsprøjtning af en ISO-godkendt mikrochip under
huden.

Justitsministeriet har overdraget det praktiske arbejde med
registreringen til Dansk Hunderegister, der er en forening stiftet af
Dyrenes Beskyttelse, Den Danske Dyrlægeforening, Dyrenes Dags Komite og
Dansk Kennel Klub. (fortsættes)

http://www.dyrepsykologen.dk/artikler/valg_af_hund.htm
Om valg af hunderace!

At købe en hund må aldrig være et resultat af en pludselig indskydelse -
et impulskøb.

Anskaffelse af et nyt familiemedlem bør altid være velovervejet og
gennemtænkt - ellers risikerer man, i stedet for usigelige glæder, at få
skuffelser og problemer.

Det er en dårlig idé at vælge race ud fra hundens udseende alene. Det er
meget bedre at vælge en race ud fra egne eller andres erfaringer med
hundens temperament og psyke. En bestemt race kan have en størrelse og
et udseende, som kan virke appellerende, men hunden er måske avlet frem
med særlig vægt lagt på f.eks. jagtegenskaber og vil derfor egne sig
dårligt som almindelig familiehund. (fortsættes)

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 28-05-03 17:41

"Christian Hinløv" skrev d. 25-05-03 16:04 dette indlæg :
> [...]
>
> Er der et sted på nettet hvor der er noget info om valg af hunderace.
> Her tænker jeg specifikt på om der er forskel racerne imellem, om hvor

Først: hunde "bør" faktisk ikke være alene hjemme, da den er et socialt
flokdyr. Men det er den jo nødt til, hvis mennesket gerne vil have
hund...og det vil det jo! 9-10 ti9mer er i overkanten og hvis ikke du
som senere nævnt vil finde dig en >"lufter" skal du sletikke ha´ve en
hund.. hvad med en kat istedet for? Den kan gå ind og ud som det passer
den og kan meget bedre klare at være alene så længe.

Se iøvrigt de 12 links jeg også har sendt.

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian Hinløv

Dato : 28-05-03 20:33

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> den og kan meget bedre klare at være alene så længe.
>
> Se iøvrigt de 12 links jeg også har sendt.

Takker for svaret.
Jeg er ikke et katte-menneske, så det er udelukket.
Ligeså er muligheden med en midtdagslufter.
Derfor har jeg besluttet ikke at købe hund, før der sker nogle ændringer i
dagligdagen, der vil muliggøre det.

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : skingur

Dato : 29-05-03 00:49

"Christian Hinløv" skrev d. 28-05-03 20:33 dette indlæg :
> Derfor har jeg besluttet ikke at købe hund, før der sker nogle
ændringer i
> dagligdagen, der vil muliggøre det.

Jeg respekterer MEGET dit valg om IKKE at få hund og synes det er langt
mere ansvarligt end at anskaffe sig en Fido, der ender på interatet pga
alene-hjemme problemer.

Håber dit liv in spe former sig, så der blir plads til en hund.

Kh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-05-03 14:59

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alene-hjemme problemer.
>
> Håber dit liv in spe former sig, så der blir plads til en hund.

Hej Christina

Her for vel 3 - 4 uger siden, og mon ikke det var fredag, det var
eftermiddag, og det har nok været mellem 14:00 og 15:00, så vi i Suldrup en
lille rimelig mørk men ganske flot gravhund, så jeg spekulerede på, om det
var din hund, der var ude at gå med din mand. Det kan være han var
underlagt et vist pres, for han var iført blåt arbejdstøj, ( Altså manden )

M.V.H.....Benny..

Fra : skingur

Dato : 30-05-03 15:57

"Benny Mortensen" skrev d. 30-05-03 14:59 dette indlæg :

> [...]
manden )

> M.V.H.....Benny..
>
> hvis den var RIGTIG pæn og langhåret kunne det såmænd sagtens være
min hund ...(og min mand!) Var manden tårnhøj og tynd?
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-05-03 08:11

> [...]
> det
> manden )

> min hund ...(og min mand!) Var manden tårnhøj og tynd?

Hej Christina

Det har det nok ikke været så, for jeg syntes nu han så meget almindelig ud
i størrelsen, og mindes ham heller ikke som specielt tynd, solbrændt ( eller
måske lidt smudsig ) og lidt skægstubbe, hvis jeg ikke husker helt galt, men
jeg tror da ikke han var over 1,85 meter, men det er jo ikke lang tid man
ser ham, når man lige kører forbi, og det jo mere er hunden man kigger på,
men ved siden af den, jo så var han stor ret mørk brun, og den var vist
også lidt langhåret, med hvis jeg ikke husker helt galt, så nogle sorte
aftegninger også, og et rigtigt flot skær i pelsen, godt hjulpet af solen,
som rigtigt fik den til at stråle. Sådan en lille forfinet sag, det var lige
før man fik lyst til sådan en ..

M.V.H.....Benny..